Scena Mozaik

Severina, Jole, Šuput...

Pobuna poznatih domaćih estradnjaka: Brojimo milijune pregleda, punimo dvorane, a radiopostaje nas ignoriraju. Kažu da slušatelji vole pjesme koje im ne odvlače pažnju

Severina, Jole, Šuput...

Pojavom Extra FM-a, prve radijske postaje u Hrvatskoj koja je odlučila puštati folk glazbu, dobar dio publike prebacio se na njihove frekvencije, dok ostale postaje slušatelje nastoje zadržati raznovrsnom glazbom, po principu za svakoga ponešto. Takva uređivačka politika nailazi na sve veći broj naših estradnjaka nezadovoljnih zbog toga što im se pjesme ne puštaju na najslušanijim radijskim postajama, iako upravo oni redovito pune koncertne dvorane i tražena su "roba u gradu". Nezadovoljni su i njihovi obožavatelji koji tako najnovije hitove Severine, Maje Šuput, Lidije Bačić, Jole... moraju potražiti na raznim internetskim servisima, umjesto da ih slušaju na omiljenom radiju. Nekad je bilo potpuno drukčije, a čini se da se razlog trenutne situacije u radijskom eteru krije u tome što je većina postaja s vremenom formatirana, s čime se slaže i dugogodišnji glazbeni novinar Dalibor Petko, koji je svojedobno na Narodnom radiju u svom showu ugostio mnoge glazbene zvijezde i promovirao njihove aktualne pjesme. Sve dok emisija, opet zbog spomenute uređivačke politike, nije ukinuta, a Petko svoju sreću potražio na CMC Televiziji.

Segregacija glazbe

- Pojavom formatiranih radiopostaja pojavila se i segregacija glazbe na onu za radio i onu za provode. Tako ispadne da većina glazbenika koja na svojim koncertima okuplja najveći broj ljudi nije prisutna u radijskom eteru, pod izlikom da slušatelji najviše vole glazbu koja im ne odvlači pažnju dok rade nešto drugo. Smatram da je to apsurd jer se glazba treba jedino dijeliti na dobru i lošu, a svi glazbeni žanrovi trebali bi biti prisutni u eteru, naravno, u odgovarajućem terminu - kaže Petko. U posljednjih godinu dana Severina je izbacila nekoliko hitova s nadolazećeg albuma "Halo" koji će uskoro izdati, no pjesme "Tutorial", u kojoj joj se pridružio simpatični pobjednik srpskih Pinkovih zvjezdica, šestogodišnji Ljuba Stanković, kao i "Magija" te "Otrove" s bosansko-hercegovačkim pjevačem Jalom Bratom, uopće se ne mogu čuti na radiju. A samo na Youtubeu bilježe milijunske preglede. Njezin menadžer Tomislav Petrović smatra da radio u Hrvatskoj nema moć kakvu je nekad imao.

- Pojavom raznih streaming servisa radio je kao medij uvelike izgubio na značaju i više ne odražava stvarnu sliku popularnosti i komercijalne vrijednosti izvođača. Severina je po tome daleko najpopularnija, a većina njezinih novih singlova nije prisutna u eteru, što ovisi o uređivačkoj politici pojedinog radija, pa o razlozima trebate pitati urednike - govori Petrović.

"Lopove", "Kamikaza", "Ilegalno", "Ne lomi mi srce", "Amnezija", "Premija", "Hej, Balkano"... sve su to hitovi koje je članica žirija "Supertalenta" Maja Šuput izbacila unatrag nekoliko godina i koje njezina publika na koncertima zna od riječi do riječi. No na radijima ćete te pjesme rijetko ili gotovo nikad čuti.

- Nije mi jasna uređivačka politika u kojoj zabranjuješ pjesme i izvođače koji na terenu i koncertno najviše rade. To samo znači i potvrđuje da nas publika voli, jednako kao i naše pjesme. Logično bi bilo da se vrtimo na radiju više od ostalih - kaže pjevačica.

Promocija za izvođače

Njezina kolegica Antonija Šola, osim što pjeva vlastite pjesme, piše i za druge pjevače, a posebno se ističe njezina suradnja s pokojnim makedonskim slavujem Tošom Proeskim, također je razočarana time što najslušanije postaje ignoriraju njezin rad.

- Preko noći je doslovno nestao veliki medijski servis kao oblik promocije za mnoge izvođače. Oni imaju pravo raditi i birati po svom, a mi smo nemoćni. Moramo pričekati da se na Narodnom radiju opet pojavi netko poput Dalibora Petka - kaže Šola. Iako su rođeni u Dalmaciji i redovito pjevaju na raznim feštama, pomalo je ironično da ćete pjesme Jole i Dražena Zečića teško čuti na najslušanijoj postaji podneblja u kojem žive – Radio Dalmaciji.

- Volio bih da se više pušta zabavna glazba, kako na radiju, tako i na televiziji. Neka se ljudima da veselja. Ne znam zašto je tome tako, očito svatko gleda što mu je najbolje za marketing. Nisam se dosad petljao u to, a ne planiram se ni petljati. Najvažnije mi je da moje pjesme redovito nađu svoj put do publike - rekao nam je Jole. Slično razmišlja i Zečić.

- Imam i previše posla. Nisam nikad ovisio ni o kome, svatko radi i ima pravo raditi što hoće, pa tako i privatne radiopostaje. Bog im dao zdravlje, nemam problema s time. Ako misle da će tako imati bolju slušanost i moći isplatiti plaće, zašto bih se bunio? Uostalom, uvijek sam bio za to da svatko nađe svoje mjesto pod suncem - kaže Zeko.

Upit o svojevrsnom bojkotu pjevača uputili smo i dvjema radio postajama koje svakodnevno sluša nekoliko stotina tisuća ljudi. Katijan Knok, direktor Narodnog radija, jedne od najslušanijih postaja u Hrvatskoj s nacionalnom frekvencijom, ističe da su sve pjesme koje njihovi slušatelji imaju priliku slušati isključivo njihov odabir.

- Stoga znamo reći da su upravo slušatelji naši glazbeni urednici. Svaka pjesma koju emitiramo u eteru mora proći testiranje na reprezentativnom uzorku ispitanika, koji direktnim odabirom odlučuju o pjesmama koje ćemo puštati. Takva promjena programske i glazbene politike otprije dvije godine rezultirala je time da je Narodni povećao svoju slušanost u navedenom razdoblju za više od 7 posto na području cijele Hrvatske, što je nezapamćeni rast i dokaz da je odabran pravi put. Prema neovisnim rezultatima slušanosti, trenutno Narodni sluša svaki treći Hrvat, na što smo izuzetno ponosni - stoji u priopćenju koje nam je poslao Knok.

Slušatelji biraju pjesme

Sličan odgovor dao nam je i Hrvoje Turić, direktor Radio Dalmacije.

- Glazba na Radio Dalmaciji odabrana je od slušatelja preko redovnih istraživanja koje provodimo. Rezultati slušanosti pokazuju da smo najslušaniji radio u Dalmaciji, te da ovaj način rada garantira uspjeh, kao i u drugim zemljama u kojima predstavlja standard radijskog poslovanja - ističe Turić.

Splitski estradni menadžer Ivica Bubalo smatra da se ovdje radi o "klasičnoj pili naopako".

- Problem je puno veći i jednostavno ne mogu razumjeti da još nitko nije reagirao s državnog vrha jer ako se ovako nastavi, za pet do 10 godina hrvatska će glazba potpuno nestati. Već dugo se radi na izumiranju naše glazbe. Svi ti izvođači pune dvorane i imaju široku publiku pa se pitam iz koje to zemlje slušatelji slušaju Narodni radio. Oni će puštati one koje publika neće, a nametat će one za koje bi htjeli da hoće - odlučno će Bubalo, navodeći i primjer pjesme "Težačka duša" klape Sv. Juraj HRM.

Riječ je o posljednjoj pjesmi Vinka Coce nastaloj u suradnji s klapom, a koja je uz blagoslov pjevačeve supruge Janje nedavno objavljena, pet godina nakon njegove smrti. Puna četiri tjedna ta se pjesma nalazi na prvom mjestu glazbene top ljestvice radio Splita. I tu priča prestaje jer se više nigdje ne može čuti.

- Na Narodnom je radiju nisu nikad zasvirali, na Dalmaciji svega nekoliko puta. Očito ne pripadamo nijednom lobiju. Pjesma je zaista vrijedna i ima izvrsne kritike. Posvećena je našim precima težacima koji su svojim trudom i radom sačuvali naš hrvatski identitet u burnim i teškim vremenima povijesti. Ista je stvar i s našom pjesmom "Dalmacijo, dušo moja", koju je još 1992. otpjevao Vice Vukov, ali je nije studijski snimio - rekao nam je Marko Bralić, član klape Sv. Juraj HRM.

- Ta klapa ima više publike i koncerata od 90 posto onih što puštaju Narodni i Dalmacija. Da ti pamet stane...- zaključio je Bubalo u nadi da će se stvari u hrvatskom radijskom eteru uskoro promijeniti i svi pjevači dobiti jednake šanse da im se puštaju pjesme, kako one novijeg datuma, tako i njihovi stari, bezvremenski hitovi.

Naslovnica Mozaik