stdClass Object ( [id] => 216641 [title] => Cesta duga 25 godina [alias] => cesta-duga-25-godina [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Svega tjedan dana nakon Slobina govora na Gazimestanu, u kojem je te teške 1989. godine - nema vremena koje bi bilo lako - riječima da ‘ni oružane bitke nisu isključene’ nagovijestio kraj jedne države, pod Sutikvom u Mravincima dogodio se početak: ispaljena je jedna mina, buldožer je malo zagrebao po ledini i gradnja brze ceste Solin - Klis svečano je počela.

Gore potpisanom novinaru, tada pripravniku u gradskoj rubrici ‘Slobodne Dalmacije’, palo je u dužnost da svijetu donese vijest da se počinje graditi cesta koja ‘prekida prometnu izoliranost ove sredine i njezina zaleđa. Govor je održao Ljubomir Trgo, tajnik investitora, Republičke samoupravne interesne zajednice za ceste (avangarde današnjih Hrvatskih cesta), a pomogao mu je i Ratko Vukšić, tadašnji predsjednik Skupštine općine Solin.

Najavljena je, dakle, gradnja prometnice vrijedne 73 milijuna već osiguranih dolara, koja će biti čudo jedno, tuneli, vijadukti, usjeci, zasjeci, ekološka čednost oko preblizog izvora Jadra... Da će cesta biti građena četiri godine, i to tek prva faza, s tri trake, a preostali dio, dvije trake samo za nizbrdo, gradit će se nakon brojenja prometa... Skupilo se i nešto svijeta, sve je bilo dio programa obilježavanja Dana borca. Vjerojatno su gosti i domaćini poslije slavlje nastavili negdje uz janjetinu, no to novinar ne zna jer on je, kao i obično, nakon što su završile govorancije, pohitao pisati tekst.

Nadanov lažnjak

Početak izgradnje bio je i trijumf tada mlade općine Solin, koja se tri godine prije toga uspjela iskobeljati ispod maćehinskih splitskih skuta, te posebno, hvaljenog i osporavanog, solinskog Zavoda za pripremu zemljišta vođenog Tonkom Bućanom i Leonardom Pivčevićem, potpomognuti mladim Antonom Kovačevim. Zavoda u kojem će nešto kasnije zanat peći i Zlatko Ževrnja, tvorac dugopoljskog čuda i aktualni župan. I autoputolozima je konačno kamen mogao pasti sa srca, jer je gradnjom brze ceste Solin - Klis definirana trasa kojom će autoput proći ovim krajem: varijanta s budućom Dalmatinom po južnim padinama Kozjaka mogla se konačno pospremiti u predjele sjećanja i zaborava.

Čitava se federacija tresla, ta bijaše to vrijeme ‘neprincipijelih koalicija’ i ‘ne čujem dobro’ s Ušća, nedovršenih partijskih kongresa... No, po padinama Mosora i dalje su pucale mine i brundali strojevi. Gradnju ceste ništa nije moglo zaustaviti. Stiglo je i višestranačje, djeci je prestalo važiti ono što su ranije učili iz povijesti, praznik u povodu kojeg su otvoreni radovi više nije značio ništa, taman je iz udžbenika nestajalo ono da je u Solinu osnovan Prvi radnički savjet u svijetu, kad se dogodila sjednica Zadnjeg radničkog savjeta.

Bijaše to ono kad je Nadan trgnuo malo ramenom, prodao lažnjak, a Zadnji radnički savjet, tek koju minutu prije nego što će sam sebe raspustiti, izglasao da sjedište Dalmacijacementa više nije tamo gdje je oduvijek bilo, nego u Kaštel Sućurcu. Solin je tako ostao bez samoupravljanja i Dalmacijacementa, ali imao je gradilište.

Tu negdje postpisani novinar je uredno, barem jednom mjesečno, obilazio gradilište, gledao Mosor kako mijenja lice, pratio nicanje stupova i previjadukćivanje vododerina. Posebno svečano bijaše kasno navečer 9. listopada 1990.: pukla je zadnja mina, probijen je tunel Mravince, najduži na čitavoj trasi

Iduća vijest s gradilišta bila je tužna: 15. siječnja 1991. poginula su dva radnika. Urušio se beton na sjevernom portalu tunela Mravince. Večernje izdanje našeg lista donijelo je na naslovnici preko šest stupaca naslov ‘Sve po planu - dva mrtva’. No, već ujutro naslova nije bilo na naslovnici.

Počeo je, naime, Rat u Zaljevu, poznatiji kao Pustinjska oluja. Ni po čuda što su se oči javnosti okrenule u sasvim drugom smjeru, nego što je i pravosuđe obnevidjelo, pa rezultati istrage o uzrocima tragedije kod sjevernog portala i eventualnoj odgovornosti nikad, do dana današnjega, nisu obznanjeni, a kamoli da je optužnica podignuta. Sve to kako bi se potvrdila teza da od hrvatske cestogradnje sporije može biti samo hrvatsko pravosuđe.

Zatvaranje špine

Po Hrvatskoj se uveliko vojevalo, komšije po BiH već su se međusobno prebrojali i zvukovi ratnog tam-tama bivali su im sve bliži, no svi radnici još nisu bili napustili gradilište brze ceste. Radilo se, pomalo, ali se radilo.
Čitava trasa prometnice u početku je išla preko teritorija jedne općine, no početkom 1993., ususret novim višestranačkim izborima, cesta je trebala proći preko jednog grada i jedne općine.

Ne, nije projekt promijenjen i cesta produžena, nego to bijaše sezona kad je Lijepu našu zadesio izuzetno dobar urod županija, gradova i općina, koje - sve po volji naroda - nicahu kao gljive poslije kiše. Svidje se tada Klisu biti samostalna općina, što i bi, a to nije bilo milo Dugopolju, koje se i dalje željelo ‘naslanjati’ na Solin, te se tako u ovom komadu Zamosorja dogodio narod, koji je pred Klišane istupio s odlučnim ‘ne’.

Faksimil stranice ‘Slobodne Dalmacije’ s tekstom
tadašnjeg novinarskog pripravnika
No, zakon je već bio doneSen, nije bilo puta natrag, te su Dugopoljci idućih godina, do novih lokalnih izbora, bojkotirali općinu Klis kojoj su formalno pripadali, a onda su - to je već povijest - dobili vlastitu općinu. (Reći će sada mnogi, sa zrnom poslovične naknadne pameti: ‘A nu Klisa danas, a nu Dugopolja’.)

I ovog novinara je zadesilo tada da ga više ne bude na stranicama ovih novina, prometnuo se on u njegovatelja tradicija hrvatske šutnje, ali tek kao puka koincidencija nestat će i vijesti o novim radnim pobjedama na gradilištu brze ceste Solin - Klis. Jer, gradilište je zatvoreno. U sklopu državnih stabilizacijskih mjera - treba li napominjati da je vrijeme bilo teško - zatvorena je špina za materijal i plaćice zidara, armirača, tesara, bagerista, minera...

Oduvijek se uz Klis išlo sporo - sjetimo se samo Rere i legendi o tomu kako bi putnici sišli s vlaka, popeli se malo uz brdo, popili bevandu i pričekali da ferata savlada serpentinu, te se ponovo ukrcali i nastavili putovati - tako da je i gradnja ceste, penjući se prema prevoju, predahnula. Na pet godina. Projekt od sudbine u koji je već ulupano 45 milijuna dolara postao je tek još jedna mosorska vododerina koju su, sa svakim pljuskom, derale bujice i rovale po djelu neimara.Štete su bile velike. Mjerene su u milijunima.

O, kako je falila brza cesta ovom novinaru ono kad je bio podvrgnut pedagoškoj mjeri upućivanja na rad u Sinj. Uputio bi se tako uz Klis, onom srednjom cestom koju sada, sasvim pogrešno nazivaju stara (Stara kliška cesta je ona koja ide preko Megdana, s gornje strane Tvrđave - op.) te bi putem obvezno nabasao na kolonu.

Problem je stvaro svaki kamion, a sve do alkarskoga grada bilo je svega nekoliko mjesta na kojima je bilo moguće pretjecanje. Špartali su tada, te 1994. godine ovom cestom i umprofori i sfori, a posebno bi teško bilo kad bi naišao na čitav konvoj autocisterni bez registracija ili ikakvih drugih obilježja, kako, nakon što su nakrcali gorivo u ‘Petronafti’, uz policijsko osiguranje, idu prema nekim misterioznim odredištima. Kamo li su samo išle? Protutnjala je i ‘Oluja’, zemlja je bila slobodna.

Koliko do penzije?

Onda su, nakon opsežnih priprema, 1998. radovi nastavljeni, bilo je još peripetija oko toga kako bez faula predriblati Dioklecijanov vodovod, te oko kuća i petlje na Klis Brdu. Rokovi su nekoliko puta probijani... Poginuo je još jedan radnik. Prosjek: jedan radnički život na tri kilometra brze ceste.

Ipak, deset godina manje mjesec dana od svečanog pucanja mine i paljenja buldožera pod Sutikvom u Mravincima, trotračna cesta je puštena u promet. Ili, preciznije, njena prva polovica puštena je u promet. Jer, valjalo je napraviti još toliko tunela, vijadukata, usjeka i zasjeka da bio bio izgrađen njen puni profil s još dvije trake koje će ići nizbrdo.

U međuvremenu se Dalmaciji i cijeloj Hrvatskoj dogodila i autocesta, a iz tog vremena valja zabilježiti još jednu epizodicu, ono kad brza cesta Solin - Klis umalo nije postala brza cesta Split - Klis. Naravno, projekt opet nije mijenjan. Bilo je to ovako: kako granice Splita i Solina nikad nisu definirane - što je priča za sebe - jedan splitski, sada pokojni gradonačelnik trgnuo je ramenom, prodao lažnjak, te se drznuo poslati splitske tržišne inspektore u ‘Mercator’, oko čijeg pripadanja Solinu nikad nije bilo spora.

Trgovci iz ‘Mercatora’ dočekali ih kao trgovci, u stavu mirno, ne protiveći se i ne sumnjajući ništa, a kad je glas o tome došao do prvih ljudi Solina, oni, kao i onomad kad se Uprava ‘Dalmacijacementa’ izvoljela preseliti u Sućurac, ostadoše kao pokisli - ‘Ajme, onda će i rotor na Bilicama pripasti Splitu, to više neće biti brza cesta Solin - Klis.’

Gradnja preostalog dijela ceste - ima bit da se onima koji su trebali brojiti promet kako bi donijeli konačnu odluku svaki put kad bi počeli s brojenjem zamantalo, pa se nisu mogli odlučiti - mogla je biti nastavljena, punih 19 godina nakon pucanja prve mine, na pragu još jednog teškog vremena 2008. godine, dok je globalna ekonomska kriza već ubirala danak u propadanju banaka, padanju vlada, gubljenju radnih mjesta, krahovima na burzama... Kad se prvi put počelo graditi, raspala se cijela jedna država, no, ovaj put je propao samo ‘Konstruktor’, izvođač radova. Pa je opet sve stalo.

Ali gradilište brze ceste Solin - Klis je poput feniksa, i još jednom, evo friško, u 25. godini izvođenja, novi izvođač radova uvodi se u posao... Rokovi su zadani, novac, kao i u vrijeme pripravničkog staža ovog novinara, osiguran...

S tom cestom još davno, u vrijeme pripravnikovanja, novinar je stvorio jedan pa gotovo intiman odnos, a ona mu je to vratila s dužnim poštovanjem: dovela ga je u Dugopolje. Cesta koja je dio tzv. Pyrinskog cestovnog pravca, što vodi do Beča i Pešte, put Europe i svijeta njega je popela u Zamosorje. Jasno je, dakako, da nje ne bijaše, ne bi bilo ni dugopoljskog gospodarskog čuda.

I sad, da ga upitate, koliko još do penzije, jednostavno će vam odgovoriti: ‘Šezdesetak tisuća kilometara brzom cestom’. Eto.

DRAŽEN DUILO
FOTO: PAUN PAUNOVIĆ / CROPIX

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Gradilište brze ceste Solin - Klis je poput feniksa, i još jednom, evo friško, u 25. godini izvođenja, novi izvođač radova uvodi se u posao [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRIČA O NAJSPORIJOJ BRZOJ CESTI NA SVIJETU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-11-01 09:23:37 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-11-01 09:58:18 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-11-02 13:43:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 6749 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/10/31/PSD/ces00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8344612 Threads: 4 Questions: 1712365005 Slow queries: 5112474 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 113179615 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/cesta-duga-25-godina-216641 [printLink] => /sd-plus/spektar/cesta-duga-25-godina-216641?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 208085 [name] => brzacestasolinklis [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brzacestasolinklis [link] => /tag/brzacestasolinklis ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Gradilište brze ceste Solin - Klis je poput feniksa, i još jednom, evo friško, u 25. godini izvođenja, novi izvođač radova uvodi se u posao [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRIČA O NAJSPORIJOJ BRZOJ CESTI NA SVIJETU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Cesta duga 25 godina [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-21-47-30-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/10/31/PSD/ces00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/10/31/PSD/ces00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Svega tjedan dana nakon Slobina govora na Gazimestanu, u kojem je te teške 1989. godine - nema vremena koje bi bilo lako - riječima da ‘ni oružane bitke nisu isključene’ nagovijestio kraj jedne države, pod Sutikvom u Mravincima dogodio se početak: ispaljena je jedna mina, buldožer je malo zagrebao po ledini i gradnja brze ceste Solin - Klis svečano je počela.

Gore potpisanom novinaru, tada pripravniku u gradskoj rubrici ‘Slobodne Dalmacije’, palo je u dužnost da svijetu donese vijest da se počinje graditi cesta koja ‘prekida prometnu izoliranost ove sredine i njezina zaleđa. Govor je održao Ljubomir Trgo, tajnik investitora, Republičke samoupravne interesne zajednice za ceste (avangarde današnjih Hrvatskih cesta), a pomogao mu je i Ratko Vukšić, tadašnji predsjednik Skupštine općine Solin.

Najavljena je, dakle, gradnja prometnice vrijedne 73 milijuna već osiguranih dolara, koja će biti čudo jedno, tuneli, vijadukti, usjeci, zasjeci, ekološka čednost oko preblizog izvora Jadra... Da će cesta biti građena četiri godine, i to tek prva faza, s tri trake, a preostali dio, dvije trake samo za nizbrdo, gradit će se nakon brojenja prometa... Skupilo se i nešto svijeta, sve je bilo dio programa obilježavanja Dana borca. Vjerojatno su gosti i domaćini poslije slavlje nastavili negdje uz janjetinu, no to novinar ne zna jer on je, kao i obično, nakon što su završile govorancije, pohitao pisati tekst.

Nadanov lažnjak

Početak izgradnje bio je i trijumf tada mlade općine Solin, koja se tri godine prije toga uspjela iskobeljati ispod maćehinskih splitskih skuta, te posebno, hvaljenog i osporavanog, solinskog Zavoda za pripremu zemljišta vođenog Tonkom Bućanom i Leonardom Pivčevićem, potpomognuti mladim Antonom Kovačevim. Zavoda u kojem će nešto kasnije zanat peći i Zlatko Ževrnja, tvorac dugopoljskog čuda i aktualni župan. I autoputolozima je konačno kamen mogao pasti sa srca, jer je gradnjom brze ceste Solin - Klis definirana trasa kojom će autoput proći ovim krajem: varijanta s budućom Dalmatinom po južnim padinama Kozjaka mogla se konačno pospremiti u predjele sjećanja i zaborava.

Čitava se federacija tresla, ta bijaše to vrijeme ‘neprincipijelih koalicija’ i ‘ne čujem dobro’ s Ušća, nedovršenih partijskih kongresa... No, po padinama Mosora i dalje su pucale mine i brundali strojevi. Gradnju ceste ništa nije moglo zaustaviti. Stiglo je i višestranačje, djeci je prestalo važiti ono što su ranije učili iz povijesti, praznik u povodu kojeg su otvoreni radovi više nije značio ništa, taman je iz udžbenika nestajalo ono da je u Solinu osnovan Prvi radnički savjet u svijetu, kad se dogodila sjednica Zadnjeg radničkog savjeta.

Bijaše to ono kad je Nadan trgnuo malo ramenom, prodao lažnjak, a Zadnji radnički savjet, tek koju minutu prije nego što će sam sebe raspustiti, izglasao da sjedište Dalmacijacementa više nije tamo gdje je oduvijek bilo, nego u Kaštel Sućurcu. Solin je tako ostao bez samoupravljanja i Dalmacijacementa, ali imao je gradilište.

Tu negdje postpisani novinar je uredno, barem jednom mjesečno, obilazio gradilište, gledao Mosor kako mijenja lice, pratio nicanje stupova i previjadukćivanje vododerina. Posebno svečano bijaše kasno navečer 9. listopada 1990.: pukla je zadnja mina, probijen je tunel Mravince, najduži na čitavoj trasi

Iduća vijest s gradilišta bila je tužna: 15. siječnja 1991. poginula su dva radnika. Urušio se beton na sjevernom portalu tunela Mravince. Večernje izdanje našeg lista donijelo je na naslovnici preko šest stupaca naslov ‘Sve po planu - dva mrtva’. No, već ujutro naslova nije bilo na naslovnici.

Počeo je, naime, Rat u Zaljevu, poznatiji kao Pustinjska oluja. Ni po čuda što su se oči javnosti okrenule u sasvim drugom smjeru, nego što je i pravosuđe obnevidjelo, pa rezultati istrage o uzrocima tragedije kod sjevernog portala i eventualnoj odgovornosti nikad, do dana današnjega, nisu obznanjeni, a kamoli da je optužnica podignuta. Sve to kako bi se potvrdila teza da od hrvatske cestogradnje sporije može biti samo hrvatsko pravosuđe.

Zatvaranje špine

Po Hrvatskoj se uveliko vojevalo, komšije po BiH već su se međusobno prebrojali i zvukovi ratnog tam-tama bivali su im sve bliži, no svi radnici još nisu bili napustili gradilište brze ceste. Radilo se, pomalo, ali se radilo.
Čitava trasa prometnice u početku je išla preko teritorija jedne općine, no početkom 1993., ususret novim višestranačkim izborima, cesta je trebala proći preko jednog grada i jedne općine.

Ne, nije projekt promijenjen i cesta produžena, nego to bijaše sezona kad je Lijepu našu zadesio izuzetno dobar urod županija, gradova i općina, koje - sve po volji naroda - nicahu kao gljive poslije kiše. Svidje se tada Klisu biti samostalna općina, što i bi, a to nije bilo milo Dugopolju, koje se i dalje željelo ‘naslanjati’ na Solin, te se tako u ovom komadu Zamosorja dogodio narod, koji je pred Klišane istupio s odlučnim ‘ne’.

Faksimil stranice ‘Slobodne Dalmacije’ s tekstom
tadašnjeg novinarskog pripravnika
No, zakon je već bio doneSen, nije bilo puta natrag, te su Dugopoljci idućih godina, do novih lokalnih izbora, bojkotirali općinu Klis kojoj su formalno pripadali, a onda su - to je već povijest - dobili vlastitu općinu. (Reći će sada mnogi, sa zrnom poslovične naknadne pameti: ‘A nu Klisa danas, a nu Dugopolja’.)

I ovog novinara je zadesilo tada da ga više ne bude na stranicama ovih novina, prometnuo se on u njegovatelja tradicija hrvatske šutnje, ali tek kao puka koincidencija nestat će i vijesti o novim radnim pobjedama na gradilištu brze ceste Solin - Klis. Jer, gradilište je zatvoreno. U sklopu državnih stabilizacijskih mjera - treba li napominjati da je vrijeme bilo teško - zatvorena je špina za materijal i plaćice zidara, armirača, tesara, bagerista, minera...

Oduvijek se uz Klis išlo sporo - sjetimo se samo Rere i legendi o tomu kako bi putnici sišli s vlaka, popeli se malo uz brdo, popili bevandu i pričekali da ferata savlada serpentinu, te se ponovo ukrcali i nastavili putovati - tako da je i gradnja ceste, penjući se prema prevoju, predahnula. Na pet godina. Projekt od sudbine u koji je već ulupano 45 milijuna dolara postao je tek još jedna mosorska vododerina koju su, sa svakim pljuskom, derale bujice i rovale po djelu neimara.Štete su bile velike. Mjerene su u milijunima.

O, kako je falila brza cesta ovom novinaru ono kad je bio podvrgnut pedagoškoj mjeri upućivanja na rad u Sinj. Uputio bi se tako uz Klis, onom srednjom cestom koju sada, sasvim pogrešno nazivaju stara (Stara kliška cesta je ona koja ide preko Megdana, s gornje strane Tvrđave - op.) te bi putem obvezno nabasao na kolonu.

Problem je stvaro svaki kamion, a sve do alkarskoga grada bilo je svega nekoliko mjesta na kojima je bilo moguće pretjecanje. Špartali su tada, te 1994. godine ovom cestom i umprofori i sfori, a posebno bi teško bilo kad bi naišao na čitav konvoj autocisterni bez registracija ili ikakvih drugih obilježja, kako, nakon što su nakrcali gorivo u ‘Petronafti’, uz policijsko osiguranje, idu prema nekim misterioznim odredištima. Kamo li su samo išle? Protutnjala je i ‘Oluja’, zemlja je bila slobodna.

Koliko do penzije?

Onda su, nakon opsežnih priprema, 1998. radovi nastavljeni, bilo je još peripetija oko toga kako bez faula predriblati Dioklecijanov vodovod, te oko kuća i petlje na Klis Brdu. Rokovi su nekoliko puta probijani... Poginuo je još jedan radnik. Prosjek: jedan radnički život na tri kilometra brze ceste.

Ipak, deset godina manje mjesec dana od svečanog pucanja mine i paljenja buldožera pod Sutikvom u Mravincima, trotračna cesta je puštena u promet. Ili, preciznije, njena prva polovica puštena je u promet. Jer, valjalo je napraviti još toliko tunela, vijadukata, usjeka i zasjeka da bio bio izgrađen njen puni profil s još dvije trake koje će ići nizbrdo.

U međuvremenu se Dalmaciji i cijeloj Hrvatskoj dogodila i autocesta, a iz tog vremena valja zabilježiti još jednu epizodicu, ono kad brza cesta Solin - Klis umalo nije postala brza cesta Split - Klis. Naravno, projekt opet nije mijenjan. Bilo je to ovako: kako granice Splita i Solina nikad nisu definirane - što je priča za sebe - jedan splitski, sada pokojni gradonačelnik trgnuo je ramenom, prodao lažnjak, te se drznuo poslati splitske tržišne inspektore u ‘Mercator’, oko čijeg pripadanja Solinu nikad nije bilo spora.

Trgovci iz ‘Mercatora’ dočekali ih kao trgovci, u stavu mirno, ne protiveći se i ne sumnjajući ništa, a kad je glas o tome došao do prvih ljudi Solina, oni, kao i onomad kad se Uprava ‘Dalmacijacementa’ izvoljela preseliti u Sućurac, ostadoše kao pokisli - ‘Ajme, onda će i rotor na Bilicama pripasti Splitu, to više neće biti brza cesta Solin - Klis.’

Gradnja preostalog dijela ceste - ima bit da se onima koji su trebali brojiti promet kako bi donijeli konačnu odluku svaki put kad bi počeli s brojenjem zamantalo, pa se nisu mogli odlučiti - mogla je biti nastavljena, punih 19 godina nakon pucanja prve mine, na pragu još jednog teškog vremena 2008. godine, dok je globalna ekonomska kriza već ubirala danak u propadanju banaka, padanju vlada, gubljenju radnih mjesta, krahovima na burzama... Kad se prvi put počelo graditi, raspala se cijela jedna država, no, ovaj put je propao samo ‘Konstruktor’, izvođač radova. Pa je opet sve stalo.

Ali gradilište brze ceste Solin - Klis je poput feniksa, i još jednom, evo friško, u 25. godini izvođenja, novi izvođač radova uvodi se u posao... Rokovi su zadani, novac, kao i u vrijeme pripravničkog staža ovog novinara, osiguran...

S tom cestom još davno, u vrijeme pripravnikovanja, novinar je stvorio jedan pa gotovo intiman odnos, a ona mu je to vratila s dužnim poštovanjem: dovela ga je u Dugopolje. Cesta koja je dio tzv. Pyrinskog cestovnog pravca, što vodi do Beča i Pešte, put Europe i svijeta njega je popela u Zamosorje. Jasno je, dakako, da nje ne bijaše, ne bi bilo ni dugopoljskog gospodarskog čuda.

I sad, da ga upitate, koliko još do penzije, jednostavno će vam odgovoriti: ‘Šezdesetak tisuća kilometara brzom cestom’. Eto.

DRAŽEN DUILO
FOTO: PAUN PAUNOVIĆ / CROPIX

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/cesta-duga-25-godina-216641 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=ed2fa7c9c4b31e5f2de5c0a1c1b2fac5de60c650 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Cesta+duga+25+godina&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fcesta-duga-25-godina-216641 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fcesta-duga-25-godina-216641 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Gradilište brze ceste Solin - Klis je poput feniksa, i još jednom, evo friško, u 25. godini izvođenja, novi izvođač radova uvodi se u posao [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRIČA O NAJSPORIJOJ BRZOJ CESTI NA SVIJETU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SpektarPRIČA O NAJSPORIJOJ BRZOJ CESTI NA SVIJETU

Cesta duga 25 godina

Piše PSD.
2. studenog 2013. - 14:43
Svega tjedan dana nakon Slobina govora na Gazimestanu, u kojem je te teške 1989. godine - nema vremena koje bi bilo lako - riječima da ‘ni oružane bitke nisu isključene’ nagovijestio kraj jedne države, pod Sutikvom u Mravincima dogodio se početak: ispaljena je jedna mina, buldožer je malo zagrebao po ledini i gradnja brze ceste Solin - Klis svečano je počela.

Gore potpisanom novinaru, tada pripravniku u gradskoj rubrici ‘Slobodne Dalmacije’, palo je u dužnost da svijetu donese vijest da se počinje graditi cesta koja ‘prekida prometnu izoliranost ove sredine i njezina zaleđa. Govor je održao Ljubomir Trgo, tajnik investitora, Republičke samoupravne interesne zajednice za ceste (avangarde današnjih Hrvatskih cesta), a pomogao mu je i Ratko Vukšić, tadašnji predsjednik Skupštin...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 23:47