StoryEditorOCM
DalmacijaMOTIKU U RUKE

Višani proizvedu tek 1 posto verdure potrošene tijekom ljeta na otoku!

Piše PSD.
14. veljače 2014. - 00:03
Može li se na otoku Visu povećati ekološka proizvodnja, kakva je trenutačna situacija, koji su problemi? O tim temama, na inicijativu Velimira Mratinića, jednog od pionira ekološke proizvodnje na Visu i dobitnika priznanja Hrvatski otočni proizvod (HOP) za viški hib, rapravljalo se na neformalnom sastanku na imanju poduzeća “Roki’s” u Pliskom polju na kojemu su, uz petnaestak viških ekoloških proizvođača (vinara, maslinara, vlasnika OPG-a), bili nazočni i predstavnici lokalne vlasti grada Visa na čelu s gradonačelnikom Ivom Radicom.

Ekološka proizvodnja na otoku Visu, kao proizvodnja pod nadzorom, započela je prije desetak godina i od tadašnjih dvoje proizvođača danas ih je već petnaestak.

Uvodno je Mratinić održao kratku prezentaciju iskustava ekoloških proizvođača i agroturizma iz Italije, kako bi ih zajedno usporedili i vidjeli što im je zajedničko i koje su prednosti viških ekoloških proizvođača. Viški gradonačelnik je tom prigodom konstatirao kako otok posljednjih godina ide naprijed, te kako ima puno potencijala kad je riječ o ekološkoj proizvodnji.

’Tržište na svom otoku ponekad zanemarujemo’

Otok Vis raspolaže značajnim poljoprivrednim površinama, što obrađenim, još više i neobrađenim, a ima i relativno velik broj mladih ljudi koji su aktivni u poljoprivredi. Sve njih manje-više muče zajednički problemi, to su finalizacija i plasman proizvoda te njihova naplata.

- Zaključili smo da ćemo se aktivno uključiti u izradu strategije razvoja otoka Visa, čiji je brzi početak najavio gradonačelnik Radica - kaže nam Mratinić.

- Ekološka poljoprivreda zasigurno je velik potencijal našeg otoka, ne samo izravno kao dohodak poljoprivrednicima, nego i kao nadogradnja turizmu. Zaključili smo da su turizam i poljoprivreda nedjeljivi, da su oni temelj budućeg, pa već i sadašnjeg brenda otoka Visa. Mislim da idemo pravim smjerom i da ćemo svi imati više koristi od toga te da će broj ekoloških proizvođača na otoku rasti. Trenutačno na Visu imamo problem nedostatka ekološkoga gnojiva koje je temelj proizvodnje i za sada ga kupujemo, međutim, Vis ima svojih neiskorištenih potencijala (velikih količina biomase).

Predstavnici viške komunalne tvrtke također su bili na sastanku i kazali su kako na budućem zajedničkom otočnom odlagalištu otpada Velington planiraju izgradnju i kompostane za proizvodnju ekološkoga gnojiva - dodaje Mratinić.

- Uz postojeću vodu koje danas, nakon višegodišnjih ulaganja u vododsustav, na otoku ima u izobilju, trebaju nam velike količine ekološkoga gnojiva kako bismo stvorili bazu za ozbiljnu poljoprivrednu ekološku proizvodnju koja je na Visu moguća, ne samo za potrebe stanovništva i turista, nego i puno šire. Svi smo toga svjesni, blizu smo Splita kao potencijalnog tržišta, to je dobar cilj.

Mnogi proizvođači pogriješe kad razmišljaju kako prodati svoje proizvode što dalje i u izvozu, a nisu pokrili svoje okruženje. Nije mala stvar prodati svoj proizvod u svom susjedstvu, to su značajna tržišta koja ponekad zanemarujemo - rekao nam je Mratinić.

Na druženju u Pliskom polju iznesen je i podatak da je Vis prošle godine ostvario oko 400 tisuća noćenja, a poražavajuće je da se istovremeno na otoku proizvede tek jedan posto potrošene verdure. O tome Mratinić kaže:
- Ako stvari gledamo iz svog malog ugla pojedinačnog proizvođača, one izgledaju nerješive.

Međutim, ako se pogledaju brojke, ako se pogleda nešto u vremenskom razdoblju od 5 do10 godina, onda vidimo da treba sjesti, razmisliti i odraditi pravu strategiju i rezultati neće izostati. Naravno, ništa se neće dogoditi preko noći. Uostalom, i mi smo bez neke velike startegije u posljednjih desetak godina došli od dva na petnaestak certificiranih ekoloških proizvođača.

U marketinškom smislu za otok Vis to znači puno; i ne samo za prodaju finalnih proizvoda pojedinih proizvođača, to znači i puno za otočni turizam, za naše goste koji će doći jer će oni ne samo direktnom kupnjom proizvoda od proizvođača, već i kroz ponudu restorana, kafića, konoba doći do tih proizvoda s otoka Visa.

Ne mogu kupiti ono što se na Visu proizvodi

Neću biti isključiv i reći kako to moraju biti samo ekološki proizvodi, ali mislim da nam prioritet mora biti zapošljavanje novih ljudi, stvaranje proizvoda na otoku i pronalaženje načina kako taj proizvod prodati što više na otoku ili u njegovoj blizini.

Na skupu u Pliskom polju dogovoreni su novi sastanci.

- Želimo poboljšati uvjete upoznavanja naših gostiju s otočnom ponudom. Trenutačno naši gosti na raspolaganju imaju samo jednu jedinu specijaliziranu prodavaonicu u gradu Visu, što je nedopustivo da tolika masa ljudi prođe po otoku, a ne mogu kupiti ono što se na Visu proizvodi i nudi. Istovremeno, tražimo neka druga mjesta za prodaju i na udaljenim destinacijama, iako prvo treba poraditi na prodaji na licu mjesta, to je velika stvar - rekao je na kraju Mratinić.

Bogoljub Mitraković
snimio Marko Miščević / Cropix

Obrađeno manje od 300 ha

Od ukupne površine (90,3 kilometra četvorna), prema Mratinićevim riječima, na otoku Visu prije 100 godina bilo je obrađeno 2700 hektara zemljišta, od čega 800 hektara oranica, a danas manje od 300 hektara - prijašnjih tek 10 posto. Od svih otoka u okruženju, riječ je o najvećim poljoprivrednim površinama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. travanj 2024 03:15