stdClass Object ( [id] => 244369 [title] => Alijana Vukušić: Milijun kuna onome tko izmisli nešto poput Ultre! [alias] => alijana-vukusic-milijun-kuna-onome-tko-izmisli-nesto-poput-ultre [catid] => 253 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Stalno ponavljamo da Split više nije tranzitni grad nego turistička destinacija, a prije rata smo, prema statistikama, imali više gostiju?!

- Radi se o tome da prije rata nije samo Split bio dio te turističke statistike nego i svi turistički kapaciteti u okruženju.

To je uključivalo i podatke za Podstranu, Kaštela, Solin...

- Da. Split više nije tranzicijski grad. Ako gledamo brojke, stvarno možemo biti zadovoljni i brojem dolazaka i brojem noćenja. Statistika koja je za Split mjerodavna pokazuje da imamo velik porast, a to što neki nisu u potpunosti popunili svoje smještajne kapacitete nije razlog manji broj gostiju, nego to što je jako, jako puno novih apartmana.

Jesu li onda ovo najbolje splitske turističke godine u povijesti?

- To je evidentno ne samo po statistici, nego i pogledom kroz moj prozor ovdje iz ureda na Rivi. Grad je pun turista i nikada nije bila ovako velika gužva.

Je li jedan od glavnih razloga te turističke gužve to što na splitski aerodrom posljednjih godina slijeću i zrakoplovi kompanija koje nude jeftine aviokarte?
- Split je definitivno destinacija u koju se dolazi zrakoplovom. Pogotovo, u zadnje vrijeme u grad nam dolaze gosti s dalekih tržišta, a oni moraju doći avioprijevozom. Kontaktirala sam Zračnu luku „Split“, pa sam dobila podatke da u ljetnom razdoblju za Split lete 43 kompanije, a sedamdesetak destinacija je izravno povezano sa Splitom. I to je bitno, jer ti gosti dolaze u Split i ostaju ovdje i oni ne otkazuju dolaske. Znači, ako se i promijeni vrijeme, oni ne odustaju jer su kartu kupili puno ranije po doista povoljnim cijenama.

Koliko je gostiju koji kupuju jeftine karte i odsjedaju u Splitu?

- Prema podacima Zračne luke „Split“ takvih je gostiju 35 posto, a tek onda slijede ostali putnici koji dolaze mrežnim ili charter letovima. Milijunti je putnik došao znatno ranije nego proteklih godina, a promet je utrostručen.

Imamo zračnu luku čiji su kapaciteti dosegnuli granicu iskoristivosti, a dogodi li se to da nećemo moći primati letove zbog prekapacitiranosti, brzo će se pročuti, pa bi nas low coast kompanije mogle početi zaobilaziti?

- Naravno da mi iz turističke industrije nismo kompetentni za sva ova pitanja, ali zato kontaktiramo ljude iz struke, pa smo na jednoj od naših skupština pozvali ljude iz Zračne luke Split i Lučke upave da bismo dobili te odgovore. Kazali su da imaju dobre strategije razvoja i da će se uspjeti prilagoditi promjenama na tržištu. Svima nam je intencija da pratimo promjene i prilagođavamo se potrebama, a to vam je u pravom smislu riječi destinacijski menadžment. Ako se svi međusobno uspijemo iskoordinirati na lokalnom nivou, ako budemo imali dobre strategije razvoja, a Zračna luka i Lučka uprava rade na osmišljavanju proširivanja kapaciteta za avione i kruzere, neće biti problema.

I „Ultra“ je svakako jedan od razloga zbog kojih gosti dolaze u Split?

- „Ultra“ je jedan od velIkih razloga, ali nije jedini razlog za rast turizma.

Da, ali činjenica je da se tih dana traži postelja više?

- Istina, jer smo destinacija koja nema dovoljno smještajnih kapaciteta i mi se zato ne smijemo ograničiti na jedno od takvih događanja da bismo popunili smještaj. Takvih događanja mora biti jako puno i za različitu publiku. Ne možemo se orijentirati samo prema mladima, nego poentirati i obiteljske ljude kao i one u trećoj životnoj dobi. U tom smislu i radimo promociju.

Koja nova velika događanja pripremate?
- Do kraja kraja godine raspisat ćemo natječaj na kojem ćemo pozvati sve zainteresirane koji imaju atraktivne programe i projekte, dobre ideje, a koje ih žele realizirati da se na njega jave. Nadamo se da će među tim projektima biti nešto što će zaista osvježiti ponudu i donijeti neke nove sadržaje koji će privući turiste. Radi se o milijun kuna.

Kad smo kod događaja, zašto više nema Ludih noći Ćiće Ganze?

- Pa, možemo reći da su Dioklecijanove noći nastavak tih dobrih, starih projekata koji su se radili u turističkoj zajednici i sve te neke dobre primjere mi smo možda promijenili samo u smislu naziva. Te Lude noći su zapravo danas Dioklecijanove noći. Pored novih projekata koje ćemo birati na natječaju, postoji mogućnost da oživimo i neka stara događanja, malo ih osvježimo i moderniziramo.

Koliko je zaposlenih u TZ-u Splita i koliko iznose prosječne plaće?

- Turistička zajednica je nacionalna organizacija osnovana po hijerarhijskom modelu i kao takvi ne možemo određivati koliko će djelatnika biti zaposleno. Troškovi našeg ureda ne smiju prelaziti više od dvadeset posto ukupnog budžeta.

A, on je?

- On se kreće negdje oko osam milijuna kuna. Dio od tog novca ide,ovisno o tome radi li se o prihodu boravišne pristojbe ili turističke članarine, Hrvatskoj turističkoj zajednici, Županijskoj turističkoj zajednici, gradu te dio nerazvijenim područjima.Naše plaće možete usporediti s koeficijentom plaća u Gradu, a naši djelatnici nemaju velike plaće s obzirom na to da je riječ o fakultetski obrazovanim djelatnicima koji govore nekoliko stranih jezika.

Znači, oko šest tisuća kuna neto u prosjeku?

- Tako je. Sedamnaest je zaposlenih, uz glavni ured četiri informativna centra i ured za iznajmljivače. Rukovodeći kadar, uključujući, naravno, i mene, a kojeg nema puno, nema pravo na prekovremene sate, premda radimo cijeli dan jer imamo brojne manifestacije od ujutro do kasno navečer. Sve se odrađuje u okviru plaće i nema nikakvih ekstraprihoda.

Kako ide sa zapošljavanjem? Bilo je oko toga polemika u javnosti što nije čudno jer se radi o atraktivnim radnim mjestima?

- Potrebe tržišta su svaki dan sve veće, a nemamo sredstava da bismo zaposlili nove ljude, pa duže vrijeme imamo jednak broj zaposlenih. Neki su otišli u mirovinu, a zamijenili su ih mlađi. Ljeti se pokrivamo sa studentima na način da imamo ugovor s Ekonomskim fakultetom - smjer turizam, na kojem se od 300 studenata profilira njih dvadeset temeljem njihovih upita i afiniteta. Oni dolaze na praksu i rade u naša tri informativna centra.

Zapošljavate li preko javnog natječaja?

- To je obaveza osim u slučaju da se radi o kadru koji je prelazio iz jedne turističke zajednice u drugu. Po zakonu prema kojem su fuzirane turističke zajednice, ja kao direktorica TZ-a Stobreč došla sam u TZ Grada Splita, ali prvi sam put zaposlena prema natječaju i morala sam dati plan i program rada kao svaki djelatnik koji je na ovoj funkciji. Morala sam zadovoljiti i posebne uvjete, a to je minimalno tri godine iskustva na rukovodećem položaju, a bila sam direktorica u prethodnim turističkim zajednicama trinaest godina. Magistrirala sam upravo na sustavu turističkih zajednica, radila sam na brojnim svjetskim i domaćim manifestacijama i imala dobre rezultate, a ta pozitivna iskustva ću primijeniti i ovdje i uvažiti nove sugestije.

Ima li pritisaka političara da im zaposlite ovoga ili onoga?
- To u našem slučaju nije ni problem, jer ne možemo otvarati nova radna mjesta, ali ni za studente nema više takve mogućnosti jer smo definirali način zapošljavanja o kakvom sam vam govorila, baš da ne bi bilo primjedbi da se nekome pogoduje. Nastojali smo da to budu studenti postdiplomskih studija koji već imaju neka znanja. Imamo i varijantu koja je dosta povoljna preko AISEC-a, odnosno međunarodne razmjene studenata, pa svake godine imamo studente kojih u svakom uredu bude po dvoje, a rade na plasmanu informacija o Gradu Splitu kroz društvene mreže zemalja iz kojih dolaze, tako da smo imali studente s tržišta Ukrajine, Brazila, Japana, Rusije gdje nemamo turističkih ureda, pa smo i na taj način prezentirali Split.

Je li moguće da se financira i projekte zaposlenika Turističke zajednice?

- Ne znam na što ciljate?

Recimo, Vi predložite neki dobar projekt, a onda TZ financijski podupre taj Vaš projekt?

- Mi nismo imali do sada takvih slučajeva, jedino ako se radi o nečemu što je umjetničkog karaktera... Mislite možda na ovaj mjuzikl?

Da, mjuzikl „Diokles“ čiji je autor Vedran Matošić, bivši direktor TZ-a, a sponzoriran je s dvjesto tisuća kuna?

- Ali to nije išlo osobi koja je napisala mjuzikl, nego onima koji su sudjelovali u mjuziklu: glumcima, scenografima, redatelju..

Ipak se radi o priličnom novcu koji je išao na projekt bivšeg direktora?

- Ja o tome nisam odlučivala nego Vijeće i Skupština TZ-a.

A, je li istina da je DORH bio u prostorijama TZ-a Splita?

- Nije, nama svake godine tu redovito dolaze službenici Državnog inspektorata, revizije, Ministarstva turizma, a mi svake godine imamo i naše interne i državne kontrole.

A, klape? Jedne pjevaju i prodaju CD-ove, a drugima se zabranjuje?

- Sve su vam to pitanja za bivšeg dirtektora. Što se mene tiče, svi će imati jednaku priliku, i oni koji dobro rade i čija kvaliteta i cijena budu povoljne, oni će i proći. To su jedini kriteriji. I sve ćemo staviti na natječaj.

Na koji način ćete birati suradnike u izradi promidžbenog materijala: fotografe, pisce, grafičke dizajnere?

- Nastojat ću da se uvijek odaberu najbolji po cijeni i kvaliteti a za manje projekte će se tražiti više ponuda. I svi će imati jednake šanse.

Pisalo se i o milijunskom dugu za turističke pristojbe?

- Upravo se to rješava, sve ćemo dovesti na nulu. Ti se repovi vuku od ranije, nešto je otišlo u zastaru, a nešto se realno neće moći ni naplatiti jer su se ti hoteli zatvorili. Danas ne možete imati dug ako uredno plaćate po uplatnici i paušalu.
Mislite li kao dugogodišnja turistička radnica da je sezona pet posto bolja?
- Brojke su neminovne i one govore više od riječi. Prije je potražnja bila veća od ponude, sada je obrnuto i zato će opstati samo najkvalitetniji.

Jesu li brojke bolje jer ljudi više prijavljuju goste, a i legalizacija bespravnih objekata je napravila svoje?

- Slažem se. Veliki razlog dobroj prijavi je sređivanje stanja na tržištu. Uz simbolična sredstva možete raditi legalno i reklamirati se gdje poželite. Svi koji planiraju neku zaradu moraju jako raditi na marketingu.

Rad na crno sveden je na minimum?

- Na minimum. Svima je u interesu da budu legalno prijavljeni. Gosti koji su u objektima koji nisu legalni mogu imati velike probleme. U slučaju bilo kakve krađe, neugode ili slično, neće moći naplatiti svoja potraživanja.

Može li se Splitu dogoditi da ga se jednostavno turistički usisa? Svjedoci smo trenda da u zaleđu niču luksuzne vile s bazenima u kojima gosti sve radije borave. To se događa u mjestima kao što su Vojnić, Koprivno, Dicmo...

- Nemam moć previđanja, ali postoje brojni ekonomski i turistički alati kojima se može potaknuti goste da dođu. Jedan od tih alata je osmišljavanje manifestacija, a zatim su tu i povoljne cijene. Turisti dolaze u Split jer je ovdje slična cijena smještaja kao u okruženju, a radije će biti u centru gdje je bogata kulturna, povijesna i gastronomska ponuda, a imaju i more i plaže. Nemojte zaboraviti da su otoci slabije popunjeni zbog visoke cijene brodskog prijevoza. Cijena je veoma važan faktor ali ne i jedini, osim ponude važna je i potražnja.

Je li moguće nešto napraviti da privučemo goste u veljači ili ožujku?

- Split je skoro pa cjelogodišnja destinacija jer imamo goste i u devetom i u desetom mjesecu. Da bismo popunili razdoblje od studenog do ožujka, mi smo bili, po uzoru na svjetska turistička tržišta, osmislili program City break, međutim, imali smo nesreću da s Croatia Airlinesom nismo mogli postići cijene koje bi bile konkurentne, pa smo se samo fokusirali na turističke agencije. Da bismo produžili sezonu, nama nedostaju veliki hoteli. Od ukupno 16.400 registriranih kreveta, nama fali hotelskog smještaja, a 12.000 kreveta otpada na privatni smještaj.

Ali, otvorilo se u Splitu puno novih hotela?

- Da, ali s dvadesetak soba u prosjeku, ali da bismo mi turistički oživjeli taj početak godine, moramo razvijati kongresni turizam. To je vrsta turizma koja je popularna u tim mjesecima, i ako želimo tu populaciju - mi moramo imati veće hotele.

Split nema sadržaje za klijentelu hotela s pet zvjetdica?

- Sve se razvija paralelno. Kad postoji strategija razvoja, kad investitor odluči raditi takav hotel, radi i studiju isplativosti da bi zaključio može li ta destinacija vratiti uložena sredstva. Ako toga nema, on će biti taj koji će potaknuti ljude da promišljaju na takav način i da ulažu u sadržaje kojih nema. To vam je turistički menadžment. Vi morate širu zajednicu podrediti tome da razmišlja na taj način, ali nikako ne smijete zaboraviti ni građane koji su ovdje, a ne bave se turizmom i koji sigurno zbog velikih turističkih kretanja ljeti ne žive život na koji su navikli. Treba, dakle, voditi računa o suživotu jednih i drugih kao i o tome da Split ostane živi spomenik.

Bilo je glasova da će se zabraniti registriranje novih soba i apartmana?
- To je u rukama Grada i države. Naravno da treba promišljati o broju onih koji će se baviti turizmom upravo zbog suživota s drugima koji se njime ne bave. Svima je u interesu da postanemo cjelogodišnja turistička destinacija i da nam prihodi od turizma budu što veći

Možemo li i reći da splitska turistička sezona traje od Uskrsa do početka listopada?
- Možemo, u tom se trendu tako to i odvija. Grad turistički živi i više od šest mjeseci. Mi smo tražili izjave svih vlasnika agencija i hotelskih kuća koliko dugo misle raditi jer je jako bitno da uvijek budu otvoreni da bi gost koji dođe dobio zadovoljstvo za novac koji ovdje potroši, a ako su objekti koji ljeti rade zimi zatvoreni, onda to neće biti slučaj.

Je li realno da Split produži sezonu i na razdoblje kiše i bura?

- Imate jako puno gostiju s dalekih tržišta Japana, Kine... koji dolaze u prvom i drugom mjesecu, studenom i prosincu. Oni ostaju po mjesec dana u Hrvatskoj, a jedna od obaveznih destinacija im je Split. Njihov boravak u Splitu se sve više produžava. Analize pokazuju temeljem egzaktnih podataka da trebamo i dalje stimulirati ta tržišta. Ti turisti dolaze u velikom broju s mnogo autobusa iz Zagreba, gdje su stigli zrakoplovima, a onda obilaze Hrvatsku. Oni su nam interesantni jer dosta i troše. To su gosti koji rado odlaze ne samo u restorane već i u galerije i muzeje. Imamo i veliki porast Australaca, Amerikanaca, a dolasci s tih dalekih tržišta su za nas ugodno iznenađenje, jer se radi o drukčijim kulturama.

SAŠA LJUBIČIĆ
snimio marijo bašić/cropix

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => TURISTIČKO ČUDO [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-08-24 18:23:46 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-08-24 20:34:40 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-08-24 23:23:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 12605 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 253 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--split [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Splita. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, split [secure] => 0 [page_title] => Split [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/08/24/Dalmacija/urucene_povelje4-110814.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "770x499" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 16 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 5009214 Threads: 4 Questions: 181387072 Slow queries: 78337 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 5278386 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /split ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 246 [name] => Dalmacija [alias] => dalmacija [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /dalmacija ) ) [link] => /split/alijana-vukusic-milijun-kuna-onome-tko-izmisli-nesto-poput-ultre-244369 [printLink] => /split/alijana-vukusic-milijun-kuna-onome-tko-izmisli-nesto-poput-ultre-244369?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 201097 [name] => alijanavukušić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => alijanavukusic [link] => /tag/alijanavukusic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => TURISTIČKO ČUDO [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Alijana Vukušić: Milijun kuna onome tko izmisli nešto poput Ultre! [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-22-01-54-57-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/08/24/Dalmacija/urucene_povelje4-110814.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/08/24/Dalmacija/urucene_povelje4-110814.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Stalno ponavljamo da Split više nije tranzitni grad nego turistička destinacija, a prije rata smo, prema statistikama, imali više gostiju?!

- Radi se o tome da prije rata nije samo Split bio dio te turističke statistike nego i svi turistički kapaciteti u okruženju.

To je uključivalo i podatke za Podstranu, Kaštela, Solin...

- Da. Split više nije tranzicijski grad. Ako gledamo brojke, stvarno možemo biti zadovoljni i brojem dolazaka i brojem noćenja. Statistika koja je za Split mjerodavna pokazuje da imamo velik porast, a to što neki nisu u potpunosti popunili svoje smještajne kapacitete nije razlog manji broj gostiju, nego to što je jako, jako puno novih apartmana.

Jesu li onda ovo najbolje splitske turističke godine u povijesti?

- To je evidentno ne samo po statistici, nego i pogledom kroz moj prozor ovdje iz ureda na Rivi. Grad je pun turista i nikada nije bila ovako velika gužva.

Je li jedan od glavnih razloga te turističke gužve to što na splitski aerodrom posljednjih godina slijeću i zrakoplovi kompanija koje nude jeftine aviokarte?
- Split je definitivno destinacija u koju se dolazi zrakoplovom. Pogotovo, u zadnje vrijeme u grad nam dolaze gosti s dalekih tržišta, a oni moraju doći avioprijevozom. Kontaktirala sam Zračnu luku „Split“, pa sam dobila podatke da u ljetnom razdoblju za Split lete 43 kompanije, a sedamdesetak destinacija je izravno povezano sa Splitom. I to je bitno, jer ti gosti dolaze u Split i ostaju ovdje i oni ne otkazuju dolaske. Znači, ako se i promijeni vrijeme, oni ne odustaju jer su kartu kupili puno ranije po doista povoljnim cijenama.

Koliko je gostiju koji kupuju jeftine karte i odsjedaju u Splitu?

- Prema podacima Zračne luke „Split“ takvih je gostiju 35 posto, a tek onda slijede ostali putnici koji dolaze mrežnim ili charter letovima. Milijunti je putnik došao znatno ranije nego proteklih godina, a promet je utrostručen.

Imamo zračnu luku čiji su kapaciteti dosegnuli granicu iskoristivosti, a dogodi li se to da nećemo moći primati letove zbog prekapacitiranosti, brzo će se pročuti, pa bi nas low coast kompanije mogle početi zaobilaziti?

- Naravno da mi iz turističke industrije nismo kompetentni za sva ova pitanja, ali zato kontaktiramo ljude iz struke, pa smo na jednoj od naših skupština pozvali ljude iz Zračne luke Split i Lučke upave da bismo dobili te odgovore. Kazali su da imaju dobre strategije razvoja i da će se uspjeti prilagoditi promjenama na tržištu. Svima nam je intencija da pratimo promjene i prilagođavamo se potrebama, a to vam je u pravom smislu riječi destinacijski menadžment. Ako se svi međusobno uspijemo iskoordinirati na lokalnom nivou, ako budemo imali dobre strategije razvoja, a Zračna luka i Lučka uprava rade na osmišljavanju proširivanja kapaciteta za avione i kruzere, neće biti problema.

I „Ultra“ je svakako jedan od razloga zbog kojih gosti dolaze u Split?

- „Ultra“ je jedan od velIkih razloga, ali nije jedini razlog za rast turizma.

Da, ali činjenica je da se tih dana traži postelja više?

- Istina, jer smo destinacija koja nema dovoljno smještajnih kapaciteta i mi se zato ne smijemo ograničiti na jedno od takvih događanja da bismo popunili smještaj. Takvih događanja mora biti jako puno i za različitu publiku. Ne možemo se orijentirati samo prema mladima, nego poentirati i obiteljske ljude kao i one u trećoj životnoj dobi. U tom smislu i radimo promociju.

Koja nova velika događanja pripremate?
- Do kraja kraja godine raspisat ćemo natječaj na kojem ćemo pozvati sve zainteresirane koji imaju atraktivne programe i projekte, dobre ideje, a koje ih žele realizirati da se na njega jave. Nadamo se da će među tim projektima biti nešto što će zaista osvježiti ponudu i donijeti neke nove sadržaje koji će privući turiste. Radi se o milijun kuna.

Kad smo kod događaja, zašto više nema Ludih noći Ćiće Ganze?

- Pa, možemo reći da su Dioklecijanove noći nastavak tih dobrih, starih projekata koji su se radili u turističkoj zajednici i sve te neke dobre primjere mi smo možda promijenili samo u smislu naziva. Te Lude noći su zapravo danas Dioklecijanove noći. Pored novih projekata koje ćemo birati na natječaju, postoji mogućnost da oživimo i neka stara događanja, malo ih osvježimo i moderniziramo.

Koliko je zaposlenih u TZ-u Splita i koliko iznose prosječne plaće?

- Turistička zajednica je nacionalna organizacija osnovana po hijerarhijskom modelu i kao takvi ne možemo određivati koliko će djelatnika biti zaposleno. Troškovi našeg ureda ne smiju prelaziti više od dvadeset posto ukupnog budžeta.

A, on je?

- On se kreće negdje oko osam milijuna kuna. Dio od tog novca ide,ovisno o tome radi li se o prihodu boravišne pristojbe ili turističke članarine, Hrvatskoj turističkoj zajednici, Županijskoj turističkoj zajednici, gradu te dio nerazvijenim područjima.Naše plaće možete usporediti s koeficijentom plaća u Gradu, a naši djelatnici nemaju velike plaće s obzirom na to da je riječ o fakultetski obrazovanim djelatnicima koji govore nekoliko stranih jezika.

Znači, oko šest tisuća kuna neto u prosjeku?

- Tako je. Sedamnaest je zaposlenih, uz glavni ured četiri informativna centra i ured za iznajmljivače. Rukovodeći kadar, uključujući, naravno, i mene, a kojeg nema puno, nema pravo na prekovremene sate, premda radimo cijeli dan jer imamo brojne manifestacije od ujutro do kasno navečer. Sve se odrađuje u okviru plaće i nema nikakvih ekstraprihoda.

Kako ide sa zapošljavanjem? Bilo je oko toga polemika u javnosti što nije čudno jer se radi o atraktivnim radnim mjestima?

- Potrebe tržišta su svaki dan sve veće, a nemamo sredstava da bismo zaposlili nove ljude, pa duže vrijeme imamo jednak broj zaposlenih. Neki su otišli u mirovinu, a zamijenili su ih mlađi. Ljeti se pokrivamo sa studentima na način da imamo ugovor s Ekonomskim fakultetom - smjer turizam, na kojem se od 300 studenata profilira njih dvadeset temeljem njihovih upita i afiniteta. Oni dolaze na praksu i rade u naša tri informativna centra.

Zapošljavate li preko javnog natječaja?

- To je obaveza osim u slučaju da se radi o kadru koji je prelazio iz jedne turističke zajednice u drugu. Po zakonu prema kojem su fuzirane turističke zajednice, ja kao direktorica TZ-a Stobreč došla sam u TZ Grada Splita, ali prvi sam put zaposlena prema natječaju i morala sam dati plan i program rada kao svaki djelatnik koji je na ovoj funkciji. Morala sam zadovoljiti i posebne uvjete, a to je minimalno tri godine iskustva na rukovodećem položaju, a bila sam direktorica u prethodnim turističkim zajednicama trinaest godina. Magistrirala sam upravo na sustavu turističkih zajednica, radila sam na brojnim svjetskim i domaćim manifestacijama i imala dobre rezultate, a ta pozitivna iskustva ću primijeniti i ovdje i uvažiti nove sugestije.

Ima li pritisaka političara da im zaposlite ovoga ili onoga?
- To u našem slučaju nije ni problem, jer ne možemo otvarati nova radna mjesta, ali ni za studente nema više takve mogućnosti jer smo definirali način zapošljavanja o kakvom sam vam govorila, baš da ne bi bilo primjedbi da se nekome pogoduje. Nastojali smo da to budu studenti postdiplomskih studija koji već imaju neka znanja. Imamo i varijantu koja je dosta povoljna preko AISEC-a, odnosno međunarodne razmjene studenata, pa svake godine imamo studente kojih u svakom uredu bude po dvoje, a rade na plasmanu informacija o Gradu Splitu kroz društvene mreže zemalja iz kojih dolaze, tako da smo imali studente s tržišta Ukrajine, Brazila, Japana, Rusije gdje nemamo turističkih ureda, pa smo i na taj način prezentirali Split.

Je li moguće da se financira i projekte zaposlenika Turističke zajednice?

- Ne znam na što ciljate?

Recimo, Vi predložite neki dobar projekt, a onda TZ financijski podupre taj Vaš projekt?

- Mi nismo imali do sada takvih slučajeva, jedino ako se radi o nečemu što je umjetničkog karaktera... Mislite možda na ovaj mjuzikl?

Da, mjuzikl „Diokles“ čiji je autor Vedran Matošić, bivši direktor TZ-a, a sponzoriran je s dvjesto tisuća kuna?

- Ali to nije išlo osobi koja je napisala mjuzikl, nego onima koji su sudjelovali u mjuziklu: glumcima, scenografima, redatelju..

Ipak se radi o priličnom novcu koji je išao na projekt bivšeg direktora?

- Ja o tome nisam odlučivala nego Vijeće i Skupština TZ-a.

A, je li istina da je DORH bio u prostorijama TZ-a Splita?

- Nije, nama svake godine tu redovito dolaze službenici Državnog inspektorata, revizije, Ministarstva turizma, a mi svake godine imamo i naše interne i državne kontrole.

A, klape? Jedne pjevaju i prodaju CD-ove, a drugima se zabranjuje?

- Sve su vam to pitanja za bivšeg dirtektora. Što se mene tiče, svi će imati jednaku priliku, i oni koji dobro rade i čija kvaliteta i cijena budu povoljne, oni će i proći. To su jedini kriteriji. I sve ćemo staviti na natječaj.

Na koji način ćete birati suradnike u izradi promidžbenog materijala: fotografe, pisce, grafičke dizajnere?

- Nastojat ću da se uvijek odaberu najbolji po cijeni i kvaliteti a za manje projekte će se tražiti više ponuda. I svi će imati jednake šanse.

Pisalo se i o milijunskom dugu za turističke pristojbe?

- Upravo se to rješava, sve ćemo dovesti na nulu. Ti se repovi vuku od ranije, nešto je otišlo u zastaru, a nešto se realno neće moći ni naplatiti jer su se ti hoteli zatvorili. Danas ne možete imati dug ako uredno plaćate po uplatnici i paušalu.
Mislite li kao dugogodišnja turistička radnica da je sezona pet posto bolja?
- Brojke su neminovne i one govore više od riječi. Prije je potražnja bila veća od ponude, sada je obrnuto i zato će opstati samo najkvalitetniji.

Jesu li brojke bolje jer ljudi više prijavljuju goste, a i legalizacija bespravnih objekata je napravila svoje?

- Slažem se. Veliki razlog dobroj prijavi je sređivanje stanja na tržištu. Uz simbolična sredstva možete raditi legalno i reklamirati se gdje poželite. Svi koji planiraju neku zaradu moraju jako raditi na marketingu.

Rad na crno sveden je na minimum?

- Na minimum. Svima je u interesu da budu legalno prijavljeni. Gosti koji su u objektima koji nisu legalni mogu imati velike probleme. U slučaju bilo kakve krađe, neugode ili slično, neće moći naplatiti svoja potraživanja.

Može li se Splitu dogoditi da ga se jednostavno turistički usisa? Svjedoci smo trenda da u zaleđu niču luksuzne vile s bazenima u kojima gosti sve radije borave. To se događa u mjestima kao što su Vojnić, Koprivno, Dicmo...

- Nemam moć previđanja, ali postoje brojni ekonomski i turistički alati kojima se može potaknuti goste da dođu. Jedan od tih alata je osmišljavanje manifestacija, a zatim su tu i povoljne cijene. Turisti dolaze u Split jer je ovdje slična cijena smještaja kao u okruženju, a radije će biti u centru gdje je bogata kulturna, povijesna i gastronomska ponuda, a imaju i more i plaže. Nemojte zaboraviti da su otoci slabije popunjeni zbog visoke cijene brodskog prijevoza. Cijena je veoma važan faktor ali ne i jedini, osim ponude važna je i potražnja.

Je li moguće nešto napraviti da privučemo goste u veljači ili ožujku?

- Split je skoro pa cjelogodišnja destinacija jer imamo goste i u devetom i u desetom mjesecu. Da bismo popunili razdoblje od studenog do ožujka, mi smo bili, po uzoru na svjetska turistička tržišta, osmislili program City break, međutim, imali smo nesreću da s Croatia Airlinesom nismo mogli postići cijene koje bi bile konkurentne, pa smo se samo fokusirali na turističke agencije. Da bismo produžili sezonu, nama nedostaju veliki hoteli. Od ukupno 16.400 registriranih kreveta, nama fali hotelskog smještaja, a 12.000 kreveta otpada na privatni smještaj.

Ali, otvorilo se u Splitu puno novih hotela?

- Da, ali s dvadesetak soba u prosjeku, ali da bismo mi turistički oživjeli taj početak godine, moramo razvijati kongresni turizam. To je vrsta turizma koja je popularna u tim mjesecima, i ako želimo tu populaciju - mi moramo imati veće hotele.

Split nema sadržaje za klijentelu hotela s pet zvjetdica?

- Sve se razvija paralelno. Kad postoji strategija razvoja, kad investitor odluči raditi takav hotel, radi i studiju isplativosti da bi zaključio može li ta destinacija vratiti uložena sredstva. Ako toga nema, on će biti taj koji će potaknuti ljude da promišljaju na takav način i da ulažu u sadržaje kojih nema. To vam je turistički menadžment. Vi morate širu zajednicu podrediti tome da razmišlja na taj način, ali nikako ne smijete zaboraviti ni građane koji su ovdje, a ne bave se turizmom i koji sigurno zbog velikih turističkih kretanja ljeti ne žive život na koji su navikli. Treba, dakle, voditi računa o suživotu jednih i drugih kao i o tome da Split ostane živi spomenik.

Bilo je glasova da će se zabraniti registriranje novih soba i apartmana?
- To je u rukama Grada i države. Naravno da treba promišljati o broju onih koji će se baviti turizmom upravo zbog suživota s drugima koji se njime ne bave. Svima je u interesu da postanemo cjelogodišnja turistička destinacija i da nam prihodi od turizma budu što veći

Možemo li i reći da splitska turistička sezona traje od Uskrsa do početka listopada?
- Možemo, u tom se trendu tako to i odvija. Grad turistički živi i više od šest mjeseci. Mi smo tražili izjave svih vlasnika agencija i hotelskih kuća koliko dugo misle raditi jer je jako bitno da uvijek budu otvoreni da bi gost koji dođe dobio zadovoljstvo za novac koji ovdje potroši, a ako su objekti koji ljeti rade zimi zatvoreni, onda to neće biti slučaj.

Je li realno da Split produži sezonu i na razdoblje kiše i bura?

- Imate jako puno gostiju s dalekih tržišta Japana, Kine... koji dolaze u prvom i drugom mjesecu, studenom i prosincu. Oni ostaju po mjesec dana u Hrvatskoj, a jedna od obaveznih destinacija im je Split. Njihov boravak u Splitu se sve više produžava. Analize pokazuju temeljem egzaktnih podataka da trebamo i dalje stimulirati ta tržišta. Ti turisti dolaze u velikom broju s mnogo autobusa iz Zagreba, gdje su stigli zrakoplovima, a onda obilaze Hrvatsku. Oni su nam interesantni jer dosta i troše. To su gosti koji rado odlaze ne samo u restorane već i u galerije i muzeje. Imamo i veliki porast Australaca, Amerikanaca, a dolasci s tih dalekih tržišta su za nas ugodno iznenađenje, jer se radi o drukčijim kulturama.

SAŠA LJUBIČIĆ
snimio marijo bašić/cropix

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/split/alijana-vukusic-milijun-kuna-onome-tko-izmisli-nesto-poput-ultre-244369 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=38b9408464829a1ab40ca96d1a87d2a639fa4796 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Alijana+Vuku%C5%A1i%C4%87%3A+Milijun+kuna+onome+tko+izmisli+ne%C5%A1to+poput+Ultre%21&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Falijana-vukusic-milijun-kuna-onome-tko-izmisli-nesto-poput-ultre-244369 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Falijana-vukusic-milijun-kuna-onome-tko-izmisli-nesto-poput-ultre-244369 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => TURISTIČKO ČUDO [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SplitTURISTIČKO ČUDO

Alijana Vukušić: Milijun kuna onome tko izmisli nešto poput Ultre!

Piše PSD.
25. kolovoza 2014. - 01:23

Stalno ponavljamo da Split više nije tranzitni grad nego turistička destinacija, a prije rata smo, prema statistikama, imali više gostiju?!

- Radi se o tome da prije rata nije samo Split bio dio te turističke statistike nego i svi turistički kapaciteti u okruženju.

To je uključivalo i podatke za Podstranu, Kaštela, Solin...

- Da. Split više nije tranzicijski grad. Ako gledamo brojke, stvarno možemo biti zadovoljni i brojem dolazaka i brojem noćenja. Statistika koja je za Split mjerodavna pokazuje da imamo velik porast, a to što neki nisu u potpunosti popunili svoje smještajne kapacitete nije razlog manji broj gostiju, nego to što je jako, jako puno novih apartmana.

Jesu li onda ovo najbolje splitske turističke godine u povijesti?

- To je evidentno ne samo po statistici, nego i...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. svibanj 2024 03:54