Scena Mozaik

savjetujemo

Sve što trebate znati o vuči prikolice automobilom

savjetujemo

Na našim prometnicama, naročito u turističkoj sezoni, kada nadobudni turisti vuku sve i svašta, od najbanalnijih sitnica u lakim prikolicama pa do brodica i glisera na trajlerima, te naravno neizostavnih kamp-kućica, različite prikolice zakačene za osobne automobile nisu nikakva rijetkost. 

Naravno, na autocesti automobili s prikolicama nisu nikakav problem za pretjecanje, ali na običnim prometnicama znaju praviti probleme stvarajući kolone vozila. Vjerojatno ste se i sami mogli uvjeriti kako se i sa manjim osobnim vozilima vuku prikolice ili čak kamp-kućice, pa na uzbrdicama automobili gube dah i slabije idu.

To što se njima ne žuri, dok opušteno vuku svoj ponos na more ne znači da se drugima ne moraju maknuti. Stoga trebaju biti obazriviji i shvatiti da usporavaju promet. Upravo zbog toga treba birati vrijeme kada je promet rjeđi koristeći autocestu. Ako je automobil s prikolicom na magistralnoj cesti treba stalno gledati u retrovizor i propuštati brže od sebe.

Slična situacija je po uskim gradskim uličicama gdje nadobudni vozači krenu s kamp-kućicom u obilazak grada pa u jednom trenutku zapnu i ne mogu naprijed ni nazad. Da bi se lakše izvukli iz takvih situacija više nego dobro dođu dodatni i širi bočni retrovizori s kojima se ima pregled na prikolicu, a istodobno upozoravaju na činjenicu da iza sebe vozite prikolicu.

Kod lakih prikolica najveća dopuštena masa ne smije prelaziti 750 kilograma (ukupna težina prikolice plus nosivost). Laka prikolica mora imati svu potrebnu signalizaciju (svjetla crvene boje, pokazivače smjera...), te ako nije kupljena u prodavaonici mora imati atest koji se dobiva u Stanici za tehnički pregled vozila. Ako se takvo priključno vozilo prepravlja, također, mora biti ispitano i provjereno prije uključivanja u promet.

Vozilo za vuču mora biti dvostruko teže od maksimalno dopuštene mase lake prikolice. Ako je dopuštena masa lake prikolice 500 kilograma, u tom slučaju osobno vozilo koje je vuče mora prazno težiti čitavu tonu. Doduše, to propisuju i sami proizvođači automobila koji točno utvrđuju njihove karakteristike.

Kod prikolica koje imaju ugrađeni kočioni mehanizam ne vrijedi pravilo da automobil koji je vuče mora biti duplo teži. Taj se propis o dvostrukoj težini primjenjuje jedino ako tvornica tako propiše.

Kod lakih prikolica koje nemaju mehanizam za kočenje, najveći problem je upravo zaustavljanje, a slični problemi se mogu pojaviti kod vuče prikolice neadekvatnim vozilom, odnosno kada je njegova težina nedovoljna za vuču. Što je vučno vozilo teže, a prikolica lakša to je bolje. Inače, lake prikolice ne moraju imati ugrađen kočioni mehanizam.

Za razliku od lakih prikolica sve one s dopuštenom nosivošću iznad 750 kilograma moraju imati kočioni mehanizam. U tu grupu ulaze i kamp-kućice za koje vrijede isti propisi kao i za lake prikolice. Međutim, vozači s vozačkom dozvolom B kategorije ne bi smjeli voziti osobni automobil s prikolicom čija ukupna maksimalna težina prelazi dopuštenih 3500 kilograma.

Ipak, često se događa da snažni terenci vuku teške kamp-kućice i da se taj propis ne poštuje. Kod kamp-kućica, osim što moraju biti uredno registrirane, vrlo je bitno da se za vrijeme vuče u njoj ne nalaze putnici. Oni moraju biti isključivo u osobnom automobilu.

Za vuču prikolica, bilo da su do 750 kilograma dopuštene mase ili preko toga do dozvoljene ukupne mase od 3,5 tone, najbolji i najefikasniji su veliki i snažni SUV-ovi i terenci. Uz to, dodatna pogodnost je što takvi automobili imaju snažne dizelske motore s vrlo visokim, gotovo kamionskim okretnim momentom, pa im vuča i težih prikolica, poput kamp-kućica nije neki problem.

Naime, SUV-ovi koji su u suštini poluterenci ili istinski terenci teški su minimum dvije tone tako da uz snažan i elastičan agregat imaju dovoljno snage i mase za vuču, nešto slično poput boksača u teškoj kategoriji.

Vrlo je bitno ne forsirati automobil uzbrdo sa zakvačenom prikolicom, i k tome u niskim okretajima motora. Pumpa za vodu daje slabiju cirkulaciju, motor se teže hladi. Treba voziti u višim okretajima i pratiti pokazivač temperature kako ne biste “spržili” motor.

Stariji automobili s automatskim mjenjačem imaju tipku za “overdrive” u kojem pri velikim brzinama smanjuju okretaje motora povećavajući prijenosni omjer. A to nije dobro zbog hlađenja. Stoga, treba isključiti tipku. Moderni automatici sve će odraditi sami, na vozaču je samo pratiti temperaturu i ne forsirati.

Ako temperatura i poraste i osjetite da je došlo do pregrijavanja, nemojte odmah stati i ugasiti auto, pogotovo ako ima turbo! Otvorite sve prozore, povećajte broj okretaja da cirkulacija rashladne tekućine bude bolja, ugasite klimu, otvorite grijanje i ventilator na najjače, usmjerivače na prsa i noge. Uznojit ćete se, ali i sačuvati motor.

Kod novih vozila ugrađuje se eurokuka koja se bez problema skida nakon što se otkači priključno vozilo. Skida se samo prednji dio gdje je kuka i za to nije potreban nikakav alat, tako da u slučaju udarca vozila od straga nema štete koju bi prouzročila kuka. Na starim vozilima ostaje i dalje kuka koja se ne skida.

Tlak u gumama

Prije i tijekom puta treba provjeriti tlak u gumama. Gume ne smiju biti istrošene ili stare. Recimo da je najsigurnija vožnja s prikolicom ako su gume stare do pet ili najviše sedam godina.

Ako se prikolica ne drži na posebnim podmetačima ili u zraku na stalcima, najbolje je promijeniti ih svake dvije godine. Jasno, sve ovisi o stanju, to je iskustvena preporuka iskusnijih vulkanizera.

Kako voziti s prikolicom

Vozač koji vuče prikolicu treba voditi računa o nekoliko stvari kako ne bi došlo do neželjenih situacija, ali i posljedica. Kao prvo treba računati s dužinom zaustavnog puta, te se pripremiti na ranije kočenje. Istodobno treba ostaviti razmak od najmanje četiri sekunde između svog vozila i onog ispred vas.

Uz to osigurajte sebi dodatan prostor za okretanje i manevriranje. Tijekom vrućih dana, čuvajte motor od pregrijavanja na dugim usponima, te koristite nižu brzinu kako bi se motor bolje hladio.

Naslovnica Mozaik