Scena Mozaik

Domaća pamet

Splićanin osmislio besplatnu aplikaciju za svu djecu disleksičare, a za to je imao i dobar razlog: evo kako bi program trebao olakšati učenje djeci s ovim problemom

Domaća pamet

Ekipa iz splitske tvrtke "OmoLab", na čelu s Petrom Reićem, inicijatorom ovoga projekta, osmislila je hvalevrijednu, potpuno besplatnu aplikaciju za djecu s disleksijom. Tako su od ideje došli do realizacije vlastitog fonta za djecu koja imaju problem s čitanjem, a nazvali su ga Omo Type.

Kako bi font bio dostupan svima, "omolabovci" su u suradnji sa splitskom tvrtkom "Locastic" razvili mobilnu aplikaciju "OmoReader" koja koristi navedeni font, a kako nam je potvrdio Petar Reić, unutar nje bit će dostupne i lektire, ali i neki hrvatski klasici. Osim što je sve u potpunosti besplatno, kako su nam potvrdili iz "OmoLaba", njihov font je na prvom mjestu u svijetu kad je u pitanju kvaliteta.

- Cilj nam je olakšati djeci s disleksijom, te ih potaknuti na čitanje - kazao nam je Reić, ispričavši nam kako je na ideju došao zbog supruge i njihove jedanaestogodišnje kćeri, koje su obje disleksičarke.

- Prije nekoliko godina, kći je upisivala drugi razred osnovne škole, i tada sam vidio da nešto nije u redu s čitanjem. Pokušavao sam pronaći način kako bih joj olakšao školovanje, no onda sam ostao u potpunosti iznenađen kad sam vidio da nema adekvatnog alata za nešto što pogađa otprilike deset posto populacije - kazao nam je, dodavši kako je onda pošto-poto odlučio nešto kreativno smisliti.

Kako nam je kazao, s vremenom je počeo razvijati ideju kako bi pomogao disleksičarima i počeo okupljati ljude koji bi mu u tome pomogli. Reić je kontaktirao i Marka Hrastovca, jednog od najboljih europskih tipografa, koji je, među ostalim, i koautor fonta koji se koristi u pariškom muzeju Louvre. Skupljali su ideje, radili su testove, pa su na kraju sve pretvorili u jedan projekt. Tražili su i pomoć pri financiranju pa su došli do švedske zaklade Reach for Change, koja im je prva uskočila s novcem.

Počeli su okupljati logopede, dizajnere i dječje psihologe, koji su im pomogli usmjeriti projekt. Rezultat njihove suradnje je i stvaranje OmoTypea, fonta koji ima 48 različitih inačica pa je zapravo prilagodljiv djeci s različitim oblicima disleksije.

- Posebnost fonta je u tome što ostavlja dovoljan prostor između slova pa su zrcalno slična slova različito oblikovana što, zapravo, sprječava da ljudi s disleksijom zamijene, recimo, slovo b i d. Font ima i šest različitih debljina slova te četiri različita razmaka između slova. Upravo je taj razmak ključan u prepoznavanju slova kod osoba s disleksijom. Korisnik, roditelj ili terapeut tako može procijeniti koji font najbolje odgovara djetetu da postigne što bolje rezultate - pojasnio nam je.

Proveli su i testiranja, a dosad su svi i više nego ugodno iznenađeni rezultatima aplikacije koja bi za nešto manje od 20 dana trebala biti dostupna.

Pri razvoju fonta provodili su vlastito testiranje, a u rujnu se spremaju prijaviti na natječaj Ministarstva znanosti i obrazovanja kako bi osigurali sredstva za pravo znanstveno istraživanje na kojem bi radili u suradnji s fakultetima, recimo edukacijsko-rehabilitacijskim.

- Vršili smo i svoje neovisno testiranje koje je provodila profesorica logopedije u suradnji s udrugom Dyxy i dječjom poliklinikom u Splitu. Testirali smo baš s djecom s poremećajima čitanja koja su podijeljena u 15 skupina s po 15 djece u dobi između 10 i 14 godina. Jedan od četiri fonta koji smo koristili je OmoType. Pri testiranju je korištena samo jedna od naših 48 inačica OmoTypea koja je imala odlične rezultate. Kada bi prilagodljivost bila još veća korištenjem svih 48 inačica fonta, rezultati bi sigurno bili još bolji - kazao nam je Reić, dodavši kako su napravili sustav fontova koji je moguće prilagoditi jedinstvenim potrebama korisnika, kako bi im čitanje bilo što lakše.

Njihov biznis model, kako nam je ekipa iz "OmoLaba" pojasnila, zapravo trajna crowdfunding kampanja, budući da konstantno nove razvijaju proizvode.

Osim toga, kažu, žele stvoriti pozitivno okruženje za djecu s disleksijom. Hrvatsku kao tržište gledaju kao neku vrstu inkubatora.
- U Hrvatskoj možemo testirati naše alate pa ih onda eventualno monetizirati na globalnom tržištu. To je ustvari naša generalna ideja iza svega. Sljedeći naš projekt nakon OmoReadera je razvoj nove aplikacije koja će povezivati animaciju slova s prikladnim zvukom, odnosno jingleom koji će trajati jednu do tri sekunde. Slušanjem jingleova koji su složeni od slova ili riječi, djeca bi mogla čuti kako im zvuče pojmovi ili njihovo ime. Time bismo ustvari djeci približili slova, na neki zabavniji način - za kraj je kazao Reić.

Naslovnica Mozaik