Scena Showbizz

ROCK ZVIJEZDA BI IMALA KORISTI OD POVRATKA U HRVATSKU

Štuliću lova kad se učlani u ZAMP

ROCK ZVIJEZDA BI IMALA KORISTI OD POVRATKA U HRVATSKU

Legendarni frontman “Azre” Branimir Štulić tek će uključenjem u sustav zaštite autorskih prava početi dobivati tantijeme iz Hrvatske

Legendarni frontman “Azre” Branimir Štulić tek će uključenjem u sustav zaštite autorskih prava početi dobivati tantijeme iz Hrvatske

Iako je već gotovo dva desetljeća u inozemstvu, domaći tisak bruji o Branimiru Štuliću. Njegov prošlotjedni razgovor za “Slobodnu”, u kojemu je kazao da mu Croatia Records duguje 12 milijuna eura, prenesen je i komentiran i u drugim medijima, a žestoke su se rasprave rasplamsale i na domaćim web-portalima, gdje su Johnnyja hvalili i osuđivali.

Poentirala je i prvoaprilska šala o Azrinu nastupu u originalnoj postavi na Maksimiru. U zbilji su se, međutim, oglasili prozvani: Croatia Records i HDS-ZAMP (Hrvatsko društvo skladatelja - Zaštita autorskih muzičkih prava), a prema njihovim najnovijim pojašnjenjima Johnny bi teško svojim dugom iz Hrvatske pokrio nešto više negoli povratnu autobusnu kartu Utrecht – Zagreb.

Predsjednik Uprave Croatia Recordsa Želimir Babogredac tvrdi da Štulić pogrešno optužuje ovu diskografsku kuću za neovlašteno prodavanje njegovih albuma. Croatia Records se poziva na “prava diskografa”, odnosno “prava mastera”, koja su pravno srodna, ali nisu isto što i “prava autora”, te “prava izvođača”.

Riječ master ovdje označava originalne studijske snimke, “master traku”, odnosno pohranjeni glazbeni zapis nakon studijskih snimanja. - Da se razumijemo, mi smo u Croatia Recordsu ponosni što je Branimir Johnny Štulić veći dio svoje karijere snimao kod nas, odnosno kod Jugotona, čiji smo mi pravni sljednici – kaže Babogredac i nastavlja:

- Nesumnjivo je riječ o velikom autoru koji je ostavio neizbrisiv trag u domaćoj glazbi, a također i autoru još uvijek vrlo traženih diskova, govoreći u uvjetima kakvi su danas na domaćem tržištu. Kao nasljednici bivšeg Jugotona, mi njemu, međutim, ne dugujemo nikakve milijune eura, nego jednu znatno manju svotu kuna, a koju on tek treba naplatiti.

Croatia Records ima neotuđivo pravo na objavu diskova Azre i Branimira Štulića koji su snimani u studijima bivšeg Jugotona, diskografske kuće s kojom je Štulić imao ugovor o izdavaštvu. Ni na koji način mi u današnjem Croatia Recordsu ne osporavamo njegova “autorska prava”, no ni on ne bi trebao nama osporavati “prava diskografa”.

Nije točno da su njegovi ugovori s Jugotonom vrijedili samo šest mjeseci, kako tvrdi Štulić, nego se to razdoblje odnosilo na njegovu obvezu da isti glazbeni materijal ne ponudi drugom izdavaču. Međutim, slažem se da mu treba pomoći i naći zajednički jezik, jer je ipak riječ o velikom autoru – kaže Babogredac, predsjednik Uprave Croatia Recordsa.

Kamo dalje, rođače?

Slično govore i u HDS-ZAMP-u, također negirajući bilo kakve svoje dugove prema Branimiru Štuliću, koji je svojedobno prekinuo odnose sa SOKOJ-em, pretečom ZAMP-a, te se nikada nije obratio ni jednoj sličnoj organizaciji. - Mi nemamo određeno mišljenje o “slučaju Štulić”, jer sam autor, jednostavno rečeno, nije naš član te mu i ne možemo isplatiti novac za autorska prava – govori Marina Ferić iz HDS-ZAMP-a te nastavlja:

– Također, želim pojasniti da ne postoji glazbeni autor koji nema svoja autorska prava, nego je pitanje u tome na koji način on ta prava štiti, ili ih uopće ne štiti. HDS-ZAMP je dio svjet skog “kolektivnog sustava” srodnih udruženja koja međusobno surađuju – kaže Marina Ferić. Prema tvrdnjama ZAMP-a, Štulić će tek svojim eventualnim uključenjem u sustav zaštite autorskih prava početi dobivati tantijeme iz Hrvatske.

Mogu li se, pak, autorska prava za emitiranje u Hrvatskoj naplatiti retrogradno, dakle za dosadašnje, 17 godina “nepokriveno”, razdoblje, u HDS-ZAMP-u nisu znali odgovoriti. U HDS-ZAMP-u tvrde kako je u isplate kroz ovu organizaciju obuhvaćeno oko 20 tisuća domaćih i stranih autora, od kojih tek dvadesetak, prema službenim podacima, zarađuje iznose jednake ili nešto veće od prosječne plaće u Hrvatskoj. Štulićevu brojku od 12 milijuna eura duga u HDS-ZAMP-u smatraju nerealnom kao i u Croatia Recordsu.

Prema ovakvim objašnjenjima domaće regulative, Johnny je žrtva pretvorbe Jugotona u Croatia Records; on je velik, ali dug je malen. Dok ne dođe do nagodbe, Azra će u Hrvatskoj svirati opet samo u sljedećoj prvotravanjskoj šali.

Croatia Records: Isplatit ćemo novac

U Štulićevoj diskografskoj kući tvrde da će mu novac od prodaje njegovih albuma biti isplaćen čim se on sam prijavi u bilo koje udruženje za zaštitu autorskih prava, bez obzira je li riječ o hrvatskom, nizozemskom, turskom, makedonskom… srodnom udruženju.

Također, prema službenim podacima, cijela “remaster serija” Azrinih diskova u posljednje tri godine prodala se u nakladi od 12.500 primjeraka. Račun koji Branimira Štulića čeka u Zagrebu nebrojeno je puta manji od 12 milijuna eura, koji je on sam spominjao.

Naslovnica Showbizz