stdClass Object ( [id] => 190430 [title] => Fritz Lang - princ tame [alias] => fritz-lang-princ-tame [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => “Nikad nisam vjerovao u to da je publika glupa.“ – Fritz Lang

MGM-ov producent, čuveni hollywoodski mogul Irvin Thalberg, odveo je početkom tridesetih sve svoje scenariste i redatelje na prikazivanje njemačkog trilera “M“ (1931.) Fritza Langa. Legenda kaže da im je Thalberg očitao dobru bukvicu poslije odjavne špice zato što ne snimaju tako inventivne, uzbudljive, duboke i komercijalne filmove kao što je Langov. Fritz tada još nije bio “mačak“ kao pedesetih, kad je, prema kritičarima časopisa “Cahiers du cinema“, sačinjavao redateljski panteon sa, među ostalim, Alfredom Hitchcockom, ali Thalberg je prepoznao njegovu vrsnost koja je utjecala na Luisa Bunuela, Orsona Wellesa i mnoge druge.

Hitchock i Lang nisu se slučajno našli na istom mjestu. Langova je karijera ponajviše koincidirala s Hitchcockovom. Kritičari i filmofili često su povlačili paralele između dvojice redatelja. Zaista, i Lang i Hitchcock preselili su se iz Europe u Ameriku i tamo, u novoj kulturi, rekreirali svoju genijalnost. Obojica su izgradila ime na nijemom filmu. Lang je dvadesetih radio skupe, velike epike, avanturističke trilere, SF i mitološke fantazije, s najboljim specijalnim vizualnim efektima u to doba, godinama, pa i desetljećima ispred svog vremena (duhovi iz “Dr. Mabusea“ i zmaj u “Nibelunzima“ dan-danas izgledaju iznenađujuće dojmljivo, a o futurističkom dizajnu “Metropolisa“ da i ne govorimo), koji su ciljali na masovni auditorij i testirali limite (nijeme) kinematografije.
Vizionarski 'Metropolis' bio je ne godinama, nego desetljećima ispred svoga vremena
Lang se, baš kao i Hitch, bez većih poteškoća potom prebacio na zvučni film, nastavio se ekspresionistički igrati savršeno nijansirane igre svjetla i sjene, ali i uživao u njegovim novim blagodatima (ubojicu u “M-u“ najprije čujemo pa tek onda vidimo). Zajedničko im je i korištenje Rayja Millanda (“Ministarstvo straha“/“Nazovi M radi umorstva“). Pa ipak, osnovna razlika među njima jest što je Hitch univerzalno prepoznatljiviji, a Lang ponešto opskurniji. Možda i zato što je volio tamu, mrak kojeg sramežljivo osvjetljuje tek bljesak pištolja (“Ministarstvo straha“, 1944.) ili usamljena ulična svjetiljka (“M“).

Langu su, zbog toga, savršeno ležali “noirovski“ filmovi, poput briljantne “Velike hajke“ (1953.). Iako je po njima najpoznatiji, nije on samo snimao “noir“. Kao iznimno versatilan redatelj mogao se prilagoditi bilo kojem žanru (mjuzikl “Ti i ja“, vestern “Ranč prokletih“...) - čije je konvencije uspostavio za sva vremena (u filmu o serijskim ubojicama, SF-u...) - te ga načiniti svojim, autorski prepoznatljiva rukopisa. S obzirom da je Langa bio glas tiranina i autokrata, jednog od najomraženijih filmaša koji se prema glumcima odnosio brutalno (osobno je, recimo, potpalio lomaču za potrebe scene s Brigitte Helm u “Metropolisu“, 1927.), smatrajući da “redatelj mora biti poput kapetana broda“, taj rukopis je pokazivao “znakove ludosti“, baš kao i onaj Franza Beckera (Peter Lorre), antagonista “M-a“.
'M', jedan od ključnih trilera u cjelokupnoj povijesti žanra
Ludost na stranu, njegovi tematski i vizualni motivi bijahu konstantni. Tjeskobni svijet Fritza Langa, na dualnoj relaciji svjetlo–tama, pravo-kriminal, bio je prije zvučne ere napučen špijunima, zmajevima, herojima, diktatorima, kriminalcima i futurističkim demagozima. Kad je film “progovorio“, preokupacija su mu, kao kod Kafke i Chandlera, postali potrošni likovi, izopćenici, žrtveni jarci društva koji ne nalaze pravdu čak ni kad imaju istinu na svojoj strani, a zbivanja se često vrte izvan njihove kontrole, jer su zapetljani u mrežu kriminala, organizacija i birokracija, “modernih aparata nadzora i kontrole“.

Lang je likove konfrontirao raznoraznim iskušenjima na njihovu putu osvete ili iskupljenja koji je sudbinski predodređen (“Umorna smrt“, 1921.). Ali, taj fatalizam, kojemu je dodavao poetsku dimenziju, nije bio ukorijenjen u nadnaravnom (jedini Bogovi u Langovu svemiru su “samoproglašeni“, poput dr. Mabusea), pa makar neki smatrali kako je, kao viktorijanski fotograf (duhova), znao kako snimiti slike stvari koje nisu ondje. To je ta “skrivena geometrija“ Fritza Langa, kutovi zgrada, krugovi, trokuti i četvterokuti što isplivavaju iz mizanscene i čini se da dominiraju sićušnim ljudskim figurama.
Lang je 'koristio' Raya Millanda prije Hitchcocka ('Ministarstvo straha')
Izvanredna likovna kompozicija kadrova ne čudi s obzirom da je studirao arhitekturu i slikarstvo. Ono što je, međutim, fascinantno jest kako je Lang, u njegovim elegantnim i preciznim filmovima, nenametljivo fuzirao “visoku“ i “nisku“ kulturu, bio vizionarski umjetnik i konzumeristički zabavljač, što je rijetkost u modernoj kinematografiji koju je prozreo izjavom “Nekad se tražila samo dobra priča, a danas sve treba biti veliko kao Mount Rushmore, dok glumci u krupnom planu izgledaju kao da pripadaju ondje...“.

No, opet, rijetkost je i da bi danas neki suvremeni hollywoodski producentski mogul pozvao svoje redatelje i scenariste na internu projekciju nekog Langova remek-djela, od “Metropolisa“, “M-a“ i “Ministarstva straha“ do “Velike hajke“, a kamoli da ih iskritizira što ne snimaju “tako inventivne, uzbudljive, duboke i komercijalne filmove“. Pokušajte samo zamisliti Jerryja Bruckheimera kako radi nešto u tom stilu.

MARKO NJEGIĆ

Engleski učio čitajući novine i stripove

Fritz Lang rođen je u Beču 1890. kao Friedrich Christian Anton Lang. Njegov otac bio je vlasnik građevinske kompanije, a majka židovka prebacila se na katoličanstvo kad je Fritz imao deset godina. Nakon srednje škole upisao je Tehničke znanosti na bečkoj Akademiji grafičkih umjetnosti da bi potom otišao u Pariz. Na startu Prvog svjetskog rata vratio se u Beč i prijavio u vojsku. Kao vojnik u austrijskoj vojsci tijekom borio se u Rusiji i Rumunjskoj, te bio ranjen tri puta. Dok se oporavljao napisao je filmske scenarije, a po povratku kući bacio se na kazalište prije nego je prihvatio posao scenarista za kompaniju Ericha Pommera u Berlinu, gdje je radio kratko kao pisac, potom i redatelj. Godine 1920. započeo je vezu s glumicom Theom von Harbou koja je supotpisala scenarije za njegove najslavnije filmove (“Dr. Mabuse“, “Nibelunzi”, “Metropolis” i “M”). Sredinom 1934. došao je u Ameriku, a jezik je učio čitajući novine i stripove. U Americi je debitirao sa “Zakonom linča“, da bi posljednji film (“Beyond a Reasonable Doubt“) tamo snimio 1956. godine. Do smrti 1976. napravio je još šačicu filmova, i to u Indiji (“Der Tiger von Eschnapur“) i Njemačkoj (“Die Tausend Augen des Dr. Mabuse“). U ulozi samoga sebe pojavio se u Godardovom “Prijeziru“ (1963.).

Ponuda od Goebbelsakoju (ni)je mogao odbiti

Dva dana nakon što je “Doktor Mabuse“ bio zabranjen, ministar nacističke propagande Josef Goebbels pozvao je Fritza Langa na razgovor i njega, antinacista mahom zbog katoličkog porijekla, šokirao ponudivši mu posao direktora Njemačkog filmskog instituta, gdje bi mu prvi projekt bio biografija Williama Tella. “Ali, moja majka ima židovske roditelje“, kazao je Lang, no Goebbelsa to nije smetalo. “Mi ćemo odlučiti tko je Židov“, bio je kratak. Lang je čitavo vrijeme gledao na sat i mislio kako će što prije pobjeći iz zemlje, podići iz banke sve što ima. Izvukao se rekavši kako mu teba vremena da razmisli i dao petama vjetra. Nije stigao do banke na vrijeme pa je na brzinu prodao ženin nakit, ukrcao se na vlak za Pariz iste večeri, ostavivši novac i osobne stvari iza sebe, kao i suprugu koja je, razvevši se od njega kasnije te godine, počela snimati filmove za nacističku propagandu. Inače, njegova je pozicija ponuđena Leni Riefenstahl koja ju je rado prihvatila.

Kontroverzni ljubavni život

Ljubavni život Fritza Langa bio je pun kontroverzi. Langova prva supruga Lisa Rosenthal počinila je samoubojstvo (upucala se u prsa). Jedne su glasine brujile da je digla ruku na sebe nakon što je pronašla muža u kompromitirajućoj pozi sa Theom von Harbou, a druge da ju je - on umorio. Zanimljivo, Thea se razvela od Langa nakon što je našla dokaze o njegovoj intimnoj vezi sa Lilly Latte.

Kratki rezovi

TRADE-MARK Svi Langovi filmovi imaju kadar njegove ruke, a uobičajeno je nosio monokl, vjerojatno zbog dramskog efekta.
MELODIJA Dok se približava djeci koju ubija, Peter Lorre u “M-u“ fućka melodiju iz “Dvorane planinskog kralja“ Edwarda Griega.
ZVIJEZDE Iako je bio teška karaktera, radio je sa velikim zvijezdama (Spencer Tracy, Marlene Dietrich, Barbara Stanwyck...).
HIPI Lang je prije smrti razmišljao snimiti film o hipijevskoj kulturi.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => U filmovima sjajne likovne kompozicije, Lang se igrao svjetla i sjene, ali nekako je više volio mrak kojeg sramežljivo osvjetljuje tek bljesak pištolja ili usamljena ulična svjetiljka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => UZ 'METROPOLIS' U splitskoj 'KINOTECI' I CIKLUS filmskog VELIKANA NA HRVATSKOJ TELEVIZIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-01-09 13:54:14 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-01-09 20:07:23 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-01-09 14:04:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4296 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/01/09/SCENA/FritzLang_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "747x413" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4325300 Threads: 5 Questions: 135180013 Slow queries: 57932 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4056299 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/fritz-lang-princ-tame-190430 [printLink] => /kultura/fritz-lang-princ-tame-190430?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 232356 [name] => stanwinston [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => stanwinston [link] => /tag/stanwinston ) [1] => stdClass Object ( [id] => 169057 [name] => jamesmason [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jamesmason [link] => /tag/jamesmason ) [2] => stdClass Object ( [id] => 232355 [name] => eliakazan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => eliakazan [link] => /tag/eliakazan ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => U filmovima sjajne likovne kompozicije, Lang se igrao svjetla i sjene, ali nekako je više volio mrak kojeg sramežljivo osvjetljuje tek bljesak pištolja ili usamljena ulična svjetiljka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => UZ 'METROPOLIS' U splitskoj 'KINOTECI' I CIKLUS filmskog VELIKANA NA HRVATSKOJ TELEVIZIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Fritz Lang - princ tame [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-03-56-23-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/01/09/SCENA/FritzLang_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/01/09/SCENA/FritzLang_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}“Nikad nisam vjerovao u to da je publika glupa.“ – Fritz Lang

MGM-ov producent, čuveni hollywoodski mogul Irvin Thalberg, odveo je početkom tridesetih sve svoje scenariste i redatelje na prikazivanje njemačkog trilera “M“ (1931.) Fritza Langa. Legenda kaže da im je Thalberg očitao dobru bukvicu poslije odjavne špice zato što ne snimaju tako inventivne, uzbudljive, duboke i komercijalne filmove kao što je Langov. Fritz tada još nije bio “mačak“ kao pedesetih, kad je, prema kritičarima časopisa “Cahiers du cinema“, sačinjavao redateljski panteon sa, među ostalim, Alfredom Hitchcockom, ali Thalberg je prepoznao njegovu vrsnost koja je utjecala na Luisa Bunuela, Orsona Wellesa i mnoge druge.

Hitchock i Lang nisu se slučajno našli na istom mjestu. Langova je karijera ponajviše koincidirala s Hitchcockovom. Kritičari i filmofili često su povlačili paralele između dvojice redatelja. Zaista, i Lang i Hitchcock preselili su se iz Europe u Ameriku i tamo, u novoj kulturi, rekreirali svoju genijalnost. Obojica su izgradila ime na nijemom filmu. Lang je dvadesetih radio skupe, velike epike, avanturističke trilere, SF i mitološke fantazije, s najboljim specijalnim vizualnim efektima u to doba, godinama, pa i desetljećima ispred svog vremena (duhovi iz “Dr. Mabusea“ i zmaj u “Nibelunzima“ dan-danas izgledaju iznenađujuće dojmljivo, a o futurističkom dizajnu “Metropolisa“ da i ne govorimo), koji su ciljali na masovni auditorij i testirali limite (nijeme) kinematografije.
Vizionarski 'Metropolis' bio je ne godinama, nego desetljećima ispred svoga vremena
Lang se, baš kao i Hitch, bez većih poteškoća potom prebacio na zvučni film, nastavio se ekspresionistički igrati savršeno nijansirane igre svjetla i sjene, ali i uživao u njegovim novim blagodatima (ubojicu u “M-u“ najprije čujemo pa tek onda vidimo). Zajedničko im je i korištenje Rayja Millanda (“Ministarstvo straha“/“Nazovi M radi umorstva“). Pa ipak, osnovna razlika među njima jest što je Hitch univerzalno prepoznatljiviji, a Lang ponešto opskurniji. Možda i zato što je volio tamu, mrak kojeg sramežljivo osvjetljuje tek bljesak pištolja (“Ministarstvo straha“, 1944.) ili usamljena ulična svjetiljka (“M“).

Langu su, zbog toga, savršeno ležali “noirovski“ filmovi, poput briljantne “Velike hajke“ (1953.). Iako je po njima najpoznatiji, nije on samo snimao “noir“. Kao iznimno versatilan redatelj mogao se prilagoditi bilo kojem žanru (mjuzikl “Ti i ja“, vestern “Ranč prokletih“...) - čije je konvencije uspostavio za sva vremena (u filmu o serijskim ubojicama, SF-u...) - te ga načiniti svojim, autorski prepoznatljiva rukopisa. S obzirom da je Langa bio glas tiranina i autokrata, jednog od najomraženijih filmaša koji se prema glumcima odnosio brutalno (osobno je, recimo, potpalio lomaču za potrebe scene s Brigitte Helm u “Metropolisu“, 1927.), smatrajući da “redatelj mora biti poput kapetana broda“, taj rukopis je pokazivao “znakove ludosti“, baš kao i onaj Franza Beckera (Peter Lorre), antagonista “M-a“.
'M', jedan od ključnih trilera u cjelokupnoj povijesti žanra
Ludost na stranu, njegovi tematski i vizualni motivi bijahu konstantni. Tjeskobni svijet Fritza Langa, na dualnoj relaciji svjetlo–tama, pravo-kriminal, bio je prije zvučne ere napučen špijunima, zmajevima, herojima, diktatorima, kriminalcima i futurističkim demagozima. Kad je film “progovorio“, preokupacija su mu, kao kod Kafke i Chandlera, postali potrošni likovi, izopćenici, žrtveni jarci društva koji ne nalaze pravdu čak ni kad imaju istinu na svojoj strani, a zbivanja se često vrte izvan njihove kontrole, jer su zapetljani u mrežu kriminala, organizacija i birokracija, “modernih aparata nadzora i kontrole“.

Lang je likove konfrontirao raznoraznim iskušenjima na njihovu putu osvete ili iskupljenja koji je sudbinski predodređen (“Umorna smrt“, 1921.). Ali, taj fatalizam, kojemu je dodavao poetsku dimenziju, nije bio ukorijenjen u nadnaravnom (jedini Bogovi u Langovu svemiru su “samoproglašeni“, poput dr. Mabusea), pa makar neki smatrali kako je, kao viktorijanski fotograf (duhova), znao kako snimiti slike stvari koje nisu ondje. To je ta “skrivena geometrija“ Fritza Langa, kutovi zgrada, krugovi, trokuti i četvterokuti što isplivavaju iz mizanscene i čini se da dominiraju sićušnim ljudskim figurama.
Lang je 'koristio' Raya Millanda prije Hitchcocka ('Ministarstvo straha')
Izvanredna likovna kompozicija kadrova ne čudi s obzirom da je studirao arhitekturu i slikarstvo. Ono što je, međutim, fascinantno jest kako je Lang, u njegovim elegantnim i preciznim filmovima, nenametljivo fuzirao “visoku“ i “nisku“ kulturu, bio vizionarski umjetnik i konzumeristički zabavljač, što je rijetkost u modernoj kinematografiji koju je prozreo izjavom “Nekad se tražila samo dobra priča, a danas sve treba biti veliko kao Mount Rushmore, dok glumci u krupnom planu izgledaju kao da pripadaju ondje...“.

No, opet, rijetkost je i da bi danas neki suvremeni hollywoodski producentski mogul pozvao svoje redatelje i scenariste na internu projekciju nekog Langova remek-djela, od “Metropolisa“, “M-a“ i “Ministarstva straha“ do “Velike hajke“, a kamoli da ih iskritizira što ne snimaju “tako inventivne, uzbudljive, duboke i komercijalne filmove“. Pokušajte samo zamisliti Jerryja Bruckheimera kako radi nešto u tom stilu.

MARKO NJEGIĆ

Engleski učio čitajući novine i stripove

Fritz Lang rođen je u Beču 1890. kao Friedrich Christian Anton Lang. Njegov otac bio je vlasnik građevinske kompanije, a majka židovka prebacila se na katoličanstvo kad je Fritz imao deset godina. Nakon srednje škole upisao je Tehničke znanosti na bečkoj Akademiji grafičkih umjetnosti da bi potom otišao u Pariz. Na startu Prvog svjetskog rata vratio se u Beč i prijavio u vojsku. Kao vojnik u austrijskoj vojsci tijekom borio se u Rusiji i Rumunjskoj, te bio ranjen tri puta. Dok se oporavljao napisao je filmske scenarije, a po povratku kući bacio se na kazalište prije nego je prihvatio posao scenarista za kompaniju Ericha Pommera u Berlinu, gdje je radio kratko kao pisac, potom i redatelj. Godine 1920. započeo je vezu s glumicom Theom von Harbou koja je supotpisala scenarije za njegove najslavnije filmove (“Dr. Mabuse“, “Nibelunzi”, “Metropolis” i “M”). Sredinom 1934. došao je u Ameriku, a jezik je učio čitajući novine i stripove. U Americi je debitirao sa “Zakonom linča“, da bi posljednji film (“Beyond a Reasonable Doubt“) tamo snimio 1956. godine. Do smrti 1976. napravio je još šačicu filmova, i to u Indiji (“Der Tiger von Eschnapur“) i Njemačkoj (“Die Tausend Augen des Dr. Mabuse“). U ulozi samoga sebe pojavio se u Godardovom “Prijeziru“ (1963.).

Ponuda od Goebbelsakoju (ni)je mogao odbiti

Dva dana nakon što je “Doktor Mabuse“ bio zabranjen, ministar nacističke propagande Josef Goebbels pozvao je Fritza Langa na razgovor i njega, antinacista mahom zbog katoličkog porijekla, šokirao ponudivši mu posao direktora Njemačkog filmskog instituta, gdje bi mu prvi projekt bio biografija Williama Tella. “Ali, moja majka ima židovske roditelje“, kazao je Lang, no Goebbelsa to nije smetalo. “Mi ćemo odlučiti tko je Židov“, bio je kratak. Lang je čitavo vrijeme gledao na sat i mislio kako će što prije pobjeći iz zemlje, podići iz banke sve što ima. Izvukao se rekavši kako mu teba vremena da razmisli i dao petama vjetra. Nije stigao do banke na vrijeme pa je na brzinu prodao ženin nakit, ukrcao se na vlak za Pariz iste večeri, ostavivši novac i osobne stvari iza sebe, kao i suprugu koja je, razvevši se od njega kasnije te godine, počela snimati filmove za nacističku propagandu. Inače, njegova je pozicija ponuđena Leni Riefenstahl koja ju je rado prihvatila.

Kontroverzni ljubavni život

Ljubavni život Fritza Langa bio je pun kontroverzi. Langova prva supruga Lisa Rosenthal počinila je samoubojstvo (upucala se u prsa). Jedne su glasine brujile da je digla ruku na sebe nakon što je pronašla muža u kompromitirajućoj pozi sa Theom von Harbou, a druge da ju je - on umorio. Zanimljivo, Thea se razvela od Langa nakon što je našla dokaze o njegovoj intimnoj vezi sa Lilly Latte.

Kratki rezovi

TRADE-MARK Svi Langovi filmovi imaju kadar njegove ruke, a uobičajeno je nosio monokl, vjerojatno zbog dramskog efekta.
MELODIJA Dok se približava djeci koju ubija, Peter Lorre u “M-u“ fućka melodiju iz “Dvorane planinskog kralja“ Edwarda Griega.
ZVIJEZDE Iako je bio teška karaktera, radio je sa velikim zvijezdama (Spencer Tracy, Marlene Dietrich, Barbara Stanwyck...).
HIPI Lang je prije smrti razmišljao snimiti film o hipijevskoj kulturi.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/fritz-lang-princ-tame-190430 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=012643b57f8553de65f252c191889508fd036535 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Fritz+Lang+-+princ+tame+&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Ffritz-lang-princ-tame-190430 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Ffritz-lang-princ-tame-190430 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => U filmovima sjajne likovne kompozicije, Lang se igrao svjetla i sjene, ali nekako je više volio mrak kojeg sramežljivo osvjetljuje tek bljesak pištolja ili usamljena ulična svjetiljka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => UZ 'METROPOLIS' U splitskoj 'KINOTECI' I CIKLUS filmskog VELIKANA NA HRVATSKOJ TELEVIZIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaUZ 'METROPOLIS' U splitskoj 'KINOTECI' I CIKLUS filmskog VELIKANA NA HRVATSKOJ TELEVIZIJI

Fritz Lang - princ tame

Piše PSD.
9. siječnja 2013. - 15:04
“Nikad nisam vjerovao u to da je publika glupa.“ – Fritz Lang

MGM-ov producent, čuveni hollywoodski mogul Irvin Thalberg, odveo je početkom tridesetih sve svoje scenariste i redatelje na prikazivanje njemačkog trilera “M“ (1931.) Fritza Langa. Legenda kaže da im je Thalberg očitao dobru bukvicu poslije odjavne špice zato što ne snimaju tako inventivne, uzbudljive, duboke i komercijalne filmove kao što je Langov. Fritz tada još nije bio “mačak“ kao pedesetih, kad je, prema kritičarima časopisa “Cahiers du cinema“, sačinjavao redateljski panteon sa, među ostalim, Alfredom Hitchcockom, ali Thalberg je prepoznao njegovu vrsnost koja je utjecala na Luisa Bunuela, Orsona Wellesa i mnoge druge.

Hitchock i Lang nisu se slučajno našli na istom mjestu. Langova je k...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 05:56