StoryEditorOCM
Zadar plusBREND KOJI SE PROČUO

"Juta Spiza" iz Kaštela žari i pali po Zadru: Dobre stvari nastaju spontano, tako je krenula i naša priča...

Piše Mišel Kalajžić
14. ožujka 2021. - 15:42

Bilo je to u razdoblju prije izbijanja pandemije koronavirusa, jedan je bajkerski klub u Zadru organizirao rock festival, a osim ponude pića na repertoaru je bio i – burger party. Ne bilo kakav, jer ukusne mesne zalogaje u pecivu začinila je do tada nepoznata Juta spiza, izbor ljutih i malo manje ljutih umaka mladog poduzetničkog bračnog para iz Kaštel Staroga. Osim po žestokoj svirci, ta je noć ispred bajkerskog kluba u Zadru ostala upamćena i po ukusnim ljutim umacima koji su začinili burgere i usmena je predaja prema budućim obožavateljima krenula...

Korona je dokinula koncerte i rockerski život, ali Juta Spiza je preživjela i zahvaljujući online narudžbama i dostavi osvojila mnoga kućanstva Zadrana, ali i drugih gradova i mjesta širom Dalmacije, pa i Hrvatske. Kao da nam život nije dovoljno „ljut” pa ga još moramo začiniti i „jutim umacima”? A opet, kažu da je spiza začinjena chili umacima i raznim mješavinama derivata papričica zdrava, te da čak i koronu tjera. Tko će ga znati, u svakom slučaju Branku Bočini i njegovoj supruzi dobro ide u uzgoju papričica, spravljanju umaka i smišljanju zaj... imena svojih proizvoda. Ali krenimo redom...

- Kako sve dobre stvari nastanu spontano, tako je krenula i naša priča. Tamo neke 2010. godine smo kuhali za sebe, pa za prijatelje, pa za neke poznanike koji imaju restorane... I malo po malo, mic po mic, kuhamo za cilu državu – kaže nam Branko.
Brend se formirao 2013. godine, tada su imali upit za 100 i nešto bočica, ali uvjet je bio da isporuče i račun. Polako je krenuo s papirologijom i to je bio glavni okidač. Teoretski nisu više imali prepreka za prodaju.

- Sklepali smo i prvu web stranicu, potrudili se dizajnirati naljepnicu i lagano krenuli s web prodajom. Dosta sam radio na tome da se priča pročuje i da što više ljudi dobije naše umake. Tada je to bio relativno nov začin za našu kuhinju. Ljudi su se uglavnom bojali ljutoga, neki se boje i dan danas. Sjećam se da smo veliki dio podijelili, jednostavno ideja je bila svu zaradu pretvoriti u još više bočica i onda isprazniti lager svako mjesec-dva. O novcu i profitabilnosti se nije puno razmišljalo, novaca nije bilo – prisjeća se Bočina početaka.

Do danas je kroz njihovu kuhinju prošlo već oko 100 proizvoda. Trenutno stanje web shopa je 40 komada umaka, ali je od toga 25 stalna postava. Baziraju se na srednje ljutim (cayenne, tabasco) i superljutim paprikama (habanero pa sve do caroline reaper). S blagim sortama uopće ne rade jer se nisu uspjele ukomponirati u njihovu kuhinju. Jednostavno su prelagani za njihove nepce. Zato je velika potražnja za srednje ljutim umacima, 2 i 3/5, toga jednostavno nikad dosta. Tu dominira As Kupa s aromom dima, nešto kao američki bbq umak i u zadnje vrijeme dosta je skočila Vlaška, ljuti umak od kisele kapulice, kaže nam.
- Dosta se igramo i s marmeladama, uvijek imamo nešto slatko-ljuto u ponudi. Trenutno je to marmelada od kaštelanske mandarine, ali mi je favorit ostala Cigulica, marmelada od smokve, koja je trenutno rasprodana – ističe Branko.

Pitamo ga kako je došlo do toga da su se proširili i izvan granica Kaštela, Splita i Dalmacije?

- Internet, facebook..., nema druge. Putovali smo dosta i po sajmovima, te radili natjecanja. Nažalost, danas smo previše narasli pa jednostavno nemamo više vremena za promociju preko sajmova. Dosta nam je pomogla promocija preko facebook stranica. Najbitniji čimbenik je očito bila sasvim drugačija priča i prezentacija. Konkurenciju smo tada i danas gledali kao nešto dobro, jer se uvijek trudimo biti drugačiji. Mislim da je ta prizemna priča kroz šalu otvorila mnoga vrata. Najveći potrošač je internet kupac. Maloprodaja preko web-a nam je broj 1., do te mjere da se veleprodajom uopće ne zamaramo. Ok, postoji i veleprodaja, Victa u Splitu, te Spicy Days su dobri kupci, ima još nekoliko restorana, no definitivno najveći kolač odlazi na maloprodaju. Od Dubrovnika do Osijeka, mislim da nema grada u kojeg nismo dostavljali umake. Web shop nam je primarni kanal prodaje, uvijek je bio. Dosta znanja i truda je u to uloženo. Možemo se pohvaliti da webshop radi od 2013. godine, nudi nekoliko načina plaćanja i brzu dostavu preko kurirske službe. Moja generacije i generacije koje dolaze kupuju bez problema online, stoga je to bio razborit korak – kaže Branko dodajući kako tim Jute Spize u osnovi čini – duo!

- Najveća pomoć i potpora dolaze od supruge Marine. Iako nije blesava za ljutim kao i ja, dosta je pedantna u nekim stvarima, tako da činimo dobar tim. Prilikom sadnje, branja i nekih većih poslova, naravno, uskaču svi poznati – ističe.
Pitamo ga tko smišlja smišne nazive umaka tipa najnoviji „Pizdun paket”, As kupa, prase?...

- Imena, kao i smjer firme, najbolje se rade nakon boce vina. Najradije bi rekao da ja stojim iza tih imena, ali pizdarije padaju napamet tek iz 23 sata. Težimo tome da svaki proizvod osim u receptu ima i dalmatinsku notu u imenu. Ako je moguće, rado ukomponiramo svakakvu glupost u ime. „Pizdun paket” je sigurno hit, za blagdane smo izbacili rekordan broj paketa s porukom „čak i pizda ka ti zaslužuje poklon”... Ako se ne šalimo, ostarit ćemo brzo – smije se Branko.

Imaju i vlastitu proizvodnju papričica. Nagovaramo ga da nam otkrije nešto više o tome.

- Izazova u proizvodnji ima puno. Najveći je bio sigurno naučiti kako fermentirati ljute paprike kako bi im produžili vijek trajanja i poboljšati okuse. Koristimo 3-4 baze, srednje ljuto, super ljuto i brutalno ljuto, te od te tri baze radimo gotovo sve naše proizvode. Nekad je to kombinacija baza srednje i super ljuto, a nekad je to samo jedna baza uz dodatak nekog začina. As Kupa je naš najsloženiji umak, ima preko 20 sastojaka, Mirodija ide odmah nakon njega sa cilim šarenilom mediteranskih začina, te nasuprot njih imamo recimo Sparinu, koja je produkt srednje-ljute baze i gomile češnjaka, u teoriji samo dvije komponente.
Imamo i vlastiti youtube kanal, no recepte za jela nemamo. Svi naši recepti se temelje na klasičnim receptima koje zna svaka baka, mama ili supruga, ništa novo u tom polju, no specifični su po tome što u jednom trenutku dodamo nešto ljuto. U teoriji ni kuhanje svakog drugog kupca se ne treba razlikovati, ljuti umak je samo još jedan začin kojega trebaju dodati. Oni biraju hoće li to biti ljuti umak s puno češnjaka ili ljuti umak s kiselom kapulicom – ističe Bočina.

Koliko ljuto zapravo čovjek može izdržati, a da ne popiz..., pardon, da ne prokuha od ljutine?

- Kategorije nam idu od 2 do 5/5. kategoriju 1/5 nikad nismo radili, mislim da ta kategorija nema smisla. Ljuti umak mora biti ljut, stoga radimo od 2 do 5. Dvojka je sigurna za sve, od djece do penzionera. Nitko neće dobiti aritmiju srca. Trojka je relativno sigurna. Malo će peckati, ali nitko neće imati trajne posljedice. Četvorka je već problematična za prosječnog konzumenta. Netko bi mogao imati traume. A petica je već priča za sebe. To uglavnom konzumiraju ljudi koji su cijepljeni protiv straha ili im fali koja daska u glavi – kaže chef Jute Spize.

Zanima nas otvoreno, može li se i na koji način živjeti od Jute Spize, kako su u poslovnom smislu preživjeli koronu?

- Može se živjeti od dobrog i kvalitetnog proizvoda, to bi trebalo vrijediti za bilo koju industriju, neovisno proizvodili ljute umake ili med. Ako te kupci prepoznaju, neće biti problema. Mi pak imamo drugi problem, svjesni smo da je ovo u osnovi poljoprivreda te ne želimo biti previše ovisni o njoj. Živimo skupa s njom. Prošle godine smo pretrpjeli ogromnu tuču, u tom trenutku sam pomislio da je sve gotovo, odnosno propala je godina. Da mi je to bio jedini izvor prihoda, dobio bih čir na želucu isti tren. Na sreću Juta Spiza je samo hobi koji je narastao. Ja sam od ponedjeljka do petka web dizajner, a subotom kuham umake... Eto tako nekako. Proizvodnja ljutih umaka nije osjetila koronu. Web shop funkcionira odavno, pa nam je tako i lockdown donio porast web narudžbi, ali je i naravno smanjen broj veleprodajnih narudžbi za trgovine. Ipak balans na kraju godine je bio jako dobar, te smo čak i 2020. godine imali rast, iako smo očekivali veliki pad – kaže na kraju Branko Bočina.

Uz Jutu Spizu život izgleda može biti i sladak, pa mlade poduzetnike pune pozitivne energije poput njih valja podržati. Kao začin jelima i – životu.

29. travanj 2024 02:39