StoryEditorOCM

‘Alati za moderno doba‘: HT i ERF organizirali edukaciju za prevenciju rizičnog ponašanja djece na internetu

Piše Ahmet Kalajdžić
15. ožujka 2024. - 14:19

Tehnologija je utkana u sve pore svakodnevice, olakšava nam rad i bez nje su nemogući život, poslovanje i zabava. Ona olakšava i djeci učenje, ali im istodobno donosi i rizike kao što su prekomjerna uporaba interneta i upuštanja u rizična ponašanja mogu dovesti i do ovisnosti o internetu. Upravo stoga su zagrebački Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet (ERF) i Hrvatski Telekom osmislili i pokrenuli program "Alati za moderno doba", prvi znanstveno utemeljeni program s ciljem prevencije rizičnih ponašanja osnovnoškolaca, prvenstveno učenika 7. i 8. razreda te adolescenata u virtualnom okruženju. Cilj je osnažiti djecu u području bitni socijalno-emocionalnih vještina za razvoj odgovornog ponašanju u online-svijetu, o čemu prof. dr. sc. Neven Ricijaš s ERF kaže:

image

prof.dr.sc. Neven Ricijaš s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Tonči Plazibat/cropix

-Internet funkcionira kao svojevrsni paralelni svijet u kojem imamo niz interakcija i kroz koji zadovoljavamo brojne psihološke potrebe. Istovremeno, u virtualnom okruženju postoje i rizici o kojima je nužno voditi računa od najranije dobi. Oni su vezani su uz prekomjerno korištenje društvenih mreža, agresivnu komunikaciju, cyberbullying, rizično seksualno ponašanje, online kockanje, ekscesivno korištenje videoigara i slično. Ulaganjem u socijalno-emocionalne vještine možemo prevenirati određena rizična ponašanja te od 14. do 16. ožujka educiramo stručne suradnike (socijalne pedagoge, psihologe, pedagoge) i nastavnike u osnovnim školama kako da provode preventivni program "Alati za moderno doba" kojeg je ERF razvijao četiri godine. Program je znanstveno evaluiran kao učinkovit. Educirani djelatnici škola kroz 12 tjedana će realizirati 12 strukturiranih i interaktivnih radionica s učenicima te ulagati u njihov pozitivan razvoj.

Za činjenicu da mlade na neka rizična online ponašanja pozivaju poznate osobe koje bi im trebale biti uzor ili pak influenceri, profesor Ricijaš ističe da se razvoj socijalno-emocionalnih vještina i unutarnjih kapaciteta djece pokazao učinkovito, ali ne i zastrašivanje i mistificiranje rizika:

image
Tonči Plazibat/cropix

-Važan čimbenik na kojem ovaj program počiva jest razvoj kritičkog mišljenja. Interaktivne radionice kroz koje će djeca proći potiču se da kritički i sama promišljaju o svijetu oko sebe te porukama iz virtualnog okruženja i interakcija u online-odnosima, da kroz to uče i jačaju unutarnju zaštitu od budućih rizika. Industriju ne možemo spriječiti da radi komercijalni i oglašivački posao, ali programom možemo utjecati kako će djeca to percipirati i donositi zaključke iz onog što vide. Program sadrži i jedno interaktivno predavanje za roditelje te predavanje za sve učitelje škole. Svjesni smo da bi možda bilo bolje da su tri predavanja za roditelje, ali bi već sad vremenski zahtjevni program tad bio prezahtjevan za realnu izvedbu u školi. Educirani voditelji će znati kako u dva sata s roditeljima odraditi interakciju ključnih

tema u virtualnom okružju i kako im pomoći da se nose s njima često nepoznatim svijetom. Jer, danas roditelji znaju za Tik-tok, ali vrlo često ne i sve funkcije i interakcije, nisu ni svjesni niza rizika niti zamki kojih ima u online-svijetu. Isto je i sa Snapchatom kao drugoj najpopulanijoj mreži kod mladih.

Naš sugovornik ističe da se u Hrvatskoj posljednje desetljeće dosta ulaže u preventivne školske programe i da se škola postupno odmiču od klasičnog obrazovnog aspekta usmjerenog samo na znanje i školsko gradivo:- Suglasnost, odnosno pozitivno stručno mišljenje, da ovaj program postane dio kurikuluma osnovnoškolskog obrazovanja dale su Agencija za odgoj i obrazovanje te Ministarstvo znanosti i obrazovanja s kojima surađujemo. Veseli me da je prepoznata nužnost ulaganja u socijalno-emocionalne vještine: jačanje svijesti o sebi, kritičko mišljenje, nošenje s neugodnim emocijama, komunikacijske i vještine nošenja s problemima. Obrazovni sustav je shvatio da ulaganjem u te vještine ulaže u pozitivni razvoj djece. Hoće li u budućnosti djeca biti društveno kritičnija i proaktivnija od nas koji smo, možda, naučili biti poslušniji, vidjet ćemo kroz iduće desetljeće. Edukacije smo od listopada 2023. imali u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Varaždinu, a sve tamošnje škole već provode program. Sad smo u Dubrovniku i potom opet u Zagrebu. Zaposlenici škola su vrlo zadovoljni edukacijama te imamo jako dobar feedback. Sve ide po planu i ove će školske godine oko dvije tisuće učenika u Hrvatskoj biti obuhvaćeno ovim Programom. Edukacije u suradnji s Hrvatskim Telekomom nastavljamo iduće školske godine, bit će dosta posla jer želimo da sve osnovne škole provedu ovaj program, a stečene vještine postanu neodvojivi dio naše djece!

Stručnjak za korporativne komunikacije Hrvatskog Telekoma Daniel Hajden izravno je uključen u projekt implementacije ovog preventivnog programa za kojeg kaže da je Hrvatski Telekom, kao društveno odgovorna kompanija, u cjelokupnom radu usmjeren dobrobiti različitih dobnih skupina, a poseban naglasak stavljaju na mlađu i stariju populaciju:

image

Daniel Hajden, stručnjak za korporativne komunikacije Hrvatskog Telekoma

Tonči Plazibat/cropix

- Sretni smo jer smo za partnera imamo zagrebački Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet koji je razvio program kojem smo postali financijski i logistički partner. U školskoj 2023./2024. godini odlučili smo se za šest ciklusa edukacija. Izuzetno smo zadovoljni odazivom škola na edukacije: premašio je sva naša očekivanja i u samo nekoliko sati popunili smo sve prijave, što govori o vrlo velikoj zainteresiranosti i potrebi za ovakvim preventivnim programima. Tehnologija i komunikacija utkani su u naše cjelokupno poslovanje, no istovremeno znamo kako prekomjerno korištenje iste sa sobom može nositi i određene rizike. Ovim programom nastojimo prevenirati rizike kao što su primjerice pretjerano korištenje interneta i društvenih mreža, upuštanje u online kockanje, izloženost cyberbullyingu te osnažiti djecu, ukazati im na aspekte brige o mentalnom i fizičkom zdravlju, naučiti ih da svjesno i odgovorno koriste internet, društvene mreže i budu oprezni i kritični u online-okruženju. Trenutno smo izrazito zadovoljni u kojem smjeru se projekt razvija, a konkretne pokazatelje i rezultate imat ćemo već najesen, odnosno početkom sljedeće školske godine. Naša velika želja je narednih školskih godina osigurati svim školama u Hrvatskoj mogućnost sudjelovanja u programu "Alati za moderno doba". Mislim da smo na dobrom smo putu i vjerujemo u uspjeh!

 

25. travanj 2024 20:36