stdClass Object ( [id] => 279445 [title] => Otvaranje Splitskog ljeta uz 'Samsona i Dalilu': glazba koja ulazi u uho, 'baletne orgije' u oko [alias] => otvaranje-splitskog-ljeta-uz-samsona-i-dalilu-glazba-koja-ulazi-u-uho-baletne-orgije-u-oko [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Splitsko ljeto počet će ove godine, kao što je i uobičajeno, 14. srpnja, ali ne na Peristilu ili na nekom drugom otvorenom prostoru, nego u kazališnoj zgradi.

Festival će otvoriti premijera opere “Samson i Dalila” francuskog skladatelja Camillea Saint-Saënsa iz druge polovine 19. stoljeća, redatelj je Krešimir Dolenčić, a dirigirat će maestro Ivo Lipanović.

Mali peristilski tjedan

Kao što je poznato, ovog će ljeta zbog izlaska ispod kabanice Ministarstva kulture festival raspolagati s manje novca, a i Grad je odobrio korištenje Peristila samo sedam dana, za izvedbu “Aide”.

Redatelj Dolenčić drži da gubitak ambijentalnih pozornica pojeftinjuje i osiromašuje ljetnu kulturnu ponudu, ali što se “Samsona i Dalile” tiče, za to je djelo bolje da se izvede u zgradi.

Scenske efekte koje je uvrstio u izvedbu ne bi bilo moguće ostvariti na otvorenome jer za to nema tehničkih mogućnosti, a uz to, opera će ostati na programu iduće sezone i vidjet će je puno više gledatelja.

To je djelo, uz “Karneval životinja”, jedino od mnoštva Saint-Saënsovih radova koje se do danas redovito izvodi u opernim kućama. Priču o starozavjetnom sucu Samsonu, čuvenom zbog nadljudske snage skrivene u njegovoj kosi, skladatelj je uglavnom sveo na njegov odnos s fatalnom Dalilom, izdajicom i ženskim Judom, koja ga je uspjela ošišati i lišiti moći.

Inače, u Knjizi o sucima opisane su njegove avanturističke zgode i borba protiv Filistejaca, tlačitelja židovskog naroda. Kada su ga pokušali zatočiti u Gazi, gdje je noćio kod neke bludnice, iščupao je gradska vrata i odnio ih na brdo; zadavio je lava, popalio filistejska polja, potukao čete protivnika koristeći kao oružje samo magareću čeljust, i na kraju srušio hram njihova boga Dagona, i sam stradavši pod ruševinama.

Predstavnik svih mediteranskih izbjeglica

Kao nazirej, Jahvin posvećenik, nikada se nije šišao, a Dalila mu je, skinuvši mu njegovih sedam pletenica, oduzela moć i Božju milost.

Kad se s ove priče ostružu nataloženi mitovi i na prihvatljivu mjeru svede broj ubijenih Filistejaca – ili Filistara, kako ih se još naziva – dobiva se puno ljudskija slika, a brojni povjesničari drže da je Samson bio stvaran lik.

– Priča o Samsonu zapravo je moderna, budući da se svaki pravi mit može referirati na sadašnje vrijeme. Stoga je i naša predstava osuvremenjena, a Samson je predstavnik i vođa svih potlačenih i siromašnih, svih izbjeglica čiji prekrcani brodovi tonu u Mediteranu, svih onih koji kopaju po kontejnerima.

On je njihov simbol i nada – i u vrijeme kada je živio, da su se nosile majice, valjda bi svi Židovi imali na njima napisano “Ja sam Samson”.

Dalilin ‘ego trip’

Suprotstavljena mu je vladajuća elita koja se vodi motom “zavadi pa vladaj”. Točnije, diskreditiraj pa vladaj. Samsona treba moralno obezvrijediti, uhvatiti u trenutku slabosti, po mogućnosti i snimiti – a za to će im poslužiti Dalila.


Krešimir Dolenčić: Publika će imati taj dojam posvemašnjeg uništenja, a poslužit ću se brojnim ogledalima...
Ona je veoma interesantna osobnost u ovoj operi. Jest, izdat će ga zbog honorara koji su joj Filistejci obećali, ali u prvom redu vodi je njezina taština, velika je egotripašica i “nezavisni kandidat”. Želi zatraviti i pokoriti čovjeka kojega je teško svladati – e, ona će dokazati da to može. Samsona je, pak, malo teže oživiti na sceni, uvijek je tako s tim odlikašima i herojima – kaže redatelj Dolenčić.

Njegov je redateljski zadatak uz to, dodaje, premostiti te glumom i scenskim efektima “zapuniti” one dijelove opere koji ne obiluju radnjom.

– Glazba je inače odlična, odmah ulazi u uho, ali problem je u tome što je skladatelj bio počeo pisati “Samsona i Dalilu” kao oratorij, nekoliko godina prepravljao je djelo i na kraju mu dao sadašnji oblik. Ali neki su međustavci pisani bez potrebe za kazalištem pa ih treba nadograditi slikom.

Daliline su, pak, arije jako lijepe, svi mezzosoprani izvode ih na koncertima, a tu je i balet iz trećeg čina. Veoma je intrigantan, prikazuje orgije, bakanalije.

Kako srušiti hram?

Krešimir Dolenčić inače je prvi put postavio “Samsona i Dalilu” u Zagrebu 1996. s nenadmašnom Ružom Pospiš Baldani u ulozi fatalne zavodnice iz doline Soreka.

Nova predstava bit će znatno drugačija od one prije 20 godina, s raskošnim videima i scenskim efektima, pa nas je zanimalo kako će Dolenčić osmisliti završnicu, rušenje filistejskog hrama.

– Ne bih htio baš sve odavati, ali sigurno se neće srušiti ona dva nosiva stupa, kao što se to obično prikazuje. To rušenje hrama nekakva je simbolika apokalipse o kojoj se svako malo govori, koja se očekuje, čak i priželjkuje i od nje se strahuje. Publika će imati taj dojam posvemašnjeg uništenja, a poslužit ću se brojnim ogledalima – toliko je odao redatelj.

Na premijernoj izvedbi Dalilu će tumačiti Terezija Kusanović, a Samsona gost iz Italije Leonardo Caini. Za sezonu uloge pripremaju Ivana Srbljan i Vladimir Garić.

– Leonardu ćemo morati smisliti nekakvu frizuru, periku koja se može ošišati, a Gariću ne treba ništa, ima kosu kao pravi Samson – zaključuje Dolenčić.

PIŠE: JASMINA PARIĆ, FOTO: BOŽO VUKIČEVIĆ/CROPIX

Filmski par

Priča o Samsonu i Dalili oduvijek privlači umjetnike, slikare, skladatelje i redatelje.

Najpoznatiji filmski spektakl svakako je onaj koji je 1949. godine režirao Cecil B. DeMille i u kojem su glavne uloge tumačili Hedy Lamarr i Victor Mature.

U slikarstvu su najčešći motivi: Samson davi lava, Dalila šiša Samsona i Samson ruši hram. Zanimljivo, kroz stoljeća je Dalila, žena s istoka, u europskom slikarstvu najčešće prikazivana kao plavuša.

Balet za voajere

Balet je tradicija u francuskoj operi. I čuveni talijanski skladatelji, poput Verdija, za pariške su premijere prema ugovorima morali nadopisivati balete za svoje opere jer je tadašnja publika neizostavno tražila i malo voajerskog užitka i golih nogu, otkriva Dolenčić.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Saint-Saënsova opera u zgradi hnk [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-07-09 18:05:38 [created_by] => 26156 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-07-09 19:52:51 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-07-09 22:32:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3710 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/07/09/Kultura/opera_proba5-040715.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x379" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7474113 Threads: 6 Questions: 1536380934 Slow queries: 4673083 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110813029 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/otvaranje-splitskog-ljeta-uz-samsona-i-dalilu-glazba-koja-ulazi-u-uho-baletne-orgije-u-oko-279445 [printLink] => /kultura/otvaranje-splitskog-ljeta-uz-samsona-i-dalilu-glazba-koja-ulazi-u-uho-baletne-orgije-u-oko-279445?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 223546 [name] => splitskoljeto [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => splitskoljeto [link] => /tag/splitskoljeto ) [1] => stdClass Object ( [id] => 221814 [name] => samsonidalila [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => samsonidalila [link] => /tag/samsonidalila ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Saint-Saënsova opera u zgradi hnk [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Otvaranje Splitskog ljeta uz 'Samsona i Dalilu': glazba koja ulazi u uho, 'baletne orgije' u oko [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-19-24-08-26156 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/07/09/Kultura/opera_proba5-040715.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/07/09/Kultura/opera_proba5-040715.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Splitsko ljeto počet će ove godine, kao što je i uobičajeno, 14. srpnja, ali ne na Peristilu ili na nekom drugom otvorenom prostoru, nego u kazališnoj zgradi.

Festival će otvoriti premijera opere “Samson i Dalila” francuskog skladatelja Camillea Saint-Saënsa iz druge polovine 19. stoljeća, redatelj je Krešimir Dolenčić, a dirigirat će maestro Ivo Lipanović.

Mali peristilski tjedan

Kao što je poznato, ovog će ljeta zbog izlaska ispod kabanice Ministarstva kulture festival raspolagati s manje novca, a i Grad je odobrio korištenje Peristila samo sedam dana, za izvedbu “Aide”.

Redatelj Dolenčić drži da gubitak ambijentalnih pozornica pojeftinjuje i osiromašuje ljetnu kulturnu ponudu, ali što se “Samsona i Dalile” tiče, za to je djelo bolje da se izvede u zgradi.

Scenske efekte koje je uvrstio u izvedbu ne bi bilo moguće ostvariti na otvorenome jer za to nema tehničkih mogućnosti, a uz to, opera će ostati na programu iduće sezone i vidjet će je puno više gledatelja.

To je djelo, uz “Karneval životinja”, jedino od mnoštva Saint-Saënsovih radova koje se do danas redovito izvodi u opernim kućama. Priču o starozavjetnom sucu Samsonu, čuvenom zbog nadljudske snage skrivene u njegovoj kosi, skladatelj je uglavnom sveo na njegov odnos s fatalnom Dalilom, izdajicom i ženskim Judom, koja ga je uspjela ošišati i lišiti moći.

Inače, u Knjizi o sucima opisane su njegove avanturističke zgode i borba protiv Filistejaca, tlačitelja židovskog naroda. Kada su ga pokušali zatočiti u Gazi, gdje je noćio kod neke bludnice, iščupao je gradska vrata i odnio ih na brdo; zadavio je lava, popalio filistejska polja, potukao čete protivnika koristeći kao oružje samo magareću čeljust, i na kraju srušio hram njihova boga Dagona, i sam stradavši pod ruševinama.

Predstavnik svih mediteranskih izbjeglica

Kao nazirej, Jahvin posvećenik, nikada se nije šišao, a Dalila mu je, skinuvši mu njegovih sedam pletenica, oduzela moć i Božju milost.

Kad se s ove priče ostružu nataloženi mitovi i na prihvatljivu mjeru svede broj ubijenih Filistejaca – ili Filistara, kako ih se još naziva – dobiva se puno ljudskija slika, a brojni povjesničari drže da je Samson bio stvaran lik.

– Priča o Samsonu zapravo je moderna, budući da se svaki pravi mit može referirati na sadašnje vrijeme. Stoga je i naša predstava osuvremenjena, a Samson je predstavnik i vođa svih potlačenih i siromašnih, svih izbjeglica čiji prekrcani brodovi tonu u Mediteranu, svih onih koji kopaju po kontejnerima.

On je njihov simbol i nada – i u vrijeme kada je živio, da su se nosile majice, valjda bi svi Židovi imali na njima napisano “Ja sam Samson”.

Dalilin ‘ego trip’

Suprotstavljena mu je vladajuća elita koja se vodi motom “zavadi pa vladaj”. Točnije, diskreditiraj pa vladaj. Samsona treba moralno obezvrijediti, uhvatiti u trenutku slabosti, po mogućnosti i snimiti – a za to će im poslužiti Dalila.


Krešimir Dolenčić: Publika će imati taj dojam posvemašnjeg uništenja, a poslužit ću se brojnim ogledalima...
Ona je veoma interesantna osobnost u ovoj operi. Jest, izdat će ga zbog honorara koji su joj Filistejci obećali, ali u prvom redu vodi je njezina taština, velika je egotripašica i “nezavisni kandidat”. Želi zatraviti i pokoriti čovjeka kojega je teško svladati – e, ona će dokazati da to može. Samsona je, pak, malo teže oživiti na sceni, uvijek je tako s tim odlikašima i herojima – kaže redatelj Dolenčić.

Njegov je redateljski zadatak uz to, dodaje, premostiti te glumom i scenskim efektima “zapuniti” one dijelove opere koji ne obiluju radnjom.

– Glazba je inače odlična, odmah ulazi u uho, ali problem je u tome što je skladatelj bio počeo pisati “Samsona i Dalilu” kao oratorij, nekoliko godina prepravljao je djelo i na kraju mu dao sadašnji oblik. Ali neki su međustavci pisani bez potrebe za kazalištem pa ih treba nadograditi slikom.

Daliline su, pak, arije jako lijepe, svi mezzosoprani izvode ih na koncertima, a tu je i balet iz trećeg čina. Veoma je intrigantan, prikazuje orgije, bakanalije.

Kako srušiti hram?

Krešimir Dolenčić inače je prvi put postavio “Samsona i Dalilu” u Zagrebu 1996. s nenadmašnom Ružom Pospiš Baldani u ulozi fatalne zavodnice iz doline Soreka.

Nova predstava bit će znatno drugačija od one prije 20 godina, s raskošnim videima i scenskim efektima, pa nas je zanimalo kako će Dolenčić osmisliti završnicu, rušenje filistejskog hrama.

– Ne bih htio baš sve odavati, ali sigurno se neće srušiti ona dva nosiva stupa, kao što se to obično prikazuje. To rušenje hrama nekakva je simbolika apokalipse o kojoj se svako malo govori, koja se očekuje, čak i priželjkuje i od nje se strahuje. Publika će imati taj dojam posvemašnjeg uništenja, a poslužit ću se brojnim ogledalima – toliko je odao redatelj.

Na premijernoj izvedbi Dalilu će tumačiti Terezija Kusanović, a Samsona gost iz Italije Leonardo Caini. Za sezonu uloge pripremaju Ivana Srbljan i Vladimir Garić.

– Leonardu ćemo morati smisliti nekakvu frizuru, periku koja se može ošišati, a Gariću ne treba ništa, ima kosu kao pravi Samson – zaključuje Dolenčić.

PIŠE: JASMINA PARIĆ, FOTO: BOŽO VUKIČEVIĆ/CROPIX

Filmski par

Priča o Samsonu i Dalili oduvijek privlači umjetnike, slikare, skladatelje i redatelje.

Najpoznatiji filmski spektakl svakako je onaj koji je 1949. godine režirao Cecil B. DeMille i u kojem su glavne uloge tumačili Hedy Lamarr i Victor Mature.

U slikarstvu su najčešći motivi: Samson davi lava, Dalila šiša Samsona i Samson ruši hram. Zanimljivo, kroz stoljeća je Dalila, žena s istoka, u europskom slikarstvu najčešće prikazivana kao plavuša.

Balet za voajere

Balet je tradicija u francuskoj operi. I čuveni talijanski skladatelji, poput Verdija, za pariške su premijere prema ugovorima morali nadopisivati balete za svoje opere jer je tadašnja publika neizostavno tražila i malo voajerskog užitka i golih nogu, otkriva Dolenčić.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/otvaranje-splitskog-ljeta-uz-samsona-i-dalilu-glazba-koja-ulazi-u-uho-baletne-orgije-u-oko-279445 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=332525e3d0550819ead20a4cfdffa2c2f6a2ad1f [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Otvaranje+Splitskog+ljeta+uz+%26%23039%3BSamsona+i+Dalilu%26%23039%3B%3A+glazba+koja+ulazi+u+uho%2C+%26%23039%3Bbaletne+orgije%26%23039%3B+u+oko&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fotvaranje-splitskog-ljeta-uz-samsona-i-dalilu-glazba-koja-ulazi-u-uho-baletne-orgije-u-oko-279445 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fotvaranje-splitskog-ljeta-uz-samsona-i-dalilu-glazba-koja-ulazi-u-uho-baletne-orgije-u-oko-279445 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Saint-Saënsova opera u zgradi hnk [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaSaint-Saënsova opera u zgradi hnk

Otvaranje Splitskog ljeta uz 'Samsona i Dalilu': glazba koja ulazi u uho, 'baletne orgije' u oko

Piše PSD.
10. srpnja 2015. - 00:32

PIŠE: JASMINA PARIĆ, FOTO: BOŽO VUKIČEVIĆ/CROPIX

Filmski par

Priča o Samsonu i Dalili oduvijek privlači umjetnike, slikare, skladatelje i redatelje.

Najpoznatiji filmski spektakl svakako je onaj koji je 1949. godine režirao Cecil B. DeMille i u kojem su glavne uloge tumačili Hedy Lamarr i Victor Mature.

U slikarstvu su najčešći motivi: Samson davi lava, Dalila šiša Samsona i Samson ruši hram. Zanimljivo, kroz stoljeća je Dalila, žena s istoka, u europskom slikarstvu najčešće prikazivana kao plavuša.

Balet za voajere

Balet je tradicija u...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 21:24