stdClass Object ( [id] => 174761 [title] => Ivica Buljan: Barbarizirani smo i vapimo za prosvjetljenjem [alias] => ivica-buljan-barbarizirani-smo-i-vapimo-za-prosvjetljenjem [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Redatelj Ivica Buljan na ovogodišnjem Splitskom ljetu postavlja dramsku premijeru “Adio kauboju”. Buljan je prije deset godina bio ravnatelj Drame splitskog HNK, za vrijeme mandata Mani Gotovac, i o njegovu se programu često govorilo kao o kontroverznom. Redatelj koji danas živi i radi između Slovenije i Hrvatske, dobio je međutim nedavno i veliko priznanje, najvišu slovensku državnu nagradu za zasluge u kulturi, pa nas je zanimalo kako se zadnjih godina razvijala njegova karijera, kako napreduju probe u Splitu i što planira u idućoj sezoni.

Kako je tekao vaš “razvojni put” nakon odlaska iz Splita?

- S Dubravkom Vrgoč pokrenuo sam Festival svjetskog kazališta koji će u rujnu imati deseto izdanje. Ideja nam je bila predstaviti autore koji su promijenili razumijevanje teatarske umjetnosti. Robert Lepage je sa sedmosatnom “Trilogijom zmajeva” doslovno potresao publiku kao i Fomenkova freska “Rat i mir”. Ivo van Hove došao je s remakeom Cassavetesova filma “Opening night”, brutalni Castorf s marksističkim čitanjem Čehova, tu su intimna “Isabellina soba” Flamanaca iz Needcompany, Ostermeier s “Norom”, “Hamletom” i “Othellom”. Pa još Marthaler, Barba, Bondy, Brook, Dodin, Lupa, Nordey…

Festival je formirao mladu generaciju režisera i glumaca, a kod publike formatirao visoke standarde. Uz to, u međuvremenu sam režirao u Sloveniji, Francuskoj, Litvi, Belgiji, Rusiji, Italiji, Bjelokosnoj Obali, igrao u New Yorku, Seoulu, Havani… putovao, predavao na akademijama u Rennesu i Saint Etienneu.

Nakon “Babe Jage”, opet postavljate suvremeni hrvatski roman, ”Adio kauboju” na scenu. Kažite nešto o njegovu “prevođenju” na kazališni jezik. Hoće li biti sličnosti između tih dviju predstava?

- Postavio sam ranije “Garažu” Zdenka Mesarića i “Babu Jagu” Dubravke Ugrešić. Romani su moja pasija, da parafraziram Roberta Bolaña, divljiji su od dramskih tekstova, vraški teški za prenošenje u teatar. “Adio kauboju” je važan događaj za hrvatsku književnost i kao režiser pokušao sam žurno reagirati, prevesti ga u svoj medij.

Otvara se u dvije piste: prati liniju junakinje Ruzinave, zagrebačke studentice koja se vraća u rodni Split, točnije njegovo predgrađe, a s druge, taj grad postaje teatar iz kojeg će niknuti narativne mladice. Olja Savičević-Ivančević jedri između vesterna, vodvilja, campa, policijskog romana, pulp fictiona i bildungsromana.

Sviđa vam se taj stil?

- Obožavam njezin jednostavan stil, osciliranje između dalmatinskog humora i najmračnijeg crnila koje podsjeća na zadnje dane Kurta Cobaina iz Gus Van Santovog filma. Olja gomila priče unutar one glavne o potrazi za razlozima adolescentskog samoubojstva. Gradi pontonske mostove između različitih mjesta i vremena, od kraja osamdesetih sve do našeg desetljeća. “Adio kauboju” je zvučna kutija u kojoj rezonira kaotičan svijet današnje Hrvatske.

Putovi romana se prepliću oko ukletog, kaubojskog mjesta u kojem ne radi industrija, kojeg je opljačkao pohlepni tranzicijski crv. Što me je najviše privuklo Oljinom romanu? On precizno postavlja pitanje što muči umjetnike koji stvaraju sad i ovdje: što mogu riječi, magija napisanog i izgovorenog, što može elan književnosti, poezije i teatra nasuprot barbarstvu koje spava u svakom od nas.

U protekloj sezoni režirali ste “Glembajeve” i Koltèsovu “Samoću pamučnih polja”, obje u Sloveniji. Koltès je vaš omiljeni autor odavno, ali, donekle je iznenađujuće da ste se odlučili za “klasičnu”, integralnu verziju Krležine drame?

- “Gospoda Glembajevi” u Slovenskom narodnom gledališču bili su mi fantastičan izazov. Zadao sam si da bez kraćenja postavim “Glembajeve” kao klasičnu predstavu zasnovanu na čitanju Freudovog “Tumačenja snova”. Pokazala se točnom teza Slavoja Žižeka da su danas ljudi toliko zasuti neobičnostima da je od avangardne danas šokantnija klasična predstava.

Koltèsom se pak bavim neprestano, prevodio sam ga, režirao njegove zrele i mladenačke drame, a tek sad sam osjetio da sam snažan suočiti se s njegovim mitskim tekstom “U samoći pamučnih polja” i to s dva glumca s kojima najdulje radim, Robertom Waltlom i Markom Mandićem. Radili smo u ambijentu ogromne Tvornice aluminija u Kidričevu. Kroz susret Dealera i Kupca, napisano je sublimno djelo o libidinalnoj mašini kapitalizma u kojoj je žudnja na prodaju kao droga i oružje. Predstavu ćemo igrati početkom kolovoza u tvornici Boris Kidrič (koje simbolike nakon Kidričeva) u Zadru na festivalu “Zadarsnova” koji od početka prati sve moje aktivnosti.

Kako funkcionira Mini teater u Ljubljani čiji ste suosnivač? U Hrvatskoj nema sličnih inicijativa?

- To je privatno-javni teatar koji sam osnovao s Robertom Waltlom. Od grada Ljubljane dobili smo oronulu kuću u centru, zahvaljujući uspješnim projektima koje smo dotad uradili, s obavezom da je kompletno preuredimo vlastitim sredstvima. Osigurali smo europska sredstva iz fondova, sagradili teatar s opremljenom dvoranom, salon, galeriju i rezidencijalni centar u kojemu borave umjetnici koji stvaraju kod nas.

Ulica se pretvorila u umjetnički kvart. Najbolji slovenski glumci u Mini teatru integralno čitaju romane, radimo ulične akcije kao veliki performans posvećen Tomažu Šalamunu. Kod nas radi mnogo hrvatskih glumaca, od Ane Karić i Senke Bulić, do umjetnika Slavena Tolja, Tine Gverović, Dalibora Martinisa, Tamare Obrovac. Teatar funkcionira kao mala hrvatska umjetnička ambasada.

Više radite u inozemstvu nego u Hrvatskoj, a čini mi se da vas u inozemstvu i više cijene. O tome svjedoči i Prešernova nagrada. Možete li usporediti hrvatsko i slovensko kazalište?

- Zadnjih mjeseci čuo sam dosta o tome, nakon što sam dobio Prešernovu nagradu u Sloveniji. Riječ je o državnoj nagradi i sav taj ceremonijal u kojem se čuju lijepe riječi, zasluge za kulturu, zvuči kao posebno priznanje zbog toga jer nikad ranije nije dodijeljen neslovenskom državljanu. Valjda se u nekim ambijentima spretnije krećem ili mislim da je točnije da ono što radim ljudi u drugim sredinama prepoznaju s više zanimanja.

Slovenski teatar je više okrenut autorskom čitanju, moj senzibilitet odgovara takvoj sceni. Uz eksperimente s glazbom i poezijom, režirao sam i “građanskiji” repertoar. Čak je i abonentska publika u Sloveniji otvorena za postdramske ekstravagancije. Pokušavam zamisliti što bi bilo s takvim predstavama u našim tradicionalnim kućama.

Što mislite o aktualnim raspravama oko izbora intendanta u hrvatskim nacionalnim kućama?

- Ustrojstvo nacionalnih kuća još počiva na principima koji su Europu nakon Drugog svjetskog rata morali očistiti od fašizma. Kazalište je idealni dezinfikator, prosvjetitelj. Na tim plemenitim zasadama da se zatrovana publika “opere” preko Eshila, Kleista, Držića, sagrađena su kazališta i osnovani festivali od Avignona do našeg Splitskog ljeta.

U današnjoj Europi kazalište je nažalost postalo medij građanske elite, ono zadovoljava želje za kvalitetnim “trošenjem” slobodnog vremena. Svaki grad u Zapadnoj Europi teatar tretira kao buržoaski ventil, zato se neprestano glancaju, uređuju, u njih se ulaže velik novac. U Hrvatskoj se zadnjih dvadesetak godina nije povela diskusija o ulozi kazališta. Nacionalisti misle da narodno znači samo “naše”, a riječ je o tome da je “narodno” – javno.

Prilike u nas nisu puno drugačije od onih nakon Drugog rata. Barbarizirana smo, zapuštena sredina koja vapi za prosvjetljenjem. U maloj zemlji lako je ustanoviti krug potencijalno zainteresiranih kandidata, a nakon toga s njima održati nekoliko krugova razgovora i utvrditi što se od njih očekuje, i što su u stanju ponuditi. Nije stvar u tome da li igrati ekspresioniste ili Shakespearea, već kome i zašto “igrati”.

JASMINA PARIĆ
FOTO: MATKO BILJAK

Sloboda je često zatvorena u tijelu

Moje predstave su okrenute traženju slobode koja se često skriva zatvorena u tijelu. Tijelo je motiv izrabljen do najnevjerojatnijih mogućnosti, ali je u svom nesavršenstvu lijepo. Što me privlači teatru?

Fasciniran sam malim čudima života i dok se god budem čudio, otkrivao nove priče, pisce, slikare, putnike, to će me držati napetim. Na moj teatar djeluje i Patti Smith u svojoj sirovoj jednostavnosti, čileanski pisac Roberto Bolano, unutarnji putopisac G. W. Sebald, ali i osobe koje susrećem na putovanjima, prolaznici.

Darko Rundek kao Ned Montgomery

Ekipa “Adio kauboju” je iznimno velika. Tko je sve u njoj i kako teku probe?

- Glazbu za predstavu radi, i kao kauboj Ned Montgomery nastupa Darko Rundek, veliki pjesnik, genijalan muzičar.

Set na Stinicama u stilu vesterna napravio je beogradski scenograf Aleksandar Denić, kostime moja najbliža suradnica Ana Savić Gecan, Robert Waltl je asistent režije. Glumi moja splitska ekipa od Zoje Odak, Dare Vukić, Nives Ivanković, Arijane Čuline, Nene Srdelića do mlađih Gorana Markovića, Ane Gruice… studenata sa splitske i zagrebačke akademije, gostiju iz Beograda Sergeja Trifunovića i Milutina Miloševića, tu su “moji” Stipe Kostanić i Marko Cindrić.

Danijela glumi Marko Petrić, a Ruzinavu Nataša Janjić koja s ovim radom ulazi u krug meni najdražih glumaca. Senka Bulić i maestro Bareza osigurali su mi idealne uvjete. Probe počinjemo fizičkim treninzima, nastavljamo sviranjem i pjevanjem s Rundekom. Dopustili smo sebi užitak intenzivnog čitanja romana do najsitnijih pojedinosti.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ivica Buljan režira predstavu ‘Adio kauboju’ koja će 8. kolovoza biti premijerno prikazana na Splitskom ljetu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => USUSRET PREMIJERI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-07-29 18:08:32 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-07-29 20:39:35 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-07-30 08:04:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5266 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/07/29/PSD/bul00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15119331 Threads: 3 Questions: 3162307009 Slow queries: 7073306 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235191010 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/ivica-buljan-barbarizirani-smo-i-vapimo-za-prosvjetljenjem-174761 [printLink] => /kultura/ivica-buljan-barbarizirani-smo-i-vapimo-za-prosvjetljenjem-174761?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 157405 [name] => IvicaBuljan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ivicabuljan [link] => /tag/ivicabuljan ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ivica Buljan režira predstavu ‘Adio kauboju’ koja će 8. kolovoza biti premijerno prikazana na Splitskom ljetu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => USUSRET PREMIJERI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ivica Buljan: Barbarizirani smo i vapimo za prosvjetljenjem [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-08-59-47-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/07/29/PSD/bul00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/07/29/PSD/bul00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Redatelj Ivica Buljan na ovogodišnjem Splitskom ljetu postavlja dramsku premijeru “Adio kauboju”. Buljan je prije deset godina bio ravnatelj Drame splitskog HNK, za vrijeme mandata Mani Gotovac, i o njegovu se programu često govorilo kao o kontroverznom. Redatelj koji danas živi i radi između Slovenije i Hrvatske, dobio je međutim nedavno i veliko priznanje, najvišu slovensku državnu nagradu za zasluge u kulturi, pa nas je zanimalo kako se zadnjih godina razvijala njegova karijera, kako napreduju probe u Splitu i što planira u idućoj sezoni.

Kako je tekao vaš “razvojni put” nakon odlaska iz Splita?

- S Dubravkom Vrgoč pokrenuo sam Festival svjetskog kazališta koji će u rujnu imati deseto izdanje. Ideja nam je bila predstaviti autore koji su promijenili razumijevanje teatarske umjetnosti. Robert Lepage je sa sedmosatnom “Trilogijom zmajeva” doslovno potresao publiku kao i Fomenkova freska “Rat i mir”. Ivo van Hove došao je s remakeom Cassavetesova filma “Opening night”, brutalni Castorf s marksističkim čitanjem Čehova, tu su intimna “Isabellina soba” Flamanaca iz Needcompany, Ostermeier s “Norom”, “Hamletom” i “Othellom”. Pa još Marthaler, Barba, Bondy, Brook, Dodin, Lupa, Nordey…

Festival je formirao mladu generaciju režisera i glumaca, a kod publike formatirao visoke standarde. Uz to, u međuvremenu sam režirao u Sloveniji, Francuskoj, Litvi, Belgiji, Rusiji, Italiji, Bjelokosnoj Obali, igrao u New Yorku, Seoulu, Havani… putovao, predavao na akademijama u Rennesu i Saint Etienneu.

Nakon “Babe Jage”, opet postavljate suvremeni hrvatski roman, ”Adio kauboju” na scenu. Kažite nešto o njegovu “prevođenju” na kazališni jezik. Hoće li biti sličnosti između tih dviju predstava?

- Postavio sam ranije “Garažu” Zdenka Mesarića i “Babu Jagu” Dubravke Ugrešić. Romani su moja pasija, da parafraziram Roberta Bolaña, divljiji su od dramskih tekstova, vraški teški za prenošenje u teatar. “Adio kauboju” je važan događaj za hrvatsku književnost i kao režiser pokušao sam žurno reagirati, prevesti ga u svoj medij.

Otvara se u dvije piste: prati liniju junakinje Ruzinave, zagrebačke studentice koja se vraća u rodni Split, točnije njegovo predgrađe, a s druge, taj grad postaje teatar iz kojeg će niknuti narativne mladice. Olja Savičević-Ivančević jedri između vesterna, vodvilja, campa, policijskog romana, pulp fictiona i bildungsromana.

Sviđa vam se taj stil?

- Obožavam njezin jednostavan stil, osciliranje između dalmatinskog humora i najmračnijeg crnila koje podsjeća na zadnje dane Kurta Cobaina iz Gus Van Santovog filma. Olja gomila priče unutar one glavne o potrazi za razlozima adolescentskog samoubojstva. Gradi pontonske mostove između različitih mjesta i vremena, od kraja osamdesetih sve do našeg desetljeća. “Adio kauboju” je zvučna kutija u kojoj rezonira kaotičan svijet današnje Hrvatske.

Putovi romana se prepliću oko ukletog, kaubojskog mjesta u kojem ne radi industrija, kojeg je opljačkao pohlepni tranzicijski crv. Što me je najviše privuklo Oljinom romanu? On precizno postavlja pitanje što muči umjetnike koji stvaraju sad i ovdje: što mogu riječi, magija napisanog i izgovorenog, što može elan književnosti, poezije i teatra nasuprot barbarstvu koje spava u svakom od nas.

U protekloj sezoni režirali ste “Glembajeve” i Koltèsovu “Samoću pamučnih polja”, obje u Sloveniji. Koltès je vaš omiljeni autor odavno, ali, donekle je iznenađujuće da ste se odlučili za “klasičnu”, integralnu verziju Krležine drame?

- “Gospoda Glembajevi” u Slovenskom narodnom gledališču bili su mi fantastičan izazov. Zadao sam si da bez kraćenja postavim “Glembajeve” kao klasičnu predstavu zasnovanu na čitanju Freudovog “Tumačenja snova”. Pokazala se točnom teza Slavoja Žižeka da su danas ljudi toliko zasuti neobičnostima da je od avangardne danas šokantnija klasična predstava.

Koltèsom se pak bavim neprestano, prevodio sam ga, režirao njegove zrele i mladenačke drame, a tek sad sam osjetio da sam snažan suočiti se s njegovim mitskim tekstom “U samoći pamučnih polja” i to s dva glumca s kojima najdulje radim, Robertom Waltlom i Markom Mandićem. Radili smo u ambijentu ogromne Tvornice aluminija u Kidričevu. Kroz susret Dealera i Kupca, napisano je sublimno djelo o libidinalnoj mašini kapitalizma u kojoj je žudnja na prodaju kao droga i oružje. Predstavu ćemo igrati početkom kolovoza u tvornici Boris Kidrič (koje simbolike nakon Kidričeva) u Zadru na festivalu “Zadarsnova” koji od početka prati sve moje aktivnosti.

Kako funkcionira Mini teater u Ljubljani čiji ste suosnivač? U Hrvatskoj nema sličnih inicijativa?

- To je privatno-javni teatar koji sam osnovao s Robertom Waltlom. Od grada Ljubljane dobili smo oronulu kuću u centru, zahvaljujući uspješnim projektima koje smo dotad uradili, s obavezom da je kompletno preuredimo vlastitim sredstvima. Osigurali smo europska sredstva iz fondova, sagradili teatar s opremljenom dvoranom, salon, galeriju i rezidencijalni centar u kojemu borave umjetnici koji stvaraju kod nas.

Ulica se pretvorila u umjetnički kvart. Najbolji slovenski glumci u Mini teatru integralno čitaju romane, radimo ulične akcije kao veliki performans posvećen Tomažu Šalamunu. Kod nas radi mnogo hrvatskih glumaca, od Ane Karić i Senke Bulić, do umjetnika Slavena Tolja, Tine Gverović, Dalibora Martinisa, Tamare Obrovac. Teatar funkcionira kao mala hrvatska umjetnička ambasada.

Više radite u inozemstvu nego u Hrvatskoj, a čini mi se da vas u inozemstvu i više cijene. O tome svjedoči i Prešernova nagrada. Možete li usporediti hrvatsko i slovensko kazalište?

- Zadnjih mjeseci čuo sam dosta o tome, nakon što sam dobio Prešernovu nagradu u Sloveniji. Riječ je o državnoj nagradi i sav taj ceremonijal u kojem se čuju lijepe riječi, zasluge za kulturu, zvuči kao posebno priznanje zbog toga jer nikad ranije nije dodijeljen neslovenskom državljanu. Valjda se u nekim ambijentima spretnije krećem ili mislim da je točnije da ono što radim ljudi u drugim sredinama prepoznaju s više zanimanja.

Slovenski teatar je više okrenut autorskom čitanju, moj senzibilitet odgovara takvoj sceni. Uz eksperimente s glazbom i poezijom, režirao sam i “građanskiji” repertoar. Čak je i abonentska publika u Sloveniji otvorena za postdramske ekstravagancije. Pokušavam zamisliti što bi bilo s takvim predstavama u našim tradicionalnim kućama.

Što mislite o aktualnim raspravama oko izbora intendanta u hrvatskim nacionalnim kućama?

- Ustrojstvo nacionalnih kuća još počiva na principima koji su Europu nakon Drugog svjetskog rata morali očistiti od fašizma. Kazalište je idealni dezinfikator, prosvjetitelj. Na tim plemenitim zasadama da se zatrovana publika “opere” preko Eshila, Kleista, Držića, sagrađena su kazališta i osnovani festivali od Avignona do našeg Splitskog ljeta.

U današnjoj Europi kazalište je nažalost postalo medij građanske elite, ono zadovoljava želje za kvalitetnim “trošenjem” slobodnog vremena. Svaki grad u Zapadnoj Europi teatar tretira kao buržoaski ventil, zato se neprestano glancaju, uređuju, u njih se ulaže velik novac. U Hrvatskoj se zadnjih dvadesetak godina nije povela diskusija o ulozi kazališta. Nacionalisti misle da narodno znači samo “naše”, a riječ je o tome da je “narodno” – javno.

Prilike u nas nisu puno drugačije od onih nakon Drugog rata. Barbarizirana smo, zapuštena sredina koja vapi za prosvjetljenjem. U maloj zemlji lako je ustanoviti krug potencijalno zainteresiranih kandidata, a nakon toga s njima održati nekoliko krugova razgovora i utvrditi što se od njih očekuje, i što su u stanju ponuditi. Nije stvar u tome da li igrati ekspresioniste ili Shakespearea, već kome i zašto “igrati”.

JASMINA PARIĆ
FOTO: MATKO BILJAK

Sloboda je često zatvorena u tijelu

Moje predstave su okrenute traženju slobode koja se često skriva zatvorena u tijelu. Tijelo je motiv izrabljen do najnevjerojatnijih mogućnosti, ali je u svom nesavršenstvu lijepo. Što me privlači teatru?

Fasciniran sam malim čudima života i dok se god budem čudio, otkrivao nove priče, pisce, slikare, putnike, to će me držati napetim. Na moj teatar djeluje i Patti Smith u svojoj sirovoj jednostavnosti, čileanski pisac Roberto Bolano, unutarnji putopisac G. W. Sebald, ali i osobe koje susrećem na putovanjima, prolaznici.

Darko Rundek kao Ned Montgomery

Ekipa “Adio kauboju” je iznimno velika. Tko je sve u njoj i kako teku probe?

- Glazbu za predstavu radi, i kao kauboj Ned Montgomery nastupa Darko Rundek, veliki pjesnik, genijalan muzičar.

Set na Stinicama u stilu vesterna napravio je beogradski scenograf Aleksandar Denić, kostime moja najbliža suradnica Ana Savić Gecan, Robert Waltl je asistent režije. Glumi moja splitska ekipa od Zoje Odak, Dare Vukić, Nives Ivanković, Arijane Čuline, Nene Srdelića do mlađih Gorana Markovića, Ane Gruice… studenata sa splitske i zagrebačke akademije, gostiju iz Beograda Sergeja Trifunovića i Milutina Miloševića, tu su “moji” Stipe Kostanić i Marko Cindrić.

Danijela glumi Marko Petrić, a Ruzinavu Nataša Janjić koja s ovim radom ulazi u krug meni najdražih glumaca. Senka Bulić i maestro Bareza osigurali su mi idealne uvjete. Probe počinjemo fizičkim treninzima, nastavljamo sviranjem i pjevanjem s Rundekom. Dopustili smo sebi užitak intenzivnog čitanja romana do najsitnijih pojedinosti.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ivica-buljan-barbarizirani-smo-i-vapimo-za-prosvjetljenjem-174761 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=ff42e000ce267056da7ce4d5e0e269c59f519ab6 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ivica+Buljan%3A+Barbarizirani+smo+i+vapimo+za+prosvjetljenjem&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivica-buljan-barbarizirani-smo-i-vapimo-za-prosvjetljenjem-174761 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivica-buljan-barbarizirani-smo-i-vapimo-za-prosvjetljenjem-174761 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ivica Buljan režira predstavu ‘Adio kauboju’ koja će 8. kolovoza biti premijerno prikazana na Splitskom ljetu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => USUSRET PREMIJERI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaUSUSRET PREMIJERI

Ivica Buljan: Barbarizirani smo i vapimo za prosvjetljenjem

Piše PSD.
30. srpnja 2012. - 10:04
Redatelj Ivica Buljan na ovogodišnjem Splitskom ljetu postavlja dramsku premijeru “Adio kauboju”. Buljan je prije deset godina bio ravnatelj Drame splitskog HNK, za vrijeme mandata Mani Gotovac, i o njegovu se programu često govorilo kao o kontroverznom. Redatelj koji danas živi i radi između Slovenije i Hrvatske, dobio je međutim nedavno i veliko priznanje, najvišu slovensku državnu nagradu za zasluge u kulturi, pa nas je zanimalo kako se zadnjih godina razvijala njegova karijera, kako napreduju probe u Splitu i što planira u idućoj sezoni.

Kako je tekao vaš “razvojni put” nakon odlaska iz Splita?

- S Dubravkom Vrgoč pokrenuo sam Festival svjetskog kazališta koji će u rujnu imati deseto izdanje. Ideja nam je bila predstaviti autore koji su promijenili razumijevanje tea...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 10:59