Stil Ljepota

Dijete započinju u ponedjeljak, a završe - u petak!

U ponedjeljak definitivno krećem s dijetom! Koliko puta su mnoge od nas samoj sebi najavile taj veliki početak? I koliko se puta U ponedjeljak nije dogodilo ništa jer se nije bilo moguće organizirati, jer se događalo nešto važno, jer smo bile loše raspoložene i nismo se mogle još i s dijetom boriti?

A koliko se puta dogodilo da se dijeta započne U ponedjeljak i završi u utorak? Ne treba zbog toga naricati nad vlastitim nedostatkom karaktera, naime, svaka deseta osoba koja odustane od dijete u prvom tjednu, napravi to već u utorak. A većina onih koji s dijetom krenu prvoga dana radnog tjedna, napuste dijetalni režim prehrane do petka, pokazalo je istraživanje provedeno u Velikoj Britaniji na dvije tisuće ljudi.

Gotovo polovina onih koji redovito pokušavaju biti na dijeti kako bi smršavjeli, smatraju kako je ponedjeljak logična početna točka za izbacivanje loših prehrambenih navika i usvajanje zdravijeg načina života, do vikenda većina podlegne iskušenjima jedenja vani i druženja uz piće s prijateljima. Tek malobrojni ustrajni ‘probiju’ se s dijetom do subote, ponekad čak i nedjelje, prije nego što dignu ruke od svega i vrate se starim navikama.

Provedeno istraživanje pokazalo je kako među onima koji stalno pokušavaju s dijetama, dvije od pet osoba odustanu tijekom prvih sedam dana. Jedna od pet osoba izdrži na dijeti mjesec dana, jedna od pet osoba ustraje tri mjeseca, a jedna od pet izdrži čak šest mjeseci. Međutim, samo jedna od 20 osoba pridržava se zdravog načina prehrane nakon jedne godine.

Od onih koji odustanu već u prvom tjednu, svaka deseta osoba ‘završi’ s dijetom u utorak, još tri od deset odustanu do četvrtka, do petka četvero od deset je toliko zadovoljno svojim postignućem u prethodnih pet dana pa smatraju kako zaslužuju nagradu u obliku koktela na večernjem izlasku, ili im je mogućnost obroka negdje vani preveliki izazov.

Samo jedna od deset osoba koje odustanu u prvom tjednu izdrži do subote, isto toliko do nedjelje. Istraživanje je pokazalo kako strogi prehrambeni režimi, bez obzira o kojoj se vrsti dijete radi, i bez obzira koliko se dijete na papiru činile dobre i uspješne uz milijune sljedbenika, zapravo nisu najbolji način da se uz sve izazove svakodnevnog života uvede zdraviji životni stil.

Sve više ljudi uviđa koristi šireg prehrambenog plana ‘redizajniranja’ svakodnevnih obroka dodavanjem više povrća, voća, sjemenki i orašastih plodova u balansiranu prehranu.

Sve više onih koji se upuštaju u dijete shvaćaju kako režimi koji obećavaju gubitak težine u samo nekoliko tjedana su isprazni ili ih je nemoguće provoditi. Većina takvih dijeta je nepraktična i nezanimljiva da se od njih vrlo često odustaje nakon samo nekoliko dana.

Tajne zdrave dijete leže jedino u konzumiranju prave hrane u okviru izbalansirane prehrane u kojoj su zastupljene sve vrste namirnica, te vježbanju, kao i mogućnosti da se tu i tamo počastimo nekom poslasticom.

Dakle, tko će U ponedjeljak početi s restriktivnom dijetom, a tko sa zdravijom prehranom i vježbanjem? I tko će odustati u utorak, a tko u četvrtak? Kako bih izbjegla sve te zamke, ja sam odlučila dijetu početi u nedjelju!

‘VB6’ dijeta ili vegan do 18 sati

Mnogima koji imaju problema s viškom kilograma san je da za večeru mogu jesti sve što žele bez debljanja. Sada Mark Bittman, koji se već 30 godina bavi pisanjem o hrani i kuhanju, tvrdi kako je taj san moguće ostvariti veganskom prehranom tijekom dana, a u mesu se može uživati nakon zalaska sunca.

Bittman je, naime, stekao tisuće sljedbenika svojom ‘VB6’ dijetom, što znači ‘Vegan Before 6pm’, odnosno ‘vegan do 18 sati’. Po toj dijeti, cijeli dan treba jesti povrće, a nakon 18 sati može se uživati u dobrom odresku, cheeseburgeru ili čokoladnoj pjeni, ništa nije zabranjeno sve dok se jede u umjerenim količinama.

Bittman tvrdi kako mu je takav način prehrane pomogao da izgubi 15 posto svoje tjelesne težine i spasio ga od dijabetesa. Vegani ne jedu nikakve namirnice životinjskog podrijetla, prehranu temelje na voću, povrću i žitaricama bogatima vlaknima i hranjivim tvarima.

Bittman svoj ‘poluvegetarijanski’ plan opisuje kao kompromis namijenjen onima koji žele biti zdravi, ali ne mogu se sasvim odreći hrane životinjskog podrijetla koju vole, a koja je često bogata zasićenim masnoćama. On je takav način prehrane prihvatio prije sedam godina kad su mu liječnici rekli da je na pragu dijabetesa, imao je visok kolesterol i šećer u krvi, te se morao odreći nezdrave prehrane ili početi koristiti lijekove.

S takvim načinom prehrane izgubio je oko šest kilograma u mjesec dana još gotovo deset kilograma u sljedećih nekoliko mjeseci.

Napisao je i knjigu o ovakvom načinu prehrane, sa 60 veganskih recepata za doručak i ručak, koja je bila na američkim listama bestselera. Za razliku od drugih dijeta koje obećavaju brze rezultate, ‘VB6’ prehrana nije brzinska opcija.

- Ovo je plan za cijeli život. Ne radite to tri mjeseca pa onda odustanete, radi se o načinu prehrane koji je bolji za vas. Mnogi su ljudi debeli i jedu previše mesa, ovo je strategija pomoću koje to mogu promijeniti. Konzumiranje manje zasićenih masti može smanjiti rizik od gojaznosti, srčanih bolesti i dijabetesa - kaže Bittman.

Ima, dakako, i protivnika njegova načina prehrane. Primjerice, Yvonne Wake, predavačica na Sveučilištu Roehampton, kaže:

- Točno je da vegani gube težinu. Međutim, problematično je jesti namirnice životinjskog podrijetla navečer. Više smisla ima pojesti bogati doručak s jajima i slaninom i potom prijeći na povrće za ručak i večeru. Doručak je vrlo važan jer tijelu treba poticaj na početku dana. I jedna i druga opcija zvuče zanimljivo, možda vrijedi probati.

Marija Čović


Naslovnica Ljepota