Scena Mozaik

dani nove slave

Slavni polikarpov iz Resnika opet će letjeti nad Moskvom

dani nove slave
U jednom od hangara splitske zračke luke „Resnik“ grupa bivših pilota, inženjera i entuzijasta vrijedno radi na obnovi starog zrakoplova, lovca bombardera, koji je i u svjetskim razmjerima vrhunski povijesni i tehnički raritet.
Svjetlo dana uskoro će ugledati i put neba se vinuti 83 godine star polikarpov Po-2, jedan od najpoznatijih ruskih zrakoplova iz Drugoga svjetskog rata.

U svijetu ih leti samo šest primjeraka. Kada ovaj splitski za mjesec dana bude obnovljen, bit će sedmi. Splitski polikarpov slavu je stekao u bitki za Staljingrad gdje je sipao bombe po glavama vojnika Wehrmachta. Upravo pod krilima brojnih polikarpova, među njima i našim splitskim, iz Staljingrada se krenulo u oslobađanje ruske domovine.

Kakav ljepotan!

Koliko je mali lovac na Resniku zaintrigirao Ruse najbolje govori jučerašnji posjet ruskog vojnog atašea iz Zagreba brigadira Vladimira Černišova.

- Kakav ljepotan! - oduševio se brigadir ruske kopnene vojske i bivši pripadnik specijalnih jedinica koji je davnih dana sanjao biti vojnim pilotom.

- Ovaj zrakoplov može biti jedna lijepa rusko-hrvatska priča. Bilo bi sjajno kada bi zrakoplov za dvije godine na jubilarnu, 70. godišnjicu pobjede nad fašizmom letio iznad Moskve i Crvenog trga na paradi pobjede... - rodila se ideja kod brigadira Černišova.

- Vlado, dogovoreno. Dolazimo u Moskvu avionom. Bez ikakva problema možemo doletjeti za pet dana u etapama - prihvatio je prijedlog pilot i začetnik ratnog zrakoplovstva samostalne Hrvatske Matko Raos, “spiritus movens” obnove legendarnog aviona, koji se također bavio mišlju da Po-2 odleti u Moskvu na veliku proslavu.

U “misiji” obnove ruskog dvokrilca dušu su dali pilot, inženjer Željko Pavić, za nabavu dijelova iz Rusije bio je zadužen poduzetnik Ante Jadrijević, a prvi zapovjednik protuzračne obrane Dalmacije Bernard Vuletić imao je zadatak Rusima dojaviti “tajnu” s Resnika.

- Eskadrile Po-2 dale su najviše narodnih heroja Rusije, među njima poprilično žena koje su u velikom broju letjele na Po-2. Osim strojnice, nosili su i 300 kilograma bombi. Ne samo to, nosili su i ranjenike. Znate kako? Na krilima! U avionu dva pilota i na svakom krilu po tri ranjenika. Ukupno 8 ljudi je mogao nositi. Ima jedan Po-2 u Sloveniji koji leti, ali nema sve originalne dijelove poput našeg. Na obnovi radimo više od tri godine. Kad završimo trup, obojit ćemo ga u izvorne šare koje je nosio, a to je šporka bijela s crnim flekama. Bila je to zimska šara. Eto, bit će pravi Dalmatinac - kaže Raos uz osmijeh.

- Kako ste uopće došli do aviona? - pitamo Raosa.

- Kupio sam ga od aerokluba „Split“. Inače, ove zrakoplove koristilo je ratno zrakoplovstvo bivše Jugoslavije za trenažu i vuču zračnih jedrilica. Prvi primjerici u tadašnju državu došli su nakon 1945. na otok Vis - pojašnjava Raos. Brigadir Černišov ponudio je “support” u promociji Po-2, kao i kontakte s ruskim institucijama i oldtimer avioklubovima.

-Zbog prehlade sam pao na ispitu za pilota, pa sam završio u kopnenoj vojsci-prisjetio se brigadir koji nije krio oduševljenje Polikarpovim. Poleti li iznad moskovskih krovova, potvrdit će se da kad se hrvatske i ruske ruke slože-sve može.

denis krnić

Noćne vještice

Ukupno 23 žene sovjetske pilotkinje Po-2 dobile su odličje heroja Sovjetskog Saveza, a nekoliko desetaka odlikovano je ordenom crvene zastave. Tko zna, možda je jedna od njih upravo splitskim polikarpovom odletjela u slavu. Psihološki učinak napada Po-2 u rukama žena pilota bio je tako velik da je došlo do toga da su njemački vojnici tim pilotkinjama dali nadimak ‘nachthexen’ – noćne vještice, zato što su letjele noću, i to na drvenim avionima.


Nikolaj Nikolajević Polikarpov

Polikarpov je dobio ime, kako je to tada bio običaj, po svom konstruktoru Nikolaju Nikolajeviču Polikarpovu, 1926. godine, kada je i dizajniran prototip. Prototip pod nazivom U-2TPK poletio je 1927. godine.  Mali dvokrilac drvene tvorničke konstrukcije, s dva otvorena kokpita i radijalnim motorom nije se mnogo razlikovao od drugih aviona svog doba. Napravljen je da služi kao trenažni i izviđački avion, ali tijekom godina imao je više uloga: noćnog bombardera, kurirsku, transportnu, ambulantnu i nekoliko drugih uloga. Izdržljiv, jeftin i lak za održavanje, mogao je polijetati i slijetati s polja, puteva, proplanaka...


Naslovnica Mozaik