stdClass Object ( [id] => 189919 [title] => Ervin Jahić: Suvremena bošnjačka poezija nosi antiratni pečat [alias] => ervin-jahic-suvremena-bosnjacka-poezija-nosi-antiratni-pecat [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Ervin Jahić, urednik časopisa Poezija i poetske biblioteke Hrvatskoga društva pisaca, autor nekoliko antologija hrvatskoga pjesništva, ali i autor četiriju zbirki poezije, u nakladi Bošnjačkog društva priredio je antologiju bošnjačkoga pjesništva “Zašto tone Venecija”.

U njoj je okupio niz bošnjačkih pjesnika od 1990. godine do naših dana, te, kao i obično, sve popratio temeljitim, studioznim predgovorom. Budući da je i direktor HDP-ova festivala “Stih u regiji”, Jahić ima i širi uvid u pjesništvo regije, što ga čini zanimljivim sugovornikom. Kojim ste se estetskim, prostornim i vremenskim kriterijima vodili pri sastavljanju ove antologije? Do kada su ti “naši dani”?

- “Naši dani” podrazumijevaju dvadeset i kusur godina, razdoblje od 1990. do proljeća 2012., kada je urađena “završna ruka”. Kriteriologija je, naime, iznuđena vremenskim okvirom, ali nipošto, nadam se, na štetu estetske relevantnosti pjesničkih uloga predstavljenih u izboru. Odabir pjesama načinjen je dominantno iz autorskih knjiga, ali i iz časopisne produkcije, budući da je značajan dio te pjesničke scene raseljen diljem svijeta. Knjiga je, zapravo, podnaslovljena “Bošnjačko pjesništvo od 1990. do naših dana”. Suzdržao sam se, dakle, od “etikete proizvoda”.

Je li bilo nekih prijepornih slučajeva koji se obično javljaju uz svaku antologiju?
- Odlučivši se da u rasponu od jedne do 14 pjesama predstavim autore, ne libeći se, dakle, vrednovanja i hijerarhizacije, s predumišljajem sam igrao na prijepor i prijestup. U nju su, ustvari, prijepori upisani kao gradbeno načelo. Ako ćemo pravo, oni su i sockulturni i poetički. Iako se “ratni” pjesnici poput Faruka Šehića sve više okreću prirodi i poetskoj prozi, čini se da rat još uvijek presudno određuje bošnjačku poetsku današnjicu.

Odvode li pristigle pjesnikinje u posljednje vrijeme ratnu poeziju mirnodopskim putevima?
- U biti, riječ je o antiratnoj poeziji. Nipošto svima, ali većini pjesnika bosanskohercegovačkih devedesetih rat se useljuje u pjesme, ultimira njihov poetski govor. On je zapravo glavni estetski međaš, on i diktira i naručuje pjevanje o novoj stvarnosti. Zajednička nit većine pjesnika u mojoj knjizi mogla bi biti “srodnost po traumi”. U ponajboljim pjesmama iz tog “ključa” postavljena su, dojma sam, prva i zadnja pitanja književnosti, a “bosansko-bošnjačkom vremenu” dan je univerzalni pečat. Uz Asmira Kujovića, najraskošniji glas srednje generacije, Faruk Šehić u projektivnim snovima tranzicijskoga društva precizno uočava deponij potrošenih iluzija, draž i užas laži mirnodopske praznine. Opor i žestok u stihovima kojima tematizira rat, povijest, društvenu zbilju, u stihove poslije rata, problematizirajući tu nakaradnu ljudsku džunglu, učitava vitalizam koji se buni, koji imenuje i prokazuje, koji niječe i osporava. Nadolazeće pjesnikinje, Šehabovićka, Bašićka i Terzićka, uvjetno rečeno, razrađuju civilne teme u vremenu ni rata ni mira, etički neodrživog i diskriminatorskog Daytonskog sporazuma o BiH kao “programiranome društvu”, “društvu straha”.

Koja je ciljana publika knjige, bosanskohercegovačka ili hrvatska? Hoće li nakladnik uspjeti distribuirati knjigu na preostale regionalne knjižarske adrese?

- Ova knjiga napisana je i objavljena u Zagrebu, poduprta sredstvima Ministarstva kulture i Grada Zagreba, i osnovna nakana joj je ponuditi informaciju o bošnjačkom pjesništvu, logično, najprije hrvatskoj javnosti, a zatim i bosanskohercegovačkoj. Ona je uopće prva i zasad jedina inventura novijega bošnjačkoga pjesništva. Ne vjerujem da će moj, ma koliko agilni, nakladnik zaobići sve notorne regionalne distributivne rampe, ali uvjeren sam da neće knjigu sakriti u skladište.

Antologičar ste i hrvatske i bošnjačke poezije; koliko su one povezane, a koliko različite? Mogu li se, sa zagrebačke adrese, obje kvalitetno pratiti?
- Obje poezije, i hrvatsku i bošnjačku, s početka 90-ih u bitnome obilježava traumatski sindrom zbog smjene društveno-političke paradigme i buke i bijesa ratne apokalipse. Novi svijet počeo se zidati na ruševinama starog i obje književnosti pokušavale su odgovoriti na tu činjenicu. Ma koliko zvučalo tek kao puka verbalistika, reći ću samo to, jer bi mi za širu elaboraciju trebao esej, da su hrvatska i bošnjačka poezija slične taman onoliko koliko su različite. A što se tiče, kako rekoste, praćenja obiju književnosti, vjerujem da se s bilo koje adrese, pa i zagrebačke, može steći uvid jer za tu vrstu posla trebate “samo” jedan stol, kalem i malo ambiciozniju biblioteku knjiga.

siniša kekez

Zašto tone Venecija

•• Čini se da ste skloni antologije nazivati prema stihovima klasika, hrvatsku “U nebo i u niks” prema Ivanu Slamnigu te “Zašto tone Venecija” prema Abdulahu Sidranu. Je li to igranje na sigurno, na štetu mlađih klasika u nastanku?

- Moje ljubavi su literarne, nisu pragmatične. Sidranov stih “Zašto tone Venecija” zvučao mi je, i još zvuči, kao najmarkantniji i najtočniji pokrov za “duh i misao” bošnjačkoga pjesništva posljednjih 20-ak godina. Svojim sugestivnim iskazom i vještom lirskom patetizacijom, ta je pjesma u cjelini “glas” istodobno utopijske agitacije i apologije humanizma usuprot ravnodušnosti “zemaljskih gospodara” koji su s himalajskih visina nevoljko, pa i s prezirom, gledali krv i suze bošnjačkoga naroda, i pritom se prilično dosađivali. Ona nam, uostalom, mnogošto kaže i o bankrotu svjetskog morala. Slamnigov, pak, stih iz posve je drukčijega ključa, premda ne tajim da je upravo Slamnig moje kritičarsko, iako izvanvremeno, relativno očište. Taj stih lucidno pokriva dva antagonirana pjesnička mišljenja, dva pola plodne netrpeljivosti koja su se malokad tako efektno našla na istome mjestu. Sraz metafizike i fizike, sraz duhovno postulirane poetske ideologije, koja teži za uzvišenošću i nebesima promičući spiritualni govor, i despiritualne, depatetizirane, nesavršene, zemaljski banalne i fizikom posve uvjetovane perspektive. Između tih dvaju entiteta, smatram, valja nam tražiti najpoticajnije kontraste i napetosti u recentnom polju hrvatskoga stiha.





[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ANTOLOGIJA ‘Zašto tone Venecija’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-01-03 15:21:55 [created_by] => 32 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-01-03 18:08:20 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-01-03 18:01:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3163 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/01/03/scena/bo.gif" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "690x390" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38732913 Threads: 3 Questions: 7120891879 Slow queries: 3308524 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608949047 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/ervin-jahic-suvremena-bosnjacka-poezija-nosi-antiratni-pecat-189919 [printLink] => /kultura/ervin-jahic-suvremena-bosnjacka-poezija-nosi-antiratni-pecat-189919?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 168684 [name] => ErvinJahić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ervinjahic [link] => /tag/ervinjahic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ANTOLOGIJA ‘Zašto tone Venecija’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ervin Jahić: Suvremena bošnjačka poezija nosi antiratni pečat [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-18-40-32-32 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/01/03/scena/bo.gif [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/01/03/scena/bo.gif [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Ervin Jahić, urednik časopisa Poezija i poetske biblioteke Hrvatskoga društva pisaca, autor nekoliko antologija hrvatskoga pjesništva, ali i autor četiriju zbirki poezije, u nakladi Bošnjačkog društva priredio je antologiju bošnjačkoga pjesništva “Zašto tone Venecija”.

U njoj je okupio niz bošnjačkih pjesnika od 1990. godine do naših dana, te, kao i obično, sve popratio temeljitim, studioznim predgovorom. Budući da je i direktor HDP-ova festivala “Stih u regiji”, Jahić ima i širi uvid u pjesništvo regije, što ga čini zanimljivim sugovornikom. Kojim ste se estetskim, prostornim i vremenskim kriterijima vodili pri sastavljanju ove antologije? Do kada su ti “naši dani”?

- “Naši dani” podrazumijevaju dvadeset i kusur godina, razdoblje od 1990. do proljeća 2012., kada je urađena “završna ruka”. Kriteriologija je, naime, iznuđena vremenskim okvirom, ali nipošto, nadam se, na štetu estetske relevantnosti pjesničkih uloga predstavljenih u izboru. Odabir pjesama načinjen je dominantno iz autorskih knjiga, ali i iz časopisne produkcije, budući da je značajan dio te pjesničke scene raseljen diljem svijeta. Knjiga je, zapravo, podnaslovljena “Bošnjačko pjesništvo od 1990. do naših dana”. Suzdržao sam se, dakle, od “etikete proizvoda”.

Je li bilo nekih prijepornih slučajeva koji se obično javljaju uz svaku antologiju?
- Odlučivši se da u rasponu od jedne do 14 pjesama predstavim autore, ne libeći se, dakle, vrednovanja i hijerarhizacije, s predumišljajem sam igrao na prijepor i prijestup. U nju su, ustvari, prijepori upisani kao gradbeno načelo. Ako ćemo pravo, oni su i sockulturni i poetički. Iako se “ratni” pjesnici poput Faruka Šehića sve više okreću prirodi i poetskoj prozi, čini se da rat još uvijek presudno određuje bošnjačku poetsku današnjicu.

Odvode li pristigle pjesnikinje u posljednje vrijeme ratnu poeziju mirnodopskim putevima?
- U biti, riječ je o antiratnoj poeziji. Nipošto svima, ali većini pjesnika bosanskohercegovačkih devedesetih rat se useljuje u pjesme, ultimira njihov poetski govor. On je zapravo glavni estetski međaš, on i diktira i naručuje pjevanje o novoj stvarnosti. Zajednička nit većine pjesnika u mojoj knjizi mogla bi biti “srodnost po traumi”. U ponajboljim pjesmama iz tog “ključa” postavljena su, dojma sam, prva i zadnja pitanja književnosti, a “bosansko-bošnjačkom vremenu” dan je univerzalni pečat. Uz Asmira Kujovića, najraskošniji glas srednje generacije, Faruk Šehić u projektivnim snovima tranzicijskoga društva precizno uočava deponij potrošenih iluzija, draž i užas laži mirnodopske praznine. Opor i žestok u stihovima kojima tematizira rat, povijest, društvenu zbilju, u stihove poslije rata, problematizirajući tu nakaradnu ljudsku džunglu, učitava vitalizam koji se buni, koji imenuje i prokazuje, koji niječe i osporava. Nadolazeće pjesnikinje, Šehabovićka, Bašićka i Terzićka, uvjetno rečeno, razrađuju civilne teme u vremenu ni rata ni mira, etički neodrživog i diskriminatorskog Daytonskog sporazuma o BiH kao “programiranome društvu”, “društvu straha”.

Koja je ciljana publika knjige, bosanskohercegovačka ili hrvatska? Hoće li nakladnik uspjeti distribuirati knjigu na preostale regionalne knjižarske adrese?

- Ova knjiga napisana je i objavljena u Zagrebu, poduprta sredstvima Ministarstva kulture i Grada Zagreba, i osnovna nakana joj je ponuditi informaciju o bošnjačkom pjesništvu, logično, najprije hrvatskoj javnosti, a zatim i bosanskohercegovačkoj. Ona je uopće prva i zasad jedina inventura novijega bošnjačkoga pjesništva. Ne vjerujem da će moj, ma koliko agilni, nakladnik zaobići sve notorne regionalne distributivne rampe, ali uvjeren sam da neće knjigu sakriti u skladište.

Antologičar ste i hrvatske i bošnjačke poezije; koliko su one povezane, a koliko različite? Mogu li se, sa zagrebačke adrese, obje kvalitetno pratiti?
- Obje poezije, i hrvatsku i bošnjačku, s početka 90-ih u bitnome obilježava traumatski sindrom zbog smjene društveno-političke paradigme i buke i bijesa ratne apokalipse. Novi svijet počeo se zidati na ruševinama starog i obje književnosti pokušavale su odgovoriti na tu činjenicu. Ma koliko zvučalo tek kao puka verbalistika, reći ću samo to, jer bi mi za širu elaboraciju trebao esej, da su hrvatska i bošnjačka poezija slične taman onoliko koliko su različite. A što se tiče, kako rekoste, praćenja obiju književnosti, vjerujem da se s bilo koje adrese, pa i zagrebačke, može steći uvid jer za tu vrstu posla trebate “samo” jedan stol, kalem i malo ambiciozniju biblioteku knjiga.

siniša kekez

Zašto tone Venecija

•• Čini se da ste skloni antologije nazivati prema stihovima klasika, hrvatsku “U nebo i u niks” prema Ivanu Slamnigu te “Zašto tone Venecija” prema Abdulahu Sidranu. Je li to igranje na sigurno, na štetu mlađih klasika u nastanku?

- Moje ljubavi su literarne, nisu pragmatične. Sidranov stih “Zašto tone Venecija” zvučao mi je, i još zvuči, kao najmarkantniji i najtočniji pokrov za “duh i misao” bošnjačkoga pjesništva posljednjih 20-ak godina. Svojim sugestivnim iskazom i vještom lirskom patetizacijom, ta je pjesma u cjelini “glas” istodobno utopijske agitacije i apologije humanizma usuprot ravnodušnosti “zemaljskih gospodara” koji su s himalajskih visina nevoljko, pa i s prezirom, gledali krv i suze bošnjačkoga naroda, i pritom se prilično dosađivali. Ona nam, uostalom, mnogošto kaže i o bankrotu svjetskog morala. Slamnigov, pak, stih iz posve je drukčijega ključa, premda ne tajim da je upravo Slamnig moje kritičarsko, iako izvanvremeno, relativno očište. Taj stih lucidno pokriva dva antagonirana pjesnička mišljenja, dva pola plodne netrpeljivosti koja su se malokad tako efektno našla na istome mjestu. Sraz metafizike i fizike, sraz duhovno postulirane poetske ideologije, koja teži za uzvišenošću i nebesima promičući spiritualni govor, i despiritualne, depatetizirane, nesavršene, zemaljski banalne i fizikom posve uvjetovane perspektive. Između tih dvaju entiteta, smatram, valja nam tražiti najpoticajnije kontraste i napetosti u recentnom polju hrvatskoga stiha.





[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ervin-jahic-suvremena-bosnjacka-poezija-nosi-antiratni-pecat-189919 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=11491ef998a8076143b0a2eb7dfdb72415b1abdb [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ervin+Jahi%C4%87%3A+Suvremena+bo%C5%A1nja%C4%8Dka+poezija+nosi+antiratni+pe%C4%8Dat&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fervin-jahic-suvremena-bosnjacka-poezija-nosi-antiratni-pecat-189919 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fervin-jahic-suvremena-bosnjacka-poezija-nosi-antiratni-pecat-189919 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ANTOLOGIJA ‘Zašto tone Venecija’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaANTOLOGIJA ‘Zašto tone Venecija’

Ervin Jahić: Suvremena bošnjačka poezija nosi antiratni pečat

Piše PSD.
3. siječnja 2013. - 19:01
Ervin Jahić, urednik časopisa Poezija i poetske biblioteke Hrvatskoga društva pisaca, autor nekoliko antologija hrvatskoga pjesništva, ali i autor četiriju zbirki poezije, u nakladi Bošnjačkog društva priredio je antologiju bošnjačkoga pjesništva “Zašto tone Venecija”.

Zašto tone Venecija

•• Čini se da ste skloni antologije nazivati prema stihovima klasika, hrvatsku “U nebo i u niks” prema Ivanu Slamnigu te “Zašto tone Venecija” prema Abdulahu Sidranu. Je li to igranje na sigurno, na štetu mlađih klasika u nastanku?

- Moje ljubavi su literarne, nisu pragmatične. Sidranov stih “Zašto tone Venecija” zvučao mi je, i još zvuči, kao najmarkantniji i najtočniji p...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 20:40