stdClass Object ( [id] => 117451 [title] => Ivica Buljan: Simfoniju prdeža sam posvetio političarima [alias] => ivica-buljan-simfoniju-prdeza-sam-posvetio-politicarima [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Ivica Buljan je čudovište iz noćnih mora svakoga poštenog Hrvata jugofoba. Naime, ovaj kazališni čovjek svojim se poslom intenzivno bavi u “Jugosferi”, doslovce od Vardara do Triglava, pa uopće nije čudno da je danas u Ljubljani, gdje mu je domicil otkad je otišao iz Splita, u kojemu je bio šef Drame HNK, već sutra u Skoplju na Skupom festivalu, gdje je gostovao s predstavom “Ma and Al” ljubljanskog Mini teatra, a potom nakon tri dana u Zagrebu na “obnovi” premijere “Kiklopa” u Teatru ITD, provokativne predstave koja je “prognana” sa Scene Gorica u Velikoj Gorici zajedno s njezinom donedavnom ravnateljicom Senkom Bulić.

Tako je, eto, izgledalo pet Buljanovih kazališnih dana početkom studenog. Malo prije toga, na 25. Gavellinim večerima, njegova je “Garaža” u izvedbi Zagrebačkoga kazališta mladih ocijenjena najboljom predstavom, a zanimljivo je da je premijerno izvedena početkom godine u kultnom newyorškom kazalištu La MaMa, no od domaće kritike nije dočekana blagonaklono.

Istraživački eros

Iako je u hrvatskom kazališnom životu - što kao kritičar, što kao redatelj - odavno prisutan, Buljanu je ovo prva nagrada na domaćem terenu. Ne krije da mu baš Gavellina nagrada puno znači: - “Garažu” smo uradili inspirirani idejom Ellen Stewart o teatru kao mjestu slabijeg u rodnom i rasnom smislu, o siromaštvu kao kočnici čovječanstva, o teatru kao mjestu tihog eksperimenta, kuhinji glazbe, pokreta, imaginacije.

Zato je Gavellina nagrada tako draga i važna. Gavella je osposobio moderno hrvatsko kazalište. Prije njega ono se kod nas ne može zvati autonomnom umjetnosti. Na Gavelllu se desetljećima pozivaju glumci koji iz anegdota opravdavaju svoj nepostojeći sistem. Akademska avangarda ga je proglasila za svoga gurua, a mene Gavelli privlači grubi istraživački eros, bijeg od pravila koja je tek počinjao sastavljati u neki model. Podrivanje stereotipa, ismijavanje strogosti, uživanje u slobodi, tjelesna i intelektualna nesputanost.

Baš takav vaš pristup teatarskom činu, međutim, često nailazi na otpore u nas - kako malograđanske publike, tako i kritike?

- Suvremeni teatar mora komentirati, kritizirati stvarnost, ili najbolje nadići je - to je polazišna točka iz koje vodi različiti autorski putovi. Narod danas može sve reći, ali koga se politički narod tiče?

Karneval koji se odigrava u Saboru, pa svi ti naši Brkani, Kerumi, lopuže, kolekcionari umjetnina, popovi, pa što smo mi prema njima? Posvetili smo im Simfoniju prdeža koju je skladao Let 3 u “Kiklopu”. Njihovu bahatost treba ugušiti rableovskom sprdnjom. Hajdemo ih ismijati, poniziti, protjerati iz ukradenih stanova na ulice i u prazne tvornice koje su prodali ili neznanjem uništili.

Vjerojatno su vas upravo zbog takvog stava i zbog toga vašeg “aktivizma” kazališna priznanja u Hrvatskoj dosad zaobilazila. U Sloveniji vas očito bolje razumiju...

- U Sloveniji sam kod kuće, sredina je mnogo otvorenija nego se misli. Mini teater je u počecima bio malo slovensko-hrvatsko kazalište kojeg smo činili Robert Waltl i ja, ali brzo su nam se pridružili novi. Gradnjom kuće u Križevniškoj ulici u Ljubljani dobili smo dvoranu “Bernard-Marie Koltes” sa 100 mjesta, prostor u kojem su radovi Slavena Tolja, Bena Caina, Tine Gverović, Siniše Ilića, Vadima Fiškina, Lare Badurina, rezidencijalni dio u kojem borave umjetnici.

Janez Pipan je kod nas režirao Bergmanovu “Personu” u slogu novoga psihološkog teatra. Beograđanin Miloš Lolić priprema Melvilleova “Bartlebyja”, Attila Antal iz Mađarske radit će Oscara Wildea, Senka Bulić Jeana Geneta. Pozvamo sve koje zanimaju izvedbene aktivnosti, koji imaju ideje, želje, a nemaju prostor gdje bi ih zajedno s nama ostvarili.

Kulturni nacionalizam

Vaš se koncept očito ne uklapa u onaj nacionalnih kazališnih kuća...

- Nije tako samo u Hrvatskoj. Čudno je uopće s teatarskom bratijom po tim malim zemljama pored brdovitog Balkana i na njemu samom. Nakon raspada Jugoslavije, hijerarhija važnih kazališta, režisera, glumaca, pisaca, kritičara pretvorila se u još okoštalija, tragikomična plemena sa svojim kulturama koje su oko sebe podigle betonske zidove.

Raširenost “kulturnog nacionalizma” je nevjerojatna, u Hrvatskoj se on toliko samopodrazumijeva da ga nitko više i ne primjećuje. S mnogo muke počinju se razvijati postnacionalni identiteti. Potiče ih kultura nezavisne scene, rock glazbe, dizajna, teorija i alternativno kazalište. Njegov internacionalizam je produktivna suprotnost nacionalističkom narcizmu koji među ljude stavlja nepotrebne zidove.

Kazališno domoljublje je neproduktivno zatvaranje u strukture “našega” koje je dobro samo zato jer je “naše” i ne može se osloboditi negativnog odnosa prema simboličkom Drugom. Taj drugi ne mora biti samo stranac po pasošu, on je drugi ako ne radi iste predstave, na isti način, ako ne štuje iste male bogove.

Odsutnost kulturne hrabrosti u vrijeme kad svijet preplavljuju valovi uzbudljivog multikulturalizma, dinamični spojevi institucionale i supkultura dok nastaju novi životni stilovi, vodi nas u uniformiran kulturni obrazac. A on ima svoje vrijednosti, nagrade, hijerarhiju.

Preseljeni ‘Kiklop’

Taj uniformirani kulturni obrazac koji spominjete još uvijek podrazumijeva da su nacionalne kazališne kuće nositelj nacionalnoga kulturnog identiteta, a to u podtekstu nosi negaciju svega što je nekada bilo stvar zajedničkoga kulturnog prostora. Vi to očito držite osiromašenjem za sve?

- Naravno. Na primjer, Jugoslovensko dramsko pozorište stvarali su i Marko Fotez, Bojan Stupica, Marija Crnobori, Haris Pašović... Neke ključne interpretacije Držića i Krleže nastale su u JDP-u, njegova slava je duboko simbolična, a i danas predstavlja vitalnost srpskog i regionalnog kazališta. Kod nas se uopće slabo izvode južnoslavenski autori. Slučaj Biljane Srbljanović je iznimka. Današnje generacije ne znaju Cankara, Gruma, Šeliga, Steriju, Nušića, ne znaju ni Gorana Stefanovskog, Milenu Marković...

Vratili ste se upravo iz Skoplja, kako ste tamo prošli?

- Dobili smo glavnu festivalsku nagradu, Gavellin duh očito me i tamo pratio. Bio je to moj povratak u Skoplje nakon četiri godine. Grad je neprepoznatljiv, zida se novo nacionalno kazalište, muzeji... Ulice su prepune neobičnih skulptura. Doduše, moja prijateljica Nataša Abramovski, koja prevodi hrvatsku literaturu, žali se da je ta neimarska euforija bez plana, previše historicistička, nedostaje joj suvremena perspektiva.

Makedonski narodni teater je na izvedbi bio krcat. Performans “Ma and Al” organiziran je oko pitanja života u paru, gubitka djeteta, na ratnim traumama, odnosu europske i američke umjetnosti. “Live” o Salingerovom paru Glass igramo svaki mjesec u Mini teatru i ITD-u. Ovaj zajednički rad sa Markom Mandićem i Senkom Bulić je eksperiment u kojem rušimo vlastite fizičke i emocionalne barijere.

Senka Bulić je, ne samo zajedno s vama, rušila barijere i na Sceni Gorica, pa su na kraju srušili nju. “Kiklop” je sad doživio “obnovu” u Zagrebu. Je li na toj premijeri bilo otporaške atmosfere, s obzirom na okolnosti?

- Ma, ta velikogorička priča je toliko tužna. Senka je nakon četiri plodne goričke godine nezaposlena. Napravila je fantastičan i fanatičan program, uspješan u svakom pogledu. I - protjerana. Mislim da je sad na potezu grad Zagreb.

Činilo bi mi se nevjerojatnim da u apsolutnom manjku kvalitetnih ravnatelja ne bude pozvana da preuzme neko mjesto koje će pretvoriti u kreativni teatar kakva je bila njena Scena Gorica. Nas dvoje smo bili zajedno i u Skoplju - na zagrebačku premijeru stigli smo iz njega samo pola sata prije početka “Kiklopa”.

I kako vam izgleda obnovljena predstava?

- Mogu reći da sam fasciniran kako je ekipa “prenijela” ovu predstavu sa Scene Gorica, komadić po komadić, svaku sekundu. Obično je obnova čak i u istom prostoru muka, a “Kiklopa” nisam vidio još od premijere, odmah sam s “Macbethom” bio otputovao u Seoul. I sad vidim s koliko žara je sačuvan duh u kojem je predstava nastala. A atmosfera... Akustika je u ITD-u savršena, prvi prizor kao iz Carpentera... Mrle je goli anđeo iz kršćanskog raja s amajlijom njemu najdraže političarke na spolovilu.

Prošlo je četrnaest godina od “Fedre”, kad sam prvi put radio s Letom 3. U Gorici smo s vremena na vrijeme radili vježbe po Grotowskom i sad vidim kakav su trag ostavile - Prlja je počeo u pravom transu. Atmosfera je bila kao na rock koncertu, publika itedeovska, dvorana je gorjela, ovacije... Genijalni Frano Mašković. Marko Cindrić, Odisej, ima ovih dana New Write Festival, posvećen novoj britanskoj sceni. Nevjerojatan fanatik. Završio je glumu u Londonu, pun je ideja i kaže da će pokrenuti glumačko-scenarističku grupu. No, Zagreb mu je očito preuzak sa svim sputanostima.

Nažalost, zbog toga Zagreb i Hrvatska gube ljude poput njega...

- Inventivnih ljudi ima na svim područjima. To ponavlja Dunja Vejzović koja je nedavno dobila visoko njemačko državno odlikovanje za umjetnički i pedagoški rad, koje je kod nas jedva zabilježeno.

Otkad ona predaje na Muzičkoj akademiji u Stuttgartu, tamo je završilo mnogo hrvatskih mladih talenata. O tome se ne govori. Ne mislim samo na kulturu. Kad bi dnevne novine umjesto intervjua s vucibatinama i subretama ponekad objavile portret svjetioničara, maslinara, modelara, tiskara, učitelja - vidjeli bismo kakav nas bogati život okružuje. Prepustili smo budalama da nas vode i sad se zgražamo.

Političari ne razumiju funkcioniranje kulture i da ih se za to treba osposobiti. Oni, na primjer, ne znaju zašto djeca u provinciji moraju moći vidjeti predstave, fimove, izložbe, koncerte. I zašto bi se u Sinju, Omišu, Kninu... moralo moći osposobiti domove kulture da mogu primiti kazališna gostovanja zahtjevnijih predstava, kao što se to čini u Sloveniji - u Trbovlju, Krškom, Velenju.

Kraj seksualne represije

Što trenutačno pripremate u svojoj slovenskoj bazi?

- Traju probe za “Mačku na vrućem limenom krovu”. Prvi put režiram Williamsa, najgrađanskiji tekst američkog teatra, pa i druge polovice proteklog stoljeća uopće. “Mačka” je vizija kraja seksualne represije: u njoj su predstavnici “normalne”, regularne i društveno prihvatljive seksualnosti kažnjeni, a ono što je ostalo kao “obitelj” je kombinacija mnogih seksualnosti, dereguliranosti. Queer tako spašava Williamsa od stereotipnih čitanja.

Poraz morala i velikih ideoloških naracija zapadnog svijeta završio je u oslobađanju seksualnosti u razvijenom svijetu i u kataklizmičkom usmjeravanju bolesti na siromašne iz onog trećeg, najvećeg svijeta. A tu smo već kod Houellebecqa, koji je konačno dobio Goncourtovu nagradu...

Jedno pretenciozno pitanje za kraj: dobar ste kritičar kazališnog mainstreama, i kao teoretičar i kao redatelj. Znate li što je sutrašnjica kazališta i kako se vi u nju uklapate?

 - Ne, doista ne znam u kojem bi se smjeru trebalo razvijati kazalište 21. stoljeća. A što se mene tiče... Znam da čitam poeziju i prozu Tomaža Šalamuna. Volio bih kad bih u teatru mogao dosegnuti dio tog savršenog nesavršenstva. Biti kao elektropop bend New Order - i egzotičan i malo zamoran, malo smiješan i neizrazit kao njihov vokal, kao melodičan bas... Kritičan, a da publika ne mora znati na što se ta kritičnost odnosi.

piše sandro pogutz

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Karneval koji se odigrava u Saboru, pa svi ti naši Brkani, Kerumi, lopuže, kolekcionari umjetnina, popovi, pa što smo mi prema njima? Posvetili smo im Simfoniju prdeža koju je skladao Let 3 u ‘Kiklopu’. Njihovu bahatost treba ugušiti rableovskom sprdnjom. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KAZALIŠNI REDATELJ KOJI U LJUBLJANI PRIPREMA NOVU PREMIJERU, A OVOG MJESECA DOBIO JE VAŽNE NAGRADE U ZAGREBU I SKOPLJU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-11-21 16:58:01 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-11-24 01:24:38 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-11-21 19:09:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4990 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/11/20/spektar/KIKLOP_PREMIJERA11-041010.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x500" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38312406 Threads: 7 Questions: 7092456694 Slow queries: 3298981 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608210960 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/ivica-buljan-simfoniju-prdeza-sam-posvetio-politicarima-117451 [printLink] => /kultura/ivica-buljan-simfoniju-prdeza-sam-posvetio-politicarima-117451?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 200037 [name] => ivicabuljan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ivicabuljan [link] => /tag/ivicabuljan ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Karneval koji se odigrava u Saboru, pa svi ti naši Brkani, Kerumi, lopuže, kolekcionari umjetnina, popovi, pa što smo mi prema njima? Posvetili smo im Simfoniju prdeža koju je skladao Let 3 u ‘Kiklopu’. Njihovu bahatost treba ugušiti rableovskom sprdnjom. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KAZALIŠNI REDATELJ KOJI U LJUBLJANI PRIPREMA NOVU PREMIJERU, A OVOG MJESECA DOBIO JE VAŽNE NAGRADE U ZAGREBU I SKOPLJU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ivica Buljan: Simfoniju prdeža sam posvetio političarima [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-21-52-05-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/11/20/spektar/KIKLOP_PREMIJERA11-041010.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/11/20/spektar/KIKLOP_PREMIJERA11-041010.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Ivica Buljan je čudovište iz noćnih mora svakoga poštenog Hrvata jugofoba. Naime, ovaj kazališni čovjek svojim se poslom intenzivno bavi u “Jugosferi”, doslovce od Vardara do Triglava, pa uopće nije čudno da je danas u Ljubljani, gdje mu je domicil otkad je otišao iz Splita, u kojemu je bio šef Drame HNK, već sutra u Skoplju na Skupom festivalu, gdje je gostovao s predstavom “Ma and Al” ljubljanskog Mini teatra, a potom nakon tri dana u Zagrebu na “obnovi” premijere “Kiklopa” u Teatru ITD, provokativne predstave koja je “prognana” sa Scene Gorica u Velikoj Gorici zajedno s njezinom donedavnom ravnateljicom Senkom Bulić.

Tako je, eto, izgledalo pet Buljanovih kazališnih dana početkom studenog. Malo prije toga, na 25. Gavellinim večerima, njegova je “Garaža” u izvedbi Zagrebačkoga kazališta mladih ocijenjena najboljom predstavom, a zanimljivo je da je premijerno izvedena početkom godine u kultnom newyorškom kazalištu La MaMa, no od domaće kritike nije dočekana blagonaklono.

Istraživački eros

Iako je u hrvatskom kazališnom životu - što kao kritičar, što kao redatelj - odavno prisutan, Buljanu je ovo prva nagrada na domaćem terenu. Ne krije da mu baš Gavellina nagrada puno znači: - “Garažu” smo uradili inspirirani idejom Ellen Stewart o teatru kao mjestu slabijeg u rodnom i rasnom smislu, o siromaštvu kao kočnici čovječanstva, o teatru kao mjestu tihog eksperimenta, kuhinji glazbe, pokreta, imaginacije.

Zato je Gavellina nagrada tako draga i važna. Gavella je osposobio moderno hrvatsko kazalište. Prije njega ono se kod nas ne može zvati autonomnom umjetnosti. Na Gavelllu se desetljećima pozivaju glumci koji iz anegdota opravdavaju svoj nepostojeći sistem. Akademska avangarda ga je proglasila za svoga gurua, a mene Gavelli privlači grubi istraživački eros, bijeg od pravila koja je tek počinjao sastavljati u neki model. Podrivanje stereotipa, ismijavanje strogosti, uživanje u slobodi, tjelesna i intelektualna nesputanost.

Baš takav vaš pristup teatarskom činu, međutim, često nailazi na otpore u nas - kako malograđanske publike, tako i kritike?

- Suvremeni teatar mora komentirati, kritizirati stvarnost, ili najbolje nadići je - to je polazišna točka iz koje vodi različiti autorski putovi. Narod danas može sve reći, ali koga se politički narod tiče?

Karneval koji se odigrava u Saboru, pa svi ti naši Brkani, Kerumi, lopuže, kolekcionari umjetnina, popovi, pa što smo mi prema njima? Posvetili smo im Simfoniju prdeža koju je skladao Let 3 u “Kiklopu”. Njihovu bahatost treba ugušiti rableovskom sprdnjom. Hajdemo ih ismijati, poniziti, protjerati iz ukradenih stanova na ulice i u prazne tvornice koje su prodali ili neznanjem uništili.

Vjerojatno su vas upravo zbog takvog stava i zbog toga vašeg “aktivizma” kazališna priznanja u Hrvatskoj dosad zaobilazila. U Sloveniji vas očito bolje razumiju...

- U Sloveniji sam kod kuće, sredina je mnogo otvorenija nego se misli. Mini teater je u počecima bio malo slovensko-hrvatsko kazalište kojeg smo činili Robert Waltl i ja, ali brzo su nam se pridružili novi. Gradnjom kuće u Križevniškoj ulici u Ljubljani dobili smo dvoranu “Bernard-Marie Koltes” sa 100 mjesta, prostor u kojem su radovi Slavena Tolja, Bena Caina, Tine Gverović, Siniše Ilića, Vadima Fiškina, Lare Badurina, rezidencijalni dio u kojem borave umjetnici.

Janez Pipan je kod nas režirao Bergmanovu “Personu” u slogu novoga psihološkog teatra. Beograđanin Miloš Lolić priprema Melvilleova “Bartlebyja”, Attila Antal iz Mađarske radit će Oscara Wildea, Senka Bulić Jeana Geneta. Pozvamo sve koje zanimaju izvedbene aktivnosti, koji imaju ideje, želje, a nemaju prostor gdje bi ih zajedno s nama ostvarili.

Kulturni nacionalizam

Vaš se koncept očito ne uklapa u onaj nacionalnih kazališnih kuća...

- Nije tako samo u Hrvatskoj. Čudno je uopće s teatarskom bratijom po tim malim zemljama pored brdovitog Balkana i na njemu samom. Nakon raspada Jugoslavije, hijerarhija važnih kazališta, režisera, glumaca, pisaca, kritičara pretvorila se u još okoštalija, tragikomična plemena sa svojim kulturama koje su oko sebe podigle betonske zidove.

Raširenost “kulturnog nacionalizma” je nevjerojatna, u Hrvatskoj se on toliko samopodrazumijeva da ga nitko više i ne primjećuje. S mnogo muke počinju se razvijati postnacionalni identiteti. Potiče ih kultura nezavisne scene, rock glazbe, dizajna, teorija i alternativno kazalište. Njegov internacionalizam je produktivna suprotnost nacionalističkom narcizmu koji među ljude stavlja nepotrebne zidove.

Kazališno domoljublje je neproduktivno zatvaranje u strukture “našega” koje je dobro samo zato jer je “naše” i ne može se osloboditi negativnog odnosa prema simboličkom Drugom. Taj drugi ne mora biti samo stranac po pasošu, on je drugi ako ne radi iste predstave, na isti način, ako ne štuje iste male bogove.

Odsutnost kulturne hrabrosti u vrijeme kad svijet preplavljuju valovi uzbudljivog multikulturalizma, dinamični spojevi institucionale i supkultura dok nastaju novi životni stilovi, vodi nas u uniformiran kulturni obrazac. A on ima svoje vrijednosti, nagrade, hijerarhiju.

Preseljeni ‘Kiklop’

Taj uniformirani kulturni obrazac koji spominjete još uvijek podrazumijeva da su nacionalne kazališne kuće nositelj nacionalnoga kulturnog identiteta, a to u podtekstu nosi negaciju svega što je nekada bilo stvar zajedničkoga kulturnog prostora. Vi to očito držite osiromašenjem za sve?

- Naravno. Na primjer, Jugoslovensko dramsko pozorište stvarali su i Marko Fotez, Bojan Stupica, Marija Crnobori, Haris Pašović... Neke ključne interpretacije Držića i Krleže nastale su u JDP-u, njegova slava je duboko simbolična, a i danas predstavlja vitalnost srpskog i regionalnog kazališta. Kod nas se uopće slabo izvode južnoslavenski autori. Slučaj Biljane Srbljanović je iznimka. Današnje generacije ne znaju Cankara, Gruma, Šeliga, Steriju, Nušića, ne znaju ni Gorana Stefanovskog, Milenu Marković...

Vratili ste se upravo iz Skoplja, kako ste tamo prošli?

- Dobili smo glavnu festivalsku nagradu, Gavellin duh očito me i tamo pratio. Bio je to moj povratak u Skoplje nakon četiri godine. Grad je neprepoznatljiv, zida se novo nacionalno kazalište, muzeji... Ulice su prepune neobičnih skulptura. Doduše, moja prijateljica Nataša Abramovski, koja prevodi hrvatsku literaturu, žali se da je ta neimarska euforija bez plana, previše historicistička, nedostaje joj suvremena perspektiva.

Makedonski narodni teater je na izvedbi bio krcat. Performans “Ma and Al” organiziran je oko pitanja života u paru, gubitka djeteta, na ratnim traumama, odnosu europske i američke umjetnosti. “Live” o Salingerovom paru Glass igramo svaki mjesec u Mini teatru i ITD-u. Ovaj zajednički rad sa Markom Mandićem i Senkom Bulić je eksperiment u kojem rušimo vlastite fizičke i emocionalne barijere.

Senka Bulić je, ne samo zajedno s vama, rušila barijere i na Sceni Gorica, pa su na kraju srušili nju. “Kiklop” je sad doživio “obnovu” u Zagrebu. Je li na toj premijeri bilo otporaške atmosfere, s obzirom na okolnosti?

- Ma, ta velikogorička priča je toliko tužna. Senka je nakon četiri plodne goričke godine nezaposlena. Napravila je fantastičan i fanatičan program, uspješan u svakom pogledu. I - protjerana. Mislim da je sad na potezu grad Zagreb.

Činilo bi mi se nevjerojatnim da u apsolutnom manjku kvalitetnih ravnatelja ne bude pozvana da preuzme neko mjesto koje će pretvoriti u kreativni teatar kakva je bila njena Scena Gorica. Nas dvoje smo bili zajedno i u Skoplju - na zagrebačku premijeru stigli smo iz njega samo pola sata prije početka “Kiklopa”.

I kako vam izgleda obnovljena predstava?

- Mogu reći da sam fasciniran kako je ekipa “prenijela” ovu predstavu sa Scene Gorica, komadić po komadić, svaku sekundu. Obično je obnova čak i u istom prostoru muka, a “Kiklopa” nisam vidio još od premijere, odmah sam s “Macbethom” bio otputovao u Seoul. I sad vidim s koliko žara je sačuvan duh u kojem je predstava nastala. A atmosfera... Akustika je u ITD-u savršena, prvi prizor kao iz Carpentera... Mrle je goli anđeo iz kršćanskog raja s amajlijom njemu najdraže političarke na spolovilu.

Prošlo je četrnaest godina od “Fedre”, kad sam prvi put radio s Letom 3. U Gorici smo s vremena na vrijeme radili vježbe po Grotowskom i sad vidim kakav su trag ostavile - Prlja je počeo u pravom transu. Atmosfera je bila kao na rock koncertu, publika itedeovska, dvorana je gorjela, ovacije... Genijalni Frano Mašković. Marko Cindrić, Odisej, ima ovih dana New Write Festival, posvećen novoj britanskoj sceni. Nevjerojatan fanatik. Završio je glumu u Londonu, pun je ideja i kaže da će pokrenuti glumačko-scenarističku grupu. No, Zagreb mu je očito preuzak sa svim sputanostima.

Nažalost, zbog toga Zagreb i Hrvatska gube ljude poput njega...

- Inventivnih ljudi ima na svim područjima. To ponavlja Dunja Vejzović koja je nedavno dobila visoko njemačko državno odlikovanje za umjetnički i pedagoški rad, koje je kod nas jedva zabilježeno.

Otkad ona predaje na Muzičkoj akademiji u Stuttgartu, tamo je završilo mnogo hrvatskih mladih talenata. O tome se ne govori. Ne mislim samo na kulturu. Kad bi dnevne novine umjesto intervjua s vucibatinama i subretama ponekad objavile portret svjetioničara, maslinara, modelara, tiskara, učitelja - vidjeli bismo kakav nas bogati život okružuje. Prepustili smo budalama da nas vode i sad se zgražamo.

Političari ne razumiju funkcioniranje kulture i da ih se za to treba osposobiti. Oni, na primjer, ne znaju zašto djeca u provinciji moraju moći vidjeti predstave, fimove, izložbe, koncerte. I zašto bi se u Sinju, Omišu, Kninu... moralo moći osposobiti domove kulture da mogu primiti kazališna gostovanja zahtjevnijih predstava, kao što se to čini u Sloveniji - u Trbovlju, Krškom, Velenju.

Kraj seksualne represije

Što trenutačno pripremate u svojoj slovenskoj bazi?

- Traju probe za “Mačku na vrućem limenom krovu”. Prvi put režiram Williamsa, najgrađanskiji tekst američkog teatra, pa i druge polovice proteklog stoljeća uopće. “Mačka” je vizija kraja seksualne represije: u njoj su predstavnici “normalne”, regularne i društveno prihvatljive seksualnosti kažnjeni, a ono što je ostalo kao “obitelj” je kombinacija mnogih seksualnosti, dereguliranosti. Queer tako spašava Williamsa od stereotipnih čitanja.

Poraz morala i velikih ideoloških naracija zapadnog svijeta završio je u oslobađanju seksualnosti u razvijenom svijetu i u kataklizmičkom usmjeravanju bolesti na siromašne iz onog trećeg, najvećeg svijeta. A tu smo već kod Houellebecqa, koji je konačno dobio Goncourtovu nagradu...

Jedno pretenciozno pitanje za kraj: dobar ste kritičar kazališnog mainstreama, i kao teoretičar i kao redatelj. Znate li što je sutrašnjica kazališta i kako se vi u nju uklapate?

 - Ne, doista ne znam u kojem bi se smjeru trebalo razvijati kazalište 21. stoljeća. A što se mene tiče... Znam da čitam poeziju i prozu Tomaža Šalamuna. Volio bih kad bih u teatru mogao dosegnuti dio tog savršenog nesavršenstva. Biti kao elektropop bend New Order - i egzotičan i malo zamoran, malo smiješan i neizrazit kao njihov vokal, kao melodičan bas... Kritičan, a da publika ne mora znati na što se ta kritičnost odnosi.

piše sandro pogutz

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ivica-buljan-simfoniju-prdeza-sam-posvetio-politicarima-117451 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=44855d0f3921fae800f77ee7efe1143ac1e83126 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ivica+Buljan%3A+Simfoniju+prde%C5%BEa+sam+posvetio+politi%C4%8Darima&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivica-buljan-simfoniju-prdeza-sam-posvetio-politicarima-117451 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivica-buljan-simfoniju-prdeza-sam-posvetio-politicarima-117451 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Karneval koji se odigrava u Saboru, pa svi ti naši Brkani, Kerumi, lopuže, kolekcionari umjetnina, popovi, pa što smo mi prema njima? Posvetili smo im Simfoniju prdeža koju je skladao Let 3 u ‘Kiklopu’. Njihovu bahatost treba ugušiti rableovskom sprdnjom. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KAZALIŠNI REDATELJ KOJI U LJUBLJANI PRIPREMA NOVU PREMIJERU, A OVOG MJESECA DOBIO JE VAŽNE NAGRADE U ZAGREBU I SKOPLJU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaKAZALIŠNI REDATELJ KOJI U LJUBLJANI PRIPREMA NOVU PREMIJERU, A OVOG MJESECA DOBIO JE VAŽNE NAGRADE U ZAGREBU I SKOPLJU

Ivica Buljan: Simfoniju prdeža sam posvetio političarima

Piše PSD.
21. studenog 2010. - 20:09

Ivica Buljan je čudovište iz noćnih mora svakoga poštenog Hrvata jugofoba. Naime, ovaj kazališni čovjek svojim se poslom intenzivno bavi u “Jugosferi”, doslovce od Vardara do Triglava, pa uopće nije čudno da je danas u Ljubljani, gdje mu je domicil otkad je otišao iz Splita, u kojemu je bio šef Drame HNK, već sutra u Skoplju na Skupom festivalu, gdje je gostovao s predstavom “Ma and Al” ljubljanskog Mini teatra, a potom nakon tri dana u Zagrebu na “obnovi” premijere “Kiklopa” u Teatru ITD, provokativne predstave koja je “prognana” sa Scene Gorica u Velikoj Gorici zajedno s njezinom donedavnom ravnateljicom Senkom Bulić.

Tako je, eto, izgledalo pet Buljanovih kazališnih dana početkom studenog. Malo prije toga, na 25. Gavellinim večerima, njegova je “Garaža...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 23:52