stdClass Object ( [id] => 253515 [title] => Kristijan Milić: Stavljam gledatelja usred akcije u kojoj lete meci i geleri [alias] => kristijan-milic-stavljam-gledatelja-usred-akcije-u-kojoj-lete-meci-i-geleri [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Režija “Živih i mrtvih“ omogućila je darovitom Kristijanu Miliću da lakše dođe do redateljskih angažmana (sapunice “Najbolje godine“ i “Larin izbor“, serija “Počivali u miru“...). Ipak, prilično je nevjerojatan podatak da je novi dugometražni film, “Broj 55“, Milić snimio tek sedam godina poslije. Nagrađivani i kvalitetni redatelj trebao bi češće dobivati kinopriliku, međutim za Milića, velikog fana akcijskog, ratnog i horor filma, uopće prekaljenog žanrovca, sve je to stvar “čudnog spleta okolnosti“.

- Nedugo nakon “Živih i mrtvih“ Goran Rukavina, Ivan Pavličić i ja dobili smo sredstva za trodijelni film “Vidovgrad“, no ona su, nažalost, bila premala za produkciju. Nekoliko godina je prošlo u našem pokušaju skupljanja dodatnih sredstava. Nakon toga sam dobio sredstva za novi film “Mrtve ribe plivaju na leđima“, ali smo njegovo snimanje pomaknuli upravo zbog “Broja 55“.

Je li problem u tome što ste žanrovac, a žanrovski filmovi kod nas rijetko prolaze ako nisu komedije ili dječji?

- Dobro ste primijetili da kod nas (svi ostali) žanrovski filmovi jako loše prolaze na natječajima. Stanislav Tomić “Josefa“ je snimio u privatnoj, neovisnoj produkciji, “Broj 55“ je za svoje potrebe naručila Hrvatska radiotelevizija. Mnogi mladi redatelji koji vole i znaju raditi žanrovske filmove, poput Darija Lonjaka, nikako da dobiju svoju šansu za dugometražni film. Ne znam zašto je to tako. Mislim da bi se kod nas mogao snimiti popriličan broj u najmanju ruku zanimljivih kriminalističkih filmova, pa čak i horora. Dovoljno je ujutro pročitati novine za inspiraciju.

Kako bilo, ovo je vaš drugi film ratne tematike nakon “Živih i mrtvih”, osmerostrukog pobjednika Pule 2007. godine. Zašto vam je rat toliko zanimljiv?

- Ratni žanr je meni osobno jako interesantan jer i sam volim gledati ratne filmove. No, ovaj sam film dobio zahvaljujući Branku Schmidtu kojem su se jako svidjeli “Živi i mrtvi“. On me preporučio Domagoju Buriću kad su na HRT-u krenule ideje o realizaciji serije s tematikom Domovinskog rata. To nije rijetkost da se nekom redatelju povjeri film žanra u kojem se “dokazao“. Teško da bi mi netko ponudio da radim ljubavnu dramu.

Možete li povući paralelu između “Broja 55“ i “Živih i mrtvih“? “Žive i mrtve“ su, rekli ste nam u zadnjem intervjuu, proglasili “pronacističko-ustaškim i antihrvatsko-izdajničkim i antimuslimanskim, pa čak i promilitarističkim“...

- “Živi i mrtvi“ bave se sukobima između Hrvata i Bošnjaka, dok se ovaj film bavi Domovinskim ratom. To je najočitija razlika. Druga razlika je ta što “Živi i mrtvi“ sadrže elemente filmova strave i fantastike, dok je “Broj 55“ akcijski ratni film inspiriran istinitom pričom. Što se tiče kritika, vidjeli ste da je većina branitelja podržala film, ali su se ipak našli neki kojima je nešto nedostajalo. To je sasvim normalna stvar.

Marko Cindrić u prvom planu akcije 'Broja 55'

Kako po vama “Broj 55“ stoji u usporedbi s recentnim ratnim filmovima poput “Jedinog preživjelog“ i “Fury“?
- Najočitija razlika su proračuni. “Broj 55“ je koštao oko milijun dolara. “Jedini preživjeli“ snimljen je za skromnih 40 milijuna dolara (i to zaista nije ironija kad govorimo o američkom filmu), a “Fury“ za 68 (ni to nije previše za Hollywood). Preporučio bih oba filma, jer su krajnje zabavni, ali ne treba očekivati surovu realnost koju se prave da nude.

U kontekstu “Broja 55“ često se ističe da je “prvi pravi hrvatski film o Domovinskom ratu“. Zbog čega su po vama ostali bili “krivi“?

- Nisam ja autor tih tvrdnja. Ja sam samo rekao da je ovo prvi film u kojem se gledatelja stavlja usred akcije, zajedno s protagonistima po kojima lete meci i geleri. Dok je akcija jako bitan dio dramaturgije ovog filma, u većini domaćih ratnih filmova akcije ili je bilo u naznakama ili je nije bilo uopće. Izuzeci su “Nebo, sateliti“ koji, iako je art-film, sadrži odlične scene akcije i “U okruženju“ koji obiluje akcijom, ali je snimljen u potpuno amaterskim uvjetima.

U svakom slučaju, “Broj 55“ predstavlja prijelomnicu za hrvatsku kinematografiju kao prvi profesionalni akcijski (ratni) film. Zašto se dosad nitko nije odvažio na tako nešto?

- Opravdan strah od premalo novca. A moguće i nezainteresiranost.

U vašem filmu ima takoreći više “slow-motiona“ nego u “Plaćenicima“, a po broju ispaljenih metaka “Broj 55“ je valjda negdje u rangu “Ramba IV“...

- U svakom ratnom filmu dio akcije mora se snimati usporeno da bi se uopće vidjelo što se događa. To se posebno odnosi na pucnjavu. A namjerno očiti usporeni kadrovi vuku korijene iz fascinacije filmovima Sama Peckinpaha i Martina Scorsesea. Moram priznati da bi mi bila draža usporedba s “Full Metal Jacket“ ili “Black Hawk Down“, ne zato što mislim da se ikada i ikako mogu uspoređivati s tim filmovima i tim redateljima, već zbog iskrene namjere da se stvori uvjerljiv i ozbiljan ratni film. Ispucali smo ogroman broj metaka, ali smo se trudili što manje pretjerivati. Svi naši dečki u filmu pucaju jedinačnom paljbom. Rambo i “Plaćenici“ pucaju isključivo rafalno.

U “Živima i mrtvima“ evidentan je bio utjecaj Peckinpahova nasljednika Waltera Hilla iz faze “Južnjačke utjehe“. U “Broju 55“ scene umiranja u “slow-motionu“ dosta vuku na Peckinpaha i Hilla kojima ste sada pridodali i Johna Carpentera - film je struktuiran kao “Napad na policijsku stanicu“, a i napadači/četnici portretirani su kao nekakve sablasti što vrebaju iz mraka. Volite odavati “hommage“ filmašima kojima se divite?

- Volim. No, u ovom slučaju je to ispalo sasvim slučajno. Istinita priča već sama po sebi podsjeća na spomenuti film, tako da posebno odavanje počasti Carpenteru i nije bilo potrebno. Što se tiče Peckinpaha, vjerojatno ću mu u svakom filmu do kraja života na neki način odavati počast jer smatram njegove postupke izuzetno efektnim i filmičnim. Zahvaljujući današnjoj tehnologiji moguće je sve snimati usporeno, pa poslije odlučiti što će ostati tako, a što će se vratiti u normalnu brzinu.

'Nadam se da će publika dati šansu ovom filmu, jer bi to dalo nadu svima da se bave i nekim drugim žanrovima'

Osim akcijskog kadriranja, i dramaturgija filma je klasična akcijska. Kako ste s glumcima radili na karakterizacijama njihovim likova? Koliku slobodu ste im pritom davali?
- Dao sam im svu moguću slobodu koju su oni odlično iskoristili i stvorili jedinstvene i kompleksne karaktere. Svim glumcima treba odati počast za interpretacije koje su ostvarili u vrlo nezahvalnim uvjetima. Ušli su sa srcem i dušom u ovaj projekt i to se vidi iz svakog kadra.

“Živi i mrtvi“ akcijski su bili osovljeni oko scene kad ustaša prosipa mozak partizanu, a krv leti u usporenom pokretu. Mislite li da će se “Broj 55“ pamtiti po izvrsnoj “steady-cam“ sceni s Markom Cindrićem u prvom planu?

- Samo zbog tog kadra je napravljen poseban nosač za kameru (tzv. bodycam) koji je ručno izrađen za potrebe ovog filma. U početku smo ga mislili više koristiti, ali smo ubrzo shvatili da će biti još upečatljivije ako se taj efekt upotrijebi samo u jednoj sceni.

U više navrata svjedočimo nesvakidašnjim pokretima kamere za hrvatsku kinematografiju, negdje na razmeđi akcijskog filma i dokumentarističkog realizma. Kako ste radili s Mirkom Pivčevićem?

- Drago mi je da ste primjetili tu namjeru. Ideja je bila stvoriti naizgled savršenu sliku, ali koja u sebi sadrži namjernu snimateljsku grešku. Mirko Pivčević je sigurno jedan od najboljih hrvatskih filmskih snimatelja. Zajedno radimo još od akademskih dana, iako ne toliko često koliko bih volio.

Kad smo kod realizma, koliko vam je prilikom režije pomoglo to što ste i sami bili sudionik Domovinskog rata?

- Više ni sam nisam siguran je li mi to pomoglo u stvaranju filma ili mi je stvaranje filma pomoglo da izbacim iz sebe neke frustracije nastale tijekom rata i nakon njega.

Kakve su reakcije branitelja i obitelji poginulih gardista čija je pogibija inspirirala “Broj 55“?

- Bilo je potresno susresti te ljude nakon projekcija u Puli, Pakracu i Bjelovaru. Kad sam shvatio da bezrezervno odobravaju i podržavaju film, pao mi je ogroman kamen sa srca.

Koliko ste se držali stvarnosti? Jeste li i koliko ublažili stvarna zbivanja?

- Film ima neke svoje zakonitosti i nemoguće je biti posve realan, čak i kad se obrađuje neki stvarni događaj. Mi smo zato nekoliko puta izjavili da smo bili inspirirani istinitom pričom, da to nije rekonstrukcija. Neke je stvari bilo nužno ublažiti, jer bi film iz ratnog žanra prešao u film strave i užasa. I ovo malo što smo prikazali od najsurovijih scena je nemalom broju gledatelja bilo previše.

“Broj 55“ je pravi muški film. Film, izuzev jedne babe, nema ni jedan ženski lik. Mislite li da će žene ići u kino?

- Ne vidim apsolutno nikakav problem u tome. Biste li vi išli pogledati film u kojem nema niti jednog muškarca? Ja sigurno bih. Osim toga, već je velik broj žena pogledao film, a možda sam od njih dvije dobio primjedbu na manjak žena.

Kakav odaziv publike uopće očekujete s obzirom na slabu prođu recentnih hrvatskih filmova u kinima, osim “Koka 3“?

- Teško mi je na to pitanje odgovoriti. Nadam se da će publika dati šansu ovom filmu, jer bi to dalo nadu svima da se bave i nekim drugim žanrovima, a ne samo komedijom ili dječjim filmom.

Film u kina kreće 20. studenoga, netom nakon obljetnice pada Vukovara, ujedno i nedugo nakon prosvjeda branitelja ispred zgrade Ministarstva obrane. Mislite li da film može izazvati nove trzavice između branitelja i Vlade?

- Iskreno se nadam da neće. Film nije rađen ni s kakvim političkim namjerama.

Je li u planu distribucija u Bosni i Srbiji?

- Teško da će film ići u Srbiju zbog sasvim razumljivih razloga, no u Bosnu i Hercegovinu vjerojatno hoće.

MARKO NJEGIĆ

Ne brinem za budućnost akcijskog filma

Walter Hill ili John Carpenter?
- I Walter Hill i John Carpenter. “Južnjačka utjeha“ i “Napad na policijsku stanicu“ pripadaju, po meni, samom vrhu filmske umjetnosti i zanata.

Kako komentirate frišku “Timeoutovu“ top-listu 100 najboljih akcijskih filmova svih vremena?
- Nisam poklonik lista, ali kad bih radio svoju, Friedkinov “Sorcerer“, Aldrichevi “Dvanaest žigosanih“, Siegelov “Prljavi Harry“, De Palmino “Lice s ožiljkom“ i pogotovo Peckinpahova “Divlja horda“ bili bi na značajno višim pozicijama. Ovdje je najbolje prošla “Divlja horda“ koja je na osmom, dok je “Prljavi Harry“ na nedopustivom 78. mjestu.

Kako danas akcijski film po vama stoji u odnosu na osamdesete i devedesete?
- Akcijskih filmova u novom stoljeću ima u ogromnim količinama, djelomično i zahvaljujući digitalnoj tehnologiji. Količina jamči i povremenu kvalitetu, tako da se nimalo ne brinem za njihovu budućnost.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ispucali smo ogroman broj metaka, ali smo se trudili što manje pretjerivati. Svi naši dečki u filmu pucaju jedinačnom paljbom. Rambo i 'Plaćenici' pucaju isključivo rafalno [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJ 'BROJA 55', APSOLUTNOG LAUREATA PULE KOJI U KINA STIŽE 20. STUDENOGA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-11-15 13:57:14 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-11-18 08:59:41 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-11-15 14:32:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3094 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/11/15/Spektar/milic1-040314.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x532" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4686242 Threads: 4 Questions: 158177857 Slow queries: 68373 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4682257 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 42 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/kristijan-milic-stavljam-gledatelja-usred-akcije-u-kojoj-lete-meci-i-geleri-253515 [printLink] => /kultura/kristijan-milic-stavljam-gledatelja-usred-akcije-u-kojoj-lete-meci-i-geleri-253515?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 206063 [name] => kristijanmilić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kristijanmilic [link] => /tag/kristijanmilic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ispucali smo ogroman broj metaka, ali smo se trudili što manje pretjerivati. Svi naši dečki u filmu pucaju jedinačnom paljbom. Rambo i 'Plaćenici' pucaju isključivo rafalno [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJ 'BROJA 55', APSOLUTNOG LAUREATA PULE KOJI U KINA STIŽE 20. STUDENOGA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kristijan Milić: Stavljam gledatelja usred akcije u kojoj lete meci i geleri [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-08-12-05-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/11/15/Spektar/milic1-040314.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/11/15/Spektar/milic1-040314.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Režija “Živih i mrtvih“ omogućila je darovitom Kristijanu Miliću da lakše dođe do redateljskih angažmana (sapunice “Najbolje godine“ i “Larin izbor“, serija “Počivali u miru“...). Ipak, prilično je nevjerojatan podatak da je novi dugometražni film, “Broj 55“, Milić snimio tek sedam godina poslije. Nagrađivani i kvalitetni redatelj trebao bi češće dobivati kinopriliku, međutim za Milića, velikog fana akcijskog, ratnog i horor filma, uopće prekaljenog žanrovca, sve je to stvar “čudnog spleta okolnosti“.

- Nedugo nakon “Živih i mrtvih“ Goran Rukavina, Ivan Pavličić i ja dobili smo sredstva za trodijelni film “Vidovgrad“, no ona su, nažalost, bila premala za produkciju. Nekoliko godina je prošlo u našem pokušaju skupljanja dodatnih sredstava. Nakon toga sam dobio sredstva za novi film “Mrtve ribe plivaju na leđima“, ali smo njegovo snimanje pomaknuli upravo zbog “Broja 55“.

Je li problem u tome što ste žanrovac, a žanrovski filmovi kod nas rijetko prolaze ako nisu komedije ili dječji?

- Dobro ste primijetili da kod nas (svi ostali) žanrovski filmovi jako loše prolaze na natječajima. Stanislav Tomić “Josefa“ je snimio u privatnoj, neovisnoj produkciji, “Broj 55“ je za svoje potrebe naručila Hrvatska radiotelevizija. Mnogi mladi redatelji koji vole i znaju raditi žanrovske filmove, poput Darija Lonjaka, nikako da dobiju svoju šansu za dugometražni film. Ne znam zašto je to tako. Mislim da bi se kod nas mogao snimiti popriličan broj u najmanju ruku zanimljivih kriminalističkih filmova, pa čak i horora. Dovoljno je ujutro pročitati novine za inspiraciju.

Kako bilo, ovo je vaš drugi film ratne tematike nakon “Živih i mrtvih”, osmerostrukog pobjednika Pule 2007. godine. Zašto vam je rat toliko zanimljiv?

- Ratni žanr je meni osobno jako interesantan jer i sam volim gledati ratne filmove. No, ovaj sam film dobio zahvaljujući Branku Schmidtu kojem su se jako svidjeli “Živi i mrtvi“. On me preporučio Domagoju Buriću kad su na HRT-u krenule ideje o realizaciji serije s tematikom Domovinskog rata. To nije rijetkost da se nekom redatelju povjeri film žanra u kojem se “dokazao“. Teško da bi mi netko ponudio da radim ljubavnu dramu.

Možete li povući paralelu između “Broja 55“ i “Živih i mrtvih“? “Žive i mrtve“ su, rekli ste nam u zadnjem intervjuu, proglasili “pronacističko-ustaškim i antihrvatsko-izdajničkim i antimuslimanskim, pa čak i promilitarističkim“...

- “Živi i mrtvi“ bave se sukobima između Hrvata i Bošnjaka, dok se ovaj film bavi Domovinskim ratom. To je najočitija razlika. Druga razlika je ta što “Živi i mrtvi“ sadrže elemente filmova strave i fantastike, dok je “Broj 55“ akcijski ratni film inspiriran istinitom pričom. Što se tiče kritika, vidjeli ste da je većina branitelja podržala film, ali su se ipak našli neki kojima je nešto nedostajalo. To je sasvim normalna stvar.

Marko Cindrić u prvom planu akcije 'Broja 55'

Kako po vama “Broj 55“ stoji u usporedbi s recentnim ratnim filmovima poput “Jedinog preživjelog“ i “Fury“?
- Najočitija razlika su proračuni. “Broj 55“ je koštao oko milijun dolara. “Jedini preživjeli“ snimljen je za skromnih 40 milijuna dolara (i to zaista nije ironija kad govorimo o američkom filmu), a “Fury“ za 68 (ni to nije previše za Hollywood). Preporučio bih oba filma, jer su krajnje zabavni, ali ne treba očekivati surovu realnost koju se prave da nude.

U kontekstu “Broja 55“ često se ističe da je “prvi pravi hrvatski film o Domovinskom ratu“. Zbog čega su po vama ostali bili “krivi“?

- Nisam ja autor tih tvrdnja. Ja sam samo rekao da je ovo prvi film u kojem se gledatelja stavlja usred akcije, zajedno s protagonistima po kojima lete meci i geleri. Dok je akcija jako bitan dio dramaturgije ovog filma, u većini domaćih ratnih filmova akcije ili je bilo u naznakama ili je nije bilo uopće. Izuzeci su “Nebo, sateliti“ koji, iako je art-film, sadrži odlične scene akcije i “U okruženju“ koji obiluje akcijom, ali je snimljen u potpuno amaterskim uvjetima.

U svakom slučaju, “Broj 55“ predstavlja prijelomnicu za hrvatsku kinematografiju kao prvi profesionalni akcijski (ratni) film. Zašto se dosad nitko nije odvažio na tako nešto?

- Opravdan strah od premalo novca. A moguće i nezainteresiranost.

U vašem filmu ima takoreći više “slow-motiona“ nego u “Plaćenicima“, a po broju ispaljenih metaka “Broj 55“ je valjda negdje u rangu “Ramba IV“...

- U svakom ratnom filmu dio akcije mora se snimati usporeno da bi se uopće vidjelo što se događa. To se posebno odnosi na pucnjavu. A namjerno očiti usporeni kadrovi vuku korijene iz fascinacije filmovima Sama Peckinpaha i Martina Scorsesea. Moram priznati da bi mi bila draža usporedba s “Full Metal Jacket“ ili “Black Hawk Down“, ne zato što mislim da se ikada i ikako mogu uspoređivati s tim filmovima i tim redateljima, već zbog iskrene namjere da se stvori uvjerljiv i ozbiljan ratni film. Ispucali smo ogroman broj metaka, ali smo se trudili što manje pretjerivati. Svi naši dečki u filmu pucaju jedinačnom paljbom. Rambo i “Plaćenici“ pucaju isključivo rafalno.

U “Živima i mrtvima“ evidentan je bio utjecaj Peckinpahova nasljednika Waltera Hilla iz faze “Južnjačke utjehe“. U “Broju 55“ scene umiranja u “slow-motionu“ dosta vuku na Peckinpaha i Hilla kojima ste sada pridodali i Johna Carpentera - film je struktuiran kao “Napad na policijsku stanicu“, a i napadači/četnici portretirani su kao nekakve sablasti što vrebaju iz mraka. Volite odavati “hommage“ filmašima kojima se divite?

- Volim. No, u ovom slučaju je to ispalo sasvim slučajno. Istinita priča već sama po sebi podsjeća na spomenuti film, tako da posebno odavanje počasti Carpenteru i nije bilo potrebno. Što se tiče Peckinpaha, vjerojatno ću mu u svakom filmu do kraja života na neki način odavati počast jer smatram njegove postupke izuzetno efektnim i filmičnim. Zahvaljujući današnjoj tehnologiji moguće je sve snimati usporeno, pa poslije odlučiti što će ostati tako, a što će se vratiti u normalnu brzinu.

'Nadam se da će publika dati šansu ovom filmu, jer bi to dalo nadu svima da se bave i nekim drugim žanrovima'

Osim akcijskog kadriranja, i dramaturgija filma je klasična akcijska. Kako ste s glumcima radili na karakterizacijama njihovim likova? Koliku slobodu ste im pritom davali?
- Dao sam im svu moguću slobodu koju su oni odlično iskoristili i stvorili jedinstvene i kompleksne karaktere. Svim glumcima treba odati počast za interpretacije koje su ostvarili u vrlo nezahvalnim uvjetima. Ušli su sa srcem i dušom u ovaj projekt i to se vidi iz svakog kadra.

“Živi i mrtvi“ akcijski su bili osovljeni oko scene kad ustaša prosipa mozak partizanu, a krv leti u usporenom pokretu. Mislite li da će se “Broj 55“ pamtiti po izvrsnoj “steady-cam“ sceni s Markom Cindrićem u prvom planu?

- Samo zbog tog kadra je napravljen poseban nosač za kameru (tzv. bodycam) koji je ručno izrađen za potrebe ovog filma. U početku smo ga mislili više koristiti, ali smo ubrzo shvatili da će biti još upečatljivije ako se taj efekt upotrijebi samo u jednoj sceni.

U više navrata svjedočimo nesvakidašnjim pokretima kamere za hrvatsku kinematografiju, negdje na razmeđi akcijskog filma i dokumentarističkog realizma. Kako ste radili s Mirkom Pivčevićem?

- Drago mi je da ste primjetili tu namjeru. Ideja je bila stvoriti naizgled savršenu sliku, ali koja u sebi sadrži namjernu snimateljsku grešku. Mirko Pivčević je sigurno jedan od najboljih hrvatskih filmskih snimatelja. Zajedno radimo još od akademskih dana, iako ne toliko često koliko bih volio.

Kad smo kod realizma, koliko vam je prilikom režije pomoglo to što ste i sami bili sudionik Domovinskog rata?

- Više ni sam nisam siguran je li mi to pomoglo u stvaranju filma ili mi je stvaranje filma pomoglo da izbacim iz sebe neke frustracije nastale tijekom rata i nakon njega.

Kakve su reakcije branitelja i obitelji poginulih gardista čija je pogibija inspirirala “Broj 55“?

- Bilo je potresno susresti te ljude nakon projekcija u Puli, Pakracu i Bjelovaru. Kad sam shvatio da bezrezervno odobravaju i podržavaju film, pao mi je ogroman kamen sa srca.

Koliko ste se držali stvarnosti? Jeste li i koliko ublažili stvarna zbivanja?

- Film ima neke svoje zakonitosti i nemoguće je biti posve realan, čak i kad se obrađuje neki stvarni događaj. Mi smo zato nekoliko puta izjavili da smo bili inspirirani istinitom pričom, da to nije rekonstrukcija. Neke je stvari bilo nužno ublažiti, jer bi film iz ratnog žanra prešao u film strave i užasa. I ovo malo što smo prikazali od najsurovijih scena je nemalom broju gledatelja bilo previše.

“Broj 55“ je pravi muški film. Film, izuzev jedne babe, nema ni jedan ženski lik. Mislite li da će žene ići u kino?

- Ne vidim apsolutno nikakav problem u tome. Biste li vi išli pogledati film u kojem nema niti jednog muškarca? Ja sigurno bih. Osim toga, već je velik broj žena pogledao film, a možda sam od njih dvije dobio primjedbu na manjak žena.

Kakav odaziv publike uopće očekujete s obzirom na slabu prođu recentnih hrvatskih filmova u kinima, osim “Koka 3“?

- Teško mi je na to pitanje odgovoriti. Nadam se da će publika dati šansu ovom filmu, jer bi to dalo nadu svima da se bave i nekim drugim žanrovima, a ne samo komedijom ili dječjim filmom.

Film u kina kreće 20. studenoga, netom nakon obljetnice pada Vukovara, ujedno i nedugo nakon prosvjeda branitelja ispred zgrade Ministarstva obrane. Mislite li da film može izazvati nove trzavice između branitelja i Vlade?

- Iskreno se nadam da neće. Film nije rađen ni s kakvim političkim namjerama.

Je li u planu distribucija u Bosni i Srbiji?

- Teško da će film ići u Srbiju zbog sasvim razumljivih razloga, no u Bosnu i Hercegovinu vjerojatno hoće.

MARKO NJEGIĆ

Ne brinem za budućnost akcijskog filma

Walter Hill ili John Carpenter?
- I Walter Hill i John Carpenter. “Južnjačka utjeha“ i “Napad na policijsku stanicu“ pripadaju, po meni, samom vrhu filmske umjetnosti i zanata.

Kako komentirate frišku “Timeoutovu“ top-listu 100 najboljih akcijskih filmova svih vremena?
- Nisam poklonik lista, ali kad bih radio svoju, Friedkinov “Sorcerer“, Aldrichevi “Dvanaest žigosanih“, Siegelov “Prljavi Harry“, De Palmino “Lice s ožiljkom“ i pogotovo Peckinpahova “Divlja horda“ bili bi na značajno višim pozicijama. Ovdje je najbolje prošla “Divlja horda“ koja je na osmom, dok je “Prljavi Harry“ na nedopustivom 78. mjestu.

Kako danas akcijski film po vama stoji u odnosu na osamdesete i devedesete?
- Akcijskih filmova u novom stoljeću ima u ogromnim količinama, djelomično i zahvaljujući digitalnoj tehnologiji. Količina jamči i povremenu kvalitetu, tako da se nimalo ne brinem za njihovu budućnost.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/kristijan-milic-stavljam-gledatelja-usred-akcije-u-kojoj-lete-meci-i-geleri-253515 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6a666bdd9e227985874aef72d5f9437d5ac95ea7 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kristijan+Mili%C4%87%3A+Stavljam+gledatelja+usred+akcije+u+kojoj+lete+meci+i+geleri&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkristijan-milic-stavljam-gledatelja-usred-akcije-u-kojoj-lete-meci-i-geleri-253515 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkristijan-milic-stavljam-gledatelja-usred-akcije-u-kojoj-lete-meci-i-geleri-253515 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ispucali smo ogroman broj metaka, ali smo se trudili što manje pretjerivati. Svi naši dečki u filmu pucaju jedinačnom paljbom. Rambo i 'Plaćenici' pucaju isključivo rafalno [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJ 'BROJA 55', APSOLUTNOG LAUREATA PULE KOJI U KINA STIŽE 20. STUDENOGA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaREDATELJ 'BROJA 55', APSOLUTNOG LAUREATA PULE KOJI U KINA STIŽE 20. STUDENOGA

Kristijan Milić: Stavljam gledatelja usred akcije u kojoj lete meci i geleri

Piše PSD.
15. studenog 2014. - 15:32
Režija “Živih i mrtvih“ omogućila je darovitom Kristijanu Miliću da lakše dođe do redateljskih angažmana (sapunice “Najbolje godine“ i “Larin izbor“, serija “Počivali u miru“...). Ipak, prilično je nevjerojatan podatak da je novi dugometražni film, “Broj 55“, Milić snimio tek sedam godina poslije. Nagrađivani i kvalitetni redatelj trebao bi češće dobivati kinopriliku, međutim za Milića, velikog fana akcijskog, ratnog i horor filma, uopće prekaljenog žanrovca, sve je to stvar “čudnog spleta okolnosti“.

- Nedugo nakon “Živih i mrtvih“ Goran Rukavina, Ivan Pavličić i ja dobili smo sredstva za trodijelni film “Vidovgrad“, no ona su, nažalost, bila premala za produkciju. Nekoliko godina je prošlo u našem pokušaju skupljanja dodatnih sredstav...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 10:12