stdClass Object ( [id] => 463723 [title] => Miro Gavran: Moje predstave nisu izvodili jedino na Antarktici [alias] => miro-gavran-moje-predstave-nisu-izvodili-jedino-na-antarktici [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Miro Gavran već desetljećima čvrsto drži poziciju najizvođenijega, ali i najplodonosnijega domovinskog dramatičara. Djela su mu prevedena na gotovo 40 jezika, najpopularnija su u Poljskoj, Slovačkoj i Češkoj, a diljem zemaljskih širina nisu se izvodila još jedino na Antarktici.

Povrh četrdesetak kazališnih tekstova, napisao je i deset romana te gotovo još toliko knjiga za djecu i mlade. Okušao se i u pisanju libreta – s Tončijem Huljićem napravio je mjuzikl "Pacijenti". Koncem siječnja u zagrebačkom "Lisinskom", u produkciji vlastita Teatra "Gavran", ima premijeru nove izvedbe svoje komedije "Zaboravi Hollywood", hit-predstave koja je u protekla dva desetljeća doživjela velik uspjeh kod publike u nizu zemalja: od Austrije i Slovačke pa sve do daleke Indije.

U čemu je tajna dugogodišnjeg uspjeha vašeg "Hollywooda"? I tko su nosivi stupovi komada koji upravo pripremate?

– Komedija govori o mladiću koji godinama bezuspješno pokušava položiti prijemni ispit iz glume i o profesoru s Kazališne akademije koji ga počinje pripremati za prijemni. Budući da su karakterno različiti, između njih se na duhovit način razvija odnos suparništva i uzajamnog nerazumijevanja.

Tom pričom se na prvi pogled razotkriva lice i naličje glumačke profesije, a u prenesenom smislu govori o svakom mogućem odnosu starog i mladog, o ljudima koji na različite načine ostvaruju svoje snove. Mislim da je to taj univerzalni moment koji je pomogao da se ova komedija s jednakim uspjehom izvodi u različitim kulturnim sredinama i da u proteklih dvadeset godina, otkako je napisana, ne izgubi ništa od svoje svježine.

Sretan sam što nakon gotovo trideset godina ponovno surađujem s našim velikim redateljem Miroslavom Međimorcem, te da nakon dvadesetak godina ponovno u mojoj predstavi glumi Željko Königsknecht, koji je bez sumnje najbolji glumac komičar svoje generacije. Partner mu je moj sin Jakov Gavran, koji među nas trojicu starijih kazalištaraca donosi dobrodošlu mladalačku svježinu.

Scenu i kostime za "Zaboravi Hollywood" kreirala je Jasmina Pacek. Proteklih mjeseci smo pretpremijerno izvodili ovu predstavu, te je u susretima s publikom izbrusili i sada je spremna za svečanu premijeru kojoj se svi jako radujemo.

Prije samo nekoliko mjeseci promovirali ste svoj zadnji roman "Nekoliko ptica i jedno nebo". Je li točno da je već u pripremi njegovo drugo izdanje?

– Da, naklada od 2500 primjeraka je već pri kraju. I mene je pomalo iznenadila odlična recepcija toga romana. Roman govori o fra Didaku Buntiću, koji je prije točno stotinu godina, daleke 1917. – u vrijeme Prvog svjetskog rata i velike suše koja je pogodila Hercegovinu – pokrenuo akciju spašavanja gladne djece, na način da je organizirao vlakove kojima je više od deset tisuća izgladnjelih dječaka i djevojčica prevezao u tada bogatu Slavoniju i Srijem i spasio ih od sigurne smrti.

Pored te priče, imam i jednu suvremenu paralelnu priču koja se događa 1987. i 1997. godine u Novoj Gradiški i Zagrebu, a u svakom vremenu pratim po jednu snažnu ljubavnu priču.

Pokušao sam kroz taj roman progovoriti o tome kako na drukčiji način danas doživljavamo i ljubav i život nego što je to bilo prije stotinjak godina... Bila mi je to prigoda progovoriti i o ljudima koji su bili prisiljeni promijeniti svoj zavičaj te progovoriti o povezanosti Slavonije i Hercegovine, o čemu mnogi znaju tek iz maglovitih obiteljskih priča.

S glumicom i suprugom Mladenom već petnaest godina vodite obiteljski Teatar "Gavran", a odnedavno vam se pridružio i sin Jakov. Je li vas na vlastitu kazališnu manufakturu natjerala nevolja ili želja za većim autorskim suverenitetom?

– Odgovor nije jednoznačan, ali najvažniji razlog pokretanja svoga teatra je u želji da mogu odabrati glumce, redatelje i ostale suradnike u radu na predstavi čiji mi umjetnički senzibilitet odgovara i s kojima mi je ugodno raditi.

Moj teatar je, uz to, moja "radionica", u kojoj mogu provjeriti i doraditi novi kazališni tekst, što je idealno za dramatičara, i što je proteklih petstotinjak godina bilo često poznato u praksi od starih majstora, kao što su Moliere i Shakespeare do Pirandella i suvremenih autora u Italiji, Americi, Francuskoj, Engleskoj i Rusiji.

Imati svoj teatar uz to može pružiti piscu i financijsku sigurnost, ali zahtijeva puno rada, tako da često kažem prijateljima da Mladena i ja nismo gospodari Teatra "Gavran", nego njegove sluge. Naravno, Teatar "Gavran" je poligon na kojem i moja supruga i naš sin mogu realizirati svoje kazališne snove, te imati sigurnost da će predstava koju naprave imati veći broj repriza, a što priželjkuje svaki glumac na svijetu.

Kako je biti samostalni kulturni poduzetnik u Hrvata? Koje su prednosti, a koje mane takvoga životnog odabira?

– Budući da sam nakon završenog studija dramaturgije na zagrebačkoj Akademiji za kazalište, film i televiziju radio sedam godina kao dramaturg i ravnatelj Teatra &TD, dobro znam što znači biti u instituciji, a što znači raditi izvan institucije. Institucija ti pruža sigurnost i redovitu plaću i čovjek se u njoj može opustiti, ali i uljuljkati i ulijeniti. Kao samostalni umjetnik ili kulturni poduzetnik imaš veću odgovornost, nema opuštanja, nedjelja, vikenda, godišnjih ni bolovanja...

Sloboda ima svoju cijenu, ali ja sebe više nikada ne bih mogao zamisliti kao uposlenika u nekom kazalištu ili umjetničkoj ustanovi. Imali smo neke kazalištarce koji su tijekom radnog vijeka po nekoliko puta ulazili u repertoarna kazališta, a zatim, zbog umjetničkog nezadovoljstva, iz njih izlazili žudeći za slobodom...

Mogu, međutim, razumjeti i one koji se odluče za institucije kao i one koji se odluče za samostalno djelovanje. Najbolje je dobro osluhnuti svoj karakter, pa se u skladu s njime odlučiti za formu u kojoj ćemo moći dati svoj maksimum.

Gdje su izvori vaše izvanserijske kreativnosti? Manjka li vam s godinama ideja ili samo više vremena za njihovu realizaciju?

– Život koji me okružuje tako je inspirativan, važno je samo da pisac ima širom otvorene oči, da je radoznao i da ima dobru moć zapažanja. Ideje dolaze kada one žele i doista mi ih ne manjka. S jednakom radošću pišem sada, nadomak pedeset i šeste godine života, kao što je to bilo prije četiri desetljeća, kada sam kao šesnaestogodišnjak napisao prve priče i osjetio istinsko ispunjenje u tom poigravanju likovima, međuljudskim odnosima, slovima...

U kojem žanru vam se dosad bilo najteže okušati? Je li pisanje libreta zahtjevnije ili isplativije od pisanja romana?

– Najzahtjevnije mi je do sada bilo pisati upravo libreta. A najisplativije je pisanje komedija i knjiga za djecu, dok je najmanje isplativo pisanje romana za odrasle. Ali odabir što ću pisati nikada ne činim razmišljajući o tome što je isplativije, nego me nova priča naprosto obuzme i ne da mi mira dok je ne stavim na papir.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAJIZVOĐENIJI DRAMATIČAR U ZEMLJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2017-01-16 18:26:10 [created_by] => 39370 [created_by_alias] => Davor Krile [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2017-01-18 15:53:18 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2017-01-18 15:43:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 1621 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/Images/2017/01/14/Kultura/2856892.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "1200x800" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38665532 Threads: 3 Questions: 7116097884 Slow queries: 3306340 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608828262 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/miro-gavran-moje-predstave-nisu-izvodili-jedino-na-antarktici-463723 [printLink] => /kultura/miro-gavran-moje-predstave-nisu-izvodili-jedino-na-antarktici-463723?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 284273 [name] => miro gavran [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => miro-gavran [link] => /tag/miro-gavran ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAJIZVOĐENIJI DRAMATIČAR U ZEMLJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Miro Gavran: Moje predstave nisu izvodili jedino na Antarktici [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-17-23-57-31-39370 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/01/14/Kultura/2856892.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/01/14/Kultura/2856892.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Miro Gavran već desetljećima čvrsto drži poziciju najizvođenijega, ali i najplodonosnijega domovinskog dramatičara. Djela su mu prevedena na gotovo 40 jezika, najpopularnija su u Poljskoj, Slovačkoj i Češkoj, a diljem zemaljskih širina nisu se izvodila još jedino na Antarktici.

Povrh četrdesetak kazališnih tekstova, napisao je i deset romana te gotovo još toliko knjiga za djecu i mlade. Okušao se i u pisanju libreta – s Tončijem Huljićem napravio je mjuzikl "Pacijenti". Koncem siječnja u zagrebačkom "Lisinskom", u produkciji vlastita Teatra "Gavran", ima premijeru nove izvedbe svoje komedije "Zaboravi Hollywood", hit-predstave koja je u protekla dva desetljeća doživjela velik uspjeh kod publike u nizu zemalja: od Austrije i Slovačke pa sve do daleke Indije.

U čemu je tajna dugogodišnjeg uspjeha vašeg "Hollywooda"? I tko su nosivi stupovi komada koji upravo pripremate?

– Komedija govori o mladiću koji godinama bezuspješno pokušava položiti prijemni ispit iz glume i o profesoru s Kazališne akademije koji ga počinje pripremati za prijemni. Budući da su karakterno različiti, između njih se na duhovit način razvija odnos suparništva i uzajamnog nerazumijevanja.

Tom pričom se na prvi pogled razotkriva lice i naličje glumačke profesije, a u prenesenom smislu govori o svakom mogućem odnosu starog i mladog, o ljudima koji na različite načine ostvaruju svoje snove. Mislim da je to taj univerzalni moment koji je pomogao da se ova komedija s jednakim uspjehom izvodi u različitim kulturnim sredinama i da u proteklih dvadeset godina, otkako je napisana, ne izgubi ništa od svoje svježine.

Sretan sam što nakon gotovo trideset godina ponovno surađujem s našim velikim redateljem Miroslavom Međimorcem, te da nakon dvadesetak godina ponovno u mojoj predstavi glumi Željko Königsknecht, koji je bez sumnje najbolji glumac komičar svoje generacije. Partner mu je moj sin Jakov Gavran, koji među nas trojicu starijih kazalištaraca donosi dobrodošlu mladalačku svježinu.

Scenu i kostime za "Zaboravi Hollywood" kreirala je Jasmina Pacek. Proteklih mjeseci smo pretpremijerno izvodili ovu predstavu, te je u susretima s publikom izbrusili i sada je spremna za svečanu premijeru kojoj se svi jako radujemo.

Prije samo nekoliko mjeseci promovirali ste svoj zadnji roman "Nekoliko ptica i jedno nebo". Je li točno da je već u pripremi njegovo drugo izdanje?

– Da, naklada od 2500 primjeraka je već pri kraju. I mene je pomalo iznenadila odlična recepcija toga romana. Roman govori o fra Didaku Buntiću, koji je prije točno stotinu godina, daleke 1917. – u vrijeme Prvog svjetskog rata i velike suše koja je pogodila Hercegovinu – pokrenuo akciju spašavanja gladne djece, na način da je organizirao vlakove kojima je više od deset tisuća izgladnjelih dječaka i djevojčica prevezao u tada bogatu Slavoniju i Srijem i spasio ih od sigurne smrti.

Pored te priče, imam i jednu suvremenu paralelnu priču koja se događa 1987. i 1997. godine u Novoj Gradiški i Zagrebu, a u svakom vremenu pratim po jednu snažnu ljubavnu priču.

Pokušao sam kroz taj roman progovoriti o tome kako na drukčiji način danas doživljavamo i ljubav i život nego što je to bilo prije stotinjak godina... Bila mi je to prigoda progovoriti i o ljudima koji su bili prisiljeni promijeniti svoj zavičaj te progovoriti o povezanosti Slavonije i Hercegovine, o čemu mnogi znaju tek iz maglovitih obiteljskih priča.

S glumicom i suprugom Mladenom već petnaest godina vodite obiteljski Teatar "Gavran", a odnedavno vam se pridružio i sin Jakov. Je li vas na vlastitu kazališnu manufakturu natjerala nevolja ili želja za većim autorskim suverenitetom?

– Odgovor nije jednoznačan, ali najvažniji razlog pokretanja svoga teatra je u želji da mogu odabrati glumce, redatelje i ostale suradnike u radu na predstavi čiji mi umjetnički senzibilitet odgovara i s kojima mi je ugodno raditi.

Moj teatar je, uz to, moja "radionica", u kojoj mogu provjeriti i doraditi novi kazališni tekst, što je idealno za dramatičara, i što je proteklih petstotinjak godina bilo često poznato u praksi od starih majstora, kao što su Moliere i Shakespeare do Pirandella i suvremenih autora u Italiji, Americi, Francuskoj, Engleskoj i Rusiji.

Imati svoj teatar uz to može pružiti piscu i financijsku sigurnost, ali zahtijeva puno rada, tako da često kažem prijateljima da Mladena i ja nismo gospodari Teatra "Gavran", nego njegove sluge. Naravno, Teatar "Gavran" je poligon na kojem i moja supruga i naš sin mogu realizirati svoje kazališne snove, te imati sigurnost da će predstava koju naprave imati veći broj repriza, a što priželjkuje svaki glumac na svijetu.

Kako je biti samostalni kulturni poduzetnik u Hrvata? Koje su prednosti, a koje mane takvoga životnog odabira?

– Budući da sam nakon završenog studija dramaturgije na zagrebačkoj Akademiji za kazalište, film i televiziju radio sedam godina kao dramaturg i ravnatelj Teatra &TD, dobro znam što znači biti u instituciji, a što znači raditi izvan institucije. Institucija ti pruža sigurnost i redovitu plaću i čovjek se u njoj može opustiti, ali i uljuljkati i ulijeniti. Kao samostalni umjetnik ili kulturni poduzetnik imaš veću odgovornost, nema opuštanja, nedjelja, vikenda, godišnjih ni bolovanja...

Sloboda ima svoju cijenu, ali ja sebe više nikada ne bih mogao zamisliti kao uposlenika u nekom kazalištu ili umjetničkoj ustanovi. Imali smo neke kazalištarce koji su tijekom radnog vijeka po nekoliko puta ulazili u repertoarna kazališta, a zatim, zbog umjetničkog nezadovoljstva, iz njih izlazili žudeći za slobodom...

Mogu, međutim, razumjeti i one koji se odluče za institucije kao i one koji se odluče za samostalno djelovanje. Najbolje je dobro osluhnuti svoj karakter, pa se u skladu s njime odlučiti za formu u kojoj ćemo moći dati svoj maksimum.

Gdje su izvori vaše izvanserijske kreativnosti? Manjka li vam s godinama ideja ili samo više vremena za njihovu realizaciju?

– Život koji me okružuje tako je inspirativan, važno je samo da pisac ima širom otvorene oči, da je radoznao i da ima dobru moć zapažanja. Ideje dolaze kada one žele i doista mi ih ne manjka. S jednakom radošću pišem sada, nadomak pedeset i šeste godine života, kao što je to bilo prije četiri desetljeća, kada sam kao šesnaestogodišnjak napisao prve priče i osjetio istinsko ispunjenje u tom poigravanju likovima, međuljudskim odnosima, slovima...

U kojem žanru vam se dosad bilo najteže okušati? Je li pisanje libreta zahtjevnije ili isplativije od pisanja romana?

– Najzahtjevnije mi je do sada bilo pisati upravo libreta. A najisplativije je pisanje komedija i knjiga za djecu, dok je najmanje isplativo pisanje romana za odrasle. Ali odabir što ću pisati nikada ne činim razmišljajući o tome što je isplativije, nego me nova priča naprosto obuzme i ne da mi mira dok je ne stavim na papir.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/miro-gavran-moje-predstave-nisu-izvodili-jedino-na-antarktici-463723 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3868502d7ddb829e535de1a30b9b68c24f72e89d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Miro+Gavran%3A+Moje+predstave+nisu+izvodili+jedino+na+Antarktici&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmiro-gavran-moje-predstave-nisu-izvodili-jedino-na-antarktici-463723 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmiro-gavran-moje-predstave-nisu-izvodili-jedino-na-antarktici-463723 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAJIZVOĐENIJI DRAMATIČAR U ZEMLJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaNAJIZVOĐENIJI DRAMATIČAR U ZEMLJI

Miro Gavran: Moje predstave nisu izvodili jedino na Antarktici

Piše Davor Krile
18. siječnja 2017. - 16:43

Miro Gavran već desetljećima čvrsto drži poziciju najizvođenijega, ali i najplodonosnijega domovinskog dramatičara. Djela su mu prevedena na gotovo 40 jezika, najpopularnija su u Poljskoj, Slovačkoj i Češkoj, a diljem zemaljskih širina nisu se izvodila još jedino na Antarktici.

Povrh četrdesetak kazališnih tekstova, napisao je i deset romana te gotovo još toliko knjiga za djecu i mlade. Okušao se i u pisanju libreta – s Tončijem Huljićem napravio je mjuzikl "Pacijenti". Koncem siječnja u zagrebačkom "Lisinskom", u produkciji vlastita Teatra "Gavran", ima premijeru nove izvedbe svoje komedije "Zaboravi Hollywood", hit-predstave koja je u protekla dva desetljeća doživjela velik uspjeh kod publike u nizu zemalja: od Austrije i Slovačke pa sve do daleke Indije.

U čemu je...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 01:57