Scena Mozaik

TRŽIŠTE EUROPSKE UNIJE u 2017.

Rekordna prodaja SUV-ova, pad dizelaša: evo dobitnika i gubitnika po modelima

TRŽIŠTE EUROPSKE UNIJE u 2017.

Europska automobilska industrija završila je 2017. godinu s pozitivnim rezultatom s obzirom da je zabilježeno 15,57 milijuna novih registracija, što je povećanje od 3,1 posto u usporedbi s 2016. godinom, kada je prodano 15,11 milijuna novih automobila, podaci su koje je objavila britanska tvrtka Yato Dynamics. 

To je i najveći volumen prodaje od 2007., prije izbijanja velike gospodarske krize, kada je bilo registrirano 16,02 milijuna novih voznih jedinica. Ovi dobri rezultati uvelike se mogu pripisati istočnoj i južnoj Europi, gdje je volumen tržišta porastao za 12,7, odnosno 6,2 posto. Međutim, još uvijek postoji zabrinutost zbog rezultata Velike Britanije.

Unatoč ohrabrujućim rezultatima, problemi s kojima se suočavaju industrija, uključujući dizelsku krizu i Brexit, imali su negativan utjecaj na rast, koji je usporen na samo 3,1 posto, što je smanjenje od 6,5 posto, odnosno 9,3 posto rasta ostvarenog u 2016. i 2015. godini.

U globalnom smislu, posebno su razočaravajući rezultati za prosinac 2017., koji predstavljaju najnižu razinu registracija za taj mjesec u zadnjih pet godina. Registrirano je samo 1,13 milijuna vozila, što je pad u odnosu na isti mjesec lani za 5,1 posto. To upozorava da bi se industrijska proizvodnja mogla usporiti, a kao potvrda toga je primjer s registracijama dizelskih vozila, koja je u prosincu 2017. smanjena za 20,5 posto.

Zapravo, trend smanjenja dizelaša utjecao je i na cijelu 2017. godinu, s padom dizelaša od 7,9 posto, ili na 6,76 milijuna jedinica (podaci ne uključuju Mađarsku), što čini samo 43,7 posto ukupnih registriranih dizelaša u 2017. To je najniži tržišni udio za dizelski segment u zadnjih deset godina. Proizvođači automobila s benzinskim motorima iskoristili su pad prodaje dizelaša, zabilježivši porast od 10,9 posto, odnosno ostvaren je plus od 760.000 primjeraka.

U usporedbi s tim, izračunati su AFV samo 4,8 posto registriranih vozila, što je ukupno 737.400 jedinica. To je promjena volumena od 46,1 posto u odnosu na prethodnu godinu. Ove registracije bile su podijeljene između hibridne tehnologije, električnih i plug-in vozila.

– Velika većina tržišnog rasta u 2017. godini bila je na krilima SUV-ova, pri čemu je ostvareno rekordnih 4,56 milijuna registracija u 2017. Za usporedbu, registriranih SUV-ova u 2016. bilo je samo 3,81 milijun jedinica. To znači da je obujam za taj segment porastao za 19,5 posto.

– Kao rezultat toga, tržišni udio SUV-ova skočio je s 25,2 posto u 2016. na 29,3 posto u 2017. godini. To je nevjerojatan odnos s obzirom da su prije deset godina, točnije 2007., SUV-ovi držali tek 8,5 posto tržišnog udjela. Taj rast bio je moguć zahvaljujući mnogobrojnim izvedbama D-SUV, C-SUV i B-SUV-ova, koji su porasli za 34 posto, odnosno 21 i 17,5 posto.

– Spomenut rast SUV-ova negativno je utjecao na MPV segment, odnosno na prodaju monovolumena, koji je pao za 15,1 posto u 2017. I to je najniži tržišni udio u stoljeću – komentar je Felipea Munoza, globalnog automobilskog analitičara tvrtke JATO Dynamics.

Preuzimanje Opela od strane PSA nije pomoglo da francuska proizvodna skupina procvjeta u 2017. godini. Rast Peugeotove i Citroenove marke kompenzirao je pad Opela što je rezultiralo ukupnim rastom od samo 0,7 posto. VW Grupa je izgubila 0,25 postotnih bodova tržišnog udjela, ali unatoč tome uspjela je povećati volumen za dva posto, na 3,7 milijuna jedinica.

Malo povećanje može se pripisati robnim markama Škoda i Seat, koje imaju povećanu prodaju SUV-ova za 74 posto i 254 posto. Zahvaljujući crossoverima C-HR-u i Ignisu, Toyota i Suzuki su bile najprodavanije marke u 2017. godini, s povećanjem za 12,4 posto i 20,8 posto.

Blagi rast BMW marke značilo je da je Mercedes-Benz bio najprodavaniji premium brend za 2017. godinu. Audi je skliznuo na treće mjesto, nakon što je u 2016. godini bio najuspješniji od tri njemačke proizvodne skupine koje su činile 79 posto tržišta premium vozila 2017. godine.

Golf je 2017. godine zadržao svoj položaj kao najpopularniji automobil u Europi. Unatoč tome, njegov volumen pao je za 1 posto, a bio je najbolje prodavan na pet europskih tržišta u 2017., u usporedbi s osam u 2016. Više od pola svojih registracije zabilježeno je u Njemačkoj i Velikoj Britaniji.

Qashqai je bio najprodavaniji SUV u Europi već drugu godinu zaredom i ulazi u prvih pet modela prvi put ikad. VW Tiguan je uspio poboljšati svoj položaj zaostavši za Qashqaijem za 13.000 novih registracija. Isto tako, Peugeot 3008 postao je treći najprodavaniji C-SUV 2017. godine.

Također je bila dobra godina za Clio, koji se ubacio između Pola i Fieste. Nasuprot tome, Corsa i Astra su zabilježile dvoznamenkasti pad u 2017., što označava izazovna vremena za budućnost Opel/Vauxhall. Unatoč tome, Mokka, Crossland i Grandland pokazali su pozitivan rast.

Dobitnici i gubitnici po modelima

Veliki volumen povećanja u 2017. imali su: Citroen C3, Dacia Sandero, Ford Kuga, Mercedes E-klasa, Fiat Tipo, BMW X1, Mercedes GLC, BMW serije 5, Toyota C-HR, Renault Scenic, Nissan Micra, Audi Q2, Seat Ateca, Audi A5 i Volvo S90/V90.

Istodobno najveće smanjenje volumena u 2017. godini zabilježili su: VW Passat, Audi A3, Peugeot 308, Renault Kadjar, Fiat 500X, BMW serije 2 Tourer, Audi A1, A6 i Q3, Ford C-Max, Fiat 500L, Citroen C4 Cactus, Ford Mondeo, Citroen C1 i Fiat Punto.

Naslovnica Mozaik