Sport Strani nogomet

ekskluzivno

'Slobodna' ušla u ured Transfermarkta: krenulo je kao hobi, danas imaju 30 milijuna korisnika, a njegov osnivač nam je otkrio kako određuju vrijednost nogometaša

ekskluzivno

Koliko li ste samo puta čuli za Transfermarkt. Gotovo da ne postoji relevantna nogometna stranica u svijetu koja za izvor barem jednom nije uzela upravo tu globalno prepoznatu stranicu koja sadrži vijesti, rezultate, statistike igrača, klubova i trenera, ćakule o transferima, rasporede utakmica, izvještaje...

Njihove su procjene tržišnih vrijednosti nogometaša i klubova postale referentna točka cijelome svijetu. Od običnog navijača na tribini do milijardera koji u svoj klub želi privući neku megazvijezdu.

No jeste li se ikada zapitali tko stoji iza Transfermarkta? Tko ga je osnovao i kada, gdje im je sjedište, koliko imaju zaposlenih, kako im izgleda radni dan, kako određuju cijene igrača, rade li neki Hrvati za njih? E, pa danas ćemo doznati odgovore na ta pitanja.

Donosimo vam ekskluzivni intervju s Matthiasom Seidelom, osnivačem i glavnim direktorom Transfermarkta. Uhvatili smo ga, doduše, u kaotičnim danima. Tako je uvijek kad se bliži kraj ljetnog prijelaznog roka. Transferi se zaključuju iz minute u minutu, ćakule ne prestaju, pa je posla u njihovu uredu bilo kao u priči. No gospodin Seidel rado je izdvojio vrijeme za „Slobodnu“.

Pedesetogodišnji Nijemac prije desetak je godina prodao 51 posto dionica Transfermarkta tamošnjem medijskom gigantu Axel Springer, a on je zadržao 44 posto dionica i funkciju direktora.

Kada ste osnovali TM i kako ste došli na tu ideju?

- Stranicu sam pokrenuo prije gotovo 20 godina, u svibnju 2000. Razlog ima veze s rivalstvom dvaju velikih klubova u Bundesligi, od kojih je jedan vrlo blizak mome srcu. Kao navijač Werdera u Hamburgu, otkud dolazi HSV, nisam dobivao sve informacije koje sam htio kao nogometni fanatik. Tako sam pokrenuo jednostavnu stranicu za prikupljanje svih podataka koja je omogućavala drugim korisnicima i meni da raspravljamo o najnovijim vijestima unutar naše zajednice. Tada je internet još bio u povojima tako da nisam očekivao puno. Počeo sam sam. Već sam bio osnovao manju agenciju za internetsko savjetovanje i razvoj internetskih stranica 1997., pa sam bio upoznat s puno softver alata.

Kako je TM izgledao u početku i koji su vam bili prvi ciljevi?

- Prvi je korak bio stvoriti zajednicu za okupljanje (community forum) i diskutiranje o vijestima te šuškanjima oko transfera. Početna je stranica bila jednostavnog dizajna jer nam je sadržaj bio važniji od izgleda. Korisnici su mi počeli prilaziti s novim idejama, recimo da stvorimo bazu podataka nogometaša.

Jeste li tada mogli zamisliti da će TM postati ovo što je danas, globalni hit?

- Ne. Tada zaista nisam mogao ni zamisliti kakav ćemo uspjeh postići. U prvim je godinama to bio samo hobi i bio sam zadivljen s prvih 50 korisnika. Onda sam 2004. shvatio da TM može postati moćan i tada sam mu počeo davati profesionalni angažman. 

Gdje se nalazi sjedište TM-a i kako je organizacija strukturirana? Imaju li vaši zaposlenici fiksno ili fleksibilno radno vrijeme?

- Naše je sjedište u Hamburgu, a struktura je „normalna“, s razvojem softvera, uredništvom i administracijom odjela za bazu podataka. Naši urednici rade u dvije smjene od 6 ujutro do 22.30.

Koliko zaposlenih imate?

- Oko 40. Većina radi u Hamburgu. Međunarodna smo stranica pa imamo mnogo navijača diljem svijeta koji imaju specijalizirano znanje o različitim klubovima i ligama. Svi oni žele podijeliti svoje znanje s nama.

A u Hrvatskoj možda?

- U Hrvatskoj zasad nemamo područnog menadžera, ali imamo nekoliko volontera koji rade na podacima vezanima za hrvatsko tržište.

Svih zanima po kojim kriterijima određujete cijene, odnosno tržišne procjene vrijednosti nogometaša?

- Ima puno kriterija koje uzimamo u obzir poput dobi, pozicije, učinka, ali i kluba te je li igrač dio reprezentacije. Tržišnu vrijednost igrača određuju korisnici i moderatori u obliku „swarm“ inteligencije (op.a. grana računarske inteligencije koja se bavi kolektivnim ponašanjem nastalom unutar samoorganizirajućih društava agenata).

Što to konkretno znači „swarm“ inteligencija?

- Već smo bili testirali programiranje tehničkih rješenja kako bismo odredili tržišne vrijednosti, ali smo shvatili da su rezultati puno bolji i prihvaćeniji putem „swarm“ inteligencije od 100 navijača jer oni uzimaju u obzir i faktore poput karaktera igrača.

Na kojim se sve jezicima može čitati TM, koliko je verzijâ? Postoji li mogućnost i za hrvatsku verziju u bližoj budućnosti?

- TM radi na deset jezika, no u ovom trenutku nažalost nema planova za hrvatsku verziju.

Kako tumačite to što ste postali jedna od najpopularnijih sportskih stranica u Njemačkoj i koliko jedinstvenih korisnika imate na stranici?

- Razlog je naše popularnosti što svi koji rade za nas osjećaju i vole nogomet. Stranica je kreirana „od navijača navijačima“ i svi imaju priliku dati nam povratnu informaciju, što TM čini malo većim i boljim svakoga dana. U ovom trenutku imamo preko 30 milijuna jedinstvenih korisnika prema Googleu. Tajna je našeg uspjeha u tome što povezujemo tri potpornja naše stranice: vijesti, bazu podataka i zajednicu. Takva platforma nikada prije nije postojala i nisam siguran postoji li trenutno išta slično.

Može li se bilo tko registrirati za uređivanje TM-a ili je potrebno vaše dopuštenje?

- Svaki registrirani korisnik ima mogućnost uređivanja podataka, međutim određene korekcije zahtijevaju provjeru druge osobe. Funkcioniramo na sličan način kao Wikipedia.

Koliko klubova, igrača i trenera imate u bazi podataka?

- Imamo oko 68.000 klubova, 670.000 igrača i 70.000 službenih osoba.

Ako se ne varamo TM je sponzor niželigaškog njemačkog nogometnog kluba TSV Concordia kojemu ste vi predsjednik? Hoćete li sponzorirati i neki drugi klub?

- Diljem svijeta postoji izreka „podržavaj svoju lokalnu momčad“. Za mene je to strast navijanja za lokalni klub u Hamburgu nakon što sam se ovamo doselio iz Bremena. TM je samo jedan od mnogih sponzora te momčadi, ali je to sjajno za mene i TM da prikupljamo iskustvo i znanje amaterskog nogometa i prenosimo ga na stranicu.

Koji su vaši ciljevi za budućnost?

- Cilj nam je nastaviti naš nevjerojatan rast, pogotovo u pogledu internacionalizacije. Želimo se proširiti na SAD i Indiju gdje želimo stvoriti specijalizirane verzije TM-a, svaku sa svojim vijestima i stupovima zajednice („community pillars“).

Cijene su skočile u nebo

Posljednjih godina vrijednosti nogometaša skočile su toliko u nebo da mnogi navijači smatraju kako su potpuno izgubile doticaj sa stvarnim stanjem na terenu. Je li taj rast procijenjene vrijednosti dobar ili loš za nogomet po vašemu mišljenju?

- Mislim da nije dobar, ali s time moramo živjeti. Najveći je rizik što bi ovakav način financijskog rasta u nogometu mogao dovesti do gubitka najvažnijeg stupa igre: navijača. Nema kraja inflacijskoj spirali u budućnosti dok god televizijske kuće budu spremne plaćati tako velike svote najvećim klubovima – kaže Seidel.

Želiš prvi znati vijesti o Hajduku?

SD Hajduk
Naslovnica Strani nogomet