Scena Mozaik

ŠKODA FABIA (REDIZAJN)

Obnovljena češka princeza dobila je niz sigurnosnih sustava koji su ranije bili namijenjeni isključivo višim klasama

ŠKODA FABIA (REDIZAJN)

Škoda Fabia je omiljeni mali automobil koji se ubraja u najtraženije modele češkog proizvođača iz Mlade Boleslave, a od lansiranja prve generacije 1999. godine prodano je više od četiri milijuna primjeraka. 

Samo prošle godine u Europi prodano je više od 180.000 komada Fabije, koji su dio treće generacije male češke princeze. Kako bi opstala na tržištu među mnogobrojnom konkurencijom, treća generacija Fabije pred-stavljene 2014. godine doživjela je redizajn koji se u najvećoj mjeri odnosi na unutrašnjost automobila i sigurnosne sustave što su do sada bili rezervirani isključivo za automobile iz višeg segmenta.

U ovim vrućim kolovoškim danima imali smo priliku vidjeti, ali i voziti redizajniranu verziju Škode Fabije u okolici Praga. Preinake na vanjskom izgledu male Fabije gotovo pa da su teško uočljive na peterovratnoj hatchback verziji, kao i na karavanu, koje su jedine dvije karoserijske izvedbe.

Redizajnirana rešetka hladnjaka, pro-mijenjeni prednji i stražnji branici, te nova glavna svjetla, kao i stražnja s opcijskom LED tehnologijom unose više karaktera u malu Fabiju. „Umjetnički“ dojam pojačavaju kotači od lakog metala, gdje se prvi put nude i u dimenzijama do 18 cola, ali samo u hatchback verziji.

Škoda prvi put u Fabiji nudi opcijski dostupna glavna LED svjetla, dok se dnevna svjetla od sada serijski isporučuju s LED tehnologijom. LED stražnja svjetla isporučuju se serijski kod modela Monte Carlo, a u ponudi su još paketi opreme Simply i Edition, koji su skrojeni isključivo za hrvatsko tržište.

Unutrašnjost obnovljene Fabije postala je još kvalitetnija, zahvaljujući novim materijalima i detaljima opreme. Fabia na manje od četiri metra dužine nudi dovoljno mjesta za pet putnika s osnovnim prtljažnikom od 330 litara, koji je jedan od najvećih u svojoj klasi. Preklapanjem stražnje klupe u omjeru 60:40 taj prostor se povećava na 1150 litara.

Kod karavanske verzije (Combi), koja je dužine 4262 mm, prtljažni prostor je još veći i raspolaže volumenom od osnovnih 530 pa do najviše 1395 litara. Aktualizirani su okrugli instrumenti na instrumentnoj ploči, tako da se prikazi mogu još jednostavnije očitavati. Redizajnirani mališan oduševljava i novim Simply Clever detaljima koji olakšavaju život.

Novost je dvostrana podna prostirka u prtljažniku za lakše čišćenje i održavanje. Uz uobičajene Simply Clever detalje obnovljena Fabia još nudi dva USB priključka straga, držač za tablet uređaja straga, kao i LED svjetiljku s mogućnošću vađenja u prtljažniku (samo za karavansku verziju).

Redizajnirana Fabia nudi inovativne sustave potpore iz viših klasa vozila, pri čemu je novost potpora pri promjeni voznog traka, potpora pri izlasku iz parking mjesta bez kočenja (Rear Traffic Alert low) i potpora za duga svjetla, te naravno prvi put su LED glavna svjetla dostupna opcijski.

Podrazumijeva se da je Fabia opskrbljena sustavima pasivne i aktivne sigurnosti poznatim od ranije, kao što su elektronska kontrola stabilnosti (ESC) i ABS, sustav protiv pogonskog proklizavanja (ASR), elektronička blokada diferencijala (XDS) te senzor za tlak u gumama.

Opcijski se sigurnosna oprema može proširiti sustavom regulacije razmaka, kamerom za vožnju unatrag, parkirnim senzorima, sustavom Front Assist s integriranom City funkcijom kočenja u nuždi, sustavom za prepoznavanje umora...

Za obnovljenu Fabiju na raspolaganju su i tri audio i infotainment sustava. Sustavima se može upravljati preko 6,5-inčnog zaslona osjetljivog na dodir. Osim toga, Škoda Connect nudi neprestano rastuću ponudu usluga koji automobilski život čini jednostavnijim i sigurnijim. Mobilne online usluge ovog sustava obuhvaćaju područja usluga Infotaiment Online i Care Connect te poziv u nuždi.

Što se tiče pogonskih jedinica, u redizajniranoj Fabiji i dalje su dostupna tri benzinska 3-cilindarska motora obujma 1.0 litre, pri čemu je evidentno da Škoda i dalje nastavlja trend bez dizelskih agregata u malim gradskim vozilima. Na raspolaganju su dva turbobenzinska TSI motora i jedan atmosferski MPI snage između 75 i 110 KS.

Atmosferski 1.0-litreni MPI benzinac raspolaže sa 75 KS i uparen je s ručnim 5-stupanjskim mjenjačem. Prosječna potrošnja mu je 4,9 l/100 km, što je ekvivalent emisiji CO2 od 111 g/km. Turbobenzinci s direktnim ubrizgavanjem goriva obujma 1.0 litre imaju dvije izlazne snage - 95 i 110 KS.

Slabiji turbobenzinac od 95 KS dolazi u kombinaciji sa 5-stupanjskim ručnim mjenjačem s prosječnom potrošnjom od 4,6 l/100 km (105 g/km CO2). Snažniji „turbak“ od 110 KS može biti uparen sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem i tada mu je prosječna potrošnja 4,7 l/100 km ili 107 g/km CO2.

Isto tako, opcijski je dostupan s automatskim 7-stupanjskim DSG mjenjačem s dvostrukom spojkom. Stupnjevi prijenosa kod ovog potonjeg mjenjača mogu se mijenjati ručno ili automatski. Vrlo je zanimljiv podatak da su svi Škodini motori, tako da ni Fabia nije izuzetak, homologirani prema novom WLTP ciklusu potrošnje goriva, odnosno emisije ispušnih plinova.

Prodaja redizajnirane Fabije na hrvatskom tržištu starta ovoga tjedna, a cijena osnovnog modela s pet vrata je 83.971 kunu.

Testne vožnje

Na raspolaganju za testne vožnje u okolici Praga imali smo hatchback verziju, kao i karavansku inačicu sa sva tri motora i svim dostupnim mjenjačima. Na testnoj ruti ukupne dužine nešto manjoj od 200 kilometara isprobali smo kombi verziju sa najsnažnijim turbobenzincem od 110 KS u kombinaciji s ručnim 6-stupanjskim mjenjačem.

Pritom smo vozili dosta agresivno, ali opet ne pretjerano riskantno. Mala Fabia se ponašala neutralno, dosta dobro savladavajući zavoje, a na kraju smo bili zadovoljni i s potrošnjom od 6,5 l/100 km. Poslije toga smo isprobali i slabiju 1.0-litrenu TSI verziju sa 95 KS i 5-stupanjskim ručnim mjenjačem, gdje smo vožnju završili s prosjekom od 6,0 l/100 km.

U svakom slučaju obnovljena Fabia još je ugodnija i komfornija za vožnju, a naše je mišljenje da će karavanska verzija, koja je sve popularnija, i kod nas pronaći put do pojedinačnih kupaca s obzirom na veliki prtljažnik koji nudi uz prostranu unutrašnjost.

Cijena od 83.971 kunu

Osnovna verzija redizajnirane Fabije s 1.0-litrenim atmosferskim MPI benzincem i paketom opreme Simply, te pet vrata košta 83.971 kunu. S istim paketom opreme, ali turbobenzincem od 95 KS cijena joj je 90.487 kuna.

Početna cijena Fabije s pet vrata, atmosferskim benzincem i paketom Edition je 93.840 kuna i ide do 114.260 kuna s najsnažnijim turbobenzincem od 110 KS i automatskim 7-stupanjskim mjenjačem. Najskuplja verzija je Monte Carlo, čija cijena starta od 104.014 kuna za inačicu s atmosferskim benzincem od 75 KS.

Sa slabijim turbobenzincem košta 110.530 kuna. Najskuplja verzija Monte Carla je ona s turbobenzincem od 110 KS i automatskim DSG mjenjačem, koja zapada 123.554 kuna. Karavanska verzija s istim motorima i paketima opreme skuplja je između četiri i pet tisuća kuna.

Naslovnica Mozaik