Scena Showbizz

za razliku od nekih sretnijih vremena kad su pojedini izvođači svoje albume prodavali i u 700.000 primjeraka, u posljednjih pet godina samo je jedan izvođač uspio doseći brojku od 40.000

Oliver, Mišo i Zeko su ‘zlatni’, a samo je Gibo - dijamantni

za razliku od nekih sretnijih vremena kad su pojedini izvođači svoje albume prodavali i u 700.000 primjeraka, u                       posljednjih pet godina samo je jedan izvođač uspio doseći brojku od 40.000

Prodanih 7000 CD-ova,  brojka koja se kiti Zlatnom pločom (za Srebrnu je dovoljno upola manja), vrhunski je uspjeh u diskografiji u kojoj takvo što danas polazi za rukom samo ponajboljima

Zlatna ploča danas je u diskografiji plafon osim ako nije u pitanju Gibonni. On je dijamant. Ne sjećam se da je itko osim njega u posljednjih pet godina prodao 35.000-40.000 nosača zvuka − kazao nam je Dario Draštata, direktor marketinga ”Dallas Recordsa”, govoreći o respektabilnim nakladama u današnje vrijeme.

Omiljeni splitski kantautor vodeći je glazbenik na listi najprodavanijih domaćih izvođača kad je riječ o novim studijskim albumima, a u samom su vrhu i drugi splitski pjevači poput Olivera Dragojevića i Dražena Zečića, te diskografski kralj nekadašnje države, Šibenčanin Mišo Kovač s posljednjim, lani objavljenim albumom “Ne tražim istinu”.

No, neusporedivo je to s njegovim nekadašnjim diskografskim uspjesima, poput onoga iz 1971. kad je samo njegov megahit singl “Proplakat će zora” planuo u 500.000 primjeraka. Nestvarno danas zvuče i brojke od, primjerice, 630.000 prodanih ploča “Magazina” iz 1987. ili oko 700.000 prodanih vinila “Novih fosila” (“Budi uvijek blizu”) iz 1981.

Prodanih 7000 CD-ova, brojka koja se kiti Zlatnom pločom (za Srebrnu je dovoljno upola manja), vrhunski je uspjeh u diskografiji u kojoj takvo što danas polazi za rukom samo ponajboljima. Među njima su i članovi splitskog TBF-a koji bi, prema Draštatinoj procjeni, nakon Nove godine mogli doseći zlatnu tiražu za svoj hvaljeni album ”Pistaccio Metallic”, ujedno najprodavaniji album prošlog mjeseca, kako stoji na listi ”Top of the Shops” Hrvatske diskografske udruge.

Da se diskografija posljednjih godina kreće silaznom putanjom, i nije neka novost. Nekadašnji deseci tisuća prodanih nosača zvuka za brojne su domaće glazbenike samo pusti san, no pojedini diskografi poput Želimira Babogredca, predsjednika Uprave “Croatia Recordsa”, tvrde da se posao, s obzirom na razvoj tehnologije, sveo u realne okvire.

− Pala je cijena proizvodnje CD-ova, a prosječna je cijena nosača zvuka oko 50 kuna. Ove smo godine lansirali oko 150 izdanja vodeći računa o skupoći projekata. U “Croatia Recordsu” je svakako najtiražniji Dražen Zečić, prodaja njegova albuma “Crni kralj i bijela dama” bliži se brojci od 10.000. Zeko je za njega dobio i Zlatnu ploču, čini mi se jedinu ove godine u Hrvatskoj. Tu je i Mišo Kovač, kojemu još nismo dodijelili zlato zbog njegova zdravstvenog stanja – otkriva Babogredac imena najprodavanijih izvođača u CR-u.

Zeku i Mišu slijede “Majke”, koje se s “Teškim bojama” približavaju srebrnoj nakladi, baš kao i skupina “Opća opasnost” s aktualnim albumom “Vrati se na svjetlo” i Tonči Huljić s projektom “Madre Badessa”. Stepenicu niže po prodaji je “Crvena jabuka” s albumom “Za tvoju ljubav”, Vuco čiji je album “Vuco XI.” do sada prodan u 1600 primjeraka, Maksim Mrvica s 1500...

− Bilježi se pad prometa od oko 35 posto koji traje od 2008. No, pad je manji ove godine, posluje se bolje nego lani. Nakon Nove godine ići ćemo korak dalje, diskografi su se udružili napravivši kompletnu digitalnu bazu od otprilike 35.000 pjesama koje ćemo uskoro staviti u distribuciju. Stalno se gunđa kako ljudi nelegalno koriste glazbu, a nigdje je se ne može nabaviti. Nema digitalnog servisa – govori predsjednik Uprave CR-a, ističući da će kupci najčešće izdvojiti novac za nosač zvuka jedino ako znaju barem pet pjesama koje će na njemu i naći.

Stoga iz CR-a često plasiraju razne kompilacije ili kolekcije koje uvijek pronađu put do kupaca.

− Izbacili smo 44 izdanja “The Love Collection”, stigli su box setovi Karla Metikoša i Drage Mlinarca, izišao je i “Best of Jelena Rozga” na dva CD-a, koji će objediniti najveće hitove njezine samostalne karijere i one u grupi “Magazin”. Sve to ima svoje kupce – navodi Babogredac, čija diskografska kuća u 2012. planira izdati reizdanja po pet ponajboljih albuma Olivera Dragojevića i Miše Kovača koji će se moći nabaviti za 50-60 kuna.

− Zabavnjačka se glazba sve manje prodaje, premda se više konzumira. Svi se mi mučimo s brojkama, ali držim da smo dotaknuli dno i da ispod ovoga nećemo ići. Rasprodana naklada mora biti 5000 albuma, nikako manje od toga – drži Boris Horvat, direktor “Aquarius Recordsa”, tvrdeći da su trgovine CD-ovima radile bolje u 2011. nego lani zbog prodaje šireg repertoara, a u 2010. je, veli, evidentiran drastičan pad prometa u odnosu na godinu prije.

Na nešto optimističniji zaključak navode ga iskustva stečena trgovanjem u prosincu koje obično “nosi” petinu godišnjeg prometa.

− Kolekcije Olivera Dragojevića prodaju se u nakladama od 70.000 primjeraka, njegov album “Vridilo je” iz 2005. prodan je, okvirno, u 35.000 primjeraka, a posljednji “Samo da je tu” iz 2010. u 15.000. Oliver nikad neće pasti ispod te brojke, a i Massimov je tek objavljeni album “Dodirni me slučajno” otišao u 5000 primjeraka. Nova Nina je na 3000, i ona će stići do petice. Naši ostali izvođači prodaju oko 2000-3000 CD-ova, što je dobra tiraža – kaže direktor “Aquarius Recordsa” navodeći imena Damira Urbana koji je objavio album sa Stjepanom Hauserom (1500), Zorana Predina, čiji je uradak s Matijom Dedićem prodan u 1000 primjeraka, Tamare Obrovac, čija je ”Madirosa” otišla u oko 700 primjeraka...

Neki od Horvatovih kolega, poput Branka Paića iz diskografske kuće “Scardona”, odlučili su se za usko profilirane kataloge. Paić se okrenuo ponajprije klapskim izdanjima, što mu se pokazalo dobitnom kombinacijom u jeku popularnost klapske pjesme.

− Nema govora o nekadašnjim tiražama, ali vrtimo se od 3500 do 7000 prodanih primjeraka. Najtiražniji su Tomislav Bralić i Intrade (“Zora bila”), CD Pere Kozomare i Cambijeva “Prava karta”. Opredijelili smo se za bezvremenska, vrhunska izdanja. Riječ je o izvođačima koji puno nastupaju, a puno i prodaju. Proširili smo se i na slovensko tržište, a zamjetan je i “novi val” klapske pjesme u Njemačkoj – kaže Paić, napominjući da su u “Scardoni” počeli luksuznije opremati izdanja jer publika voli imati klapski CD kao suvenir ili uspomenu na neko događanje.

Njegov kolega Silvije Varga iz “Dancing Beara” kao ključan problem navodi naplatu korištenja glazbe.

− Glazbe je sve više oko nas, a radi se na plaćanju njezina korištenja. U Americi je već 50 posto prihoda vezano uz digitalnu glazbu. Stasala je nova generacija klinaca koja troši na download, no još uvijek postoji, kako mi volimo reći, generacija 30+ koja je naučila kupovati CD-ove. Pale su tiraže izvođačima trenutka, onima koji traju jedno ljeto. Grupa ili izvođač koji ima svoje obožavatelje ostaju na istoj razini prodaje, primjerice poput, “Kawasakija 3p” ili “Bambi Molestersa”. Takvih se izdanja i držimo u katalogu. Nama je prodaja ista kao i prošle godine – zaključio je Silvije Varga.

mirela goreta

Hit records: Rozga na vrhu


Na listi Top 10 najprodavanijih albuma “Hit Recordsa” vodi Jelena Rozga sa svojom “Bižuterijom”, slijede “Best of” albumi pokojnog Toše Proeskog, Tony Cetinski (“Ako to se zove ljubav”), Željko Joksimović (“Ljubav”), Neda Ukraden (“Radujte se prijatelji”)...


CR: ‘Dječaci’ - ugodno iznenađenje


− Sramežljivo smo ušli u suradnju sa splitskim “Dječacima”, a na koncu su se pokazali pravim iznenađenjem. Skupine poput njihove ili, primjerice, grupa “Adastra” ostvaruju solidne tiraže od prodanih 2000 do 3000 CD-ova. Nosači zvuka klapa “Iskon”, “Cambi” i “Sv. Florijan” prešli su brojku 1000 – navodi Želimir Babogredac, ističući da je i “najezda” klasičara u diskografske kuće puno veća nego rock izvođača. Riječ je o produkcijama koje nisu skupe pa nađu svoje mjesto u katalozima.


Dallas: Traže se Sevine ‘Tridesete’

− Severina je odlično prodala svoj box “Tridesete uživo” koji smo objavili i kao DVD i dvostruko CD izdanje. Još uvijek se prodaje, a i Danijela Martinović će stići do Zlatne ploče sa svojim albumom “Unikat” – ističu u “Dallas Recordsu”, u kojemu su poslovanje proširili na organizaciju koncerata, pa tako njihova agencija “Mars koncerti” stoji iza istoimenog festivala, turneje TBF-a, koncerata Nene Belana te zagrebačkoga gostovanja skupine “Faithless”.


Menart: ‘Hladno pivo’ najtraženije

− Izbjegavam govoriti o brojkama i prodaji, jer upitno je koji se kriteriji uzimaju u obzir – govorimo li o onome što je uistinu prodano ili što se nalazi u dućanima. Mogu samo reći da je “Hladno pivo” naš najtiražniji domaći izvođač, dok “2Cellos” vode na listi stranih izdanja – kazao nam je Branko Komljenović, direktor “Menarta” u čijemu je opisu posla već dulje vrijeme i izdavanje knjiga, kao i koncertne aktivnosti njegovih izvođača.


Hit Records: Rozga tražena roba

Na listi Top 10 najprodavanijih albuma “Hit Recordsa” vodi Jelena Rozga sa svojom “Bižuterijom”, slijede “Best of” albumi pokojnog Toše Proeskog, Tony Cetinski (“Ako to se zove ljubav”), Željko Joksimović (“Ljubav”), Neda Ukraden (“Radujte se, prijatelji”)...

Naslovnica Showbizz