stdClass Object ( [id] => 178751 [title] => IN MEMORIAM Elia Kazan - redatelj zvan čežnja [alias] => in-memoriam-elia-kazan-redatelj-zvan-ceznja [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Počasni Oscar koji je američki redatelj grčkih korijena Elia Kazan primio 1999., četiri godine prije smrti, razbjesnio je mnoge u svijetu filma. Razlog se za to mogao tražiti u Kazanovoj prošlosti, njegovom ponašanju za vrijeme “lova na (komunističke) vještice“ s početka pedesetih. Tada je Kazan, kao bivši član Komunističke partije, nekolegijalno “cinkao“ neke svoje kolege koji su se, zbog političkih uvjerenja, našli na “crnoj listi“ senatora McCarthyja i potom izgubili posao. Do današnjeg dana Kazanu neki to nisu oprostili, posebice jer je javno rekao da se ne kaje, premda je pokazao savjest snimivši “Na dokovima New Yorka“ (1954.). Recimo, Ed Harris i Nick Nolte ostali su sjediti i odbili aplaudirati kad je Kazan primao zlatni kipić iz ruku Martina Scorsesea i Roberta De Nira. Zato su mu drugi glumci pljeskali i priredili “stand ovation“: Karl Malden, Warren Beatty, Meryl Streep, Helen Hunt, Kurt Russell... Podržali su, dakle, inicijativu Gregoryja Pecka koji je smatrao kako “rad nekog čovjeka treba promatrati izvan konteksta njegova privatnog života“.

Ako Kazana promotrimo (a ovdje i hoćemo) kroz prizmu njegova rada, čovjek je, blago rečeno, ostavio neizbrisiv filmski trag iza sebe. I nije čudno da su mu upravo glumci bili najveća podrška, pa i oni koje nikad nije režirao. Lako za Kurta Russella i Helen Hunt, no zamislite samo kakvu bi ulogu velika Meryl Steep dala pod njegovim vodstvom!? Jer, Kazan nije imao nadimak “redatelj glumaca“ tek tako. Kao suosnivač glasovitog “Actor's Studija“ (1947.), koji je njegovao metodični pristup glumi, pretvarao psihologiju u ponašanje, lansirao je karijere Marlona Branda (“Tramvaj zvan čežnja“, 1951.), Jamesa Deana (“Istočno od raja“, 1955.), Montgomeryja Clifta (“Divlja rijeka“, 1960.), Warrena Beattyja (“Sjaj u travi“, 1961.)...
Sa Jamesom Deanom u pripremi scene filma 'Istočno od raja'
Čak je 21 njegov glumac bio nominiran za Oscara, a devet je pozlaćenu statuicu i osvojilo: James Dunn, Celeste Holm, Karl Malden, Vivien Leigh, Kim Hunter, Anthony Quinn, Eva Marie Saint, Jo Van Fleet i Brando, čija je uloga u “Na dokovima New Yorka“, ako pitate Kazana, najbolja muška svih vremena. Pitate li, pak, Scorsesea, on će vam reći kako je “Kazan stvorio novi stil glume“ naročito evidentan u “Na dokovima New Yorka“. Bila bi to naturalistička psihološka intenzivnost savršeno utjelovljenu u Marlonu Brandu, pomalo sirova, ali istodobno i nježna. Doista, svaka scena filma “On the Waterfront“ prepuna je glume - posebice kad je Brando u kadru - koju su napamet učile kasnije generacije, npr. još jedan “metodist“ Robert De Niro, protagonist Kazanova “Posljednjeg tajkuna“ (1976.).

Kazan je znao kako upoznati glumce intimno, valjda i zato što je sam počeo kao karakterni glumac, specijaliziran za uloge u gangsterskim krimićima (ilustracije radi, J. Edgar Hoover nazvao ga je najautentičnijom protuhom ikad viđenom na filmu), a potom se afirmirao kao iskusni kazališni redatelj Millerovih (“Smrt trgovačkog putnika“) i Williamsovih komada (“Tramvaj zvan čežnja“, “Mačka na vrućem limenom krovu“). Želio je Kazan da mu glumci donose vlastita otkrića poput “djece koja pronalaze lijepe objekte na plaži“, ali i namjerno naoštravao (kreativne) antagonizme među njima, kao primjerice u “Tramvaju zvanom čežnja“ na relaciji Vivien Leigh-Marlon Brando (teatralna gluma nasuprot instinktivnoj), odnosno u “Istočno od raja“ poluautobiografski konflikt otac-sin (James Dean i Raymond Massey). Za glumce se borio, ako treba i konfrontirao sa šefovima studija poput Louisa B. Mayera kojemu je smetalo što Katharine Hepburn u jednoj sceni sceni na snimanju filma “More trave“ (1947.) “previše plače“, odnosno da joj “suze ne teku kako treba“. Meyer mu je tom prilikom rekao “Mladiću, trebaš naučiti jednu stvar. Mi radimo prelijepe filmove o prelijepim ljudi i svatko tko to ne razumije, ne bi trebao biti u ovome poslu!“.
Marlon Brando i Vivien leigh u 'Tramvaju zvanom čežnja'
Jasno, Kazan je to razumio, no kako nije želio raditi isključivo “prelijepe filmove“ u “cinemascopeu“ (“Viva Zapata“, 1952.), pa makar mu glumci često bili prelijepi seksualni objekti igrajući mahom imigrantske autsajdere ili nesavršene Amerikance, likove koji su “mogli biti netko, a ne protuhe kao sada“ (Terry Malloy, “Na dokovima New Yorka“), na vrhuncu karijere formirao je vlastitu kompaniju i postao pionir nove ere nezavisnog, osobnog filmaštva. Vivien Leigh je u “Tramvaju zvanom čežnja“ možda rekla “Neću realnost, hoću čaroliju!“, ali Kazan je, kao arhetipski autor, pokazujući (barem na početku karijere) manje zanimanja za vizualne mogućnosti medija, ipak želio stvarnost koju na filmu, u odnosu na kazalište, može bolje prikazati.

U filmu je vidio instrument socijalne promjene jer “umjetnost treba osvijetliti društvene probleme i mogućnost njihove solucije“. Bio je, stoga, zainteresiran za produkciju ozbiljnih, društveno svjesnih priča i tako, iako je uspijevao izvući poeziju iz običnih stvari u životu (vidjeti prizor na krovu između Terryja Malloyja i njegovih golubova), kasnih četrdesetih i na startu pedesetih, pod utjecajem talijanskog neorealizma, uveo u Hollywood novu vrstu socijalnog realizma kakav danas u “tvornici snova“ opstoji tek u tragovima. Uskočimo, zato, u Kazanov tramvaj zvan Čežnja i odvezimo se njime pravo do dokova New Yorka. Realnost ondje možda caruje, ali u odnosu na suvremene filmove caruje i čarolija.

MARKO NJEGIĆ

Sukob s Tennesseejem Williamsom

Iako je imao dva uspjeha sa radovima Tennesseeja Williamsa, “Tramvaj zvan čežnja“ i “Baby Doll“, Elia Kazan ipak nije režirao filmsku verziju “Mačke na vrućem limenom krovu“. Zbog sukoba s autorom, film je na kraju snimio Richard Brooks.

Strast prema plavušama i dugim kadrovima

- Kazan je volio duge kadrove, snimanje na lokacijama i relativno nepoznate glumce u odnosu na zvijezde.

- Nadahnuli su ga John Ford i Orson Welles, a on je ostavio utjecaj na Lumeta, Cassavetesa, Scorsesea...

- Imao je strast prema plavušama koje su mu kao Grku bile fetiš; o aferi s Vivien Leigh nije nikad progovorio.

- Snimao je filmove u grčkim imigrantima, poput “Amerika, Amerika“ (1963.), utemeljenim na njegovim romanima.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NA DANAŠNJI DAN PRIJE 103 GODINE ROĐEN JE JEDAN OD NAJVEĆIH FILMAŠA U POVIJESTI POKRETNIH SLIČICA KOJI NAM JE PODARIO 'NA DOKOVIMA NEW YORKA', 'ISTOČNO OD RAJA', 'TRAMVAJ ZVAN ČEŽNJA'... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-09-08 11:25:20 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-09-08 11:52:47 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-09-07 22:45:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4502 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/09/08/spektar/eliakazan.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x543" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4790448 Threads: 6 Questions: 166080976 Slow queries: 72032 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4882434 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/in-memoriam-elia-kazan-redatelj-zvan-ceznja-178751 [printLink] => /kultura/in-memoriam-elia-kazan-redatelj-zvan-ceznja-178751?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 161399 [name] => marlonbrando [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marlonbrando [link] => /tag/marlonbrando ) [1] => stdClass Object ( [id] => 232356 [name] => stanwinston [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => stanwinston [link] => /tag/stanwinston ) [2] => stdClass Object ( [id] => 190743 [name] => johnford [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => johnford [link] => /tag/johnford ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NA DANAŠNJI DAN PRIJE 103 GODINE ROĐEN JE JEDAN OD NAJVEĆIH FILMAŠA U POVIJESTI POKRETNIH SLIČICA KOJI NAM JE PODARIO 'NA DOKOVIMA NEW YORKA', 'ISTOČNO OD RAJA', 'TRAMVAJ ZVAN ČEŽNJA'... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => IN MEMORIAM Elia Kazan - redatelj zvan čežnja [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-13-08-51-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/09/08/spektar/eliakazan.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/09/08/spektar/eliakazan.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Počasni Oscar koji je američki redatelj grčkih korijena Elia Kazan primio 1999., četiri godine prije smrti, razbjesnio je mnoge u svijetu filma. Razlog se za to mogao tražiti u Kazanovoj prošlosti, njegovom ponašanju za vrijeme “lova na (komunističke) vještice“ s početka pedesetih. Tada je Kazan, kao bivši član Komunističke partije, nekolegijalno “cinkao“ neke svoje kolege koji su se, zbog političkih uvjerenja, našli na “crnoj listi“ senatora McCarthyja i potom izgubili posao. Do današnjeg dana Kazanu neki to nisu oprostili, posebice jer je javno rekao da se ne kaje, premda je pokazao savjest snimivši “Na dokovima New Yorka“ (1954.). Recimo, Ed Harris i Nick Nolte ostali su sjediti i odbili aplaudirati kad je Kazan primao zlatni kipić iz ruku Martina Scorsesea i Roberta De Nira. Zato su mu drugi glumci pljeskali i priredili “stand ovation“: Karl Malden, Warren Beatty, Meryl Streep, Helen Hunt, Kurt Russell... Podržali su, dakle, inicijativu Gregoryja Pecka koji je smatrao kako “rad nekog čovjeka treba promatrati izvan konteksta njegova privatnog života“.

Ako Kazana promotrimo (a ovdje i hoćemo) kroz prizmu njegova rada, čovjek je, blago rečeno, ostavio neizbrisiv filmski trag iza sebe. I nije čudno da su mu upravo glumci bili najveća podrška, pa i oni koje nikad nije režirao. Lako za Kurta Russella i Helen Hunt, no zamislite samo kakvu bi ulogu velika Meryl Steep dala pod njegovim vodstvom!? Jer, Kazan nije imao nadimak “redatelj glumaca“ tek tako. Kao suosnivač glasovitog “Actor's Studija“ (1947.), koji je njegovao metodični pristup glumi, pretvarao psihologiju u ponašanje, lansirao je karijere Marlona Branda (“Tramvaj zvan čežnja“, 1951.), Jamesa Deana (“Istočno od raja“, 1955.), Montgomeryja Clifta (“Divlja rijeka“, 1960.), Warrena Beattyja (“Sjaj u travi“, 1961.)...
Sa Jamesom Deanom u pripremi scene filma 'Istočno od raja'
Čak je 21 njegov glumac bio nominiran za Oscara, a devet je pozlaćenu statuicu i osvojilo: James Dunn, Celeste Holm, Karl Malden, Vivien Leigh, Kim Hunter, Anthony Quinn, Eva Marie Saint, Jo Van Fleet i Brando, čija je uloga u “Na dokovima New Yorka“, ako pitate Kazana, najbolja muška svih vremena. Pitate li, pak, Scorsesea, on će vam reći kako je “Kazan stvorio novi stil glume“ naročito evidentan u “Na dokovima New Yorka“. Bila bi to naturalistička psihološka intenzivnost savršeno utjelovljenu u Marlonu Brandu, pomalo sirova, ali istodobno i nježna. Doista, svaka scena filma “On the Waterfront“ prepuna je glume - posebice kad je Brando u kadru - koju su napamet učile kasnije generacije, npr. još jedan “metodist“ Robert De Niro, protagonist Kazanova “Posljednjeg tajkuna“ (1976.).

Kazan je znao kako upoznati glumce intimno, valjda i zato što je sam počeo kao karakterni glumac, specijaliziran za uloge u gangsterskim krimićima (ilustracije radi, J. Edgar Hoover nazvao ga je najautentičnijom protuhom ikad viđenom na filmu), a potom se afirmirao kao iskusni kazališni redatelj Millerovih (“Smrt trgovačkog putnika“) i Williamsovih komada (“Tramvaj zvan čežnja“, “Mačka na vrućem limenom krovu“). Želio je Kazan da mu glumci donose vlastita otkrića poput “djece koja pronalaze lijepe objekte na plaži“, ali i namjerno naoštravao (kreativne) antagonizme među njima, kao primjerice u “Tramvaju zvanom čežnja“ na relaciji Vivien Leigh-Marlon Brando (teatralna gluma nasuprot instinktivnoj), odnosno u “Istočno od raja“ poluautobiografski konflikt otac-sin (James Dean i Raymond Massey). Za glumce se borio, ako treba i konfrontirao sa šefovima studija poput Louisa B. Mayera kojemu je smetalo što Katharine Hepburn u jednoj sceni sceni na snimanju filma “More trave“ (1947.) “previše plače“, odnosno da joj “suze ne teku kako treba“. Meyer mu je tom prilikom rekao “Mladiću, trebaš naučiti jednu stvar. Mi radimo prelijepe filmove o prelijepim ljudi i svatko tko to ne razumije, ne bi trebao biti u ovome poslu!“.
Marlon Brando i Vivien leigh u 'Tramvaju zvanom čežnja'
Jasno, Kazan je to razumio, no kako nije želio raditi isključivo “prelijepe filmove“ u “cinemascopeu“ (“Viva Zapata“, 1952.), pa makar mu glumci često bili prelijepi seksualni objekti igrajući mahom imigrantske autsajdere ili nesavršene Amerikance, likove koji su “mogli biti netko, a ne protuhe kao sada“ (Terry Malloy, “Na dokovima New Yorka“), na vrhuncu karijere formirao je vlastitu kompaniju i postao pionir nove ere nezavisnog, osobnog filmaštva. Vivien Leigh je u “Tramvaju zvanom čežnja“ možda rekla “Neću realnost, hoću čaroliju!“, ali Kazan je, kao arhetipski autor, pokazujući (barem na početku karijere) manje zanimanja za vizualne mogućnosti medija, ipak želio stvarnost koju na filmu, u odnosu na kazalište, može bolje prikazati.

U filmu je vidio instrument socijalne promjene jer “umjetnost treba osvijetliti društvene probleme i mogućnost njihove solucije“. Bio je, stoga, zainteresiran za produkciju ozbiljnih, društveno svjesnih priča i tako, iako je uspijevao izvući poeziju iz običnih stvari u životu (vidjeti prizor na krovu između Terryja Malloyja i njegovih golubova), kasnih četrdesetih i na startu pedesetih, pod utjecajem talijanskog neorealizma, uveo u Hollywood novu vrstu socijalnog realizma kakav danas u “tvornici snova“ opstoji tek u tragovima. Uskočimo, zato, u Kazanov tramvaj zvan Čežnja i odvezimo se njime pravo do dokova New Yorka. Realnost ondje možda caruje, ali u odnosu na suvremene filmove caruje i čarolija.

MARKO NJEGIĆ

Sukob s Tennesseejem Williamsom

Iako je imao dva uspjeha sa radovima Tennesseeja Williamsa, “Tramvaj zvan čežnja“ i “Baby Doll“, Elia Kazan ipak nije režirao filmsku verziju “Mačke na vrućem limenom krovu“. Zbog sukoba s autorom, film je na kraju snimio Richard Brooks.

Strast prema plavušama i dugim kadrovima

- Kazan je volio duge kadrove, snimanje na lokacijama i relativno nepoznate glumce u odnosu na zvijezde.

- Nadahnuli su ga John Ford i Orson Welles, a on je ostavio utjecaj na Lumeta, Cassavetesa, Scorsesea...

- Imao je strast prema plavušama koje su mu kao Grku bile fetiš; o aferi s Vivien Leigh nije nikad progovorio.

- Snimao je filmove u grčkim imigrantima, poput “Amerika, Amerika“ (1963.), utemeljenim na njegovim romanima.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/in-memoriam-elia-kazan-redatelj-zvan-ceznja-178751 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=187c66cc2c8e4909150cbd8d27459eb180113dae [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=IN+MEMORIAM+Elia+Kazan+-+redatelj+zvan+%C4%8De%C5%BEnja&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-elia-kazan-redatelj-zvan-ceznja-178751 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-elia-kazan-redatelj-zvan-ceznja-178751 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NA DANAŠNJI DAN PRIJE 103 GODINE ROĐEN JE JEDAN OD NAJVEĆIH FILMAŠA U POVIJESTI POKRETNIH SLIČICA KOJI NAM JE PODARIO 'NA DOKOVIMA NEW YORKA', 'ISTOČNO OD RAJA', 'TRAMVAJ ZVAN ČEŽNJA'... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaNA DANAŠNJI DAN PRIJE 103 GODINE ROĐEN JE JEDAN OD NAJVEĆIH FILMAŠA U POVIJESTI POKRETNIH SLIČICA KOJI NAM JE PODARIO 'NA DOKOVIMA NEW YORKA', 'ISTOČNO OD RAJA', 'TRAMVAJ ZVAN ČEŽNJA'...

IN MEMORIAM Elia Kazan - redatelj zvan čežnja

Piše PSD.
8. rujna 2012. - 00:45
Počasni Oscar koji je američki redatelj grčkih korijena Elia Kazan primio 1999., četiri godine prije smrti, razbjesnio je mnoge u svijetu filma. Razlog se za to mogao tražiti u Kazanovoj prošlosti, njegovom ponašanju za vrijeme “lova na (komunističke) vještice“ s početka pedesetih. Tada je Kazan, kao bivši član Komunističke partije, nekolegijalno “cinkao“ neke svoje kolege koji su se, zbog političkih uvjerenja, našli na “crnoj listi“ senatora McCarthyja i potom izgubili posao. Do današnjeg dana Kazanu neki to nisu oprostili, posebice jer je javno rekao da se ne kaje, premda je pokazao savjest snimivši “Na dokovima New Yorka“ (1954.). Recimo, Ed Harris i Nick Nolte ostali su sjediti i odbili aplaudirati kad je Kazan primao zlatni kipić iz ruku Martina Sc...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 15:08