stdClass Object ( [id] => 127267 [title] => IN MEMORIAM Akira Kurosawa - Redatelj od kojeg Spielberg još uvijek može učiti [alias] => in-memoriam-akira-kurosawa-redatelj-od-kojeg-spielberg-jos-uvijek-moze-uciti [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Prije nego krene snimati svaki novi projekt, Steven Spielberg za zagrijavanje obavezno pogleda nešto od Akire “Cara“ Kurosawe, od kojeg još uvijek može nešto naučiti. Najčešće je to “Sedam samuraja“, najbolji film u povijesti po Johnu Miliusu.

“Sedam samuraja“ su pogledali John Sturges i John Lasseter. “Pogledali“ je blaga riječ - preradili su Kurosawinu epsku akciju o seljanima koji unajmljuju samuraje za obranu od razbojnika i pretvorili je u “Sedmoricu veličanstvenih“, odnosno “Život buba“. Nešto slično napravili su i Sergio Leone, Walter Hill i George Lucas, čiji su akcijski junaci, usamljeni kauboji i svemirski vitezovi, po uzoru na Japančeve “ronine“, potezali koltove i svjetlosne mačeve umjesto katana. “Tjelesna straža“ postala je najprije “Za šaku dolara“, potom i “Posljednji preživjeli“. “Skrivena tvrđava“ bila je neskrivena inspiracija za “Ratove zvijezda“.

Dovraga, čak je i osnovna potka klasika “Kagemusha: Sjena ratnika“ (lopov prisiljen glumiti lorda) iskorištena u komediji “Dave: predsjednik za jedan dan“ Ivana Reitmana. No, naučismo upravo iz “Kagemushe“, dvojnik znači nešto samo kad postoji original.

Kurosawini filmovi bili su idealni modeli za raznorazne obrade, što potvrđuje koliko su tečno, bez zamuckivanja Georgea VI., govorili univerzalnim jezikom kinematografije. Pokojni redatelj i sam je rušio kulturne barijere, “adaptirajući“ štošta sa Zapada, od “trivijalna“ američkog “noira“ (“Pijani anđeo“ i “Pas lutalica“ s Toshireom Mifuneom kao japanskim Bogartom) preko “caprijanskih“ duševno poletnih drama (“Živjeti“) i vesterna obožavana mu Johna Forda (samuraji u “Sedam samuraja“ i “Tjelesnoj straži“ bili su njegovi kauboji) do britanske književnosti (“Krvavo prijestolje“ i “Kaos“ locirali su Shakespearova “Macbetha“ i “Kralja Leara“ u feudalni Japan).

Tijekom njegova “zlatnog razdoblja“, koje je trajalo od 1948. i “Pijanog anđela“ do 1965. i “Crvenobradog“, Kurosawa je stvorio nisku žanrovski najrazličitijih filmova (socijalne drame, “noir“ krimići, povijesni epovi...) u kojima je demonstrirao savršen osjećaj za realizam, pa i naturalizam primjetan u talijanskom neorealizmu.

Kiša, suša i vjetar bili su takoreći materijalno opipljivi u Kurosawinu bogatu autorskom svijetu, kao i beskrajno blato po kojem su gacali njegovi protagonisti, ostavljajući "rijeke krvi" i "planine mrtvih iza sebe". Za Japanca, vrlo temeljita u deskripciji mjesta i vremena radnje, govorili su da je prvi pokazao “potencijal nasilnih slika na ekranu“.

Međutim, čak i kad se bavio “krvlju i limfom“, slavio masakr krasno izrezanih tijela i udova, Kurosawa je pronalazio način da humanizira nasilje i baletnu koreografiju bitaka načini potresno lijepom, poput one ruže u baruštini u “Pijanom anđelu“, što je došlo do punog izražaja uporabom usporenih pokreta (ranjeni konji koji se pokušavaju ustati sa zemlje, “Kagemusha“), zvukovne tišine (“Kaos“) ili, pak, kiše koja lije kao iz kabla u glavnom okršaju “Sedam samuraja“. S kišom (“Rašomon“) i vremenskim neprilikama zlokobna predznaka (magla, “Krvavo prijestolje“), Kurosawa je isticao unutarnja raspoloženja likova.

A likovi, nepodnošljivo usamljeni, psihološki iznijansirani bez premca, u redovitu tumačenju Mifunea i Takashija Shimure, varirali su od častohlepnih (sjena) ratnika koji zatomljuju sebe kako bi bili netko drugi, sanjaju vlast i teže za čitavim svijetom, do ništavnih samuraja uvijek spremnih da isuču naoštreni mač iz korica.

Nekad, istina, sami sebe proklinju na “ritualnu konačnost krvoprolića, paranoje, ludila, propasti...“, najefektnije simboliziranu izloženošću ljudskog tijela tisućama strijelama sa svih strana u finalnoj, ikoničkoj sceni Washizuove pogibije iz “Krvavog prijestolja“, ali oni načelno nisu toliko loši ljudi.

Loše su okolnosti zbog kojih kopne razmišljajući o prirodi dobra i zla – koje se, smatra Kurosawa, nekad jasno razlikovalo - kao sastavnim dijelovima životna ciklusa bliskog grandioznim predstavama (no) teatra.

Iako je japanski redatelj često izjavljivao da je “niz ljudskih događaja promatrao s neba“, valjda iz snolika svijeta duhova čije su prikaze znale obmanjivati i uništavati protagoniste, opravdano je držao da je davao “slikovno ujednačenu predodžbu stvarnosti“, posebice zbog ekspresivne c/b fotografije u kojoj je bilo više “boje“ nego u njegovim kasnijim filmovima u pomno usklađenu “full-coloru“ (jamačno izazivao zavist kod Zhanga Yimoua).

Kako je Kurosawa bio slikar, slikovne kompozicije, stvorene najprije u njegovoj glavi, zatim na “storyboardu“ i konačno unutar perfektno fluidna kadra, odisale su velikom vizualnošću u širokom formatu slike. Kurosawa je znao da je film sinestezija svih ostalih umjetnosti. Slikarstvo, literatura, kazalište i glazba postajali su kod njega jedno. U neprestanu galopu, konstantno tragajući za novim filmskim rješenjima i istražujući dotad neistraženo, Japanac je dosta eksperimentirao sa slikom, ali i zvukom, svjetlom, općenito mizanscenom.

Ipak, njegova možda i najveća celuloidna inovacija bila je naracija - “shizofrenija u pripovjednoj strukturi“, tj. “priča unutar priče“ kojom su se kasnije poslužili mnogi, “Privedite osumnjičene“, “Hrabrost ratnika“, “Heroj“... čak i Brešan u “Svjedocima“.

Naravno, govorimo o filmu “Rašomon“, čiji zaplet u formi “flashbacka“ predočava različite narativne (i pokazat će se nepouzdane) perspektive, dovevši u pitanje lažnost pripovjedača i događaja na platnu. Istina je u “Rašomonu“ prikazana kao neuhvatljiv pojam, no u svojim je filmovima Kurosawa uspio uhvatiti njezinu esenciju u one “24 sličice u sekundi“.

Tako, da se tri filmofila danas nađu pod urušenim hramom za jedne oluje, kao protagonisti “Rašomona“, svaki bi od njih o Kurosawi pripovijedao drukčiju priču, ali u konačnici bi svi rekli isto. Istinu. Akira Kurosawa je jedan od najvećih redatelja svih vremena.

MARKO NJEGIĆ

Odlična DVD kolekcija

U odličnoj DVD kolekciji, u izdanju “Discoveryja“, nalazi se i Kurosawin manje poznat, a dobar, film “Skandal“. Godinama prije Fellinija (“Slatki život“), Kurosawa je progovorio o cijeni slave, publicitetu i slobodi tiska, predvidjevši fotografije i tiskanu riječ kao buduće “idole vremena“.

Počasni Oscar

Kurosawa je dobio počasnog Oscara 1990. godine za “kinematografsko postignuće koje je inspiriralo, oduševilo obogatilo i zabavilo publiku te utjecalo na filmaše diljem svijeta“. Inače, Kurosawa je bio samo jednom nominiran za naj-redatelja (“Kaos“), a jedinog Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma dobio je njegov “Dersu Uzala“ (nominaciju je imao i “Kagemusha: Sjena ratnika“).

Želio snimiti jedan film o Godzilli

- “Rašomon“ je prvi usmjerio pogled svijeta u kinematografiju “zemlje izlazećeg sunca“ o kojoj se dotad znalo malo ili ništa. Nakon toga, imena Mizoguchija i Ozua postaju poznata.

- Akira je želio snimiti jedan “Godzilla“ film, ali ipak nije jer se studio Toho bojao da će koštati puno novaca. 

- Nakon promašaja filma “Dodesukaden“, Kurosawa je pokušao samoubojstvo rezanjem vena na zapešću ruke.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-03-16 16:50:57 [created_by] => 35 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-09-18 11:00:37 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-03-16 17:15:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5620 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/03/17/sport/kurosawa.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x464" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7793180 Threads: 1 Questions: 1636496754 Slow queries: 4863051 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111410148 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/in-memoriam-akira-kurosawa-redatelj-od-kojeg-spielberg-jos-uvijek-moze-uciti-127267 [printLink] => /kultura/in-memoriam-akira-kurosawa-redatelj-od-kojeg-spielberg-jos-uvijek-moze-uciti-127267?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 190743 [name] => johnford [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => johnford [link] => /tag/johnford ) [1] => stdClass Object ( [id] => 232355 [name] => eliakazan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => eliakazan [link] => /tag/eliakazan ) [2] => stdClass Object ( [id] => 232356 [name] => stanwinston [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => stanwinston [link] => /tag/stanwinston ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => IN MEMORIAM Akira Kurosawa - Redatelj od kojeg Spielberg još uvijek može učiti [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-12-36-57-35 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/03/17/sport/kurosawa.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/03/17/sport/kurosawa.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Prije nego krene snimati svaki novi projekt, Steven Spielberg za zagrijavanje obavezno pogleda nešto od Akire “Cara“ Kurosawe, od kojeg još uvijek može nešto naučiti. Najčešće je to “Sedam samuraja“, najbolji film u povijesti po Johnu Miliusu.

“Sedam samuraja“ su pogledali John Sturges i John Lasseter. “Pogledali“ je blaga riječ - preradili su Kurosawinu epsku akciju o seljanima koji unajmljuju samuraje za obranu od razbojnika i pretvorili je u “Sedmoricu veličanstvenih“, odnosno “Život buba“. Nešto slično napravili su i Sergio Leone, Walter Hill i George Lucas, čiji su akcijski junaci, usamljeni kauboji i svemirski vitezovi, po uzoru na Japančeve “ronine“, potezali koltove i svjetlosne mačeve umjesto katana. “Tjelesna straža“ postala je najprije “Za šaku dolara“, potom i “Posljednji preživjeli“. “Skrivena tvrđava“ bila je neskrivena inspiracija za “Ratove zvijezda“.

Dovraga, čak je i osnovna potka klasika “Kagemusha: Sjena ratnika“ (lopov prisiljen glumiti lorda) iskorištena u komediji “Dave: predsjednik za jedan dan“ Ivana Reitmana. No, naučismo upravo iz “Kagemushe“, dvojnik znači nešto samo kad postoji original.

Kurosawini filmovi bili su idealni modeli za raznorazne obrade, što potvrđuje koliko su tečno, bez zamuckivanja Georgea VI., govorili univerzalnim jezikom kinematografije. Pokojni redatelj i sam je rušio kulturne barijere, “adaptirajući“ štošta sa Zapada, od “trivijalna“ američkog “noira“ (“Pijani anđeo“ i “Pas lutalica“ s Toshireom Mifuneom kao japanskim Bogartom) preko “caprijanskih“ duševno poletnih drama (“Živjeti“) i vesterna obožavana mu Johna Forda (samuraji u “Sedam samuraja“ i “Tjelesnoj straži“ bili su njegovi kauboji) do britanske književnosti (“Krvavo prijestolje“ i “Kaos“ locirali su Shakespearova “Macbetha“ i “Kralja Leara“ u feudalni Japan).

Tijekom njegova “zlatnog razdoblja“, koje je trajalo od 1948. i “Pijanog anđela“ do 1965. i “Crvenobradog“, Kurosawa je stvorio nisku žanrovski najrazličitijih filmova (socijalne drame, “noir“ krimići, povijesni epovi...) u kojima je demonstrirao savršen osjećaj za realizam, pa i naturalizam primjetan u talijanskom neorealizmu.

Kiša, suša i vjetar bili su takoreći materijalno opipljivi u Kurosawinu bogatu autorskom svijetu, kao i beskrajno blato po kojem su gacali njegovi protagonisti, ostavljajući "rijeke krvi" i "planine mrtvih iza sebe". Za Japanca, vrlo temeljita u deskripciji mjesta i vremena radnje, govorili su da je prvi pokazao “potencijal nasilnih slika na ekranu“.

Međutim, čak i kad se bavio “krvlju i limfom“, slavio masakr krasno izrezanih tijela i udova, Kurosawa je pronalazio način da humanizira nasilje i baletnu koreografiju bitaka načini potresno lijepom, poput one ruže u baruštini u “Pijanom anđelu“, što je došlo do punog izražaja uporabom usporenih pokreta (ranjeni konji koji se pokušavaju ustati sa zemlje, “Kagemusha“), zvukovne tišine (“Kaos“) ili, pak, kiše koja lije kao iz kabla u glavnom okršaju “Sedam samuraja“. S kišom (“Rašomon“) i vremenskim neprilikama zlokobna predznaka (magla, “Krvavo prijestolje“), Kurosawa je isticao unutarnja raspoloženja likova.

A likovi, nepodnošljivo usamljeni, psihološki iznijansirani bez premca, u redovitu tumačenju Mifunea i Takashija Shimure, varirali su od častohlepnih (sjena) ratnika koji zatomljuju sebe kako bi bili netko drugi, sanjaju vlast i teže za čitavim svijetom, do ništavnih samuraja uvijek spremnih da isuču naoštreni mač iz korica.

Nekad, istina, sami sebe proklinju na “ritualnu konačnost krvoprolića, paranoje, ludila, propasti...“, najefektnije simboliziranu izloženošću ljudskog tijela tisućama strijelama sa svih strana u finalnoj, ikoničkoj sceni Washizuove pogibije iz “Krvavog prijestolja“, ali oni načelno nisu toliko loši ljudi.

Loše su okolnosti zbog kojih kopne razmišljajući o prirodi dobra i zla – koje se, smatra Kurosawa, nekad jasno razlikovalo - kao sastavnim dijelovima životna ciklusa bliskog grandioznim predstavama (no) teatra.

Iako je japanski redatelj često izjavljivao da je “niz ljudskih događaja promatrao s neba“, valjda iz snolika svijeta duhova čije su prikaze znale obmanjivati i uništavati protagoniste, opravdano je držao da je davao “slikovno ujednačenu predodžbu stvarnosti“, posebice zbog ekspresivne c/b fotografije u kojoj je bilo više “boje“ nego u njegovim kasnijim filmovima u pomno usklađenu “full-coloru“ (jamačno izazivao zavist kod Zhanga Yimoua).

Kako je Kurosawa bio slikar, slikovne kompozicije, stvorene najprije u njegovoj glavi, zatim na “storyboardu“ i konačno unutar perfektno fluidna kadra, odisale su velikom vizualnošću u širokom formatu slike. Kurosawa je znao da je film sinestezija svih ostalih umjetnosti. Slikarstvo, literatura, kazalište i glazba postajali su kod njega jedno. U neprestanu galopu, konstantno tragajući za novim filmskim rješenjima i istražujući dotad neistraženo, Japanac je dosta eksperimentirao sa slikom, ali i zvukom, svjetlom, općenito mizanscenom.

Ipak, njegova možda i najveća celuloidna inovacija bila je naracija - “shizofrenija u pripovjednoj strukturi“, tj. “priča unutar priče“ kojom su se kasnije poslužili mnogi, “Privedite osumnjičene“, “Hrabrost ratnika“, “Heroj“... čak i Brešan u “Svjedocima“.

Naravno, govorimo o filmu “Rašomon“, čiji zaplet u formi “flashbacka“ predočava različite narativne (i pokazat će se nepouzdane) perspektive, dovevši u pitanje lažnost pripovjedača i događaja na platnu. Istina je u “Rašomonu“ prikazana kao neuhvatljiv pojam, no u svojim je filmovima Kurosawa uspio uhvatiti njezinu esenciju u one “24 sličice u sekundi“.

Tako, da se tri filmofila danas nađu pod urušenim hramom za jedne oluje, kao protagonisti “Rašomona“, svaki bi od njih o Kurosawi pripovijedao drukčiju priču, ali u konačnici bi svi rekli isto. Istinu. Akira Kurosawa je jedan od najvećih redatelja svih vremena.

MARKO NJEGIĆ

Odlična DVD kolekcija

U odličnoj DVD kolekciji, u izdanju “Discoveryja“, nalazi se i Kurosawin manje poznat, a dobar, film “Skandal“. Godinama prije Fellinija (“Slatki život“), Kurosawa je progovorio o cijeni slave, publicitetu i slobodi tiska, predvidjevši fotografije i tiskanu riječ kao buduće “idole vremena“.

Počasni Oscar

Kurosawa je dobio počasnog Oscara 1990. godine za “kinematografsko postignuće koje je inspiriralo, oduševilo obogatilo i zabavilo publiku te utjecalo na filmaše diljem svijeta“. Inače, Kurosawa je bio samo jednom nominiran za naj-redatelja (“Kaos“), a jedinog Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma dobio je njegov “Dersu Uzala“ (nominaciju je imao i “Kagemusha: Sjena ratnika“).

Želio snimiti jedan film o Godzilli

- “Rašomon“ je prvi usmjerio pogled svijeta u kinematografiju “zemlje izlazećeg sunca“ o kojoj se dotad znalo malo ili ništa. Nakon toga, imena Mizoguchija i Ozua postaju poznata.

- Akira je želio snimiti jedan “Godzilla“ film, ali ipak nije jer se studio Toho bojao da će koštati puno novaca. 

- Nakon promašaja filma “Dodesukaden“, Kurosawa je pokušao samoubojstvo rezanjem vena na zapešću ruke.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/in-memoriam-akira-kurosawa-redatelj-od-kojeg-spielberg-jos-uvijek-moze-uciti-127267 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9f4358a283f37c08c134a8da5eb9c26fa0798cd4 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=IN+MEMORIAM+Akira+Kurosawa+-+Redatelj+od+kojeg+Spielberg+jo%C5%A1+uvijek+mo%C5%BEe+u%C4%8Diti&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-akira-kurosawa-redatelj-od-kojeg-spielberg-jos-uvijek-moze-uciti-127267 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-akira-kurosawa-redatelj-od-kojeg-spielberg-jos-uvijek-moze-uciti-127267 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

IN MEMORIAM Akira Kurosawa - Redatelj od kojeg Spielberg još uvijek može učiti

Piše PSD.
16. ožujka 2011. - 18:15

- “Rašomon“ je prvi usmjerio pogled svijeta u kinematografiju “zemlje izlazećeg sunca“ o kojoj se dotad znalo malo ili ništa. Nakon toga, imena Mizoguchija i Ozua postaju poznata.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 14:36