Stil Ljepota

Želite doživjeti stotu? Smijte se, družite i jedite domaće!

Ako se prije nekoliko godina vjerovalo da je naš životni vijek u najvećoj mjeri ovisan o genetici i sreći, danas je sve jasnije da je duljina života dobrim dijelom i u našim rukama. Smrt naravno ne možemo izbjeći, ali možemo utjecati na to kako ćemo živjeti i koliko ćemo svojim životnim stilom produljiti ili skratiti svoj vijek.

Zato nikada nije kasno promijeniti stil. Donesite jednostavnu odluku da ćete se pobrinuti za čvrsto i zdravo tijelo te za vedar duh jer će to imati  pozitivne posljedice.

Prema posljednjim istraživanjima pravilna prehrana i izbjegavanje štetnih životnih navika kao što su pušenje i konzumiranje alkohola osobama starijim od 75 godina produljuje život za pet godina.

Fizička aktivnost također je važan čimbenik produljavanja života. Naime, nakon dugogodišnjih istraživanja pokazalo se da bi redovito bavljenje bilo kojim oblikom tjelesne aktivnosti moglo svim ljudima produljiti život nekolikogodina. Svaki sat tjelesne aktivnosti ( trčanje, plivanje...) može produljiti životni vijek za 11 sati.

Na Tajvanu je provedena studija koja je pokazala da među ljudima starijim od 65 godina koji umjesto u restoranima jedu kod kuće pripremljenu hranu, čak 47 posto njih ima šansu živjeti barem deset godina dulje. U boljoj su poziciji od svih onih koji jedu unaprijed pripremljenu hranu koja ni po izboru ni po načinu pripreme  nije u skladu s njihovim osobnim potrebama.

Više smijeha, još je jedna od kvaliteta koje produljavaju život. Riječ je u prvom redu o pozitivnom odnosu prema zrelim godinama, što se može postići na više načina. Najbolji među njima je druženje sa svojom generacijom, s članovima obitelji i potomcima...

Ukratko, održavanje socijalnih mehanizama nije nužno samo za zdravlje nego i za dulji i ljepši život. Stoga je logično da je optimizam još jedan pozitivan faktor.

Ne iznenađuje što su gotovo svi ljudi u visokoj starosti, koji su prevalili 95 godina, optimistični, opušteni i neopterećeni vlastitim životom. Jednako tako smijeh i druženje shvaćaju kao ključne faktore dobrog raspoloženja i zdravog života. Važna je i njihova ekspresivnost jer je neposredno izražavanje osjećaja i mišljenja blagotvornije za organizam nego njihovo potiskivanje.

Dodaci prehrani imaju veliku ulogu u zdravlju starijih osoba. Primjerice, osobe u dobi od 60 ili 70 godina koji uzimaju dodatke vitamina D i kalcija imaju do 9 posto manji rizik da će umrijeti u iduće tri godine. Pozitivan utjecaj imaju i omega-3 masne kiseline te određeni antioksidansi.

Pokazalo se da su izbjegavanje pušenja i pretjeranog konzumiranja alkohola, te ustrajanje u rekreaciji, održavanju idealne tjelesne težine kao i briga o optimalnom srčanom tlaku i razini kolesterola, ključni faktori koji odlučuju o duljini životnog vijeka, ali kojih se danas drži manje od 1 posto Amerikanaca. Oni koji vode život po ovim pravilima  imaju 51 posto manji rizik da će ih pogoditi neka od rizičnih bolesti. 

J. Luetić
Naslovnica Ljepota