Scena Mozaik

‘Nikola Tesla Rally Croatia’

U Zadar stigli automobili na električni pogon: za 220 kilometara vožnje potrošeno dva eura struje!

 ‘Nikola Tesla Rally Croatia’

Američki električni "Tesla" na zadarskoj rivi

U Zadar su u četvrtak navečer stigli automobili „Nikola Tesla Rally Croatia 2014”, ali ne bilo kakvi - to je rally isključivo električnih vozila, međunarodnog karaktera. Umjesto benzina i dizela - “brze” punionice električnih vozila na “Zelenoj turističkoj magistrali”. U Zadar su elektrovozila stigla iz Opatije, te će nastaviti prema Plitvičkim jezerima preko Smiljana – rodnog mjesta Nikole Tesle. Da ih je mogao vidjeti, genijalni bi izumitelj sigurno bio ponosan.

- Prešao sam 120 kilometara sa 7,5-kilovatnim dvopolnim motorom. Najveća brzina bila je 95 kilometara na sat, ali samo povremeno. Potpuno prazne baterije napunit će se za tri sata i to bez specijalnih punionica, dovoljna je obična trofazna utičnica. Već sam “bubom” prešao 31 tisuću kilometara, od kada je u svibnju 2011. godine atestirana.

Prenamjena bube u električno vozilo koštala me sedam tisuća eura, od čega su više od 4 tisuće eura koštale baterije 16 kilovatsati koje su dovoljne za 240 tisuća kilometara. Sad se vozim praktično besplatno... - kazao nam je dipl. ing. elektrotehnike Domagoj Lisičak iz Zagreba.

"Dok-ing", elektrovozilo proizvedeno u Hrvatskoj


Ubrzo je bio stigao “Dok-ing”, domaće elektrovozilo proizvedeno u Hrvatskoj koje odmah neobičnim dizajnom privlači pozornost gledatelja.

’Tesla’ kao maneken

Ni vrata se ne otvaraju klasično, već se elektropogonom podižu uvis, a iz auta je iskočio vozač Tomislav Boško. Vozio ga je skoro 100 kilometara na sat, a Od Opatije do Zadra dva puta ga je nadopunjavao. Za dionicu od 220 kilometara potrošio je – dva eura struje. Za projekt izrade elektrovozila Doking do sada je utrošeno tri milijuna eura, a trenutno vozilo košta oko 60 tisuća eura

Ipak, glavna zvijezda Teslinog rallya je automobil “Tesla”, koji se proizvodi u Americi i zbilja ostavlja bez daha, izgledom, elegancijom i performansama. Vozač Boško Grubić živi u Los Anglesu i tamo je kupio jednoga “Teslu” s kojim je izuzetno zadovoljan. Može se puniti na običnu kućnu utičnicu 24 sata, a prosječna od 40 ampera napunit će ga za osam sati.

Zašto se zove “Tesla”? Pa to je i bio Teslin san – besplatna energija za sve...

Mišel Kalajžić
Luka Gerlanc/Cropix

Mnoge su face kupile "Teslu"

- U američkim gradovima imate skoro na svakom koraku priključke za punjene i – besplatan parking za elektrovozila, tako da ga skoro i ne punim doma. Odvezete se u grad, parkirate ga, priključite na punjenje i kad se vratite, spreman je za još 500 kilometara vožnje. Potpuno besplatno. U Americi je strahovito povećana prodaja ovakvih automobila jer im je cijena čak i niža od automobila takve klase na fosilna goriva. Mnoge su face kupile Teslu. George Clooney ima čak dva – kaže nam Grubić poznatiji po nadimku Bobby G.


Prerađeni automobili

Ravnopravno se na rallyu natječu poznati elektroautomobili Doking, Rimac, Mitsubishi Motors, Tesla Motors, Ducati Komponenti, ali i prerađene bube, citroeni, smartovi... Bitno je samo da se vozi na struju, a to znači tiho. Vrlo tiho. zapravo – nečujno.


Cijena - od 85 tisuća dolara

Cijena Tesle kreće se od 85 tisuća dolara za auto snage 60 kilovata koji može preći 220 milja jednim punjenjem, a ubrzava za 4,8 sekundi do 100 metara. Auto snažnije baterije od 85 kilovata može preći do 500 kilometara s ubrzanjem od 4,2 sekunde, a 85 plus ubrzava za 3,2 sekundi do 100 metara i ima doživotno jamstvo na baterije. Takav auto bez problema postiže brzinu i preko 160 kilometara na sat.




Naslovnica Mozaik