Dalmacija Split

Nije sve crno

Škverovi jesu na koljenima, ali mlada Martina Andrun ima dobar plan: jedina žena s diplomom iz brodogradnje ne boji se za budućnost

Nije sve crno

Hrvatska brodogradnja odavno je na koljenima, agonija radnika koji ne znaju trebaju li i sutra doći na svoje radno mjesto te hoće li za obavljeni posao biti i plaćeni, odavno je prisutna u ovoj industrijskoj grani. Zadnji u nizu škverova – slučajeva koje smo gledali na ulicama Pule, ali i Zagreba, tijekom štrajka djelatnika pulskog "Uljanika" i riječkog "3. maja", pa čekanja na isplatu plaća radnicima trogirskog "Brodotrogira", samo su potvrdili tezu kako hrvatsko znanje u izgradnji plovila svih vrsta – nestaje.

Stoga poprilično čudno zvuči kada netko upisuje studij brodogradnje i još se radi o – djevojci.

– Itekako smo traženi na tržištu jer zahvaljujući naših predanim škveranima i dalje nas Hrvate cijene svugdje u svijetu kao prave "meštre od broda" – u priču nas uvodi 24-godišnja Martina Andrun, koja je ponosna vlasnica prve diplome petogodišnjeg studija brodogradnje splitskog FESB-a. Od samo njih dvoje studenata!

Niže nam mlada Splićanka i one bitne podatke za cijelu priču o brodogradnji:

– Diplomski studij brodogradnje na splitskom FESB-u otvoren je u akademskoj godini 2017./2018. U početku je na prvoj godini diplomskog studija upisano četvero studenata, dok je petu godinu upisalo dvoje studenata, koji su se prebacili s riječkog sveučilišta na svoj izvorni fakultet FESB. Jedno od tih dvoje studenata sam ja, a drugi je kolega Stipe Čelica.
Doznajemo još kako zainteresiranost učenika za ovaj studij oscilira. Naime, preddiplomski studij u Splitu nekad upisuje gotovo 30 studenata, dok postoje i godine kad ih se upiše jedva osam.

– Nažalost, dosta učenika nema potpunu sliku o tome što se nakon završetku studija može raditi i koje se vještine stječu. Učenici su uplašeni težinom fakulteta, međutim, uz malo truda i vremena polako se premoste ti početni strahovi te studenti uspješno završavaju navedeni studij – iznosi nam dalje Martina "sumnje" što se tiče izbora brodogradnje kao životnog zanimanje, te naglašava i ono što je nju privuklo i što je prednost fakulteta koji nije, ajmo ga nazvati – popularan!

- S obzirom na manji broj studenata nego što upisuju drugi studijski programi, studenti brodogradnje imaju privilegij individualnog rada, pomoći u svakom trenutku od strane profesora te sudjelovanja na raznim svjetskim natjecanjima koje oni sami biraju. Tako sam s kolegama u ljeto 2016. godine sudjelovala na natjecanju "Hydrocontest" u Lausanni u Švicarskoj, na Ženevskom jezeru, kad smo kao ekipa od osam studenata s treće godine preddiplomskog i stručnog studija brodogradnje skupa izrađivali dva plovila te se s njima natjecali protiv ekipa iz cijelog svijeta. U sklopu priprema za "Hydrocontest" i drugih sličnih natjecanja studenti projektiraju i izrađuju sami svoje brodove, slično je bilo i sa studentima starijih generacija koji su se natjecali na natjecanju "Waterbike Regatta" u Berlinu 2015. i Istanbulu 2014. godine. Užitak je što tijekom studiranja imate praksu cijelo vrijeme, potiče se vaša kreativnost stvaratelja sutra broda, jahte, jedrilice...

No u ovoj ženskoj ćakuli o muškom zanimanju, doznajemo i to kako brodogradnja nije samo – gradnja broda!

– Grane brodogradnje su u užem smislu konstrukcija, tehnologija izrade, hidrodinamika te projektiranje, odnosno osnivanje broda i ostalih plovnih objekata. Povrh toga, ona je interdisciplinarna znanost kroz koju se isprepleću znanja vezana uz srodne i naoko manje srodne znanosti, kao što su strojarstvo, elektrotehnika, računarstvo, građevina, arhitektura, ekonomija, menadžment itd. Uz rješavanje interdisciplinarnih problema, inženjer brodogradnje sposoban je rješavati probleme poput stabiliteta, propulzije, pomorstvenosti, vibracija i sigurnosti putnika pri plovidbi – oduševljava nas Martina širinom znanja koje dobiva diplomirani inženjer brodogradnje, pa nastavlja:

– Tako objedinjen spektar znanja i vještina kojima pojedinac ovlada završivši cjelokupan studij brodogradnje, od pet godina faksa, dovodi ga do velikih mogućnosti zaposlenja. Inženjer brodogradnje je taj koji integrira razne aktivnosti i preuzima odgovornost za cjelokupan proizvod koji mora zadovoljiti često oprečne zahtjeve.

Upravo je je inženjer brodogradnje kreativac koji posjeduje logičko razmišljanje pri projektiranju, konstruiranju te remontu brodova, brodica i ostalih plovila i pomorskih objekata poput: trgovačkih, putničkih, radnih, ratnih brodova, podmornica, platformi, brzih i specijalnih brodova, jedrilica, motornih jahti i raznih drugih rekreacijskih plovila. Neki od ovih brodova su među najvećim, najkompleksnijim i najcjenjenijim proizvodima u svijetu koje je proizvela ljudska vrsta. Bez njihova doprinosa društvu u smislu sigurnosti prijevoza svih svjetskih dobara, svijet kakav danas poznajemo ne bi bio moguć.

A gdje je mjesto sada tim stvarateljima "plovećeg carstva", jer posla za njih – po iskustvu koje imamo s hrvatskim škverovima – očito nema!

– Pa nije baš sve tako crno ili bijelo. Inženjeri brodogradnje imaju razne prilike za zapošljavanje u Hrvatskoj i svijetu. Glavni poslovi u kojima se inženjeri bave, osim rada u brodogradilištu, jesu poslovi vezani uz projektiranje jahta i jedrilica u privatnim projektnim uredima koji rade za Hrvatsku, ali i za inozemstvo. Nalaze se i specijalizirani poslovi vezani uz opće projektiranje i projektiranje opreme, proračune stabiliteta, te direktne proračune čvrstoće i vibracija konstrukcije, pomorstvenosti i hidrodinamičke analize. Dio zaposlenja zauzimaju i poslovi u remontu, nadzoru izrade novogradnje, Hrvatskom registru brodova, ali i svim ostalim stranim registrima brodova jer su svi oni dužni nadgledati izgradnju i odobravati brod za plovidbu u određenim vremenskim intervalima prema pravilima, pa time nerijetko imaju svoje urede u blizini većih i manjih brodogradilišta u Hrvatskoj – doznajemo od Martine, koja nam sve ovo potvrđuje i brojnim komplimentima na račun naših stručnjaka, među kojima je sada i ona:

– Zbog svestranosti i vještina stečenih tijekom studija brodogradnje, mogu reći da su inženjeri brodogradnje cijenjeni na tržištu rada, pa ih i tvrtke koje nisu nužno srodne brodogradnji često zapošljavaju zbog njihove sposobnosti učenja i usuglašavanja oprečnih zahtjeva. U svijetu se također cijene inženjeri brodogradnje koji su završili studij u Hrvatskoj. Većina studenata iskoristi mogućnost prakse te radi u tvrtkama u struci, a nakon završetka studija mnogi od njih ostaju u tim tvrtkama i dobivaju zaposlenje.

Split, Rijeka, pa opet Split

- Kao žena nisam imala problema na studiju. U Rijeci sam završila prvu godinu diplomskog studija jer u to vrijeme diplomski studij brodogradnje još nije bio otvoren u Splitu.

Nakon otvaranja, prebacila sam se na drugu godinu diplomskog studija na moj FESB. Kako mi je studiranje u Splitu donijelo lijepa sjećanja, tako sam u Rijeci stekla mnoga prijateljstva i dobra iskustva – zadovoljna je Martina uvjetima svog obrazovanja i u Rijeci i u Splitu.

Tržište robotskih ronilica

Brodogradnja na splitskom FESB-u je novi studij u Hrvatskoj koji primjenjuje svjetske trendove učenja u brodogradnji i sličan je načinu studiranja u Švedskoj i Velikoj Britaniji.

Fokus studija je stjecanje praktičnih inženjerskih znanja i vještina kroz rad na studentskim projektima. Studenti sami ili u timovima izabiru projekt malog plovila u kojem će sudjelovati tijekom studijske godine. Projektni zadaci su vezani uz predmete i ispite te studenti više vremena provode u praktičnom projektiranju i izradi plovila, a manje u učionicama slušaju teorijska znanja. Uspješno realizirani projekti studenata već godinama se pojavljuju na međunarodnim natjecanjima, pa su tako studenti FESB-a bili u Turskoj, Grčkoj, Švicarskoj, Njemačkoj itd.
Iako većinom, kod nas, prevladava mišljenje da je brodogradnja samo rad u velikom brodogradilištu, zapravo je rad u škveru samo dio mogućih poslova brodograditelja.

U svijetu su aktualni novi trendovi u brodogradnji, posebno aktualna je mala brodogradnja, specijalna plovila, autonomni brodovi i ronilice, električni brodovi, koji sve veći tržišni udio. Za primjer samo tržište robotskih ronilica će od oko 200 milijuna američkih dolara koliko se knjižilo 2016., narasti na više od dvije milijarde američkih dolara do 2022. godine.

Rast potreba za stručnjacima u brodogradnji je sve veći i kod nas, budući brojne strane tvrtke traže i zapošljavaju sve veći broj diplomiranih brodograditelja. Svjetski poznate firme otvaraju urede u Hrvatskoj i rade projekte za cijeli svijet – doznajemo sa splitskog FESB-a, kao i ovo:

– Inženjeri brodogradnje su stručnjaci širokog tehničkog znanja i lako se mogu zaposliti u raznim inženjerskim granama gdje god se rješavaju kompleksni projektni problemi, jer nema proizvoda koji je tako zahtjevan i sveobuhvatan kao brod. Oni su tako uspješni i kao voditelji projekata, kao dizajneri u npr. automobilskoj industriji, naftnoj industriji, a rade i na razvoju specijaliziranog softvera za domaće i strane kompanije.

Diplome prvoj generaciji

U akademskoj godini 2017./2018. počelo je izvođenje sveučilišnog diplomskog studija brodogradnje na splitskom FESB-u, koji traje dvije godine. Kapacitet studija je 20 studenata, a ove godine će diplomirati prva generacija.

 

Naslovnica Split