Scena Kultura

HUMORISTIČNA SERIJA MLADIH FILMAŠA

Splitski đir na internetu u 'Carstvu ladovine': Mičemo se od festivalskog elitizma i ulazimo ljudima u njihov džep, sobe, tinele, zahode, ovisi di trenutno bulje u laptope ili mobitele

HUMORISTIČNA SERIJA MLADIH FILMAŠA
Ne očekujemo neku astronomsku gledanost, iskreno. Malo smo tržište, a ovo nije za dicu koja najviše klikaju po YouTubeu i gledaju 400 puta istu stvar, tako da ono... Cilj je doć do mladih ljudi koji ne gledaju našu televiziju nego gledaju strane serije na kompu, a sad oćemo to uspit, ne znamo. Tili smo perfidno uvalit nekog Srbina ili Bosanca u neku epizodu da proširimo tržište na cilu Jugu, al smo bili preškrti za plaćat smještaj nekome u Splitu u vrime sezone tako da smo odustali od toga. Iskreno, ne virujemo baš da će ikome pobić kažiprst, vjerojatno će ljudi gledat ciljano. Al, opet, citira bi svoju babu i reka 'đava će ti ga znat sinko' - kaže Šimun Šitum, scenarist i glumac 'Carstva ladovine'

Nova serija uskoro na vašem internetu. Tako se reklamira humoristična "online" serija "Carstvo ladovine" u kojoj će, čini se, zaživjeti "splitski đir" iz kratkometražnih filmova Šimuna Šituma ("Ritki zrak") i Marka Jukića ("Med i mliko"), favorita FMFS i ZFF publike. Šitum i Jukić su seriju kreirali zajedno sa Sandrom Barabom i Rinom Barbirom koji je snimio sve spotove Vojka V ("Pasta Italiana", "Kako To" i "Ne može").

Marko je redatelj, Rino kamerman, Sandro montažer, a Šitum scenarist i jedan od glumaca serije od tri epizode, snimljene za YouTube u formi "božićnog specijala". Prva epizoda izlazi 17. prosinca, druga četiri dana kasnije, treća na Božić. Sama činjenica da se radi o "božićnom specijalu" sugerira subverzije splitske ekipe. Božićni specijal, podsjeća Šitum, rade serije na vrhuncu popularnosti ili one koje se vrate snimanju radi love nakon deset godina pauze.

- Mi idemo odma na "božićni specijal" bez da uopće imamo iti jednu sezonu "prave" serije. Također, ovo će bit jedan od prvih božićnih specijala koji je većinom snimljen na lito – ističe nam Šitum i otkriva da su se odlučili na ovaj potez zato što su "Med i mliko" i "Ritki zrak" dobro primljeni kod publike na FMFS-u i ZFF-u pa im je cilj bio napraviti "nešto šta može pogledati više od 300 istih ljudi koji gledaju hrvatske kratke filmove na festivalima".

- S ovim projektom se mičemo od festivalskog elitizma i ulazimo ljudima u njihov džep i njihove sobe ili dnevne boravke, zahode i kuhinje, ovisi di trenutno bulje u laptop ili mobitel – precizira Šitum.

Znači li to da odustajete od (kratkog) filma (za festivale) ili samo radite pauzu? Nemojte mi samo reći da su i vama serije novi filmovi i(li) bolje od filmova, kako se pomodno govori, jer ćemo prekinuti intervju odmah u startu (smijeh)?
- Nipošto! Marko trenutno montira svoj "Untitled Marko Jukić's project" koji je već snimljen, Rino se sprema snimat "Drukera" u travnju za kojeg je dobija lovu od HAVC-a, a ja se spremam dobit lovu od HAVC-a za film o "Ravnozemljašima sa Sućidra" koji bi snima na jesen. Suludo mi je uopće pričat o tome jesu li mi bolji filmovi ili serije, nije isti sport u pitanju, stvari su ili dobre ili loše. Ali, mislim da je za komediju ovog tipa puno bolja opcija nekakav serijal od dvadesetak minuti po epizodi nego film. Jedino smo u prvoj epizodi ograničeni s upoznavanjem gledatelja s likovima i svijetom, a nakon toga smo skroz slobodni radit šta god oćemo i to je nekakva prednost ovog formata.

Kako ste pristupali snimanju serije? Koliko je iskustvo kratkih filmova pomoglo? Jeste li išli na to kao da snimate deset kratkih filmova odjednom, nastavaka "Ritkog zraka" i "Meda i mlika"?
- Snimanju smo pristupili na način da smo se pravili da znamo šta radimo i na momente se to osjeti i na ekranu. Uspili smo zavarat sebe i ostalu ekipu na setu da izgleda ka da imamo puno više samopouzdanja i znanja nego šta zaista imamo. Al, realno, nismo imali pojma šta izvodimo barem do pola treće epizode. Otegotna (ili olakotna, ne znamo još) okolnost je ta šta smo snimali svaku epizodu s tri miseca razmaka radi financijskih razloga pa smo imali dosta vrimena i za popravit scenarij, riješit lokacije, pronać glumce, lagat glumce da ih ne možemo platit, ogovarat glumce iza leđa, itd. Iskustvo snimanja kratkih filmova nam je dalo hrabrost da uopće uđemo u ovo.

Rino je, ja mislim, snimija 400 kratkih filmova, mi ostali također imamo nešto utakmica u nogama tako da bez tog nekog akumuliranog iskustva nema teorije da bi uopće išli ovo snimat. Rad na ovome je drugačiji od gorespomenutih filmova jer smo nas četiri autori, nije tolika diktatura ka na kratkom filmu di je redatelj bog i batina. Iskreno, ne znam kako smo ovo izgurali, zapravo kad malo bolje razmislim čudo je da nas četiri još uvik pričamo, al ako nastavimo snimat seriju ili nedaj bože upadnemo u neke pare gotovo je sa svim tim. Najbitnija je stvar da bez mene ne mogu jer ja i glumim. Lako se zamini ljude iza kamere, al ovi isprid ostaju uvik isti.

Koliku klikanost, tj. gledanost očekujete? Mislite li da će se "Carstvo ladovine" baš ciljano gledati ili bi nekome mogao pobjeći palac ili kažiprst da klikne i prebaci na nešto drugo?
- Ne očekujemo neku astronomsku gledanost, iskreno. Malo smo tržište, a ovo nije za dicu koja najviše klikaju po YouTubeu i gledaju 400 puta istu stvar, tako da ono... Cilj je doć do mladih ljudi koji ne gledaju našu televiziju nego gledaju strane serije na kompu, a sad oćemo to uspit, ne znamo. Tili smo perfidno uvalit nekog Srbina ili Bosanca u neku epizodu da proširimo tržište na cilu Jugu, al smo bili preškrti za plaćat smještaj nekome u Splitu u vrime sezone tako da smo odustali od toga. Iskreno, ne virujemo baš da će ikome pobić kažiprst, vjerojatno će ljudi gledat ciljano. Al, opet, citira bi svoju babu i reka "đava će ti ga znat sinko".

Uglavnom, na Fejsu već debelo dražite sljedbenike koji su lajkali stranicu "Carstva ladovine" s takozvanim "tizeravanjem", odnosno otkrivanjem nekih scena/klipova. Zadovoljni odazivom? "Followa" vas je i Saša Lošić?
- Sviđa mi se rič "draženje"! Neki od nas su zadovoljni odazivom, a neki nisu. Izašli smo sa "tizerima" još na lito misleći da ćemo dosta ranije imat finalni proizvod, al nismo ga imali tako da nismo objavili nikakav sadržaj online tri-četiri miseca. Stavljanje klipova je igralo na dva načina, da ljudi vide da ovo uopće postoji i da sami sebe prisilimo da moramo izbacit seriju. Saša Lošić nas je navodno počea "followat" kraj prve gimnazije i bija je i pijan i star. To nam je rekla jedna žena.

U klipovima ima svega, najviše autentičnog splitskog đira s pripadajućim izrazima poput "jesi nareza", "jel te vozilo", "jesi iša u after" itd., ali i šprehe o hrvatskoj tradiciji kupovanja ispita ("svi najveći su to radili, Stjepan Radić, Vesna Parun..."). Koliko su klipovi pravo ogledalo serije?
- Tili mi to ili ne, ne dopingiraju se samo ruski atletičari nego i "obični" ljudi s urednim životima. Također, ljudi navodno kupuju ispite. Meni je žaj šta nisam iša na neki "pravi" fakultet, nego na Umjetničku akademiju da vidim kako se to radi i u kolikoj mjeri to zaista postoji. Mi u seriji o obe stvari pričamo bez ikakvog osuđivanja, puštamo gledatelju na volju da sam odluči o moralnosti tih činova. Iskreno mi je teško odgovorit na to koliko su klipovi pravo ogledalo serije, jer je jasno da smo morali stavit klipove koji ne otkrivaju neku radnju i stoje sami za sebe i naravno stavili smo najbolje šta imamo. Ogledalo su serije u toliko šta u većini scena ekipa samo sidi i nešto priča o nekome drugome, ka šta i zapravo ljudi rade u Splitu.

Ovjekovječili ste/parafrazirali i legendarnu splitsku shemu s đanketom koji traži dvije kune za topli i kaže "nemoj mi komplicirat" kad na to dobije prijedlog da sam složi sendvič od namirnica koje bi mu se dale umjesto kuna...
- To je možda naš najperfidniji potez. Ovo više nije grad heroina, nego amfetamina, al iz nekog razloga ako si iz Splita smišni su ti đankiji pa su tako i nama očito... Scena ipak nije tu samo radi toga, pa me to tješi. Postoji razlog zašto je taj đanki doša tad kad je doša.

Tko su vam uzori u šprehi? Tarantino? TBF? Svi pomalo?
- Ne može niko pisat Tarantinov dijalog ka Tarantino. Tako da je ić to kopirat dosta glup potez. Ja to nisam tija ode. Idoli su mnogi. Od Željka Malnara do Larryja Davida i dosta njih između.

U jednom klipu se pojavljuje i TBF-ovac Saša Antić. Je li on jedina poznatija faca ili će bit još gostiju?
- Zanimljivo je šta većina ljudi kolokvijalno Sašu ne zove imenom i prezimenom, nego ga zovu "Saša iz TBF-a" i sukladno tome Saša se u seriji zove "Saša iz TBF-a" i to je nekakav hommage seriji "Extras" Rickyja Gervaisa di mu se jedan od likova zove "Barry from Eastenders". Nismo tili imat neko bijedno pojavljivanje "poznate" osobe koja samo prođe i da besu nekome pa nestane, nego smo Saši dali ulogu bitnu u radnji epizode. Ako bude tih poznatijih faca, oni će vjerojatno igrat neke verzije sebe, ali nećemo pretjerivat s tim jer to nije poanta serije. Radi se o naša tri glavna lika i njihovim životima.

Cijela ekipa je splitska i ispred i iza kamere, od studenata UMAS-a do glumaca iz splitskog bazena koji su "pristali glumit jer nemaju di pa moraju nama besplatno da bi ih se vidilo negdje jer i u kazalište ide onih istih 300 ljudi"?
- Njima smo uspili prodat priču da sudjeluju bez financijske koristi s tim lažnim samopouzdanjem koje dobro prezentiramo. Ovo za kazalište je neka moja loša šala, ja mislim da je našim glumcima napetije glumit u kazalištu nego ispred kamere šta je meni kao lošem glumcu totalno nepojmljivo jer u kazalištu ne smiješ pogriješit, dok se na filmu snimaju "takeovi" dok ne bude sve kako treba.

Uz promociju najavljujete i anti-promo videa s nekim javnim ličnostima iz hrvatske i regije. O čemu se tu točno radi?
- Kad izađe ovaj intervju već će par tih videa izaći pa mi je teško iz "prošlosti" pričat o tome. Koncept je taj da nas je nerviralo klasično snimanje poznatih osoba koje govore "gledajte to i to, serija/film je super", a jasno ti je da ti ljudi nemaju pojma o čemu pričaju jer nisu pogledali ni sekunde nečega šta promoviraju. Mi smo pokušali malo to okrenut naopako.

U kodu anti-proma stavljate i jumbo plakat u Cistu Provo, selo sa svega četristotinjak stanovnika. Potencijalna publika?
- Potencijalna publika su žitelji općine Ciste Provo, kao i čitavo stanovništvo zapadne Imotske krajine. Jumbo plakat smo dobili za male pare, priko veze i to one najjače - rodbinske.

Je li vam, ipak, dugoročni cilj da dođete na TV, tj. "streaming" servisa koji "dopušta malo 'luđe' stvari od klasične televizije koju vaša potencijalna publika uopće ni ne gleda"? Ili je to možda, kako si nam kazao u intervjuu povodom "Ritkog zraka", snimiti humorističnu seriju na tragu najvećih: Drele, Miroslava Škore, Petrekovića i svih onih kojima je smiješno čim Bosanac uđe u prostoriju i izusti bezvremenski klasik – "bolan"?
- Strašna ogorčenost mladog Šituma iz 2016. godine. Vjerojatno je tada ima neke privatne probleme kad je ovako sipa crnilo iz tastature. Cilj nam je da nastavimo snimat seriju, a ako se to ne dogodi smatramo da opet možemo bit zadovoljni jer smo napravili nešto iza čega stojimo, kako god to prošlo da prošlo. I za kraj, pozdrav didu u bolnici. Nadam se da ti je baba danas kupila novine.

Naslovnica Kultura