stdClass Object ( [id] => 259488 [title] => Andrej Zvjagincev: Rusi vole Putina s razlogom [alias] => andrej-zvjagincev-rusi-vole-putina-s-razlogom [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Nemam neka očekivanja od osvajanja europskog Oscara, vidjet ćemo - kazao je vodeći ruski redatelj Andrej Zvjagincev (rođen 1964.) ususret dodjeli EFA-inih nagrada u hotelu “Radisson Blu Latvia“ (Riga), naveliko koristeći usluge prevoditeljice. Dobro da nije imao očekivanja - njegov je kontroverzni “Levijatan“, poput Östlundova “Turista“, izgubio bitku od poljske “Ide“ Pawela Pawlikowskog.

Može li se Zvjagincev revanširati Pawlikowskom? “Ida“ slovi za favorita na nadolazećim Zlatnim globusima i Oscarima, u kategoriji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, no možda bi joj “Levijatan“ mogao pomrsiti račune. Film je, naime, nedavno postao oskarovski “short-lister“ i upao među devet prednominenata, a za Zlatni globus je već predložen. Da je nominiran za Zlatni globus, Zvjagincev je doznao netom uoči europskih Oscara, stoga smo odatle i krenuli, uz nadu da se nešto neće izgubiti u prijevodu.

- Kakve osjećaje mogu imati u vezi Zlatnog globusa, nego isključivo pozitivne. Znam da to je lutrija, a globusovski “shortlist“ je napravljen od puno drugih odličnih filmova, tako da smo bili sretni doznavši za nominaciju. To je veoma ugodno iznenađenje i natječemo se u dobroj vjeri – započeo je Zvjagincev.
S Globusa se, kako priliči, prebacismo na Oscare - je li režiser iznenađen da upravo njegov film predstavlja Rusiju na dodjeli nagrada američke Akademije?

- To je još ugodnije izenađenje, nije očekivano. Iznenađen sam odlukom, glasovima također. Sve je zasluga producenta koji se potrudio da svaki član ruskog odbora za kinematografiju vidi film. Dakle, to je najviše njegovo postignuće. Druga stvar koja je doprinijela jest što je 2011. isplivao konflikt zbog činjenice da je moj film (“Elena“, op.a.) bio nominiran s posljednjim projektom Nikite Mihalkova, šefa odbora. Konflikt je bio tako velik da se proširio i izvan granica Rusije.

Rezultat sukoba bio je da su članovi odbora dodani tako da je narastao broj ljudi koji bili nezavisni u svojim odlukama. Nepotizam je eliminiran jer su novi članovi bili “nezavisniji“, tako da je ta činjenica to omogućila. Međutim, moram spomenuti i jedan komentar čelnika ruskog oscarovskog odbora koji je tjedan dana kasnije, nakon što je odluka donesena, rekao se da komitet treba promijeniti jer on nije zadovoljan rezultatom ove godine. Pošteno je da se mlađi filmaši bore za jednaka prava za sve, no stariji žele zadržati hijerarhiju i uživati na lovorikama prošlosti - veli ruski redatelj.

“Levijatan“ u redovnu rusku distribuciju premijerno kreće petog veljače. Zvjaginceva pitamo što će tamošnja vlada reći kad film za koji je dobio 35 posto vladina novca krene u kina, je li ga podržala ili ne, pa tako strepi li i od kontroverzi.

- Ruski svijet je velik i specifičan. Vlada rijetko ikad kaže nešto. Dva dana prije nego što je film prikazan u Cannesu, u svibnju 2013., ruski ministar kulture dao je javni komentar i priopćio kako film ima talenta, ali mu se ne sviđa. To je jedini javni komentar koji sam čuo. Predsjednik Vladimir Putin je napravio javni komentar o mojim prethodnim filmovima i upitao se zašto ima samo tako malo filmova poput “Povratka“ kad smo se 2003. vratili sa Zlatnim lavom iz Venecije. Ljudi su u ruskom svijetu tihi i donose zaključke utiho.

Dakle, mislim da precijenjujete ulogu ruskih autoriteta u reguliranju kulturnih procesa. Oni ne gledaju uglavnom ništa i ne komentiraju, to jest možda gledaju, možda ne. Za mene je zato važnije javno mnijenje i reakcije publike su zasad dobre. No, ruska javnost je ovisna o TV-u. Ljudi koji najčešće idu u kina počinju sa 14 i vjerni su velikom ekranu dok ne navrše 24, dakle mahom su mlađi gledatelji. Uglavnom, mislim da autoriteti neće reagirati, ali vidjet ćemo kad film petog veljače krene u kinima diljem Rusije - govori nam Zvjagincev i nastavlja.

- Mogu se sjetiti slučajeva u zadnjih sedam godina kad je na snazi bila cenzura i uplitala se u kulturne procese. Ticalo se to filma “Rusija 88“ (2009.). Film se našao na jednom festivalu, a na međunarodni žiri utjecao je veliki autoritet u administraciji predsjednika. On je osobno nazvao i rekao da će biti problema ako film osvoji glavne nagrade te prijetio preko telefona. Na kraju je film osvojio drugu nagradu i to mu je stvorilo poteškoće u kinima, tijekom distribucije. Drugi slučaj vezan je za dokumentarac o Pussy Riot.

Trebao je biti prikazan u Gogolj-centru, no jedan telefonski poziv je također učinio da film nestane. Možda je ovakvih slučajeva bilo više, ali ova dva su poznata filmskom društvu. Ministar kulture je rekao kako će svi projekti koji zrcale talent imati podršku vlade, ali isto tako je rekao da Vitalij Manski neće biti financijski podržan jer nije lojalan ideološkom “mainstreamu“ ruske vlade - otkriva filmaš i dodaje kako je nedavno bio u Južnoj Koreji gdje mu je distributer priopćio da film poput njegovog ne bi nikad mogao biti snimljen tamo, kamoli prikazan, s čim se složio i jedan kineski redatelj.

- Ne razmišljam toliko o politici, ali ona prodire u naše živote i moramo reagirati. Za mene je najvažniji poriv, i kao čovjeka i kao filmaša, pričati istinu i govoriti što vidiš. To je sociološki aspekt naše interakcije sa stvarnošću, misija svakog autora. Znači, izraziti reakcije i boriti se s raspoloženjem društva čiji smo dio. Imamo odličnog ruskog pisca koji je živio pred 200 godina. Jednom je kazao “Ako me uspavate i probudite za 200 godina, znao bih što se događa u Rusiji da ne pogledam kroz prozor - pijančevanje i krađa. Korupcija je, dakle, trajno stanje Rusije - pripovjeda Zvjagincev. I votka. U filmu se ona ispija sve u šesnaest.

- U Torontu sam imao intervju s jednim meksičkim novinarom koji mi je rekao, u stilu, ako zamijenimo votku s tekilom, a studene ruske krajobraze s vrućinom i kaktusima, “Levijatan“ bi bio i priča o Meksiku. Rusi dosta piju. Razlika između Europe i Rusije jest što je kod nas hladnije pa se morate nekako zagrijati, a vino ne pomaže. Postoji jedna prastara uzrečica koja kaže “Što je dobro za Rusa, smrt je za Nijemca“ - našalio se malo inače ozbiljni režiser i prebacio na scenografiju filma.

- Lokacije koje vidite isprve nisu bile dio scenarija. Tražili smo prosječan ruski krajobraz, putovali u dosta gradova i već bili očajni jer nismo našli ništa što bi odgovaralo scenariju. Na koncu smo sjeli s kamermanom i na “google maps“ ukucali odgovarajuće pejzaže. Krajobraz je u konačnici nadogradio scenarij kad smo ga našli, kao da smo snimali na samome kraju svijeta. To je išlo na ruku utjecajima filma poput Knjige o Jobu i romana Thomasa Hobbesa, dalo mu mnoga značenja i mitološki kontekst - ističe Zvjagincev koji bi, kad smo kod lokacija, snimio film izvan Rusije, ali...

- Sve kreće od zapleta i priče. Ne rukovodim se turističkim putovanjimaprilikom odabira projekata. Ako zaplet treba drugu zemlju i geografijaje dio priče, zašto ne? Imao sam neke ponude, no nisam se našao uiskušenju. Da jesam, napravio bih već dosad neki film izvan Rusije -priznaje redatelj na kojeg su, saznajemo, utjecali isključivo velikanikinematografije.

- Mogao bih reći da sam staromodan što se toga tiče, zapeo u šezdesetima. Najdraži su mi Antonioni, Bergman, Bresson, Kurosawa...Znam da može zvučati trivijalno i doista je to klasična lista, ali biosam jako impresioniran kad sam gledao njihova remek-djela u muzeju filmau Moskvi. Studirao sam da budem glumac i nisam imao pojma tko jeAntonioni. Nakon što sam vidio “Avanturu“, oduševio sam se, to jenajviši nivo koji se može dosegnuti u pokretnim slikama - smatraZvjagincev, inače fan i blockbustera “King Kong“ Petera Jacksona,ali ne i “Johna Wicka“ i “Pravednika“, dvaju američkih akcijskihfilmova u kojima su Rusi opet negativci. Zanimamo se što misli o tomstarom-novom trendu ruskih negativaca u američkom filmu.

- Šteta je prava da smo još uvijek negativci. Ne može biti veći stereotip. Negativci postoje u svakoj naciji, očito. Svaka osoba je drukčija i to nije vezano za politički režim. Europa i druge države imaju drukčiju sliku Rusije. S jedne strane, politička situacija je neugodna, mi smo paradigma Cara i režima koji se vraća. Ali, moram reći da je život bolji, interesantniji i kompliciraniji od toga kakvu sliku Europa i Amerika imaju o nama. Lako je kritizirati. Svjestan sam da Rusija prolazi teška vremena, kao i ostatak svijeta.

Takve me stvari okupiraju više od moguće reakcije vlade na moj film. Znam kako težak život može biti danas za male ljude. Svi su krivi za ono što se događa u Rusiji i ostatku svijeta, svi smo dio jednog te istog “melting pota“, svi smo usred borbe, stojimo krvavih noseva i smatramo da je problem u onom drugom. No, gledajući unatrag, povijest će odgovoriti na pitanje tko je kriv. Ne branim Putina i njegovu politiku, ali 85 posto podrške Rusa koju ima nešto znači, očito postoji razlog zašto ga ljudi podržavaju.

MARKO NJEGIĆ

Pretplaćen na Cannes

Andrej Zvjagincev je ostvario jedan od najboljih novomilenijskih redateljskih debija s višestruko nagrađenim “Povratkom“ (2003.). Prethodno je u svijetu filma radio kao statist, ali bez većeg uspjeha, te režirajući TV serije. Nakon “Povratka“ Zvjagincev je postao dio elitnog festivalskog kruga. “Izgnanstvo“ (2007.) mu je prikazano u Cannesu, gdje se film okitio za najboljeg glumca. Na istom mjestu je za “Elenu“ (2011.) osvojio specijalnu nagradu žirija u Izvjesnom pogledu. A za “Levijatana“ je prošle godine, također u Cannesu, primio priznanje za scenarij.

U Hrvatskoj 26. veljače

“Levijatan“ je premijerno prikazan na Vukovar Film Festivalu koncem ljeta. Zatim se, u listopadu, zavrtio i na Zagreb Film Festvalu, pa i na Indie-reviji. U redovnu kinodistribuciju bi se, barem u Zagrebu, trebao naći od 26. veljače.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svi su krivi za ono što se događa u Rusiji i ostatku svijeta, svi smo dio jednog te istog ‘melting pota’, stojimo krvavih noseva i smatramo da je problem u onom drugom. Ne branim Putina i njegovu politiku, ali 85 posto podrške Rusa koju ima nešto znači [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VODEĆI RUSKI REDATELJ EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' O NOVOM FILMU 'LEVIJATAN' I stanju u rusiji [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-01-10 12:59:14 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-01-15 11:29:07 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-01-10 23:27:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5988 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/01/10/Spektar/2014-12-24T160155Z_1636093078_GM1EACP000N01_RTRMADP_3_RUSSIA-ENTERTAINMENT.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x533" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38299570 Threads: 6 Questions: 7091513330 Slow queries: 3298784 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608188380 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/andrej-zvjagincev-rusi-vole-putina-s-razlogom-259488 [printLink] => /kultura/andrej-zvjagincev-rusi-vole-putina-s-razlogom-259488?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233397 [name] => europskioscar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => europskioscar [link] => /tag/europskioscar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svi su krivi za ono što se događa u Rusiji i ostatku svijeta, svi smo dio jednog te istog ‘melting pota’, stojimo krvavih noseva i smatramo da je problem u onom drugom. Ne branim Putina i njegovu politiku, ali 85 posto podrške Rusa koju ima nešto znači [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VODEĆI RUSKI REDATELJ EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' O NOVOM FILMU 'LEVIJATAN' I stanju u rusiji [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Andrej Zvjagincev: Rusi vole Putina s razlogom [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-18-18-09-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/01/10/Spektar/2014-12-24T160155Z_1636093078_GM1EACP000N01_RTRMADP_3_RUSSIA-ENTERTAINMENT.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/01/10/Spektar/2014-12-24T160155Z_1636093078_GM1EACP000N01_RTRMADP_3_RUSSIA-ENTERTAINMENT.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Nemam neka očekivanja od osvajanja europskog Oscara, vidjet ćemo - kazao je vodeći ruski redatelj Andrej Zvjagincev (rođen 1964.) ususret dodjeli EFA-inih nagrada u hotelu “Radisson Blu Latvia“ (Riga), naveliko koristeći usluge prevoditeljice. Dobro da nije imao očekivanja - njegov je kontroverzni “Levijatan“, poput Östlundova “Turista“, izgubio bitku od poljske “Ide“ Pawela Pawlikowskog.

Može li se Zvjagincev revanširati Pawlikowskom? “Ida“ slovi za favorita na nadolazećim Zlatnim globusima i Oscarima, u kategoriji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, no možda bi joj “Levijatan“ mogao pomrsiti račune. Film je, naime, nedavno postao oskarovski “short-lister“ i upao među devet prednominenata, a za Zlatni globus je već predložen. Da je nominiran za Zlatni globus, Zvjagincev je doznao netom uoči europskih Oscara, stoga smo odatle i krenuli, uz nadu da se nešto neće izgubiti u prijevodu.

- Kakve osjećaje mogu imati u vezi Zlatnog globusa, nego isključivo pozitivne. Znam da to je lutrija, a globusovski “shortlist“ je napravljen od puno drugih odličnih filmova, tako da smo bili sretni doznavši za nominaciju. To je veoma ugodno iznenađenje i natječemo se u dobroj vjeri – započeo je Zvjagincev.
S Globusa se, kako priliči, prebacismo na Oscare - je li režiser iznenađen da upravo njegov film predstavlja Rusiju na dodjeli nagrada američke Akademije?

- To je još ugodnije izenađenje, nije očekivano. Iznenađen sam odlukom, glasovima također. Sve je zasluga producenta koji se potrudio da svaki član ruskog odbora za kinematografiju vidi film. Dakle, to je najviše njegovo postignuće. Druga stvar koja je doprinijela jest što je 2011. isplivao konflikt zbog činjenice da je moj film (“Elena“, op.a.) bio nominiran s posljednjim projektom Nikite Mihalkova, šefa odbora. Konflikt je bio tako velik da se proširio i izvan granica Rusije.

Rezultat sukoba bio je da su članovi odbora dodani tako da je narastao broj ljudi koji bili nezavisni u svojim odlukama. Nepotizam je eliminiran jer su novi članovi bili “nezavisniji“, tako da je ta činjenica to omogućila. Međutim, moram spomenuti i jedan komentar čelnika ruskog oscarovskog odbora koji je tjedan dana kasnije, nakon što je odluka donesena, rekao se da komitet treba promijeniti jer on nije zadovoljan rezultatom ove godine. Pošteno je da se mlađi filmaši bore za jednaka prava za sve, no stariji žele zadržati hijerarhiju i uživati na lovorikama prošlosti - veli ruski redatelj.

“Levijatan“ u redovnu rusku distribuciju premijerno kreće petog veljače. Zvjaginceva pitamo što će tamošnja vlada reći kad film za koji je dobio 35 posto vladina novca krene u kina, je li ga podržala ili ne, pa tako strepi li i od kontroverzi.

- Ruski svijet je velik i specifičan. Vlada rijetko ikad kaže nešto. Dva dana prije nego što je film prikazan u Cannesu, u svibnju 2013., ruski ministar kulture dao je javni komentar i priopćio kako film ima talenta, ali mu se ne sviđa. To je jedini javni komentar koji sam čuo. Predsjednik Vladimir Putin je napravio javni komentar o mojim prethodnim filmovima i upitao se zašto ima samo tako malo filmova poput “Povratka“ kad smo se 2003. vratili sa Zlatnim lavom iz Venecije. Ljudi su u ruskom svijetu tihi i donose zaključke utiho.

Dakle, mislim da precijenjujete ulogu ruskih autoriteta u reguliranju kulturnih procesa. Oni ne gledaju uglavnom ništa i ne komentiraju, to jest možda gledaju, možda ne. Za mene je zato važnije javno mnijenje i reakcije publike su zasad dobre. No, ruska javnost je ovisna o TV-u. Ljudi koji najčešće idu u kina počinju sa 14 i vjerni su velikom ekranu dok ne navrše 24, dakle mahom su mlađi gledatelji. Uglavnom, mislim da autoriteti neće reagirati, ali vidjet ćemo kad film petog veljače krene u kinima diljem Rusije - govori nam Zvjagincev i nastavlja.

- Mogu se sjetiti slučajeva u zadnjih sedam godina kad je na snazi bila cenzura i uplitala se u kulturne procese. Ticalo se to filma “Rusija 88“ (2009.). Film se našao na jednom festivalu, a na međunarodni žiri utjecao je veliki autoritet u administraciji predsjednika. On je osobno nazvao i rekao da će biti problema ako film osvoji glavne nagrade te prijetio preko telefona. Na kraju je film osvojio drugu nagradu i to mu je stvorilo poteškoće u kinima, tijekom distribucije. Drugi slučaj vezan je za dokumentarac o Pussy Riot.

Trebao je biti prikazan u Gogolj-centru, no jedan telefonski poziv je također učinio da film nestane. Možda je ovakvih slučajeva bilo više, ali ova dva su poznata filmskom društvu. Ministar kulture je rekao kako će svi projekti koji zrcale talent imati podršku vlade, ali isto tako je rekao da Vitalij Manski neće biti financijski podržan jer nije lojalan ideološkom “mainstreamu“ ruske vlade - otkriva filmaš i dodaje kako je nedavno bio u Južnoj Koreji gdje mu je distributer priopćio da film poput njegovog ne bi nikad mogao biti snimljen tamo, kamoli prikazan, s čim se složio i jedan kineski redatelj.

- Ne razmišljam toliko o politici, ali ona prodire u naše živote i moramo reagirati. Za mene je najvažniji poriv, i kao čovjeka i kao filmaša, pričati istinu i govoriti što vidiš. To je sociološki aspekt naše interakcije sa stvarnošću, misija svakog autora. Znači, izraziti reakcije i boriti se s raspoloženjem društva čiji smo dio. Imamo odličnog ruskog pisca koji je živio pred 200 godina. Jednom je kazao “Ako me uspavate i probudite za 200 godina, znao bih što se događa u Rusiji da ne pogledam kroz prozor - pijančevanje i krađa. Korupcija je, dakle, trajno stanje Rusije - pripovjeda Zvjagincev. I votka. U filmu se ona ispija sve u šesnaest.

- U Torontu sam imao intervju s jednim meksičkim novinarom koji mi je rekao, u stilu, ako zamijenimo votku s tekilom, a studene ruske krajobraze s vrućinom i kaktusima, “Levijatan“ bi bio i priča o Meksiku. Rusi dosta piju. Razlika između Europe i Rusije jest što je kod nas hladnije pa se morate nekako zagrijati, a vino ne pomaže. Postoji jedna prastara uzrečica koja kaže “Što je dobro za Rusa, smrt je za Nijemca“ - našalio se malo inače ozbiljni režiser i prebacio na scenografiju filma.

- Lokacije koje vidite isprve nisu bile dio scenarija. Tražili smo prosječan ruski krajobraz, putovali u dosta gradova i već bili očajni jer nismo našli ništa što bi odgovaralo scenariju. Na koncu smo sjeli s kamermanom i na “google maps“ ukucali odgovarajuće pejzaže. Krajobraz je u konačnici nadogradio scenarij kad smo ga našli, kao da smo snimali na samome kraju svijeta. To je išlo na ruku utjecajima filma poput Knjige o Jobu i romana Thomasa Hobbesa, dalo mu mnoga značenja i mitološki kontekst - ističe Zvjagincev koji bi, kad smo kod lokacija, snimio film izvan Rusije, ali...

- Sve kreće od zapleta i priče. Ne rukovodim se turističkim putovanjimaprilikom odabira projekata. Ako zaplet treba drugu zemlju i geografijaje dio priče, zašto ne? Imao sam neke ponude, no nisam se našao uiskušenju. Da jesam, napravio bih već dosad neki film izvan Rusije -priznaje redatelj na kojeg su, saznajemo, utjecali isključivo velikanikinematografije.

- Mogao bih reći da sam staromodan što se toga tiče, zapeo u šezdesetima. Najdraži su mi Antonioni, Bergman, Bresson, Kurosawa...Znam da može zvučati trivijalno i doista je to klasična lista, ali biosam jako impresioniran kad sam gledao njihova remek-djela u muzeju filmau Moskvi. Studirao sam da budem glumac i nisam imao pojma tko jeAntonioni. Nakon što sam vidio “Avanturu“, oduševio sam se, to jenajviši nivo koji se može dosegnuti u pokretnim slikama - smatraZvjagincev, inače fan i blockbustera “King Kong“ Petera Jacksona,ali ne i “Johna Wicka“ i “Pravednika“, dvaju američkih akcijskihfilmova u kojima su Rusi opet negativci. Zanimamo se što misli o tomstarom-novom trendu ruskih negativaca u američkom filmu.

- Šteta je prava da smo još uvijek negativci. Ne može biti veći stereotip. Negativci postoje u svakoj naciji, očito. Svaka osoba je drukčija i to nije vezano za politički režim. Europa i druge države imaju drukčiju sliku Rusije. S jedne strane, politička situacija je neugodna, mi smo paradigma Cara i režima koji se vraća. Ali, moram reći da je život bolji, interesantniji i kompliciraniji od toga kakvu sliku Europa i Amerika imaju o nama. Lako je kritizirati. Svjestan sam da Rusija prolazi teška vremena, kao i ostatak svijeta.

Takve me stvari okupiraju više od moguće reakcije vlade na moj film. Znam kako težak život može biti danas za male ljude. Svi su krivi za ono što se događa u Rusiji i ostatku svijeta, svi smo dio jednog te istog “melting pota“, svi smo usred borbe, stojimo krvavih noseva i smatramo da je problem u onom drugom. No, gledajući unatrag, povijest će odgovoriti na pitanje tko je kriv. Ne branim Putina i njegovu politiku, ali 85 posto podrške Rusa koju ima nešto znači, očito postoji razlog zašto ga ljudi podržavaju.

MARKO NJEGIĆ

Pretplaćen na Cannes

Andrej Zvjagincev je ostvario jedan od najboljih novomilenijskih redateljskih debija s višestruko nagrađenim “Povratkom“ (2003.). Prethodno je u svijetu filma radio kao statist, ali bez većeg uspjeha, te režirajući TV serije. Nakon “Povratka“ Zvjagincev je postao dio elitnog festivalskog kruga. “Izgnanstvo“ (2007.) mu je prikazano u Cannesu, gdje se film okitio za najboljeg glumca. Na istom mjestu je za “Elenu“ (2011.) osvojio specijalnu nagradu žirija u Izvjesnom pogledu. A za “Levijatana“ je prošle godine, također u Cannesu, primio priznanje za scenarij.

U Hrvatskoj 26. veljače

“Levijatan“ je premijerno prikazan na Vukovar Film Festivalu koncem ljeta. Zatim se, u listopadu, zavrtio i na Zagreb Film Festvalu, pa i na Indie-reviji. U redovnu kinodistribuciju bi se, barem u Zagrebu, trebao naći od 26. veljače.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/andrej-zvjagincev-rusi-vole-putina-s-razlogom-259488 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=7eae8da18bc7193e2addec638de530b39a22e60f [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Andrej+Zvjagincev%3A+Rusi+vole+Putina+s+razlogom&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fandrej-zvjagincev-rusi-vole-putina-s-razlogom-259488 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fandrej-zvjagincev-rusi-vole-putina-s-razlogom-259488 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svi su krivi za ono što se događa u Rusiji i ostatku svijeta, svi smo dio jednog te istog ‘melting pota’, stojimo krvavih noseva i smatramo da je problem u onom drugom. Ne branim Putina i njegovu politiku, ali 85 posto podrške Rusa koju ima nešto znači [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VODEĆI RUSKI REDATELJ EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' O NOVOM FILMU 'LEVIJATAN' I stanju u rusiji [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaVODEĆI RUSKI REDATELJ EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' O NOVOM FILMU 'LEVIJATAN' I stanju u rusiji

Andrej Zvjagincev: Rusi vole Putina s razlogom

Piše PSD.
11. siječnja 2015. - 00:27
Nemam neka očekivanja od osvajanja europskog Oscara, vidjet ćemo - kazao je vodeći ruski redatelj Andrej Zvjagincev (rođen 1964.) ususret dodjeli EFA-inih nagrada u hotelu “Radisson Blu Latvia“ (Riga), naveliko koristeći usluge prevoditeljice. Dobro da nije imao očekivanja - njegov je kontroverzni “Levijatan“, poput Östlundova “Turista“, izgubio bitku od poljske “Ide“ Pawela Pawlikowskog.

Može li se Zvjagincev revanširati Pawlikowskom? “Ida“ slovi za favorita na nadolazećim Zlatnim globusima i Oscarima, u kategoriji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, no možda bi joj “Levijatan“ mogao pomrsiti račune. Film je, naime, nedavno postao oskarovski “short-lister“ i upao među devet prednominenata, a za Zlatni globus je već predložen. Da je nominiran za Zla...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 20:18