stdClass Object ( [id] => 187708 [title] => IN MEMORIAM Rainer Werner Fassbinder - kralj umjetničkih melodrama [alias] => in-memoriam-rainer-werner-fassbinder-kralj-umjetnickih-melodrama [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => “Svatko za sebe mora odlučiti želi li imati kratku, ali zato intenzivnu egzistenciju, ili će živjeti uredan i dug život.“ - Rainer Werner Fassbinder

Živi brzo, umri mlad, budi lijep leš. U njegovoj se biografiji nigdje ne izdvaja podatak da je slušao Elvisa Presleyja, ali Rainer Werner Fassbinder nedvojbeno je čuo za tu legendarnu krilaticu. Živio je brzo, umro mlad i bio lijep leš (dobro, ovo potonje treba ipak uzeti s rezervom; baš i nije bio ljepuškast kao Elvis). Nakon Fassbinderove smrti, njegova se muza Hanna Schygulla pitala: “Je li umro tako mlad zato što je bio u žurbi, ili je žurio pošto mu bilo suđeno da umre mlad?“. Odgovor na oba pitanja vjerojatno je bio potvrdan.

Iako “filmovi nisu stvarnost“ (“Brak Marije Braun“, 1981.), Fassbinder je živio negdje između filma i stvarnosti. Bio je enigma, buntovnik čiji su filmovi i život bili protkani podjednakom kontradikcijom. S jedne strane, snimao je filmove koji su se opirali opresiji, demonstrirali duboki senzibilitet za socijalne izopćenike i mržnju prema institucionaliziranom nasilju, a opet je gdjekad bio iznimno okrutan prema najbližim suradnicima, premda ih je smatrao “surogatskom obitelji“. Noću bi krstario barovima u potrazi za seksom i drogom, a ujutro i tijekom dana zadržavao bezgrešnu radnu disciplinu.
Fassbinder i njegova muza Hanna Schygulla
Također, bio je otvoreni homoseksualac, no svejedno se (o)ženio dvaput (za “kućnu“ glumicu Ingrid Caven i montažerku Julianne Lorenz). Dok je Fassbinderov privatni život, divlji, neobuzdan i samodestruktivan, bio redovit izvor gnušanja javnosti (prišivala mu se etiketa antikomunista, muškog šovinista, antisemitista, čak i homofoba), njegovi podjednako kontroverzni filmovi bili su mahom veoma cijenjeni od kritike, unatoč tome što su ih neki zvali “bespotrebno avangardnima“.

Od dugometražna debija “Ljubav je hladnija od smrti“ (1969.) do kraja života, Fassbinder je snimio 40-ak ostvarenja. Većina se može okarakterizirati inteligentnim melodramama - žanru koji je izvukao iz ormara kad je isti postao blizak sapunici - pretvorenim u instrument socijalne kritike. Kažem(o) većina jer su mu prvi radovi, satire poput “Kaztelmachera“ (1969.), prirodan nastavak njegova kazališnog rada, statične kamere pomalo hladnjikava pogleda s “pristojne“ udaljenosti (zapravo, vrlo osamljena mjesta kakvo je u suštini bilo njegovo srce) i teatralnim dijalozima koje su izgovarali omiljeni glumci Hanna Schygulla, Irma Hermann, Kurt Raab i Peer Raben.
Hanna Schygulla u 'Braku Marije Braun'
Čak i kad je postao posve “filmičan“, Fassbinder nikad nije u potpunosti okrenuo leđa kazalištu, a ni satiri, s obzirom da je napadao njemačko društvo sa svim njegovim predrasudama – prema rasi, naciji i spolu. Svojedobno je kazao kako svaki redatelj ima jednu temu i u konačnici snima isti film, a on se interesirao za eksploataciju osjećaja, bilo da država zloupotrebljava patriotizam ili jedan ljubavni partner uništava drugoga. Nadao se kako će svojim filmovima sagraditi kuću (“Neki su podrum, neki zidovi, a neki prozori...“). Bio je Brecht, Godard i Sirk u jednome (prvi je prepoznao veličinu potonjeg, naslijedio sklonost “ženskim filmovima za plakanje“ i rimejkao “Sve što nebo dopušta“ iz 1955. u “Svi drugi zovu se Ali“; 1974.). Dakle, kupio je utjecaje sa strane - “Lola“ (1981.) je, recimo, temeljena na “Plavom anđelu“ (1930.) s Marlene Dietrich, a “Čežnja Veronike Voss“ (1982.) na “Bulevaru sumraka“(1950.).

Ali, ostao je prepoznatljiv i beskompromisan. Riječju, kod njega “nema 'ako' i 'ali', a svakako ne 'možda'“ (“Brak Marije Braun“). Znao je reći da bi volio snimiti holivudske filmove koji su divni i univerzalni, ali i ne toliko licemjerni kao “tvornica snova“. Tako, ako je američka metoda snimanja filmova bila “ostaviti publiku s emocijama i ničim više“, kompleksni Fassbinder želio je “gledatelju dati emocije zajedno sa mogućnošću analiziranja onoga što osjeća“. “Kad se u kinu ugase svjetla, počinje san. I podsvijest počinje reagirati. Onaj tko ide u kino samo otprilike zna što ga čeka, a ja od njega očekujem više naprezanja“, izjavio je. Zato su njegovi likovi, smješteni par stepenica niže na društvenoj ljestvici od Sirkovih (poradi autorova trajnog nadahnuća marginom), a nikad karikature i parodije, pače najčešće snažne žene kako “većina muškaraca nemaju savjest“, govorili i mislili svojom glavom. Uostalom, kao sam Fassbinder i njegovi filmovi općenito. A kad su se pitali, kao Hanna Schygulla u “Braku Marije Braun“, “je li moguće misliti ni o čemu“, znate da je to bila redateljeva ironija.
Rosel Zech u 'Čežnji Veronike Voss'
Iz današnje je optike jasno da bez Fassbindera možda ne bi bilo jednog Pedra Almodovara (“Sve o mojoj majci“) i Todda Haynesa (“Daleko od raja) koje je inspirirao kao majstor ženskog portreta. Ženski likovi kod Fassbindera - glumice, prostititke, kabaretske plesačice, lezbijke koje se koprcaju u egzistenciji, a njihova mikrosudbina reflektira povijest i sadašnjost njemačke države na razini kolektivne patnje - nisu živjeli u dobrim vremenima za osjećaje (najčešće post-ratna Njemačka), ali to im je i odgovaralo jer njihov je posao bio da lome srca (“Čežnja Veronike Voss“) i seksom manipuliraju slabijima od sebe, a (raz)um im je znao više od duše (“Lola“). Pa ipak, zanimajući se za povezanost moći i ljubavi, “najjačim instrumentom socijalne represije“ koju nije pronašao u životu pa je stoga tragao za njom u filmovima, Fassbinder im je tu dušu redovito ogolio, zajedno s tijelom.

Za Fassbindera su suze ronile najbolje glumice – Brigitte Mira (“Svi drugi zovu se Ali“), Barbara Sukowa (“Lola“), Rosel Zech (“Čežnja Veronike Voss“)... te napose Hanna Schygulla (“Effi Briest“, 1974.; “Lili Marlen“, 1981.) koja za njega predstavlja ono što je Penelope Cruz za Almodovara. I te su suze redovito bile gorke, kao one Petre Von Kant (Margit Carstensen) u istoimenu filmu iz 1972. Iste suze isplakali su i Fassbinderovi fanovi deset godina kasnije kad je pronađen mrtav u noći 10. lipnja 1982., okružen kokainom i tabletama za spavanje. No, nisu trebali. Filmsku kuću, o kojoj je govorio, uspio (im) je sagraditi.

MARKO NJEGIĆ

Kratka biografija

R. W. Fassbinder je rođen u buržujskoj bavarskoj obitelji 31. svibnja 1945., tri tjedna nakon bezuvjetne predaje nacističke njemačke. Njegov otac Helmut Fassbinder bio je doktor, a majka Liselotte Pempeit prevoditeljica. Roditelji su ga zarana slali u kino zbog čega je postao opsjednut filmovima koji su mu bili zamjena za obiteljski život koji nije imao kod kuće; gledao je barem jedan dnevno, a često i tri-četiri. U dobi od 15 godina, Fassbinder je priznao svoju homoseksualnost, nakon čega je napustio školu i zaposlio se. Akcijskom (anti) kazalištu pridružio se 1967. Naučio je sve faze produkcije, od pisanja do glume i režije. Njegova versatilnost je kasnije izbila na površinu kad se latio kamere i radio kao kompozitor, scenograf, snimatelj, producent i montažer, a pojavio se kao glumac i u filmovima drugih redatelja. S dugometražnim debijem “Ljubav je hladnija od smrti“ bio je popljuvan na Berlinu. Drugijenac “Katzelmacher“ naišao je na nešto bolju recepciju da bi prvi međunarodni uspjeh zabilježio s filmom “Svi drugi zovu se Ali“, ljubavnom pričom između 60-godišnje čistačice i dvadeset godina mlađeg marokanskog gastarbajtera.

'Berlin Alexanderplatz'

Fassbinder je snimao dosta i za televiziju, od čega mu je najpoznatiji projekt bio TV serija “Berlin Alexanderplatz“ koju ove dane možete vidjeti na velikom ekranu splitske "Kinoteke". TV seriju, premijerno prikazanu 1980. u 14 epizoda, Fassbinder je adaptirao prema istomenu romanu Alfreda Döblina. Serija, čije je ukupno trajanje 15 i pol sati, snimljena je u koprodukciji njemačkog Westdeutscher Rundfunka (WDR), Bavaria Filma i Talijanske radio-televizije RAI, a snimana je oko godinu dana u studijima Bavaria Filma. U glavnim ulogama nastupaju Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Barbara Sukowa, Elisabeth Trissenaar i Gottfried John.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Vizionar, monstrum, genijalac, enfant terrible... Sve je to bio Fassbinder, ali i centralna figura (novog) njemačkog filma zajedno sa Schlöndorffom, Herzogom i Wendersom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRVAK NJEMAČKOG FILMA U SPLITSKOJ 'KINOTECI' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-12-08 16:28:14 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-12-09 15:31:35 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-12-08 18:50:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5379 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/12/08/fassbinder.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x500" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15230030 Threads: 5 Questions: 3173042102 Slow queries: 7109028 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235420780 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/in-memoriam-rainer-werner-fassbinder-kralj-umjetnickih-melodrama-187708 [printLink] => /kultura/in-memoriam-rainer-werner-fassbinder-kralj-umjetnickih-melodrama-187708?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 232356 [name] => stanwinston [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => stanwinston [link] => /tag/stanwinston ) [1] => stdClass Object ( [id] => 232355 [name] => eliakazan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => eliakazan [link] => /tag/eliakazan ) [2] => stdClass Object ( [id] => 169057 [name] => jamesmason [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jamesmason [link] => /tag/jamesmason ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Vizionar, monstrum, genijalac, enfant terrible... Sve je to bio Fassbinder, ali i centralna figura (novog) njemačkog filma zajedno sa Schlöndorffom, Herzogom i Wendersom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRVAK NJEMAČKOG FILMA U SPLITSKOJ 'KINOTECI' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => IN MEMORIAM Rainer Werner Fassbinder - kralj umjetničkih melodrama [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-15-44-45-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/12/08/fassbinder.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/12/08/fassbinder.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}“Svatko za sebe mora odlučiti želi li imati kratku, ali zato intenzivnu egzistenciju, ili će živjeti uredan i dug život.“ - Rainer Werner Fassbinder

Živi brzo, umri mlad, budi lijep leš. U njegovoj se biografiji nigdje ne izdvaja podatak da je slušao Elvisa Presleyja, ali Rainer Werner Fassbinder nedvojbeno je čuo za tu legendarnu krilaticu. Živio je brzo, umro mlad i bio lijep leš (dobro, ovo potonje treba ipak uzeti s rezervom; baš i nije bio ljepuškast kao Elvis). Nakon Fassbinderove smrti, njegova se muza Hanna Schygulla pitala: “Je li umro tako mlad zato što je bio u žurbi, ili je žurio pošto mu bilo suđeno da umre mlad?“. Odgovor na oba pitanja vjerojatno je bio potvrdan.

Iako “filmovi nisu stvarnost“ (“Brak Marije Braun“, 1981.), Fassbinder je živio negdje između filma i stvarnosti. Bio je enigma, buntovnik čiji su filmovi i život bili protkani podjednakom kontradikcijom. S jedne strane, snimao je filmove koji su se opirali opresiji, demonstrirali duboki senzibilitet za socijalne izopćenike i mržnju prema institucionaliziranom nasilju, a opet je gdjekad bio iznimno okrutan prema najbližim suradnicima, premda ih je smatrao “surogatskom obitelji“. Noću bi krstario barovima u potrazi za seksom i drogom, a ujutro i tijekom dana zadržavao bezgrešnu radnu disciplinu.
Fassbinder i njegova muza Hanna Schygulla
Također, bio je otvoreni homoseksualac, no svejedno se (o)ženio dvaput (za “kućnu“ glumicu Ingrid Caven i montažerku Julianne Lorenz). Dok je Fassbinderov privatni život, divlji, neobuzdan i samodestruktivan, bio redovit izvor gnušanja javnosti (prišivala mu se etiketa antikomunista, muškog šovinista, antisemitista, čak i homofoba), njegovi podjednako kontroverzni filmovi bili su mahom veoma cijenjeni od kritike, unatoč tome što su ih neki zvali “bespotrebno avangardnima“.

Od dugometražna debija “Ljubav je hladnija od smrti“ (1969.) do kraja života, Fassbinder je snimio 40-ak ostvarenja. Većina se može okarakterizirati inteligentnim melodramama - žanru koji je izvukao iz ormara kad je isti postao blizak sapunici - pretvorenim u instrument socijalne kritike. Kažem(o) većina jer su mu prvi radovi, satire poput “Kaztelmachera“ (1969.), prirodan nastavak njegova kazališnog rada, statične kamere pomalo hladnjikava pogleda s “pristojne“ udaljenosti (zapravo, vrlo osamljena mjesta kakvo je u suštini bilo njegovo srce) i teatralnim dijalozima koje su izgovarali omiljeni glumci Hanna Schygulla, Irma Hermann, Kurt Raab i Peer Raben.
Hanna Schygulla u 'Braku Marije Braun'
Čak i kad je postao posve “filmičan“, Fassbinder nikad nije u potpunosti okrenuo leđa kazalištu, a ni satiri, s obzirom da je napadao njemačko društvo sa svim njegovim predrasudama – prema rasi, naciji i spolu. Svojedobno je kazao kako svaki redatelj ima jednu temu i u konačnici snima isti film, a on se interesirao za eksploataciju osjećaja, bilo da država zloupotrebljava patriotizam ili jedan ljubavni partner uništava drugoga. Nadao se kako će svojim filmovima sagraditi kuću (“Neki su podrum, neki zidovi, a neki prozori...“). Bio je Brecht, Godard i Sirk u jednome (prvi je prepoznao veličinu potonjeg, naslijedio sklonost “ženskim filmovima za plakanje“ i rimejkao “Sve što nebo dopušta“ iz 1955. u “Svi drugi zovu se Ali“; 1974.). Dakle, kupio je utjecaje sa strane - “Lola“ (1981.) je, recimo, temeljena na “Plavom anđelu“ (1930.) s Marlene Dietrich, a “Čežnja Veronike Voss“ (1982.) na “Bulevaru sumraka“(1950.).

Ali, ostao je prepoznatljiv i beskompromisan. Riječju, kod njega “nema 'ako' i 'ali', a svakako ne 'možda'“ (“Brak Marije Braun“). Znao je reći da bi volio snimiti holivudske filmove koji su divni i univerzalni, ali i ne toliko licemjerni kao “tvornica snova“. Tako, ako je američka metoda snimanja filmova bila “ostaviti publiku s emocijama i ničim više“, kompleksni Fassbinder želio je “gledatelju dati emocije zajedno sa mogućnošću analiziranja onoga što osjeća“. “Kad se u kinu ugase svjetla, počinje san. I podsvijest počinje reagirati. Onaj tko ide u kino samo otprilike zna što ga čeka, a ja od njega očekujem više naprezanja“, izjavio je. Zato su njegovi likovi, smješteni par stepenica niže na društvenoj ljestvici od Sirkovih (poradi autorova trajnog nadahnuća marginom), a nikad karikature i parodije, pače najčešće snažne žene kako “većina muškaraca nemaju savjest“, govorili i mislili svojom glavom. Uostalom, kao sam Fassbinder i njegovi filmovi općenito. A kad su se pitali, kao Hanna Schygulla u “Braku Marije Braun“, “je li moguće misliti ni o čemu“, znate da je to bila redateljeva ironija.
Rosel Zech u 'Čežnji Veronike Voss'
Iz današnje je optike jasno da bez Fassbindera možda ne bi bilo jednog Pedra Almodovara (“Sve o mojoj majci“) i Todda Haynesa (“Daleko od raja) koje je inspirirao kao majstor ženskog portreta. Ženski likovi kod Fassbindera - glumice, prostititke, kabaretske plesačice, lezbijke koje se koprcaju u egzistenciji, a njihova mikrosudbina reflektira povijest i sadašnjost njemačke države na razini kolektivne patnje - nisu živjeli u dobrim vremenima za osjećaje (najčešće post-ratna Njemačka), ali to im je i odgovaralo jer njihov je posao bio da lome srca (“Čežnja Veronike Voss“) i seksom manipuliraju slabijima od sebe, a (raz)um im je znao više od duše (“Lola“). Pa ipak, zanimajući se za povezanost moći i ljubavi, “najjačim instrumentom socijalne represije“ koju nije pronašao u životu pa je stoga tragao za njom u filmovima, Fassbinder im je tu dušu redovito ogolio, zajedno s tijelom.

Za Fassbindera su suze ronile najbolje glumice – Brigitte Mira (“Svi drugi zovu se Ali“), Barbara Sukowa (“Lola“), Rosel Zech (“Čežnja Veronike Voss“)... te napose Hanna Schygulla (“Effi Briest“, 1974.; “Lili Marlen“, 1981.) koja za njega predstavlja ono što je Penelope Cruz za Almodovara. I te su suze redovito bile gorke, kao one Petre Von Kant (Margit Carstensen) u istoimenu filmu iz 1972. Iste suze isplakali su i Fassbinderovi fanovi deset godina kasnije kad je pronađen mrtav u noći 10. lipnja 1982., okružen kokainom i tabletama za spavanje. No, nisu trebali. Filmsku kuću, o kojoj je govorio, uspio (im) je sagraditi.

MARKO NJEGIĆ

Kratka biografija

R. W. Fassbinder je rođen u buržujskoj bavarskoj obitelji 31. svibnja 1945., tri tjedna nakon bezuvjetne predaje nacističke njemačke. Njegov otac Helmut Fassbinder bio je doktor, a majka Liselotte Pempeit prevoditeljica. Roditelji su ga zarana slali u kino zbog čega je postao opsjednut filmovima koji su mu bili zamjena za obiteljski život koji nije imao kod kuće; gledao je barem jedan dnevno, a često i tri-četiri. U dobi od 15 godina, Fassbinder je priznao svoju homoseksualnost, nakon čega je napustio školu i zaposlio se. Akcijskom (anti) kazalištu pridružio se 1967. Naučio je sve faze produkcije, od pisanja do glume i režije. Njegova versatilnost je kasnije izbila na površinu kad se latio kamere i radio kao kompozitor, scenograf, snimatelj, producent i montažer, a pojavio se kao glumac i u filmovima drugih redatelja. S dugometražnim debijem “Ljubav je hladnija od smrti“ bio je popljuvan na Berlinu. Drugijenac “Katzelmacher“ naišao je na nešto bolju recepciju da bi prvi međunarodni uspjeh zabilježio s filmom “Svi drugi zovu se Ali“, ljubavnom pričom između 60-godišnje čistačice i dvadeset godina mlađeg marokanskog gastarbajtera.

'Berlin Alexanderplatz'

Fassbinder je snimao dosta i za televiziju, od čega mu je najpoznatiji projekt bio TV serija “Berlin Alexanderplatz“ koju ove dane možete vidjeti na velikom ekranu splitske "Kinoteke". TV seriju, premijerno prikazanu 1980. u 14 epizoda, Fassbinder je adaptirao prema istomenu romanu Alfreda Döblina. Serija, čije je ukupno trajanje 15 i pol sati, snimljena je u koprodukciji njemačkog Westdeutscher Rundfunka (WDR), Bavaria Filma i Talijanske radio-televizije RAI, a snimana je oko godinu dana u studijima Bavaria Filma. U glavnim ulogama nastupaju Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Barbara Sukowa, Elisabeth Trissenaar i Gottfried John.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/in-memoriam-rainer-werner-fassbinder-kralj-umjetnickih-melodrama-187708 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=96ad469a297859a4873631f19fbdfcb7c3da47bc [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=IN+MEMORIAM+Rainer+Werner+Fassbinder+-+kralj+umjetni%C4%8Dkih+melodrama&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-rainer-werner-fassbinder-kralj-umjetnickih-melodrama-187708 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-rainer-werner-fassbinder-kralj-umjetnickih-melodrama-187708 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Vizionar, monstrum, genijalac, enfant terrible... Sve je to bio Fassbinder, ali i centralna figura (novog) njemačkog filma zajedno sa Schlöndorffom, Herzogom i Wendersom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRVAK NJEMAČKOG FILMA U SPLITSKOJ 'KINOTECI' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaPRVAK NJEMAČKOG FILMA U SPLITSKOJ 'KINOTECI'

IN MEMORIAM Rainer Werner Fassbinder - kralj umjetničkih melodrama

Piše PSD.
8. prosinca 2012. - 19:50
“Svatko za sebe mora odlučiti želi li imati kratku, ali zato intenzivnu egzistenciju, ili će živjeti uredan i dug život.“ - Rainer Werner Fassbinder

Živi brzo, umri mlad, budi lijep leš. U njegovoj se biografiji nigdje ne izdvaja podatak da je slušao Elvisa Presleyja, ali Rainer Werner Fassbinder nedvojbeno je čuo za tu legendarnu krilaticu. Živio je brzo, umro mlad i bio lijep leš (dobro, ovo potonje treba ipak uzeti s rezervom; baš i nije bio ljepuškast kao Elvis). Nakon Fassbinderove smrti, njegova se muza Hanna Schygulla pitala: “Je li umro tako mlad zato što je bio u žurbi, ili je žurio pošto mu bilo suđeno da umre mlad?“. Odgovor na oba pitanja vjerojatno je bio potvrdan.

Iako “filmovi nisu stvarnost“ (“Brak Marije Braun“, 1981.), Fassbinder je živio negd...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 17:44