stdClass Object ( [id] => 298623 [title] => I oni koji su ofrlje upoznati s Bowiejevim djelom izgovorili su: Jebem ti život! [alias] => i-oni-koji-su-ofrlje-upoznati-s-bowiejevim-djelom-izgovorili-su-jebem-ti-zivot [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nakon iznenadne vijesti o smrti Davida Bowieja, zacijelo je većina onih čak i ofrlje upoznatim s njegovim likom i djelom izgovorila uobičajenu poštapalicu: Jebem ti život.

Ništa čudno. Jer čak i da ste to htjeli, prošlog tjedna niste mogli izbjeći vijest da je David Bowie objavio novi, i to sjajni, studijski album "Blackstar“ te da je jedva koji tjedan ranije na Broadwayu izveden komad "Lazarus“: svojevrsna glazbeno-scenska ekstenzija davnašnjeg Roegova filma "The Man Who Feel to Earth“ u kojoj je David tumačio glavnu ulogu, a sada napisao glazbu.

Doda li se tome i njegov odličan preklanjski album "The Next Day“ koji je prekinuo kreativnu stanku dugu gotovo dvadeset godina, vratio Bowieja na vrh britanske rang-liste te obasuo priznanjima kritike i vjernih fanova, ali i megauspjeh izložbe izložba "David Bowie is...“, opaska o "sudbini hudoj“ i "hebenoj sreći“ ima puni smisao.

No, uvjeren sam da će Bowiejevu smrt nekoliko dana nakon objavljivanja albuma i 69. rođendana barem dio fanova promačiti i na drugi način. Možda i kao onaj zaključni "autorski čin“ jedne od doista krucijalnih i ikoničkih figura popularne glazbe dvadesetog stoljeća.

Borba s bolešću

Odnosno da će album i predstavu nastale u vrijeme 18-mjesečne borbe s opakom bolešću te precizan tajming njihova objavljivanja, rođendan i smrt pročitati čak i kao oproštajni konceptualni čin glazbenika/umjetnika kod kojega se od samog početka karijere uvijek brisala granica između života i umjetnosti, privatnosti i scene, osobnih autorskih mijena te življenja fikcijskih likova i izvan scene.

Jer, David Bowie kojeg su odavno - ne baš originalno - nazivali kameleonom rock scene - nije bio tek kostimirani zabavljač koji će vješto manipulirati medijima već umjetnik koji je u svakoj od mnogih mijena osobno živio i svoju umjetnost i svaki od svojih alter ega.

Bilo da je savršeno posvajao duh vremena dajući mu izrazito osobnu autorsku notu ili vlastitim eksperimentima poticao promjene, reformatirao postojeće i stvarao nove žanrove.

Čudnom igrom slučaja, jedva desetak sati prije negoli je službeno objavljena vijest o Bowiejevoj smrti RTL je zavrtio odličan film 'Prestige', u kojem je Bowie glumio Nikolu Teslu. Kakav pogodak! Jer možda upravo Bowie polaže najviše prava na titulu 'Nikole Tesle pop-glazbe'

U nadahnutom eseju koji je pratio "kolekcionarsko" izdanje kojim je RCA obilježio tridesetu obljetnicu izvornog objavljivanja Bowiejeva albuma "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars", David Buckley je Bowieja nazvao prvom postmodernom zvijezdom rocka, a njegov album pionirskim komadom postmoderne pop-poetike.

Gdje je tajna Bowiejeva trajanja i očito nepotrošenoga Ziggyja Stardusta, zapitao se Buckley. Odgovor je, napisao je, u činjenici da se projekt Ziggy Stardusta još uvijek čini futurističkim.

Istu ocjenu može se dati svim pivotalnim albumima iz njegova raskošnog opusa.

Fasciniran mod pokretom


Rođen kao David Robert Jones 8. siječnja 1947., glazbenu karijeru započinje još kao šesnaestogodišnjak fasciniran mod pokretom, no rani singlovi snimljeni 1966. za Pye Records te nastupni eponimni album prolaze posve nezapaženo. Drastično mijenja i glazbeni iskaz i imidž te, u maniri hipijevskog trubadura, a na tragu Tyranosaurus Rexa, za diskografsku kuću Mercury snima album "Man Of Words, Man Of Music".

Album nije privukao mnogo pažnje, no skladba "Space Oddity", objavljena kao singl, postigla je zapažen uspjeh u Velikoj Britaniji te postala prva velika Bowiejeva evergreen tema. Pače, vječna popkulturna referencija na koju se, spomenom "major Toma", vraćao i sam Bowie, danas se drži gotovo pa dijelom "svemirske trilogije", koju čine Kubrickovo filmsko remek-djelo "2001 Odiseja u svemiru" i također filmski proslavljena epizoda s Apollom 11.

Naravno, hit-tema se našla i na kasnijem albumu "David Bowie" – znanom i kao "Space Oddity" album – a svih je ovih godina ostala "nepotrošena" unatoč silnim reizdanjima i posvajanjima.

Neumrla klasika


Rezultat druženja i zajedničkih muziciranja s Markom Bolanom te gitaristom Mickom Ronsonom, bubnjarom Johnom Cambridgeom te basistom/producentom Johnom Viscontijem – s kojima je nastupao pod imenom Hype – bilo je utemeljenje stalnog pratećeg benda u koji je regrutiran i bubnjar Michael "Woody" Woodmansey.

Grupa snima album "The Man Who Sold The World", no premda je bio prvi "pravi" Bowiejev album koji će navijestiti neke kasnije teme – od travestije do SF-a – svojim hard rock manirizmima, praskavim Ronsonovim gitarama i u britkoj produkciji Viscontija, nije ostvario veći uspjeh. Naravno, i on se danas drži neumrlom klasikom. Mnogo bolje nije prošao ni sljedeći – sjajni – album "Hunky Dory", objavljen 1981.

Jedan od mojih omiljenih Bowiejevih albuma dobio je zadovoljštinu godinama poslije kad su ga prigrlili mlađi kritičari i nova publika. Ništa čudno jer "Hunky Dory" jedan je od ultimativnih "coolerskih" Bowiejevih albuma. Zamišljen je i odrađen kao uspjela posveta New Yorku, Brill Building-popu, Andyju Warholu, Bobu Dylanu, Velvet Undergroundu…

Eklektičan album koji poseže za campom, temama transseksualnosti i SF-a, kabaretskom atmosferom s naglašenim klavijaturama iznjedrio je iznimne i trajno žareće skladbe, poput "Life On Mars", programske "Changes", "Oh, You Pretty Things!" (koja je zahvaljujući svojoj višeznačnoj tekstualnoj poruci prihvaćena kao himna homoseksualaca), transvestitsku "Queen Bitch", mračnu "Andy Warhol"...

Kameleon rocka


Nakon "Hunky Dory", Bowie kao da i u "privatnosti" nastavlja živjeti priču albuma pa je – očekivano – uzvitlao prašinu medijskim napisima o navodnoj homoseksualnosti, obojio kosu u crveno te izgledao kao prva prava androgina rock-zvijezda. Bio je to uvod za album "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust & The Spiders From Mars", jedan od ključnih albuma ne samo u Bowiejevoj diskografiji, nego i u povijesti rocka.

Bowie je, doduše, i prije Ziggyja postavio temelje medijima tako omiljenoga mita o kameleonu rocka, no niska ključnih likova – Ziggy/Aladdin Sane/Thin White Duke – kroz koje je projicirao svoje artističke vizije, ali se i trajno poigravao idejom brisanja granica između stvarnosti i mašte, varljivog svijeta pop-iluzije i realnosti, upravo je u Ziggyju dobila najjaču kariku. Ziggy je pomogao skovati mit o glazbeniku, pjevaču, skladatelju vječno mutirajućih žanrovskih sklonosti, glazbenog ukusa i imidža. Uostalom, riječ "imidž" upravo je Bowie prvi izjednačio s glazbenim sadržajem.

"The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" je ne samo "prustovski suvenir prostora i vremena" – kako je to odavno ustvrdio lucidni kritičar Fred Dellar – nego album koji i danas iznenađuje kvalitetom brojeva, ali i konceptom. "Ziggy Stardust" je, naime, tako dobro funkcionirao i tako dobro "ostario" zbog toga što je bio lišen čvrste narativne strukture klasičnog konceptualnog albuma. Imao je, naime, samo nekoliko tema povezanih zajedničkim okvirom, dok su ostale skladbe bile tek ovlaš pridržane osnovnom idejom SF priče, koja je ujedno bila i saga o rock-zvijezdi i njezinu uzletu i propasti.

Sa Ziggyjem do zvijezda


"Ziggy" je Bowieju donio status rock-zvijezde, no nesumnjivo bile su to i vraški kreativne godine obilježene sjajnim svirkama, utjecajnim turnejama i radom u studiju. Album "Aladdin Sane" bio je logična ekstenzija prethodnika s dominantnim glam-rockom čiji su se utjecaji itekako ćutili i u Bowiejevu producentskom radu i suradnji s Louom Reedom ("Transformer"), Stoogesima ("Raw Power"), Mott The Hoople ("All The Young Dudes")... Album slijedi hard-rock/glam-rukopis prethodnika, no Bowiejev je autorski rukopis avangardan i eksperimentalan.

Nakon snimanja albuma "Pin Ups" s novim verzijama skladbi najznačajnijih mod grupa (Small Faces, The Who), Kinksa, Pink Floyda, Pretty Thingsa, Yardbirdsa te manje poznatih Easybeatsa i Merseysa, Bowie najavljuje raspuštanje pratećeg benda Spiders From Mars te prestanak koncertne aktivnosti. Jedan od razloga bila je želja za pisanjem mjuzikla nadahnutog Orwellovom "1984.", no budući da nije dobio suglasnost vlasnika i autorska prava, dio napisanih skladbi objavljuje na albumu "Diamond Doggs".

Album je bio glazbeno osmišljen kao logičan nastavak "Ziggyja", s čvrstim gitarskim riffovima, ali i lirskim baladnim brojevima. Unatoč mlakim kritikama, Bowie skupi koncertni projekt odvodi na turneju u Sjedinjene Države, gdje se, za mnoge iznenađujuće, oduševljava philadelphijskim soulom.

Nakon što je angažirao gitarista Carlosa Alomara i skupinu istaknutih soul-glazbenika te objavio koncertni dvostruki album sa soul-stilizacijama naslovljen "David Live", Bowie još jednom radi drastični stilski zaokret albumom "Young Americans". Album, koji je je bio izravna posveta inačici philadelphijskog soula postigao je golem uspjeh, a singl "Fame" – koji su potpisali Alomar i John Lennon – bio je veliki američki hit.

Problemi s ovisništvom


Potaknut američkim uspjehom, Bowie se seli u Los Angeles gdje 1976. glumi u filmu redatelja Nicholasa Roega "Čovjek koji je pao na zemlju" te snima album "Station To Station" kao projekt tranzicije s plastic-soula "Young Americans" na "berlinski" hladni robotski zvuk. Zadržavajući odlike soul-manirizama, svojoj izvedbi dodaje i croonersku notu kao temeljno obilježje paranoidnog i mračnog art-rock albuma, a galeriji svojih alter ega daje lik Tin White Dukea.

Na temelju disko predložaka i balada avangardnoga synth-popa, stvara uspješni singl "Golden Years". Vrativši se u Englesku, a nakon medijski razvikanog ekscesa, kada je pozdravljao nacističkim pozdravom, Bowie – koji ima sve veće probleme s ovisništvom – seli se u Berlin. Tamo se uspješno skida s narkotika, počinje slikati, upoznaje se s njemačkom elektroničkom glazbom te započinje suradnju s Brianom Enom.

Prvi plod čudesne kolaboracije je "Low", album iz 1977., odrađen kao složenac elektroničkih instrumentalnih skladbi, koje anticipiraju new age estetiku osamdesetih, post-punk, techno-ambient, i pjevanih brojeva. "Heroes" je nastavak projekta "Low" – istim sredstvima, no uz veći utjecaj krautrocka i europske progresivne ili avangardne rock-scene.

Naslovna tema jedna je od najboljih Bowiejevih skladbi s konca osamdesetih. Bowie te 1977. godine nije objavio samo svoja dva sjajna albuma, već je potpisao i produkciju za povratničke albume Iggyja Popa "Idiot" i "Lust For Life" te glumio u filmu "Just A Gigolo". Iduće godine, pak, odlazi na veliku turneju koja je zabilježena na koncertnom albumu "Stage", a 1979. objavljuje "Lodger" – posljednji u seriji projekata odrađenih s Enom.

'Plesna glazba'


Album bilježi povratak popu, ali – što je kod Bowieja običaj – zadržava neka od prijašnjih iskustava uz osluškivanja punkersko-novovalnih gibanja. Umjesto instrumentalnih skladbi, ovaj je put složio impresivnu zbirku pop-brojeva, no iskustvo "Lowa" i "Heroes" očitovalo se u zvuku i produkciji.

Izvrsni "Scary Monsters And Super Creeps" posljednji je Bowiejev album za RCA, a nastaje u jednoj od prijelomnih točaka Bowiejeve karijere, te je podjednako određen prošlošću s naslanjanjima na "Diamond Dogs" te anticipiranjem budućih koraka, jer "Fashion" je naznaka pravca kojim će – albumom "Let’s Dance" – Bowie gaziti u osamdesetima.

"Scary Monsters & Super Creeps", ali i "Let’s Dance", albumi iz 1980. i 1983., nisu samo bili novi dokazi Bowiejeve "kameleonske" glazbene osobnosti, nego golemog talenta i posvajanja duha vemena te anticipiranja dominantnih glazbenih strujanja. "Scary Monsters" je, za razliku od artistički sjajne, ali ne baš komercijalne berlinske trilogije, donio i hrpu hitova, pa i megauspješnu "Ashes To Ashes".

Album je bio sjajno umjetnički i komercijalno izbalansiran, odlično je spotovima iskoristio prodornost MTV-ja kao novog promotivnog kanala, te je posvojio mnogo od punkersko/novovalnih eskapada s kraja 70-ih i dao naslutiti daljnji put – najšire shvaćenog – post-punka u 80-ima. "Let's Dance" donosi novu suradnju s Neilom Rodgersom, postaje jedan od najkomercijalnijih projekata Davida Bowieja te trasira put kojim će u 80-ima putovati "plesna glazba".

U Bowiejevu slučaju, kao logičan nastavak onog "plastičnog funka" s albuma "Young Americans", prepakiranog za novu pop-publiku koja ga je zdušno prihvatila kao stadionsku zvijezdu zahvaljujući i velikim hitovima "Let’s Dance", "China Girl", "Modern Love".

Kazalište i film


Do 1983. Bowie se sve više posvećuje kazalištu i filmu, a u studio ulazi samo za rad na zajedničkom singlu s grupom Queen na temi "Under Pressure" te snimajući skladbu za film "Cat People" Paula Schroedera. "Let's Dance" je svakako do danas jedan od najpopularnijih Bowiejevih albuma i jedan od najboljih plesnih albuma osamdesetih.

Premda je preuzeo istu formulu, njegov nasljednik "Tonight", pak, nije ponovio uspjeh prethodnika, a iste godine Bowie snima i duet s Mickom Jaggerom: obradu stare uspješnice Marthe & The Vandellas "Dancing In The Street". Slijedi niz filmskih uloga, a zatim i – također ne baš uspješan album gitarskog rocka – "Never Let Me Down" koji Bowie promovira velikom, scenski atraktivnom turnejom "Glass Spider".

Nadahnut Pixiesima i Sonic Youthom, Bowie ponovno radi veliki zaokret i utemeljuje grupu Tin Machine, u kojoj glavnu ulogu ima gitarist Reeves Gabrels. Grupa objavljuje dva kontroverzna (rekao bih i trajno podcijenjena) albuma – "Tin Machine I" i "II" s metalnim distorziranim gitarskim zvukom.

"Black Tie White Noise" ponovno potpisuje sam Bowie kao album na kojemu se miješaju utjecaji elektro-funk ritmova, jazz-natruha te žestokih gitara Micka Ronsona i Reevesa Gabrelsa, a bili su zamjetni i utjecaji albuma sedamdesetih, poput "Station To Station" ili "Heroes". Također potpisuje i – gotovo u cijelosti instrumentalni – album glazbe iz filma "Budha Of Suburbia", da bi na albumu "Outside" obnovio kolaboraciju s Enom.

Stari partner Visconti


Bilo je očito da Bowie ponovno kani uhvatiti priključak na nove kurente. Naslonjen na atmosfersku elektroniku i iskustva berlinske faze, poseže i za grungeom, ambient-industrialom, držeći ih idealnim iskazom za konceptualnu zaokupljenost ubojstvima, umjetnošću i novom velikom strašću – cyberspaceom. Kritika je ostala podijeljena u pogledu temeljne točke sporenja: je li, naime, negdašnji trendmaker postao puki sljedbenik novih pomodnih vibracija, no publika je album uglavnom ignorirala.

Bowie je još jednom pokušao s albumom "Earthling", odnosno kombiniranjem hard rock-manirizama te bass "n" drum i techno-poetike, no unatoč pozitivnim kritikama (i danas mislim posve opravdanima jer riječ je dobrom albumu), nije kod publike polučio veći uspjeh. "Hours..." je možda bio najbolji od trolista albuma u devedesetima, premda i on zaostaje za albumima iz sedamdesetih.

"Heathen", koji Bowie objavljuje 2002., album je još jednog novog početka i još jedan iznenadni stilski zaokret, ali ujedno i prvi Bowiejev album na etiketi Columbia/Sony. Ključni suradnik kao producent i glazbenik u studiju je stari partner Tony Visconti, koji je odgovoran za produkciju najuzbudljivijih Bowiejevih projekata od Ziggyja do berlinske trilogije ili pak "Scary Monsters", a album je najbliži "klasičnim" Bowiejevim albumima s nizom skladbi koje prizivaju negdašnje uspješnice.

"Reality" iz 2003. naslonio se na prethodnik i materijalom i produkcijom Tonyja Viscontija. Pomak se ponajprije odnosi na prizivanje zvuka s albuma "Heroes" i – posebice – "Scary Monsters", koji je poslužio i kao izravno nadahnuće za nove skladbe koje nose pečat klasičnog Bowiejeva autorskog rukopisa.

Sklonost eksperimentu


A onda tek nekoliko koncertnih albuma, naramak reizdanja i kompilacija. Muk je potrajao sve do 2014., kad objavljuje sjajan povratnički "The Next Day". Kao i netom objavljeni "Blackstar", i ovaj je album donio neke dobro znane odlike starog Bowiejeva rukopisa, ali i nepatvorenu svježinu i sklonost eksperimentu.

I nešto za kraj. Čudnom igrom slučaja, jedva desetak sati prije negoli je službeno objavljena vijest o Bowiejevoj smrti RTL je zavrtio odličan film "Prestige" iz 2006., u kojem je Bowie glumio Nikolu Teslu. Kakav pogodak! Jer, premda je uvijek, za razliku od genijalnog Tesle, živio pod svjetlima reflektora, možda upravo Bowie, čiji su avangardni iskoraci često bili mnogo ispred vremena i ukusa masovne publike, polaže najviše prava na titulu "Nikole Tesle pop-glazbe".

Zlatko Gall

Najbolje od Bowieja


"Hunky Dory" (RCA, 1971.)
"The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" (RCA, 1972.)
"Aladdin Sane" (RCA, 1973.)
"Diamond Dogs" (RCA, 1974.)
"Young Americans" (RCA, 1975.)
"Station To Station" (RCA, 1976.)
"Low" (RCA, 1977.)
"Heroes" (RCA, 1977.)
"Lodger" (RCA, 1979.)
"Scary Monsters And Super Creeps" (RCA, 1980.)
"Let’s Dance" (EMI America, 1983.)
"Earthling" (Virgin, 1999.)
"The Next Day“ (Columbia, 2014.)
"Blackstar“ (Columbia, 2016.)

KOMPILACIJE (izbor):

"Changesbowie" (Rykodisc, 1990.)
"The Singles 1969 – 1993" (Rykodisc, 1993.)
"Bowie At The Beeb: The Best Of BBC Sessions" (EMI, 2000.)
"Best Of Bowie" (EMI, 2002.)

10 najomiljenijih (po godinama nastanka)

"Space Oddity" ("David Bowie", 1969.)
"Life On Mars?" ("Hunky Dory", 1971.)
"Starman" ("Ziggy Stardust", 1972.)
"Sweet Thing" ("Diamond Dogs", 1974.)
"Young Americans" ("Young Americans", 1964.)
"Heroes" ("Heroes", 1977.)
"Ashes To Ashes" ("Scary Monsters...", 1980.)
"Scary Monsters and Super Creeps" ("Scary Monsters...", 1980.)
"Little Wonder" ("Earthling", 1997.)
"Lazarus" ("Blackstar", 2016.)


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZIGGY ZA SVA VREMENA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-01-11 20:42:36 [created_by] => 26156 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-01-12 09:56:59 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-01-11 21:29:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5429 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2016/01/12/SD_specijal/2016-01-11T120025Z_339023511_LR2EC1B0XCEB9_RTRMADP_3_PEOPLE-BOWIE-DEATH.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x508" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38536005 Threads: 3 Questions: 7107292362 Slow queries: 3303370 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608593089 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/i-oni-koji-su-ofrlje-upoznati-s-bowiejevim-djelom-izgovorili-su-jebem-ti-zivot-298623 [printLink] => /kultura/i-oni-koji-su-ofrlje-upoznati-s-bowiejevim-djelom-izgovorili-su-jebem-ti-zivot-298623?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 232750 [name] => davidbowie [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => davidbowie [link] => /tag/davidbowie ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZIGGY ZA SVA VREMENA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => I oni koji su ofrlje upoznati s Bowiejevim djelom izgovorili su: Jebem ti život! [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-11-58-44-26156 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/12/SD_specijal/2016-01-11T120025Z_339023511_LR2EC1B0XCEB9_RTRMADP_3_PEOPLE-BOWIE-DEATH.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/12/SD_specijal/2016-01-11T120025Z_339023511_LR2EC1B0XCEB9_RTRMADP_3_PEOPLE-BOWIE-DEATH.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nakon iznenadne vijesti o smrti Davida Bowieja, zacijelo je većina onih čak i ofrlje upoznatim s njegovim likom i djelom izgovorila uobičajenu poštapalicu: Jebem ti život.

Ništa čudno. Jer čak i da ste to htjeli, prošlog tjedna niste mogli izbjeći vijest da je David Bowie objavio novi, i to sjajni, studijski album "Blackstar“ te da je jedva koji tjedan ranije na Broadwayu izveden komad "Lazarus“: svojevrsna glazbeno-scenska ekstenzija davnašnjeg Roegova filma "The Man Who Feel to Earth“ u kojoj je David tumačio glavnu ulogu, a sada napisao glazbu.

Doda li se tome i njegov odličan preklanjski album "The Next Day“ koji je prekinuo kreativnu stanku dugu gotovo dvadeset godina, vratio Bowieja na vrh britanske rang-liste te obasuo priznanjima kritike i vjernih fanova, ali i megauspjeh izložbe izložba "David Bowie is...“, opaska o "sudbini hudoj“ i "hebenoj sreći“ ima puni smisao.

No, uvjeren sam da će Bowiejevu smrt nekoliko dana nakon objavljivanja albuma i 69. rođendana barem dio fanova promačiti i na drugi način. Možda i kao onaj zaključni "autorski čin“ jedne od doista krucijalnih i ikoničkih figura popularne glazbe dvadesetog stoljeća.

Borba s bolešću

Odnosno da će album i predstavu nastale u vrijeme 18-mjesečne borbe s opakom bolešću te precizan tajming njihova objavljivanja, rođendan i smrt pročitati čak i kao oproštajni konceptualni čin glazbenika/umjetnika kod kojega se od samog početka karijere uvijek brisala granica između života i umjetnosti, privatnosti i scene, osobnih autorskih mijena te življenja fikcijskih likova i izvan scene.

Jer, David Bowie kojeg su odavno - ne baš originalno - nazivali kameleonom rock scene - nije bio tek kostimirani zabavljač koji će vješto manipulirati medijima već umjetnik koji je u svakoj od mnogih mijena osobno živio i svoju umjetnost i svaki od svojih alter ega.

Bilo da je savršeno posvajao duh vremena dajući mu izrazito osobnu autorsku notu ili vlastitim eksperimentima poticao promjene, reformatirao postojeće i stvarao nove žanrove.

Čudnom igrom slučaja, jedva desetak sati prije negoli je službeno objavljena vijest o Bowiejevoj smrti RTL je zavrtio odličan film 'Prestige', u kojem je Bowie glumio Nikolu Teslu. Kakav pogodak! Jer možda upravo Bowie polaže najviše prava na titulu 'Nikole Tesle pop-glazbe'

U nadahnutom eseju koji je pratio "kolekcionarsko" izdanje kojim je RCA obilježio tridesetu obljetnicu izvornog objavljivanja Bowiejeva albuma "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars", David Buckley je Bowieja nazvao prvom postmodernom zvijezdom rocka, a njegov album pionirskim komadom postmoderne pop-poetike.

Gdje je tajna Bowiejeva trajanja i očito nepotrošenoga Ziggyja Stardusta, zapitao se Buckley. Odgovor je, napisao je, u činjenici da se projekt Ziggy Stardusta još uvijek čini futurističkim.

Istu ocjenu može se dati svim pivotalnim albumima iz njegova raskošnog opusa.

Fasciniran mod pokretom


Rođen kao David Robert Jones 8. siječnja 1947., glazbenu karijeru započinje još kao šesnaestogodišnjak fasciniran mod pokretom, no rani singlovi snimljeni 1966. za Pye Records te nastupni eponimni album prolaze posve nezapaženo. Drastično mijenja i glazbeni iskaz i imidž te, u maniri hipijevskog trubadura, a na tragu Tyranosaurus Rexa, za diskografsku kuću Mercury snima album "Man Of Words, Man Of Music".

Album nije privukao mnogo pažnje, no skladba "Space Oddity", objavljena kao singl, postigla je zapažen uspjeh u Velikoj Britaniji te postala prva velika Bowiejeva evergreen tema. Pače, vječna popkulturna referencija na koju se, spomenom "major Toma", vraćao i sam Bowie, danas se drži gotovo pa dijelom "svemirske trilogije", koju čine Kubrickovo filmsko remek-djelo "2001 Odiseja u svemiru" i također filmski proslavljena epizoda s Apollom 11.

Naravno, hit-tema se našla i na kasnijem albumu "David Bowie" – znanom i kao "Space Oddity" album – a svih je ovih godina ostala "nepotrošena" unatoč silnim reizdanjima i posvajanjima.

Neumrla klasika


Rezultat druženja i zajedničkih muziciranja s Markom Bolanom te gitaristom Mickom Ronsonom, bubnjarom Johnom Cambridgeom te basistom/producentom Johnom Viscontijem – s kojima je nastupao pod imenom Hype – bilo je utemeljenje stalnog pratećeg benda u koji je regrutiran i bubnjar Michael "Woody" Woodmansey.

Grupa snima album "The Man Who Sold The World", no premda je bio prvi "pravi" Bowiejev album koji će navijestiti neke kasnije teme – od travestije do SF-a – svojim hard rock manirizmima, praskavim Ronsonovim gitarama i u britkoj produkciji Viscontija, nije ostvario veći uspjeh. Naravno, i on se danas drži neumrlom klasikom. Mnogo bolje nije prošao ni sljedeći – sjajni – album "Hunky Dory", objavljen 1981.

Jedan od mojih omiljenih Bowiejevih albuma dobio je zadovoljštinu godinama poslije kad su ga prigrlili mlađi kritičari i nova publika. Ništa čudno jer "Hunky Dory" jedan je od ultimativnih "coolerskih" Bowiejevih albuma. Zamišljen je i odrađen kao uspjela posveta New Yorku, Brill Building-popu, Andyju Warholu, Bobu Dylanu, Velvet Undergroundu…

Eklektičan album koji poseže za campom, temama transseksualnosti i SF-a, kabaretskom atmosferom s naglašenim klavijaturama iznjedrio je iznimne i trajno žareće skladbe, poput "Life On Mars", programske "Changes", "Oh, You Pretty Things!" (koja je zahvaljujući svojoj višeznačnoj tekstualnoj poruci prihvaćena kao himna homoseksualaca), transvestitsku "Queen Bitch", mračnu "Andy Warhol"...

Kameleon rocka


Nakon "Hunky Dory", Bowie kao da i u "privatnosti" nastavlja živjeti priču albuma pa je – očekivano – uzvitlao prašinu medijskim napisima o navodnoj homoseksualnosti, obojio kosu u crveno te izgledao kao prva prava androgina rock-zvijezda. Bio je to uvod za album "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust & The Spiders From Mars", jedan od ključnih albuma ne samo u Bowiejevoj diskografiji, nego i u povijesti rocka.

Bowie je, doduše, i prije Ziggyja postavio temelje medijima tako omiljenoga mita o kameleonu rocka, no niska ključnih likova – Ziggy/Aladdin Sane/Thin White Duke – kroz koje je projicirao svoje artističke vizije, ali se i trajno poigravao idejom brisanja granica između stvarnosti i mašte, varljivog svijeta pop-iluzije i realnosti, upravo je u Ziggyju dobila najjaču kariku. Ziggy je pomogao skovati mit o glazbeniku, pjevaču, skladatelju vječno mutirajućih žanrovskih sklonosti, glazbenog ukusa i imidža. Uostalom, riječ "imidž" upravo je Bowie prvi izjednačio s glazbenim sadržajem.

"The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" je ne samo "prustovski suvenir prostora i vremena" – kako je to odavno ustvrdio lucidni kritičar Fred Dellar – nego album koji i danas iznenađuje kvalitetom brojeva, ali i konceptom. "Ziggy Stardust" je, naime, tako dobro funkcionirao i tako dobro "ostario" zbog toga što je bio lišen čvrste narativne strukture klasičnog konceptualnog albuma. Imao je, naime, samo nekoliko tema povezanih zajedničkim okvirom, dok su ostale skladbe bile tek ovlaš pridržane osnovnom idejom SF priče, koja je ujedno bila i saga o rock-zvijezdi i njezinu uzletu i propasti.

Sa Ziggyjem do zvijezda


"Ziggy" je Bowieju donio status rock-zvijezde, no nesumnjivo bile su to i vraški kreativne godine obilježene sjajnim svirkama, utjecajnim turnejama i radom u studiju. Album "Aladdin Sane" bio je logična ekstenzija prethodnika s dominantnim glam-rockom čiji su se utjecaji itekako ćutili i u Bowiejevu producentskom radu i suradnji s Louom Reedom ("Transformer"), Stoogesima ("Raw Power"), Mott The Hoople ("All The Young Dudes")... Album slijedi hard-rock/glam-rukopis prethodnika, no Bowiejev je autorski rukopis avangardan i eksperimentalan.

Nakon snimanja albuma "Pin Ups" s novim verzijama skladbi najznačajnijih mod grupa (Small Faces, The Who), Kinksa, Pink Floyda, Pretty Thingsa, Yardbirdsa te manje poznatih Easybeatsa i Merseysa, Bowie najavljuje raspuštanje pratećeg benda Spiders From Mars te prestanak koncertne aktivnosti. Jedan od razloga bila je želja za pisanjem mjuzikla nadahnutog Orwellovom "1984.", no budući da nije dobio suglasnost vlasnika i autorska prava, dio napisanih skladbi objavljuje na albumu "Diamond Doggs".

Album je bio glazbeno osmišljen kao logičan nastavak "Ziggyja", s čvrstim gitarskim riffovima, ali i lirskim baladnim brojevima. Unatoč mlakim kritikama, Bowie skupi koncertni projekt odvodi na turneju u Sjedinjene Države, gdje se, za mnoge iznenađujuće, oduševljava philadelphijskim soulom.

Nakon što je angažirao gitarista Carlosa Alomara i skupinu istaknutih soul-glazbenika te objavio koncertni dvostruki album sa soul-stilizacijama naslovljen "David Live", Bowie još jednom radi drastični stilski zaokret albumom "Young Americans". Album, koji je je bio izravna posveta inačici philadelphijskog soula postigao je golem uspjeh, a singl "Fame" – koji su potpisali Alomar i John Lennon – bio je veliki američki hit.

Problemi s ovisništvom


Potaknut američkim uspjehom, Bowie se seli u Los Angeles gdje 1976. glumi u filmu redatelja Nicholasa Roega "Čovjek koji je pao na zemlju" te snima album "Station To Station" kao projekt tranzicije s plastic-soula "Young Americans" na "berlinski" hladni robotski zvuk. Zadržavajući odlike soul-manirizama, svojoj izvedbi dodaje i croonersku notu kao temeljno obilježje paranoidnog i mračnog art-rock albuma, a galeriji svojih alter ega daje lik Tin White Dukea.

Na temelju disko predložaka i balada avangardnoga synth-popa, stvara uspješni singl "Golden Years". Vrativši se u Englesku, a nakon medijski razvikanog ekscesa, kada je pozdravljao nacističkim pozdravom, Bowie – koji ima sve veće probleme s ovisništvom – seli se u Berlin. Tamo se uspješno skida s narkotika, počinje slikati, upoznaje se s njemačkom elektroničkom glazbom te započinje suradnju s Brianom Enom.

Prvi plod čudesne kolaboracije je "Low", album iz 1977., odrađen kao složenac elektroničkih instrumentalnih skladbi, koje anticipiraju new age estetiku osamdesetih, post-punk, techno-ambient, i pjevanih brojeva. "Heroes" je nastavak projekta "Low" – istim sredstvima, no uz veći utjecaj krautrocka i europske progresivne ili avangardne rock-scene.

Naslovna tema jedna je od najboljih Bowiejevih skladbi s konca osamdesetih. Bowie te 1977. godine nije objavio samo svoja dva sjajna albuma, već je potpisao i produkciju za povratničke albume Iggyja Popa "Idiot" i "Lust For Life" te glumio u filmu "Just A Gigolo". Iduće godine, pak, odlazi na veliku turneju koja je zabilježena na koncertnom albumu "Stage", a 1979. objavljuje "Lodger" – posljednji u seriji projekata odrađenih s Enom.

'Plesna glazba'


Album bilježi povratak popu, ali – što je kod Bowieja običaj – zadržava neka od prijašnjih iskustava uz osluškivanja punkersko-novovalnih gibanja. Umjesto instrumentalnih skladbi, ovaj je put složio impresivnu zbirku pop-brojeva, no iskustvo "Lowa" i "Heroes" očitovalo se u zvuku i produkciji.

Izvrsni "Scary Monsters And Super Creeps" posljednji je Bowiejev album za RCA, a nastaje u jednoj od prijelomnih točaka Bowiejeve karijere, te je podjednako određen prošlošću s naslanjanjima na "Diamond Dogs" te anticipiranjem budućih koraka, jer "Fashion" je naznaka pravca kojim će – albumom "Let’s Dance" – Bowie gaziti u osamdesetima.

"Scary Monsters & Super Creeps", ali i "Let’s Dance", albumi iz 1980. i 1983., nisu samo bili novi dokazi Bowiejeve "kameleonske" glazbene osobnosti, nego golemog talenta i posvajanja duha vemena te anticipiranja dominantnih glazbenih strujanja. "Scary Monsters" je, za razliku od artistički sjajne, ali ne baš komercijalne berlinske trilogije, donio i hrpu hitova, pa i megauspješnu "Ashes To Ashes".

Album je bio sjajno umjetnički i komercijalno izbalansiran, odlično je spotovima iskoristio prodornost MTV-ja kao novog promotivnog kanala, te je posvojio mnogo od punkersko/novovalnih eskapada s kraja 70-ih i dao naslutiti daljnji put – najšire shvaćenog – post-punka u 80-ima. "Let's Dance" donosi novu suradnju s Neilom Rodgersom, postaje jedan od najkomercijalnijih projekata Davida Bowieja te trasira put kojim će u 80-ima putovati "plesna glazba".

U Bowiejevu slučaju, kao logičan nastavak onog "plastičnog funka" s albuma "Young Americans", prepakiranog za novu pop-publiku koja ga je zdušno prihvatila kao stadionsku zvijezdu zahvaljujući i velikim hitovima "Let’s Dance", "China Girl", "Modern Love".

Kazalište i film


Do 1983. Bowie se sve više posvećuje kazalištu i filmu, a u studio ulazi samo za rad na zajedničkom singlu s grupom Queen na temi "Under Pressure" te snimajući skladbu za film "Cat People" Paula Schroedera. "Let's Dance" je svakako do danas jedan od najpopularnijih Bowiejevih albuma i jedan od najboljih plesnih albuma osamdesetih.

Premda je preuzeo istu formulu, njegov nasljednik "Tonight", pak, nije ponovio uspjeh prethodnika, a iste godine Bowie snima i duet s Mickom Jaggerom: obradu stare uspješnice Marthe & The Vandellas "Dancing In The Street". Slijedi niz filmskih uloga, a zatim i – također ne baš uspješan album gitarskog rocka – "Never Let Me Down" koji Bowie promovira velikom, scenski atraktivnom turnejom "Glass Spider".

Nadahnut Pixiesima i Sonic Youthom, Bowie ponovno radi veliki zaokret i utemeljuje grupu Tin Machine, u kojoj glavnu ulogu ima gitarist Reeves Gabrels. Grupa objavljuje dva kontroverzna (rekao bih i trajno podcijenjena) albuma – "Tin Machine I" i "II" s metalnim distorziranim gitarskim zvukom.

"Black Tie White Noise" ponovno potpisuje sam Bowie kao album na kojemu se miješaju utjecaji elektro-funk ritmova, jazz-natruha te žestokih gitara Micka Ronsona i Reevesa Gabrelsa, a bili su zamjetni i utjecaji albuma sedamdesetih, poput "Station To Station" ili "Heroes". Također potpisuje i – gotovo u cijelosti instrumentalni – album glazbe iz filma "Budha Of Suburbia", da bi na albumu "Outside" obnovio kolaboraciju s Enom.

Stari partner Visconti


Bilo je očito da Bowie ponovno kani uhvatiti priključak na nove kurente. Naslonjen na atmosfersku elektroniku i iskustva berlinske faze, poseže i za grungeom, ambient-industrialom, držeći ih idealnim iskazom za konceptualnu zaokupljenost ubojstvima, umjetnošću i novom velikom strašću – cyberspaceom. Kritika je ostala podijeljena u pogledu temeljne točke sporenja: je li, naime, negdašnji trendmaker postao puki sljedbenik novih pomodnih vibracija, no publika je album uglavnom ignorirala.

Bowie je još jednom pokušao s albumom "Earthling", odnosno kombiniranjem hard rock-manirizama te bass "n" drum i techno-poetike, no unatoč pozitivnim kritikama (i danas mislim posve opravdanima jer riječ je dobrom albumu), nije kod publike polučio veći uspjeh. "Hours..." je možda bio najbolji od trolista albuma u devedesetima, premda i on zaostaje za albumima iz sedamdesetih.

"Heathen", koji Bowie objavljuje 2002., album je još jednog novog početka i još jedan iznenadni stilski zaokret, ali ujedno i prvi Bowiejev album na etiketi Columbia/Sony. Ključni suradnik kao producent i glazbenik u studiju je stari partner Tony Visconti, koji je odgovoran za produkciju najuzbudljivijih Bowiejevih projekata od Ziggyja do berlinske trilogije ili pak "Scary Monsters", a album je najbliži "klasičnim" Bowiejevim albumima s nizom skladbi koje prizivaju negdašnje uspješnice.

"Reality" iz 2003. naslonio se na prethodnik i materijalom i produkcijom Tonyja Viscontija. Pomak se ponajprije odnosi na prizivanje zvuka s albuma "Heroes" i – posebice – "Scary Monsters", koji je poslužio i kao izravno nadahnuće za nove skladbe koje nose pečat klasičnog Bowiejeva autorskog rukopisa.

Sklonost eksperimentu


A onda tek nekoliko koncertnih albuma, naramak reizdanja i kompilacija. Muk je potrajao sve do 2014., kad objavljuje sjajan povratnički "The Next Day". Kao i netom objavljeni "Blackstar", i ovaj je album donio neke dobro znane odlike starog Bowiejeva rukopisa, ali i nepatvorenu svježinu i sklonost eksperimentu.

I nešto za kraj. Čudnom igrom slučaja, jedva desetak sati prije negoli je službeno objavljena vijest o Bowiejevoj smrti RTL je zavrtio odličan film "Prestige" iz 2006., u kojem je Bowie glumio Nikolu Teslu. Kakav pogodak! Jer, premda je uvijek, za razliku od genijalnog Tesle, živio pod svjetlima reflektora, možda upravo Bowie, čiji su avangardni iskoraci često bili mnogo ispred vremena i ukusa masovne publike, polaže najviše prava na titulu "Nikole Tesle pop-glazbe".

Zlatko Gall

Najbolje od Bowieja


"Hunky Dory" (RCA, 1971.)
"The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" (RCA, 1972.)
"Aladdin Sane" (RCA, 1973.)
"Diamond Dogs" (RCA, 1974.)
"Young Americans" (RCA, 1975.)
"Station To Station" (RCA, 1976.)
"Low" (RCA, 1977.)
"Heroes" (RCA, 1977.)
"Lodger" (RCA, 1979.)
"Scary Monsters And Super Creeps" (RCA, 1980.)
"Let’s Dance" (EMI America, 1983.)
"Earthling" (Virgin, 1999.)
"The Next Day“ (Columbia, 2014.)
"Blackstar“ (Columbia, 2016.)

KOMPILACIJE (izbor):

"Changesbowie" (Rykodisc, 1990.)
"The Singles 1969 – 1993" (Rykodisc, 1993.)
"Bowie At The Beeb: The Best Of BBC Sessions" (EMI, 2000.)
"Best Of Bowie" (EMI, 2002.)

10 najomiljenijih (po godinama nastanka)

"Space Oddity" ("David Bowie", 1969.)
"Life On Mars?" ("Hunky Dory", 1971.)
"Starman" ("Ziggy Stardust", 1972.)
"Sweet Thing" ("Diamond Dogs", 1974.)
"Young Americans" ("Young Americans", 1964.)
"Heroes" ("Heroes", 1977.)
"Ashes To Ashes" ("Scary Monsters...", 1980.)
"Scary Monsters and Super Creeps" ("Scary Monsters...", 1980.)
"Little Wonder" ("Earthling", 1997.)
"Lazarus" ("Blackstar", 2016.)


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/i-oni-koji-su-ofrlje-upoznati-s-bowiejevim-djelom-izgovorili-su-jebem-ti-zivot-298623 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=b48e1a579438fc8665778d15059b1492fedf4e45 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=I+oni+koji+su+ofrlje+upoznati+s+Bowiejevim+djelom+izgovorili+su%3A+Jebem+ti+%C5%BEivot%21&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fi-oni-koji-su-ofrlje-upoznati-s-bowiejevim-djelom-izgovorili-su-jebem-ti-zivot-298623 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fi-oni-koji-su-ofrlje-upoznati-s-bowiejevim-djelom-izgovorili-su-jebem-ti-zivot-298623 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZIGGY ZA SVA VREMENA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaZIGGY ZA SVA VREMENA

I oni koji su ofrlje upoznati s Bowiejevim djelom izgovorili su: Jebem ti život!

Piše PSD.
11. siječnja 2016. - 22:29

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 13:58