Stil Gastro

ZAMKA U VAŠOJ DIJETI

Ne možete smršavjeti, da nije problem u voću? Iznenadit ćete se kad vidite koliko vaše omiljene namirnice imaju kalorija

ZAMKA U VAŠOJ DIJETI

Iako nutricionisti često kao jedan od glavnih sastojaka svake dijete navode voće, sve je više stručnjaka koji kažu da nekritičko uzimanje voća zbog sadržaja fruktoze često zafrkne dijetu.

Naime, ljudi smatraju da ako je nešto zdravo da tu namirnicu mogu konzumirati u velikim količinama, i to sve po onoj formuli - puno zdravog voća je i puno zdravlja. Ali to je daleko od istine, jer u voću je šećer, fruktoza koja također može pridonijeti debljanju. Voće da, ali planski, uz točno određenu količinu. Pojedini nutricionisti navode da bi tijekom dijete dio voća trebalo zamijeniti povrćem (kupus, tikvice, zelena salata, blitva, krastavac) jer su i tu, kao i u voću, zastupljeni svi bitni nutrijenti, ali je nabrojano povrće lišeno najslađeg šećera - fruktoze, a s time i kalorija.

Naravno da 80 kalorija u 100 grama grožđa nije velika stvar, ali je utvrđeno da ljudi kada su na dijeti izbace slatkiše i kruh, a onda navale na voće, pa znaju primjerice i tijekom dana u pet - šest preporučenih obroka pojesti ukupno kilogram grožđa, nekoliko banana, nekoliko jabuka i 100 do 200 grama suhog voća (brusnice). Ako ćemo zbrojiti kalorije iz potonjeg voća onda to iznosi - 1800 kalorija! I sada zamislimo da je osoba na dijeti i propisano joj je 1500 kalorija.

Ona će se na kraju još udebljati, jer osim što će pojesti voća za 1800 kalorija, tu su još i dva glavna obroka od po 200-300 kalorija. Najveći problem kod spomenute osobe je neumjerenost, jer bi se morala zaustaviti na otprilike 200 grama grožđa, jednoj maloj banani, a suho voće izbaciti skroz. Naime, sušene brusnice su, kad se bolje pogleda deklaracija, zašećerene i u 200 grama imaju više od 600 kalorija!

U dijetama se savjetuje i pet obroka voća. Nije problem u broju tih obroka, nego u količini. Većina anketiranih u stranim fitness revijama, koji su na dijetama, navodi da u jednom obroku pojede više komada voća, do 4-5. I na taj način su sabotirali svoje dijete. Pokazalo se da i lubenica može biti problem, naime ta kraljica ljeta ima malo kalorija, samo 30 na 100 grama. Međutim, većina i muškaraca i žena tijekom dana zna pojesti i do dva-tri kilograma ove slatke, osvježavajuće namirnice.

Promislite malo, jeste li vi ikada stali na 100 grama, tj. komadiću lubenice? Niste, dijelom zbog toga što smatrate da je lubenica čista voda, a i povlači da se jede više i više. A zbog čega povlači? Pa zbog šećera. I onda se kalorije penju i do broja - 600, a kod nekih s malo većim apetitom i do 900. A onda zamislimo da su njihove kalorijske potrebe oko 1500-2000 kalorija dnevno, a skoro pola potreba su unijeli iz lubenice. A gdje su još ostali, konkretni obroci. Ne samo da se kilogrami neće izgubiti, nego ćemo tijekom dijete još nabaciti koji kilogram.

Najveća pak zabluda su smoothieji, ljudi misle da su zdravi i niskokalorični. Zdravi jesu, a u većini slučajeva su i jako kalorični. Primjerice, u jednom receptu smo pronašli banane, med, smeđi šećer, grčki jogurt, orašaste plodove, suho zaslađeno voće i crnu čokoladu. Dakle, kalorijska bomba s kojom ćete definitivno unijeti vrijedne makro i mikronutrijente, ali nećete smršavjeti. Štoviše, ako često pijete ove bombe, onda bi kilogrami mogli ići gore, pa će se vaše zdravstveno stanje pogoršavati, iako ste se, eto, trpali zdravim namirnicama.

Voće da, ali umjereno, a ako ne možete biti umjereni onda ga smanjite na neku minimalnu količinu i ubacite gore navedeno niskokalorično povrće. No, ako već biramo povrće a na dijeti smo, pazimo na količinu krumpira (običnog i slatkog), ali i na grah - naime, te namirnice su kalorične.

Kako bismo lakše isplanirali vašu dijetu, evo popisa kalorija u voću i u povrću u 100 grama namirnice. Imajte na umu da jedna banana, primjerice, teži između 100 i 150 grama, što bi značilo da samo 2 oveće banane mogu imati oko 300 kalorija.

VOĆE (kalorije u 100 grama)
Ananas - 50

Avokado - 160

Banana - 90

Sušene borovnice - 310

Breskva - 40

Datulja - 277

Lubenica - 30

Grožđe - 70

Jabuka - 60

Kruška - 60

Marelica - 50

Naranča - 50

Nektarina - 45

Smokva - 74

POVRĆE (kalorije u 100 grama)
Blitva - 19

Brokula - 34

Cvjetača - 25

Krastavac - 15

Kupus - 24

Mahune - 31

Paprika, žuta - 27

Rajčica - 16

Salata - 15

Tikvice - 17

Naslovnica Gastro