stdClass Object
(
[id] => 1347197
[title] => Cooper dirigira za Oscara: ‘Maestro‘ o legendarnom Leonardu Bernsteinu jedan je od boljih filmova godine
[alias] => cooper-dirigira-za-oscara-maestro-o-legendarnom-leonardu-bernsteinu-jedan-je-od-boljih-filmova-ove-godine
[catid] => 286
[published] => 1
[introtext] =>
[fulltext] =>
Odabrana kina Europe i svijeta koja prikazuju Netflixove filmove dva ili tri tjedna uoči njihove streaming premijere još uvijek ne uključuju i hrvatske gradove. No, kina u Berlinu, poput “Odeona”, nalaze se među odabranima i prikazuju aktualnog “Maestra”, nestrpljivo očekivani biografski film o legendarnom dirigentu i skladatelju Leonardu Bernsteinu u režiji Bradleyja Coopera koji igra i glavnu ulogu.
Nos na ponos
Jedan od glavnih ciljeva prilikom dolaska u Berlin na ovogodišnju svečanu dodjelu Europskih Oscara bio je uhvatiti “Maestra” pod svaku cijenu s obzirom da je to jedinstvena prilika za velikoekransko gledanje ovog filma, tempiranog za streaming premijeru 20. prosinca, kao što je to bio slučaj i s Netflixovim “Marriage Story” 2019., pogledanim u berlinskom “FSK Kinu”. Ipak, zbog nepredviđenih okolnosti, odlazak u kino dan prije dodjele činio se poput nemoguće misije.
Nenadani jednodnevni štrajk njemačkih strojovođa u Berlinu zakomplicirao je stvari i paralizirao ne samo željeznički promet. Taksija nije bilo ni za lijek, barem ne u kvartu gdje je odsjeo potpisnik ovih redaka, tako da je propao plan za prvu projekciju “Maestra” u 17 sati. Bilo je neizvjesno i za drugu u 20h, ali blokada je, srećom, popustila i taksi je uspio stići do “Odeona” taman pred početak filma. Je li “Maestro” bio vrijedan preliminarne “drame”, tj. solidne cijene taksija i kinoulaznice? Kvragu, jest!
---
---
Osim što je pravi užitak za velikoekranski doživljaj zahvaljujući savršenoj fotografiji i Bernsteinovoj glazbi, “Maestro” je jedan od boljih filmova godine i najbolji Netflixov prestižni oskarovski projekt od 2018. i 2019. naovamo (“Roma”, “Bračna priča”, “Irac”), ispred “Manka”, “Čikaške sedmorke”, “Ne gledaj gore”, “Ma Rainey”, “Šapa pasjih”, “Na zapadu ništa novo” i, posebice, ovogodišnjeg “Rustina”.
Ne bi bilo iznenađenje da “Maestro” osvoji neku od nominacija u kategoriji najboljeg filma, režije, muške i ženske uloge Carey Mulligan, fotografije. U svakom kadru “Maestro” pokazuje kako Cooperov redateljski prvijenac “Zvijezda je rođena” nije bio “slučajan”, pozicionira ga kao potencijalno novog značajnoga glumca-redatelja nakon Clinta Eastwooda, Mela Gibsona, Kevina Costnera, Seana Penna, Bena Afflecka... i omogućuje mu glumačku izvedbu života, jednako kao i kolegici Mulligan u ulozi Bernsteinove supruge, glumice Felicije Montealegre.
Treba istaknuti da je Cooper napose dobar redatelj kad je riječ o režiji glumaca i pronalasku ljudskih emocija. “Maestro” je emotivniji i topliji od prošlogodišnjeg filma “Tar” u kojem je, podsjetimo se, dirigentica Lydia Tar u tumačenju Cate Blanchett gledala mentora Bernsteina na VHS kaseti.
Cooperova predanost i strast prema režiji, glumi i Bernsteinovom liku i djelu isijava s ekrana. Višegodišnja priprema za “Maestra” i ulogu Bernsteina (uključivala predano prakticiranje dirigiranja) urodila je plodom: Cooper se psihofizički transformirao u Bernsteina i nestao u liku uz dodatnu pomoć maske i prostetike.
---
---
Neka vas kontroverzije u vezi Cooperova umjetnog nosa ne zamaraju. Majstor za “make-up” Kazu Hiro (odgovoran za pretvaranje Garyja Oldmana u Winstona Churchilla u “Prijelomnom času”) nadmašio je sve dosadašnje transformacije glumaca u povijesne ličnosti i njihova postarivanja za ulogu. Kad gledatelj na početku filma vidi Coopera kao starog Bernsteina, uopće nema dojam da je posrijedi maska, a ne stvaran čovjek, što govori dosta i o “make-up” majstorstvu Hiroa i kameleonskom talentu Coopera.
Zaljubljivanje na pozornici
Ostarjeli Bernstein u prvoj sceni daje intervju i otkriva da mu (pokojna) supruga užasno nedostaje, čime Cooper sugerira da će “Maestro” biti primarno film o njegovom odnosu s Felicijom i privatnom životu, ali znakovit je i uvodni citat. “Umjetničko djelo ne odgovara na pitanja, ono ih provocira, a njegovo bitno značenje leži u napetosti između proturječnih odgovora.”
Cijeli film, koji je i napisao zajedno s koscenaristom Joshom Singerom (“Spotlight”, “Prvi čovjek”, “Novine”), Cooper prelama preko ključne riječi “proturječnih” i snima ga u kombinaciji crno-bijele tehnike i kolora. Bernstein je bio pun kontradiktornosti i dualnosti. Volio je Feliciju i bio gay, što je nju s vremenom počelo dovoditi do ludila, iako je nastojala zadržati hladnokrvnost (“Popravi kosu, postaješ neuredan”, rekla mu je kad ga je uhvatila s mladim muškarcem).
Također, volio je i skladati u samoći, ali dirigiranje je bilo njegova velika strast i napajao se energijom orkestra i pljeskom publike, baš kao i Felicia (paralelna montaža aplaudiranja njemu i njoj na kraju njihovih glazbenih/glumačkih nastupa prije nego što on postane dominantan u braku, a ona padne u njegovu sjenu).
---
---
“Moja primarna okupacija je glazba”, kaže Bernstein u filmu. Vidimo ga, primjerice, kako radi na glazbi za simfonijsku “Misu”, no češće dirigira. Čini se da se Cooper nešto više poistovjećuje s Bernsteinom kao dirigentom, možda i zato što kao redatelj i sam dirigira orkestrom sastavljenim od glumaca i ostale filmske ekipe.
Zato je Cooper posebno virtuozan kad ovjekovječuje Bernsteinovo uzbuđenje zbog dirigiranja, od scene kad ga, montažnim prijelazom kroz prostor i vrijeme, prebaci direktno iz stana u dvoranu “Carnegie Hall”, gdje je 1943. kao mladi američki dirigent održao prvi koncert bez probe uletjevši kao “last minute” zamjena za Bruna Waltera, do epohalnog nastupa s Londonskim simfonijskim orkestrom 1973. u katedrali u Elyju i izvođenja “Uskrnuća” Gustava Mahlera.
Prva scena je ekspresionistički izvedena u crno-bijeloj tehnici, druga ekstatična, režirana u dužem kadru da prikaže kako glazba prožima i obuzima Bernsteina, a ima i katarzičan značaj za njega i njegov odnos s Felicijom. Crno-bijela fotografija Matthewa Libatiquea je umjetnička i film je estetski izvanredan, veoma sinematičan i evokativan, izgledajući kao da je snimljen u eri kad se radnja odvija (četrdesete), jednako kako ekspresivna Mulligan odgovara glumicama onog doba, dok Cooper puno pažnje poklanja njezinom licu u intimnim krupnim planovima i pronalazi nijansirane emocije.
Artistički trenutak zaljubljivanja Bernsteina i Felicije na ogoljenoj kazališnoj pozornici prerasta u fantaziju i zaigrani mjuzikl, inspiraciju za film “U grad!” za koji je skladao glazbu, kao i za klasike “Na dokovima New Yorka” Elije Kazana i “Priču sa zapadne strane” Roberta Wisea.
Ljubavna priča pokreće “Maestra” i ovo je u tom smislu jedan prilično intiman film koji pokazuje koliku žrtvu umjetnost iziskuje od umjetnika i njihovih partner(ic)a u sjeni, ali i koliko je u konačnici važno da imaju jedni druge kad život odluči testirati njihovu privrženost. Sve to Cooper prelama u najimpresivnijem (c/b) kadru filma. Felicia u bijeloj opravi stoji u “backstageu” i promatra Bernsteina kako dirigira. Ona je u drugom planu, on u prvom i njegova golema sjena je prekriva kao da će je živu progutati. Na prvi pogled Felicia se samo nalazi u Bernsteinovoj sjeni, na drugi ona je sjaj u tami, njegovo unutarnje svjetlo. Bravo, “Maestro”.
---
FILM: Maestro; drama; SAD, 2023. REŽIJA: Bradley Cooper ULOGE: Bradley Cooper, Carey Mulligan OCJENA: ****
---
---
Maya Hawke kao kćerka Bernsteinovih
U sporednim ulogama ističu se solidni Matt Boomer kao Leonardov bivši ljubavnik, klarinetist David Oppenheim, te Maya Hawke kao kćerka Bernsteinovih.
Ne bi bilo iznena\u0111enje da \u2018Maestro\u2018 osvoji neku od nominacija u kategoriji najboljeg filma, re\u017eije, mu\u0161ke i \u017eenske uloge, fotografije, a na Netflix sti\u017ee 20. prosinca<\/p>","
Bradley Cooper se psihofizi\u010dki transformirao u Leonarda Bernsteina i nestao u liku uz dodatnu pomo\u0107 maske i prostetike<\/p>","
Ne bi bilo iznenađenje da ‘Maestro‘ osvoji neku od nominacija u kategoriji najboljeg filma, režije, muške i ženske uloge, fotografije, a na Netflix stiže 20. prosinca
Ne bi bilo iznenađenje da ‘Maestro‘ osvoji neku od nominacija u kategoriji najboljeg filma, režije, muške i ženske uloge, fotografije, a na Netflix stiže 20. prosinca
Odabrana kina Europe i svijeta koja prikazuju Netflixove filmove dva ili tri tjedna uoči njihove streaming premijere još uvijek ne uključuju i hrvatske gradove. No, kina u Berlinu, poput “Odeona”, nalaze se među odabranima i prikazuju aktualnog “Maestra”, nestrpljivo očekivani biografski film o legendarnom dirigentu i skladatelju Leonardu Bernsteinu u režiji Bradleyja Coopera koji igra i glavnu ulogu.
Nos na ponos
Jedan od glavnih ciljeva prilikom dolaska u Berlin na ovogodišnju svečanu dodjelu Europskih Oscara bio je uhvatiti “Maestra” pod svaku cijenu s obzirom da je to jedinstvena prilika za velikoekransko gledanje ovog filma, tempiranog za streaming premijeru 20. prosinca, kao što je to bio slučaj i s Netflixovim “Marriage Story” 2019., pogledanim u berlinskom “FSK Kinu”. Ipak, zbog nepredviđenih okolnosti, odlazak u kino dan prije dodjele činio se poput nemoguće misije.
Nenadani jednodnevni štrajk njemačkih strojovođa u Berlinu zakomplicirao je stvari i paralizirao ne samo željeznički promet. Taksija nije bilo ni za lijek, barem ne u kvartu gdje je odsjeo potpisnik ovih redaka, tako da je propao plan za prvu projekciju “Maestra” u 17 sati. Bilo je neizvjesno i za drugu u 20h, ali blokada je, srećom, popustila i taksi je uspio stići do “Odeona” taman pred početak filma. Je li “Maestro” bio vrijedan preliminarne “drame”, tj. solidne cijene taksija i kinoulaznice? Kvragu, jest!
---
---
Osim što je pravi užitak za velikoekranski doživljaj zahvaljujući savršenoj fotografiji i Bernsteinovoj glazbi, “Maestro” je jedan od boljih filmova godine i najbolji Netflixov prestižni oskarovski projekt od 2018. i 2019. naovamo (“Roma”, “Bračna priča”, “Irac”), ispred “Manka”, “Čikaške sedmorke”, “Ne gledaj gore”, “Ma Rainey”, “Šapa pasjih”, “Na zapadu ništa novo” i, posebice, ovogodišnjeg “Rustina”.
Ne bi bilo iznenađenje da “Maestro” osvoji neku od nominacija u kategoriji najboljeg filma, režije, muške i ženske uloge Carey Mulligan, fotografije. U svakom kadru “Maestro” pokazuje kako Cooperov redateljski prvijenac “Zvijezda je rođena” nije bio “slučajan”, pozicionira ga kao potencijalno novog značajnoga glumca-redatelja nakon Clinta Eastwooda, Mela Gibsona, Kevina Costnera, Seana Penna, Bena Afflecka... i omogućuje mu glumačku izvedbu života, jednako kao i kolegici Mulligan u ulozi Bernsteinove supruge, glumice Felicije Montealegre.
Treba istaknuti da je Cooper napose dobar redatelj kad je riječ o režiji glumaca i pronalasku ljudskih emocija. “Maestro” je emotivniji i topliji od prošlogodišnjeg filma “Tar” u kojem je, podsjetimo se, dirigentica Lydia Tar u tumačenju Cate Blanchett gledala mentora Bernsteina na VHS kaseti.
Cooperova predanost i strast prema režiji, glumi i Bernsteinovom liku i djelu isijava s ekrana. Višegodišnja priprema za “Maestra” i ulogu Bernsteina (uključivala predano prakticiranje dirigiranja) urodila je plodom: Cooper se psihofizički transformirao u Bernsteina i nestao u liku uz dodatnu pomoć maske i prostetike.
---
---
Neka vas kontroverzije u vezi Cooperova umjetnog nosa ne zamaraju. Majstor za “make-up” Kazu Hiro (odgovoran za pretvaranje Garyja Oldmana u Winstona Churchilla u “Prijelomnom času”) nadmašio je sve dosadašnje transformacije glumaca u povijesne ličnosti i njihova postarivanja za ulogu. Kad gledatelj na početku filma vidi Coopera kao starog Bernsteina, uopće nema dojam da je posrijedi maska, a ne stvaran čovjek, što govori dosta i o “make-up” majstorstvu Hiroa i kameleonskom talentu Coopera.
Zaljubljivanje na pozornici
Ostarjeli Bernstein u prvoj sceni daje intervju i otkriva da mu (pokojna) supruga užasno nedostaje, čime Cooper sugerira da će “Maestro” biti primarno film o njegovom odnosu s Felicijom i privatnom životu, ali znakovit je i uvodni citat. “Umjetničko djelo ne odgovara na pitanja, ono ih provocira, a njegovo bitno značenje leži u napetosti između proturječnih odgovora.”
Cijeli film, koji je i napisao zajedno s koscenaristom Joshom Singerom (“Spotlight”, “Prvi čovjek”, “Novine”), Cooper prelama preko ključne riječi “proturječnih” i snima ga u kombinaciji crno-bijele tehnike i kolora. Bernstein je bio pun kontradiktornosti i dualnosti. Volio je Feliciju i bio gay, što je nju s vremenom počelo dovoditi do ludila, iako je nastojala zadržati hladnokrvnost (“Popravi kosu, postaješ neuredan”, rekla mu je kad ga je uhvatila s mladim muškarcem).
Također, volio je i skladati u samoći, ali dirigiranje je bilo njegova velika strast i napajao se energijom orkestra i pljeskom publike, baš kao i Felicia (paralelna montaža aplaudiranja njemu i njoj na kraju njihovih glazbenih/glumačkih nastupa prije nego što on postane dominantan u braku, a ona padne u njegovu sjenu).
---
---
“Moja primarna okupacija je glazba”, kaže Bernstein u filmu. Vidimo ga, primjerice, kako radi na glazbi za simfonijsku “Misu”, no češće dirigira. Čini se da se Cooper nešto više poistovjećuje s Bernsteinom kao dirigentom, možda i zato što kao redatelj i sam dirigira orkestrom sastavljenim od glumaca i ostale filmske ekipe.
Zato je Cooper posebno virtuozan kad ovjekovječuje Bernsteinovo uzbuđenje zbog dirigiranja, od scene kad ga, montažnim prijelazom kroz prostor i vrijeme, prebaci direktno iz stana u dvoranu “Carnegie Hall”, gdje je 1943. kao mladi američki dirigent održao prvi koncert bez probe uletjevši kao “last minute” zamjena za Bruna Waltera, do epohalnog nastupa s Londonskim simfonijskim orkestrom 1973. u katedrali u Elyju i izvođenja “Uskrnuća” Gustava Mahlera.
Prva scena je ekspresionistički izvedena u crno-bijeloj tehnici, druga ekstatična, režirana u dužem kadru da prikaže kako glazba prožima i obuzima Bernsteina, a ima i katarzičan značaj za njega i njegov odnos s Felicijom. Crno-bijela fotografija Matthewa Libatiquea je umjetnička i film je estetski izvanredan, veoma sinematičan i evokativan, izgledajući kao da je snimljen u eri kad se radnja odvija (četrdesete), jednako kako ekspresivna Mulligan odgovara glumicama onog doba, dok Cooper puno pažnje poklanja njezinom licu u intimnim krupnim planovima i pronalazi nijansirane emocije.
Artistički trenutak zaljubljivanja Bernsteina i Felicije na ogoljenoj kazališnoj pozornici prerasta u fantaziju i zaigrani mjuzikl, inspiraciju za film “U grad!” za koji je skladao glazbu, kao i za klasike “Na dokovima New Yorka” Elije Kazana i “Priču sa zapadne strane” Roberta Wisea.
Ljubavna priča pokreće “Maestra” i ovo je u tom smislu jedan prilično intiman film koji pokazuje koliku žrtvu umjetnost iziskuje od umjetnika i njihovih partner(ic)a u sjeni, ali i koliko je u konačnici važno da imaju jedni druge kad život odluči testirati njihovu privrženost. Sve to Cooper prelama u najimpresivnijem (c/b) kadru filma. Felicia u bijeloj opravi stoji u “backstageu” i promatra Bernsteina kako dirigira. Ona je u drugom planu, on u prvom i njegova golema sjena je prekriva kao da će je živu progutati. Na prvi pogled Felicia se samo nalazi u Bernsteinovoj sjeni, na drugi ona je sjaj u tami, njegovo unutarnje svjetlo. Bravo, “Maestro”.
---
FILM: Maestro; drama; SAD, 2023. REŽIJA: Bradley Cooper ULOGE: Bradley Cooper, Carey Mulligan OCJENA: ****
---
---
Maya Hawke kao kćerka Bernsteinovih
U sporednim ulogama ističu se solidni Matt Boomer kao Leonardov bivši ljubavnik, klarinetist David Oppenheim, te Maya Hawke kao kćerka Bernsteinovih.
Ne bi bilo iznenađenje da ‘Maestro‘ osvoji neku od nominacija u kategoriji najboljeg filma, režije, muške i ženske uloge, fotografije, a na Netflix stiže 20. prosinca
Ne bi bilo iznenađenje da ‘Maestro‘ osvoji neku od nominacija u kategoriji najboljeg filma, režije, muške i ženske uloge, fotografije, a na Netflix stiže 20. prosincaNetflix - Sikelia Productions -/
Odabrana kina Europe i svijeta koja prikazuju Netflixove filmove dva ili tri tjedna uoči njihove streaming premijere još uvijek ne uključuju i hrvatske gradove. No, kina u Berlinu, poput “Odeona”, nalaze se među odabranima i prikazuju aktualnog “Maestra”, nestrpljivo očekivani biografski film o legendarnom dirigentu i skladatelju Leonardu Bernsteinu u režiji Bradleyja Coopera koji igra i glavnu ulogu.
Nos na ponos
Jedan od glavnih ciljeva prilikom dolaska u Berlin na ovogodišnju svečanu dodjelu Europskih Oscara bio je uhvatiti “Maestra” pod svaku cijenu s obzirom da je to jedinstvena prilika za velikoekransko gledanje ovog filma, tempiranog za streaming premijeru 20. prosinca, kao što je to bio slučaj i s Netflixovim “Marriage Story” 2019., pogledanim u berlinskom ...