stdClass Object ( [id] => 199270 [title] => Christopher Townsend: Apetiti publike za specijalnim efektima danas su sve veći [alias] => christopher-townsend-apetiti-publike-za-specijalnim-efektima-danas-su-sve-veci [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Nijedan  propisno budžetirani hollywoodski blockbuster od polovine devedesetih naovamo takoreći ne može proći bez pomoći majstora specijalnih vizualnih efekata Christophera Townsenda. Redovito radi na skupocjenim ekranizacijama stripova o superjunacima, a uposlili su ga neki od najvećih modernih hitmejkera, poput Stevena Spielberga, Georgea Lucasa, Anga Leeja, Michaela Baya, Rolanda Emmericha...

“Congo” (1995.), “Nemoguća misija” (1996.), “Brisač” (1996.), “Jurski park: Izgubljeni svijet” (1997.), “Žestoki udar” (1998.), novi “Ratovi zvijezda” (1999.-2005.), “Umjetna inteligencija” (2001.), “Hulk” (2003.), “Dan poslije sutra” (2004.), “Otok” (2005.), “Kronike iz Narnije” (2005.), “Pirati s Kariba: Mrtvačeva škrinja” (2006.), “Putovanje u središte Zemlje” (2008.), “X-Men početak: Wolverine” (2009.), “Percy Jackson i Olimpijci: Kradljivac gromova” (2010.) i “Kapetan Amerika: Prvi osvetnik” (2011.) samo su najzvučniji naslovi u kojima je Townsend imao svoje magične prste. Townsend je odgovoran i za posebne efekte na nadolazećem megaspektaklu “Iron Man 3” u povodu kojeg smo ekskluzivno porazgovarali o njegovim počecima i ulasku u svijet specijalnih efekata, napretku (3D) tehnologije, budućnosti industrije itd.
Spielbergov 'Jurski park 2'
- Putovao sam Azijom krajem osamdesetih i početkom devedesetih, te završio u njezinu jugoistočnom dijelu - Singapuru. Tamo sam nekoliko godina radio na televizijskim postajama, i to animacije u reklamama. Bio sam posebno ponosan na reklamu s računalno animiranim gušterom kako putuje digitalnim okolišem. Slavio sam rad na toj reklami, kad je u kina stigao prvi “Jurski park”. Vidjeti onakve efekte bilo mi je nešto nevjerojatno. Shvatio sam da se u Americi, to jest Hollywoodu, odvija prava stvar na području efekata. Godinu dana kasnije stvorila se prilika da se preselim tamo. Dobio sam posao u kompaniji Industrial Light And Magic (čuveni ILM, op.a.) i radio tamo sedam godina, s time da sam veći posao obavio na drugom “Jurskom parku” i pošteno se predstavio svijetu specijalnih efekata. ILM sam napustio prije šest godina i otad sam “freelancer” - otkriva Townsend.

» Je li industrija specijalnih efekata dobro mjesto za kreativne individualce?


- Mislim da jest. Naravno, industrija specijalnih efekata je u relativno ranoj fazi u odnosu na ostatak kinematografije. No, specijalni efekti daju ključan doprinos dugometražnim filmovima. Nisam siguran gdje će biti industrija efekata za nekoliko godina. No, iako neki specijalne efekte smatraju ružnim posinkom filmske industrije, činjenica jest da oni imaju sve veću ulogu i, što je najvažnije, poboljšavaju iskustvo gledanja filma.

» Kako gledate na pomodni 3D u kontekstu specijalnih efekata?


- Postoji mjesto za njega. Moj prvi 3D film bio je “Putovanje u središte zemlje”, snimljen u trodimenzionalnoj tehnologiji. To je bio početak renesanse snimanja 3D filmova. Snimali smo u 3D-u i paralelno radili na efektima, a nekolicina filmova na kojima sam radio efekte naknadno je bila prebačena u “treću dimenziju”. Mislim da 3D, kad se radi kako treba, pruža još veći doživljaj uživanja u filmovima i pravljenja istih. Jasno, ne moraju svi filmovi biti u 3D, niti se moraju gledateljski konzumirati u toj tehnici, no činjenica jest da pravi 3D podebljava kinodoživljaj.

'Hulk' Anga Leeja
» Kad se osvrnete na projekte na kojima ste radili, koji biste izdvojili kao naročitog miljenika?

- Uh, mnogo ih je. Imao sam tu sreću da sam radio na dosta velikih filmova. Ipak, mislim da, zbog moje priče kako sam ušao u svijet efekata, veliko uzbuđenje još uvijek predstavlja “Jurski park 2”, a u posljednje vrijeme “Kapetan Amerika” i “Iron Man 3”, gdje su specijalni efekti bili u službi glavnih likova. Primjerice, posebno je kreativan bio proces smišljanja kako Stevea Rodgersa (Chris Evans) smanjiti, pretvoriti u tanušnog čovječuljka, žgoljavca, čije će se tijelo nakon eksperimenta razviti u mišićavog superheroja Kapetana Ameriku.

» Koliko blisko surađujete s redateljima i glumcima na setu pojedinog filma?

- Vrlo blisko, najbliže s redateljem. Moja uloga na filmu počinje već nekoliko mjeseci u pretprodukciji, zatim na setu boravim svakodnevno dok se film snima, a onda na red dolazi i postprodukcija, gdje zajedno gledamo efekte. Uglavnom, radim konstantno s redateljem i pomažem mu vizualno oblikovati film. Nastojimo napraviti da nešto izgleda stvarno, iako nije, odnosno da bude manje očito da nije. Moj je posao preseliti na ekran redateljevu viziju, tako da je moja glavna briga uvući se u njegovu glavu (smijeh).

Christopher Townsend
» Koji je za vas najbolji segment u radu na efektima? I koji su vaši filmski favoriti svih vremena što se tiče efekata?

- “Jurski park” mi je promijenio život i nakon njega sam poželio raditi u industriji, vidjevši fotorealistične dinosaure. Lik Davyja Jonesa iz “Pirata s Kariba 2” je fenomenalan, Gollum u “Gospodaru prstenova” i “Hobitu“... Masivne vizualne ekstravagancije tipa “Transformeri” nisu baš moj predmet zanimanja, ali su likovi robota vizualno impresivno napravljeni. Moram istaknuti i predivan rad na “Pijevu životu“. Ljepota industrije jest da nudi široki raspon filmova i efekata. A kreacija uvjerljivih likova je vrhunac rada na efektima. Kad vidite kako se liku udahne život i on oživi pred vašim očima... to je najfascinantniji dio.

» Kako biste usporedili specijalne efekte iz sredine devedesetih na kojima ste radili s ovima danas, u najmodernijim blockbusterima?

- Mislim da ultimativno efekti trebaju biti tu da vizualno pomognu pričati priču, i ti su filmovi uglavnom imali tu ulogu u prošlosti. Stvari se što se toga tiče nisu toliko promijenile u umjetnosti efekata. Još uvijek se pokušava poduprijeti priča na pravi način i prilagođavati vizualno sadržaju koristeći modernu tehnologiju. Ako je posrijedi enormna ekstravagancija postavljena u svemir, rabite maštovite “sci fi” vizuale, ako je nešto utemeljeno koliko-toliko u stvarnosti, efekti su malo suptilniji. U tom smislu stvari se nisu promijenile, ali tehnologija jest, kao i apetiti publike za specijalnim efektima koji daju osjećaj veličine filma. Ilustracije radi, prvi “Iron Man” (2008.) imao je oko 700 kadrova sa specijalnim efektima, a “Iron Man 3” oko - 2000.

» Pa ipak, nekako se čini da su danas filmovi mahom utemeljeni na specijalnim efektima koji ne podupiru priču toliko kao u devedesetima, napose u revolucionarnom “Terminatoru 2” i “Matrixu”, gdje su učinci bili u službi filma, a ne obrnuto?

- Bili su to briljantni, revolucionarni efekti koji su probijali barijeru učinjenog i istodobno pridonosili pričanju priče. Međutim, danas također još uvijek ima pripovjedača. Na primjer, redatelju Shaneu Blacku je u “Iron Manu 3” najvažnija bila priča i glavni lik. Njegova želja nije bila da film bude toliko vizualno spektakularan koliko da je narativno i karakterizacijski dominantan. No, neki će filmovi uvijek biti samo “eye candy”. Nisam fan takvog tipa filma, iako su njihovi učinci spektakularni, ali još uvijek imamo raznolikost, kao u devedesetima i ranije u povijesti kinematografije.

'Kapetan Amerika: Prvi osvetnik'
» Mislite li da će se u bliskoj budućnosti dogoditi nešto istinski prijelomno kao što su to u devedesetima bili učinci u “Terminatoru 2”, Jurskom parku i “Matrixu”, odnosno u novome mileniju u “Gospodaru prstenova”, “Avataru” i “Neobičnoj priči o Benjaminu Buttonu”?

- Uvijek će se dogoditi da publika vidi nešto što nije nikad prije, ali je sve teže i teže to postići. Recimo, novost bi bila napraviti “pravog” čovjeka od piksela s emocijama, na tragu (“performance capture”) tehnologije primijenjene u “Avataru” i “Benjaminu Buttonu”, da bude 100 posto uvjerljiv. Bit će svakako filmova u bliskoj i dalekoj budućnosti koji će nam dati nešto o čemu nismo ni sanjali, no danas nije lako preskočiti prečku nečega neviđenog kao nekad. Publika se sofisticirala i razmazila, više nije impresionirana kao što je nekoć bila. “Da, zgrada se ruši, dinosaur prolazi kroz zid, što god”, reći će nezainteresirano prosječni kinogledatelj. Ljudi dobivaju vizualnu stimulaciju iz dana u dan sa svih strana i uvjereni su da je gotovo sve već viđeno.

marko njegić

Nisam fan stripova

Biste li voljeli efektima promicati još nekog superjunaka nakon Hulka, X-Mena, Kapetana Amerike i Iron Mana?

- Bit ću iskren i priznati vam da, iako sam radio na nizu superjunačkih stripovskih filmova, nisam “comic book“ fan. No, veselim se svakom filmu koji će imati tako interesantne likove i priču, a zahtijevati mnoštvo efekata u službi njih.

I režija me zanima

Koji vam se novi projekti nalaze na horizontu? Možda novi “Star Warsi“ J.J. Abramsa?

- Vode se neke diskusije, ali još ništa nije sigurno. Trenutno sam, nakon napornog rada na “Iron Manu 3“, uzeo dva tjedna godišnjeg i nastojim uživati. Vjerojatno ću znati ubrzo što me čeka.

Vidite li se možda na redateljskoj stolici u dogledno vrijeme?

- Moguće, ali još uvijek uživam u kreiranju efekata i to mi je uzbudljivo. O režiji bih eventualno mogao razmišljati kasnije.
'Ratovi zvijezda: Osveta Sitha'

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Publika se sofisticirala i razmazila, više nije impresionirana kao što je nekoć bila. Ljudi dobivaju vizualnu stimulaciju iz dana u dan sa svih strana i uvjereni su da je gotovo sve već viđeno - rekao nam je Townsend [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Ekskluzivno za 'SLOBODNU' GOVORI JEDAN OD NAJTRAŽENIJIH HOLLYWOODSKIH MAJSTORA ZA POSEBNE UČINKE ČIJI NAJNOVIJI RAD OD ČETVRTKA GLEDAMO U SPEKTAKLU 'IRON MAN 3' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-04-20 14:50:51 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-05-03 18:22:30 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-04-21 12:57:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3290 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/images\/2013\/04\/20\/spektar\/ironman3.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/04\/20\/spektar\/EFEKTI\/Umjetna-inteligencija.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/04\/20\/spektar\/EFEKTI\/Pirati-s-Kariba2.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/04\/20\/spektar\/EFEKTI\/Dan-poslije-sutra.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/04\/20\/spektar\/EFEKTI\/Osveta-Sitha2.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/04\/20\/spektar\/EFEKTI\/Kapetan-Amerika2.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/04\/20\/spektar\/EFEKTI\/Iron-Man3.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/04\/20\/spektar\/EFEKTI\/Wolverine.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"700x394"},{"size0":"700x394"},{"size0":"700x293"},{"size0":"700x284"},{"size0":"700x298"},{"size0":"700x466"},{"size0":"700x297"},{"size0":"700x394"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15244547 Threads: 5 Questions: 3174720532 Slow queries: 7115977 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235456425 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/christopher-townsend-apetiti-publike-za-specijalnim-efektima-danas-su-sve-veci-199270 [printLink] => /kultura/christopher-townsend-apetiti-publike-za-specijalnim-efektima-danas-su-sve-veci-199270?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 413420 [name] => ironman [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ironman [link] => /tag/ironman ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Publika se sofisticirala i razmazila, više nije impresionirana kao što je nekoć bila. Ljudi dobivaju vizualnu stimulaciju iz dana u dan sa svih strana i uvjereni su da je gotovo sve već viđeno - rekao nam je Townsend [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Ekskluzivno za 'SLOBODNU' GOVORI JEDAN OD NAJTRAŽENIJIH HOLLYWOODSKIH MAJSTORA ZA POSEBNE UČINKE ČIJI NAJNOVIJI RAD OD ČETVRTKA GLEDAMO U SPEKTAKLU 'IRON MAN 3' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Christopher Townsend: Apetiti publike za specijalnim efektima danas su sve veći [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-19-46-42-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/04/20/spektar/ironman3.jpg [galleryCount] => 8 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/04/20/spektar/ironman3.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/04/20/spektar/EFEKTI/Umjetna-inteligencija.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/04/20/spektar/EFEKTI/Pirati-s-Kariba2.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/04/20/spektar/EFEKTI/Dan-poslije-sutra.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/04/20/spektar/EFEKTI/Osveta-Sitha2.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/04/20/spektar/EFEKTI/Kapetan-Amerika2.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/04/20/spektar/EFEKTI/Iron-Man3.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/04/20/spektar/EFEKTI/Wolverine.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Nijedan  propisno budžetirani hollywoodski blockbuster od polovine devedesetih naovamo takoreći ne može proći bez pomoći majstora specijalnih vizualnih efekata Christophera Townsenda. Redovito radi na skupocjenim ekranizacijama stripova o superjunacima, a uposlili su ga neki od najvećih modernih hitmejkera, poput Stevena Spielberga, Georgea Lucasa, Anga Leeja, Michaela Baya, Rolanda Emmericha...

“Congo” (1995.), “Nemoguća misija” (1996.), “Brisač” (1996.), “Jurski park: Izgubljeni svijet” (1997.), “Žestoki udar” (1998.), novi “Ratovi zvijezda” (1999.-2005.), “Umjetna inteligencija” (2001.), “Hulk” (2003.), “Dan poslije sutra” (2004.), “Otok” (2005.), “Kronike iz Narnije” (2005.), “Pirati s Kariba: Mrtvačeva škrinja” (2006.), “Putovanje u središte Zemlje” (2008.), “X-Men početak: Wolverine” (2009.), “Percy Jackson i Olimpijci: Kradljivac gromova” (2010.) i “Kapetan Amerika: Prvi osvetnik” (2011.) samo su najzvučniji naslovi u kojima je Townsend imao svoje magične prste. Townsend je odgovoran i za posebne efekte na nadolazećem megaspektaklu “Iron Man 3” u povodu kojeg smo ekskluzivno porazgovarali o njegovim počecima i ulasku u svijet specijalnih efekata, napretku (3D) tehnologije, budućnosti industrije itd.
Spielbergov 'Jurski park 2'
- Putovao sam Azijom krajem osamdesetih i početkom devedesetih, te završio u njezinu jugoistočnom dijelu - Singapuru. Tamo sam nekoliko godina radio na televizijskim postajama, i to animacije u reklamama. Bio sam posebno ponosan na reklamu s računalno animiranim gušterom kako putuje digitalnim okolišem. Slavio sam rad na toj reklami, kad je u kina stigao prvi “Jurski park”. Vidjeti onakve efekte bilo mi je nešto nevjerojatno. Shvatio sam da se u Americi, to jest Hollywoodu, odvija prava stvar na području efekata. Godinu dana kasnije stvorila se prilika da se preselim tamo. Dobio sam posao u kompaniji Industrial Light And Magic (čuveni ILM, op.a.) i radio tamo sedam godina, s time da sam veći posao obavio na drugom “Jurskom parku” i pošteno se predstavio svijetu specijalnih efekata. ILM sam napustio prije šest godina i otad sam “freelancer” - otkriva Townsend.

» Je li industrija specijalnih efekata dobro mjesto za kreativne individualce?


- Mislim da jest. Naravno, industrija specijalnih efekata je u relativno ranoj fazi u odnosu na ostatak kinematografije. No, specijalni efekti daju ključan doprinos dugometražnim filmovima. Nisam siguran gdje će biti industrija efekata za nekoliko godina. No, iako neki specijalne efekte smatraju ružnim posinkom filmske industrije, činjenica jest da oni imaju sve veću ulogu i, što je najvažnije, poboljšavaju iskustvo gledanja filma.

» Kako gledate na pomodni 3D u kontekstu specijalnih efekata?


- Postoji mjesto za njega. Moj prvi 3D film bio je “Putovanje u središte zemlje”, snimljen u trodimenzionalnoj tehnologiji. To je bio početak renesanse snimanja 3D filmova. Snimali smo u 3D-u i paralelno radili na efektima, a nekolicina filmova na kojima sam radio efekte naknadno je bila prebačena u “treću dimenziju”. Mislim da 3D, kad se radi kako treba, pruža još veći doživljaj uživanja u filmovima i pravljenja istih. Jasno, ne moraju svi filmovi biti u 3D, niti se moraju gledateljski konzumirati u toj tehnici, no činjenica jest da pravi 3D podebljava kinodoživljaj.

'Hulk' Anga Leeja
» Kad se osvrnete na projekte na kojima ste radili, koji biste izdvojili kao naročitog miljenika?

- Uh, mnogo ih je. Imao sam tu sreću da sam radio na dosta velikih filmova. Ipak, mislim da, zbog moje priče kako sam ušao u svijet efekata, veliko uzbuđenje još uvijek predstavlja “Jurski park 2”, a u posljednje vrijeme “Kapetan Amerika” i “Iron Man 3”, gdje su specijalni efekti bili u službi glavnih likova. Primjerice, posebno je kreativan bio proces smišljanja kako Stevea Rodgersa (Chris Evans) smanjiti, pretvoriti u tanušnog čovječuljka, žgoljavca, čije će se tijelo nakon eksperimenta razviti u mišićavog superheroja Kapetana Ameriku.

» Koliko blisko surađujete s redateljima i glumcima na setu pojedinog filma?

- Vrlo blisko, najbliže s redateljem. Moja uloga na filmu počinje već nekoliko mjeseci u pretprodukciji, zatim na setu boravim svakodnevno dok se film snima, a onda na red dolazi i postprodukcija, gdje zajedno gledamo efekte. Uglavnom, radim konstantno s redateljem i pomažem mu vizualno oblikovati film. Nastojimo napraviti da nešto izgleda stvarno, iako nije, odnosno da bude manje očito da nije. Moj je posao preseliti na ekran redateljevu viziju, tako da je moja glavna briga uvući se u njegovu glavu (smijeh).

Christopher Townsend
» Koji je za vas najbolji segment u radu na efektima? I koji su vaši filmski favoriti svih vremena što se tiče efekata?

- “Jurski park” mi je promijenio život i nakon njega sam poželio raditi u industriji, vidjevši fotorealistične dinosaure. Lik Davyja Jonesa iz “Pirata s Kariba 2” je fenomenalan, Gollum u “Gospodaru prstenova” i “Hobitu“... Masivne vizualne ekstravagancije tipa “Transformeri” nisu baš moj predmet zanimanja, ali su likovi robota vizualno impresivno napravljeni. Moram istaknuti i predivan rad na “Pijevu životu“. Ljepota industrije jest da nudi široki raspon filmova i efekata. A kreacija uvjerljivih likova je vrhunac rada na efektima. Kad vidite kako se liku udahne život i on oživi pred vašim očima... to je najfascinantniji dio.

» Kako biste usporedili specijalne efekte iz sredine devedesetih na kojima ste radili s ovima danas, u najmodernijim blockbusterima?

- Mislim da ultimativno efekti trebaju biti tu da vizualno pomognu pričati priču, i ti su filmovi uglavnom imali tu ulogu u prošlosti. Stvari se što se toga tiče nisu toliko promijenile u umjetnosti efekata. Još uvijek se pokušava poduprijeti priča na pravi način i prilagođavati vizualno sadržaju koristeći modernu tehnologiju. Ako je posrijedi enormna ekstravagancija postavljena u svemir, rabite maštovite “sci fi” vizuale, ako je nešto utemeljeno koliko-toliko u stvarnosti, efekti su malo suptilniji. U tom smislu stvari se nisu promijenile, ali tehnologija jest, kao i apetiti publike za specijalnim efektima koji daju osjećaj veličine filma. Ilustracije radi, prvi “Iron Man” (2008.) imao je oko 700 kadrova sa specijalnim efektima, a “Iron Man 3” oko - 2000.

» Pa ipak, nekako se čini da su danas filmovi mahom utemeljeni na specijalnim efektima koji ne podupiru priču toliko kao u devedesetima, napose u revolucionarnom “Terminatoru 2” i “Matrixu”, gdje su učinci bili u službi filma, a ne obrnuto?

- Bili su to briljantni, revolucionarni efekti koji su probijali barijeru učinjenog i istodobno pridonosili pričanju priče. Međutim, danas također još uvijek ima pripovjedača. Na primjer, redatelju Shaneu Blacku je u “Iron Manu 3” najvažnija bila priča i glavni lik. Njegova želja nije bila da film bude toliko vizualno spektakularan koliko da je narativno i karakterizacijski dominantan. No, neki će filmovi uvijek biti samo “eye candy”. Nisam fan takvog tipa filma, iako su njihovi učinci spektakularni, ali još uvijek imamo raznolikost, kao u devedesetima i ranije u povijesti kinematografije.

'Kapetan Amerika: Prvi osvetnik'
» Mislite li da će se u bliskoj budućnosti dogoditi nešto istinski prijelomno kao što su to u devedesetima bili učinci u “Terminatoru 2”, Jurskom parku i “Matrixu”, odnosno u novome mileniju u “Gospodaru prstenova”, “Avataru” i “Neobičnoj priči o Benjaminu Buttonu”?

- Uvijek će se dogoditi da publika vidi nešto što nije nikad prije, ali je sve teže i teže to postići. Recimo, novost bi bila napraviti “pravog” čovjeka od piksela s emocijama, na tragu (“performance capture”) tehnologije primijenjene u “Avataru” i “Benjaminu Buttonu”, da bude 100 posto uvjerljiv. Bit će svakako filmova u bliskoj i dalekoj budućnosti koji će nam dati nešto o čemu nismo ni sanjali, no danas nije lako preskočiti prečku nečega neviđenog kao nekad. Publika se sofisticirala i razmazila, više nije impresionirana kao što je nekoć bila. “Da, zgrada se ruši, dinosaur prolazi kroz zid, što god”, reći će nezainteresirano prosječni kinogledatelj. Ljudi dobivaju vizualnu stimulaciju iz dana u dan sa svih strana i uvjereni su da je gotovo sve već viđeno.

marko njegić

Nisam fan stripova

Biste li voljeli efektima promicati još nekog superjunaka nakon Hulka, X-Mena, Kapetana Amerike i Iron Mana?

- Bit ću iskren i priznati vam da, iako sam radio na nizu superjunačkih stripovskih filmova, nisam “comic book“ fan. No, veselim se svakom filmu koji će imati tako interesantne likove i priču, a zahtijevati mnoštvo efekata u službi njih.

I režija me zanima

Koji vam se novi projekti nalaze na horizontu? Možda novi “Star Warsi“ J.J. Abramsa?

- Vode se neke diskusije, ali još ništa nije sigurno. Trenutno sam, nakon napornog rada na “Iron Manu 3“, uzeo dva tjedna godišnjeg i nastojim uživati. Vjerojatno ću znati ubrzo što me čeka.

Vidite li se možda na redateljskoj stolici u dogledno vrijeme?

- Moguće, ali još uvijek uživam u kreiranju efekata i to mi je uzbudljivo. O režiji bih eventualno mogao razmišljati kasnije.
'Ratovi zvijezda: Osveta Sitha'

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>








[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/christopher-townsend-apetiti-publike-za-specijalnim-efektima-danas-su-sve-veci-199270 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=b8bea87eeca03c20fde6a7e6eba2c2dcb3394d81 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Christopher+Townsend%3A+Apetiti+publike+za+specijalnim+efektima+danas+su+sve+ve%C4%87i&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fchristopher-townsend-apetiti-publike-za-specijalnim-efektima-danas-su-sve-veci-199270 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fchristopher-townsend-apetiti-publike-za-specijalnim-efektima-danas-su-sve-veci-199270 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Publika se sofisticirala i razmazila, više nije impresionirana kao što je nekoć bila. Ljudi dobivaju vizualnu stimulaciju iz dana u dan sa svih strana i uvjereni su da je gotovo sve već viđeno - rekao nam je Townsend [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Ekskluzivno za 'SLOBODNU' GOVORI JEDAN OD NAJTRAŽENIJIH HOLLYWOODSKIH MAJSTORA ZA POSEBNE UČINKE ČIJI NAJNOVIJI RAD OD ČETVRTKA GLEDAMO U SPEKTAKLU 'IRON MAN 3' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaEkskluzivno za 'SLOBODNU' GOVORI JEDAN OD NAJTRAŽENIJIH HOLLYWOODSKIH MAJSTORA ZA POSEBNE UČINKE ČIJI NAJNOVIJI RAD OD ČETVRTKA GLEDAMO U SPEKTAKLU 'IRON MAN 3'

Christopher Townsend: Apetiti publike za specijalnim efektima danas su sve veći

Piše PSD.
21. travnja 2013. - 14:57
Nijedan propisno budžetirani hollywoodski blockbuster od polovine devedesetih naovamo takoreći ne može proći bez pomoći majstora specijalnih vizualnih efekata Christophera Townsenda. Redovito radi na skupocjenim ekranizacijama stripova o superjunacima, a uposlili su ga neki od najvećih modernih hitmejkera, poput Stevena Spielberga, Georgea Lucasa, Anga Leeja, Michaela Baya, Rolanda Emmericha...

“Congo” (1995.), “Nemoguća misija” (1996.), “Brisač” (1996.), “Jurski park: Izgubljeni svijet” (1997.), “Žestoki udar” (1998.), novi “Ratovi zvijezda” (1999.-2005.), “Umjetna inteligencija” (2001.), “Hulk” (2003.), “Dan poslije sutra” (2004.), “Otok” (2005.), “Kronike iz Narnije” (2005.), “Pirati s Kariba: Mrtvačeva škrinja” (2006.), “Putovanje u središte Zemlje” (2008.), “X-Men početak: Wo...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 21:46