Stil Prostorija

Spoj tradicija istoka i zapada: lampe od filca, čajnici od papira

Šeherezada, jedna od najpoznatijih perzijskih junakinja svih vremena, dosjetljiva pripovjedačica iz “Tisuću i jedne noći”, inspirirala je brojne umjetnike za kreativno stvaralaštvo, pa tako i dizajnericu Sibu Sahabi koja je svoju kolekciju lampi od filca posvetila upravo njoj.

Od trenutka kada je 1717. godine francuski pisac Antoine Galland svojim prijevodom približio Šeherezadu zapadnoj publici, fascinacija njezinim likom ne prestaje. Transponirana je u brojne romane, filmove, serije i računalne igrice te je postala predmetom brojnih teorijskih rasprava o položaju žena u društvu, njihovu samoodređenju i neovisnosti.

Kolekcijom lampi/lustera ‘Sherazade’, koja je proteklog mjeseca bila izložena na SALON/KANT-u u amsterdamskom muzeju Bijbels, i Siba Sahabi odala joj je svoj hommage.

Očarana noćnim siluetama bliskoistočnih krovova, ova je dizajnerica, njoj svojstvenom tehnikom oblikovanja trakicama, oblikovala seriju od tri skulpturalna rasvjetna tijela. Trakice filca premazala je bojom koja zbog svoje metalik nijanse ostvaruje bolju refleksiju svjetla.

Sibi Sahabi ovo nije jedini izlet na Istok, zapravo čitav njezin rad za cilj ima pokazati isprepletanja kultura, odnosno njihova međusobna utjecanja koja u konačnici rezultiraju obnovom i bogatstvom.

Posebnu je strast pokazala prema proučavanju i interpretaciji europske i srednjoistočne keramike, o čemu, na primjer, svjedoči i njezina kolekcija “Between Two Rivers”. Naziv serije je grčki prijevod za Mezopotamiju, koja je bila mjesto rođenja lončarskog kola, oko 3500. godine u gradu Uru.

Iako se vratila na “ishodište”, ona je svojoj “keramici” dala jedinstven izraz u filcu kroz deset “posuda”/skulptura. Neobičan spoj materijala i predmeta, koji su prvotno (ali ne i nužno) imali uporabnu funkciju, možda je najizraženiji u kolekciji “Tea Dance”. Čajnici i šalice za čaj u njoj su posve neočekivano dobili svoj izraz u papiru!

Siba Sahabi ponovno se bavila “susretom kultura”, ovog puta zapadnjačke interpretacije marokanske tradicije plesa uz čaj. Naime, u marokanskom društvu od žena se očekivalo da plešu za goste koji su došli na šalicu čaja, a francuske kolonijalističke obitelji običaj su usvojile i prenijele ga na Zapad. Tako je plesanje valcera uz ceremoniju pijuckanja ovog napitka bilo posebno popularno 20-ih i 30-ih godina prošlog stoljeća u Parizu, Londonu i mondenim centrima u Sjedinjenim Američkim Državama.

Sibini radovi su poetične refleksije u kojima se tako susreću Istok i Zapad, prošlost i sadašnjost, uporabno i estetsko. Oni plijene pozornost svojim načinom izrade, istovremenom fragilnošću, određenom uporabom materijala, i snagom, naslonjenom na vizualno impresivne oblike. Više od svega, oni slave ljepotu susreta različitosti koje se međusobno oplemenjuju i stvaraju vrijednosti za budućnost.

Izlagala u galeriji Saatchi

Siba Sahabi umjetnica je njemačko-iranskih korijena, čija je baza u Nizozemskoj, točnije u Amsterdamu, gdje je završila Gerrit Rietveld Academy. Njezini radovi publicirani su u knjigama, poput “Hands on! Dutch design in the 21st century” i “Papercraft”, a izlagala je diljem svijeta, npr. u berlinskom Direktorenhaus i famoznoj Saatchi Gallery u Londonu.

siniša jović, foto: Lisa Klappe, Karin Nussbaumer, Renee Frinking



Naslovnica Prostorija