Scena Mozaik

MODERNIZACIJA ILI 'KASTRACIJA'?

Auto bez minjanja brzina je kao muškarac bez brkova! Ručni mjenjači u vozilima uskoro će biti stvar povijesti, a naši muškarci su ogorčeni

MODERNIZACIJA ILI 'KASTRACIJA'?

Sudeći prema trendovima, ručni mjenjači u automobilima uskoro će biti stvar povijesti! Naime, utjecajno glasilo, američki CarBuzz, objavilo je da je tek tri posto automobila nove generacije opremljeno tim, sad već arhaičnim dodatkom. Audi se, primjerice, uključio u opći trend, za sada ipak izraženiji u Americi nego Europi, pa je svoje modele A4 i A5 od iduće godine reducirao za taj dio instrumentarija.

Što, pak, o izostanku "šaltanja" misle neki poznati splitski vozači i stručnjaci? Ivica Krpeta (49), dugogodišnji vozač komunalnog poduzeća "Promet", takav potez proizvođača automobila smatra – kastracijom.

- Užas i katastrofa, nikad se na to neću i ne želim naviknuti! Doduše, već neko vrijeme modernizirani vozni park "Prometa" također ima autobuse bez mjenjača, njih devedeset i devet posto, ali moja je desnica ostala na njemu, ako me razumijete.

A sad ozbiljno: prije, dok je vozač imao uposlene obje ruke, bija je gospodin čovik. Kad bi bija gladan, sta bi i lipo izija po kile janjca, pa onda vozija dalje. A sad, kad ima slobodnu desnu ruku, njome drži hrenovku iz "Prerade" i grize u vožnji. To je nakaradno i neprilično – smatra Krpeta, te domeće jednako ozbiljnim tonom:

- Ukidanje mjenjača je jednako ukidanju šofera, teži oblik kastracije. Auto bez mjenjača je auto bez duše! I, na žalost, sve ih je više. Tih bezdušnih, uškopljenih vozila – tužno je konstatirao iskusni "drumski ratnik" iz Splita čija je, simbolično rečeno, ljevica na srcu, a desnica na – mjenjaču.

Jednako radikalan u stavu "za mjenjač" je i Zdravko Juričko Lav, iskusni novinski automobilski znalac u pedesetim godinama života.

- Mi vozači nešto starije generacije većinom se slažemo u stavu – neka mi sad ne zamjere pripadnice ljepšeg spola – da je "auto bez mjenjača kao žena bez poprsja"! Jednostavno, mjenjač je okosnica svakog auta, dakako uz motor i četiri kotača.

Tendencija u svijetu, istina, jest proizvodnja električnih, vozila na struju, ali veći broj takvih automobila kod nas je zasad utopija jer nemamo potrebnu infrastrukturu. Na sreću, dodao bih, jer mjenjač će ipak ostati još neko vrijeme, makar bio i sekvencijalni, automatski.

To je, dakle, onaj kojega možemo po potrebi ručno "šaltati" do čak devet brzina, odnosno staviti u stanje hibernacije i "drive mode", odnosno neku drugu opciju tako da ga tijekom vožnje ne moramo ni dotaknuti. Meni je, priznajem, drago da ga u autu ima – iskreno će Lav Juričko.

Nešto benevolentniji prema novim trendovima je najmlađi od naših ispitanika, automobilski prvak iz Splita Ante Alduk (35).

Jedan od najtrofejnijih hrvatskih vozača autoutrka, naime, podjednako je osvajao pehare u jurilicama s mjenjačem i bez njega, a trenutačno vozi nabrijanu hondu opremljenu mjenjačem koji se nalazi na volanu.

- Ima nešto u tom mjenjaču, razumijem starije kolege. No, onaj tko proba auto bez njega, teško će se vratiti na staro. To je slično kao stari mobiteli s tipkama; nakon što nabavite smartphone na dodir, nema povratka na retro-modele. Osim toga, auto bez mjenjača nudi niz prednosti; jedna od najvećih je slobodna desna ruka, koju možete upotrijebiti tako da umjesto šaltanja, na primjer, milujete koljeno suvozačice – ozbiljno je na komparativnu prednost novih automobila ukazao Ante Alduk, najpoznatiji "oktanski" sportaš iz Splita.

Naslovnica Mozaik