Stil Gastro

Zdravlje i ušteda

Mislite da je 'zdrava hrana' skupa? Vrijeme je da se konačno pozdravite s ovom predrasudom, a i prekrižite nepotrebne 'super namirnice': evo kako jesti dobro, a jeftino

Zdravlje i ušteda

Kada vam netko spomene "zdravu hranu", digne vam se kosa na glavi? Jasno, "bio" namirnice i "superfood" praškovi brutalno su skupi, a vaša plaća jednostavno ne pokriva sve troškove moćnih sjemenki i orašastih plodova, fileta lososa i slatkog krumpira. Ulazak u dućan postaje prava noćna mora kad znate da ste potrošili nekoliko stotina kuna, a ništa "konkretno" niste kupili.

No moguće je da je riječ o jednoj od najvećih modernih predrasuda. Zdrava hrana = skupo, nezdravo = jeftino, premisa je kojom se većina vodi, ali potpuno pogrešno. Bijelo brašno i šećer uistinu koštaju mnogo manje od zdravijih alternativa, no ne moraju upravo te namirnice činiti glavninu prehrane.

 

Puni smo predrasuda

O zabludi da kuhanje kod kuće košta pravo bogatstvo, dok je obrok u "fast foodu" upravo to, brz, a uz to i jeftin, pisao je i nutricionist Charlie Middleton za britanski Independent.

Njegovi su mu se studenti požalili kako nemaju novca za bolje obroke, pa je odlučio malo ispitati tu tvrdnju. Pokazalo se da je riječ o opravdanju, ali - bez temelja.

Proučivši nekoliko istraživanja, došao je, naime, do zaključka da su zdrave namirnice često jeftinije od nezdravih. Usporedite, na primjer, cijenu kilograma slanine s kilogramom slanutka - u drugoj varijanti proći ćete i do nekoliko puta jeftinije (90-140 > 10 kuna). 

No ni slanina i ostalo "domaće meso" ne spadaju u ono što Middleton naziva "nezdravom hranom" - prerađevine svih vrsta, aditivi, fast food i pileći medaljoni kojima ne znamo podrijetlo namirnice su koje bi trebalo izbjegavati.

S druge strane izdvaja krumpir, mrkvu i leću kao čiste primjere jeftine i zdrave hrane od koje možete napraviti kvalitetan obrok .

5 kg krumpira košta od 15-20 kn, kilogram mrkve od 4-8 kuna (tržnica u odnosu na supermarkete), a 500g svježe leće 10ak. Možete se uvijek odlučiti i na povrće u limenci, za koje Middleton tvrdi da je još uvijek bolja opcija od nekih drugih priloga poput kupovnog pomfrita, te da sadrži dovoljnu količinu nutrijenata - a u tom ćete slučaju i proći najjeftinije.

Strukovi se šire

Budući da su pronašli zadovoljavajuće opravdanje, brojni jednostavno ustraju u jeftinoj i nezdravoj hrani i ne pokušavaju pronaći isto tako jeftine, ali zdrave opcije, upozorava autor. Naravno da "zdravo jedenje" ne podrazumijeva samo konzumaciju chia sjemenki (kilogram 40ak kuna) ili avokada (komad oko 12 kuna), već svih onih namirnica kojima "možemo vidjeti podrijetlo" - dakle, dalje od prerađevina i aditiva.

U međuvremenu broj pretilih na svijetu rapidno raste - od 1975. se utrostručio. Prema World Health Organisation-u 1.9 bilijuna ljudi na svijetu ima višak kilograma, a njih čak 650 milijuna je opasno pretilo.

 

A mlade generacije naročito su pogođene trendom hrane s viškom kalorija, a manjkom nutrijenata. Lanci brze hrane, grickalice i slatkiši doveli su do toga da je rizik od dijabetesa 2. tipa skočio u nebo, a sve je više srčanih oboljenja. I brojni će nutricionisti upozoriti kako se takve navike stvaraju upravo u djetinjstvu. 

"To je tragično, jer upravo taj problem možemo izbjeći", tvrdi Middleton. "Moguće je", dodaje, "jesti kvalitetno kod kuće i to za cijenu upola manju od jednoga cheeseburgera".

Ipak, zbog cijena mesa, ribe i mliječnih proizvoda, a i popularnosti "superhrane", većina uopće ne zna za tu mogućnost i uvjerit će vas da je tako. No pogledajte samo cijene kupusa (svježi 8-10 kn komad), graha (kilogram svježeg manje od 20 kn, 250g kuhanog u konzervi samo 5kn), sezonskog voća i povrća. Možete napraviti proteinsku salatu od zdravih namirnica za cijenu koju biste platili u lokalnom "fast foodu", samo treba proučiti opcije.

Evo i nekoliko primjera:

1. Proteinska salata

- 2 tvrdo kuhana jaja

- kuhani krumpir

- grah/ leća/ slanutak iz limenke

- bilo koja vrsta zelene salate/ kupusa

Izmiješajte sve sastojke i začinite s malo ulja, limonova soka, soli i papra. Konačna porcija košta oko 15 kuna.

2. Riža u crvenom umaku

Napravite šalšu od povrća po želji i pasirane rajčice, skuhajte rižu. Slijedeći ovaj recept možete napraviti toć za manje od 10 kuna (ako ćete koristiti rajčicu iz konzerve, pazite da makar upotrebljavate svježeg povrća poput tikvica, češnjaka i kapule). 

3. Krumpir salata/ kuhana blitva i srdele

Skuhajte krumpir, pomiješajte s narezanom kapulom i začinite kvasinom, uljem, soli i paprom. Druga opcija bila bi kuhana blitva s krumpirom kao prilog, uz to tradicionalno već idu srdele spremljene po želji.

Naslovnica Gastro