Scena Kultura

12. IZDANJE OD 23. DO 26.8.

Igor Rakonić: Vukovar nije politički, nego filmski festival, mi se ne definiramo niti kao lijevi, niti kao desni, već isključivo bavimo sedmom umjetnosti

12. IZDANJE OD 23. DO 26.8.
Mi se definiramo samo kao ljudska bića koja vole Vukovar i filmove. Program novog festivala praktički počinjemo slagati nakon posljednjeg dana prethodnog i uvijek se trudimo da sve podunavske zemlje, koliko je to moguće s obzirom na njihovu filmsku produkciju u posljednjih godinu dana, budu podjednako zastupljene. Želio bih naglasiti da su u slučaju našeg festivala srpski filmovi jednako gledani kao i hrvatski, ali i kao i ostali koji nam dolaze iz podunavskih zemalja. Na kraju krajeva, publika zna prepoznati kvalitetan film bez obzira iz koje države on došao, a filmovi koje ove godine prikazujemo u sklopu VFF-a svojom kvalitetom svakako zaslužuju zavidnu gledanost. Kao što sam već i spomenuo u prethodnom odgovoru, nas politika uopće ne zanima; mi se isključivo bavimo filmom. Reakcija je oduvijek bilo i uvijek će ih biti, ali to smatramo sasvim normalnom pojavom.

Prije nekoliko mjeseci šuškalo se o gašenju Vukovar Film Festivala, no VFF na sreću direktora Igora Rakonića i filmofila ide dalje, u svom 12. izdanju (23. - 26.8.) programski jednako jak kao prije. Spomenimo samo atrakcije iz popratnog programa, pojačanog za još jednu kategoriju – “Pobjednici Cannesa“.

VFF će, dakle, prikazati četiri filma koji su osvojili glavne nagrade na najprestižnijem filmskom festivalu - “Obiteljske veze“ Hirokazua Kore-Ede (dobitnik Zlatne palme), “Hladni rat“ Pawela Pawlikowskog (laureat u kategoriji najboljeg redatelja), “Dogman“ Mattea Garronea (osvajač priznanja za naj-glumca) i “Izgaranje“ Leeja Changa-donga (dobio FIPRESCI za najbolji film).

Pridodajte tome, u programu “Europskih velikih četiri“, još jednog laureata Cannesa “Sretni Lazzaro“ Alice Rohrwacher (dobitnik nagrade za naj-scenarij), te hrvatske premijere novog filma dvostrukog oskarovca Asghara Farhadija “Svi znaju sve“ s Javierom Bardemom i Penelope Cruz, odnosno kultnog Gaspara Noea (“Klimaks“) i jasno je kao dan da svi filmski putovi i ove godine vode u Vukovar.

Zbog čega je VFF (navodno) došao u pitanje i kako se ipak uspio održati?
- Uzrok skorog odustajanja leži u izostanku HAVC-ovog prepoznavanja vrijednosti i dostignuća VFF-a. Prošli ravnatelj HAVC-a nazivao nas je trgovcima i sl., što implicira da oni koji pune proračun iz kojeg se HAVC financira ne smiju imati jednak tretman kao oni koji ga samo koriste. Iako hrvatski zakoni ne brane trgovačkim društvima da ulažu u kulturu, u veslačkom žargonu HAVC nam je dodijelio faktor hendikepa. Umjetnički savjetnici i Audiovizualno vijeće HAVC-a i dalje se drže ideje da nismo dobrodošli u svijet festivala.

Odluke za dodjelu sredstava za komparativne djelatnosti donose se bez jednog jedinog jasnog i mjerljivog kriterija, a tada svaka odluka postaje “legitimna“. Za njih ne vrijede kvaliteta prikazanih filmova, broj gostiju, lokacija, posjećenost, audiovizualna pojavnost festivala u medijima niti priznanja europskog ureda za kulturu ili oznaka kulturnog projekta od visoke važnosti za zajednicu podunavskih zemalja Europske unije.

Sumirajući navedeno, iako ste uz grad Vukovar suosnivač i organizator festivala, shvatite da ste postali teret njegova daljnjeg razvoja. U tim situacijama logično je da se želite maknuti s puta progresa festivala. Rekao sam gradonačelniku grada Vukovara Ivanu Penavi da je došlo vrijeme da sami iz navedenih razloga organiziraju festival, ali njegova reakcija bila je da smo zajedno utemeljili festival i da unatoč svemu trebamo zajedno nastaviti dalje.

VFF opet ima jak program. Jesu li drugi domaći filmski festivali na vas još ljubomorni?
- Program je kao i uvijek iznimno kvalitetan – sam vrh filmske umjetnosti. Kada ste distributer nezavisnih filmova u vrijeme kada se na internetu nemilice besplatno skidaju filmovi koje ste ugovorili i platili, tada imate jako malo vremena za bilo što drugo osim opstanka firme i borbe da zadržite sve djelatnike od otkaza uvjetovanog poslovnim neprilikama.

Nadam se da će država jednog dana sagledati ogromne gubitke u proračunu od nelegalnog skidanja filmova i ne plaćanja PDV-a ili bilo kojih drugih poreza uvjetovanih kršenjem zakona. Srećom, pronalazimo načine da opstanemo i da još nitko nije morao na Zavod za zapošljavanje. U navedenim poslovnim okolnostima ne stignete voditi brigu o ljubomorama isključivo korisnika proračuna jednako kao što i oni ne brinu o zaštiti filmskih djela tj. internet pirateriji.

Kako to da, ipak, nećete prikazati novog Larsa Von Triera (“The House That Jack Built“) koji je imao premijeru u Cannesu, a kupili ste ga dok se još snimao, kako ste nam prošle godine otkrili?
- Naša velika želja bila je prikazati “Kuću koju je izgradio Jack“, jer se svakako radi o filmu koji je uzburkao ovogodišnji Cannes, a neki će reći da je svaka medijska pompa ujedno i dobra pompa. Novi Von Trierov film, da smo ga bili u mogućnosti uvrstiti u program, svakako bi bio jedan od tri noseća iz popratnog programa ovogodišnjeg festivala u Vukovaru, ali nažalost prije nekoliko tjedana dobili smo obavijest od producenata da nakon Cannesa još uvijek nije spreman za prikazivanje budući redatelj radi na još nekim izmjenama. U svakom slučaju, pozorno pratimo sve što se događa u vezi tog filma i usudio bih se reći da ga očekujemo “na iglama“, kao što ga, vjerujem, očekuje i kinopublika.

Kad će se moći pogledati taj film, a kad će ostali, gorespomenuti u kinodistribuciju?
- Svi filmovi s VFF-a, a za koje je distributer Discovery, bit će na jesenskim i zimskim programima naših kina. Naravno, konačna odluka o vremenu prikazivanja nije na nama, već na dogovoru s pojedinim kinoprikazivačima, jer nismo jedini distributer. Ali, na temelju dosadašnjih iskustava, mogu sa sigurnošću reći da će se većina filmova s ovogodišnjeg VFF-a prikazati u kinima do kraja godine. Što se Von Trierovog filma tiče, čim dobijemo odobrenje od producenata odmah krećemo s planovima za njegovo prikazivanje u domaćim kinima. Ipak se radi o jednom od naših najatraktivnijih filmova ove godine za koji smo sigurni da će postići zavidnu pažnju, kako medija, tako i kinoposjetitelja.

I ove godine imate dosta srpskih filmova, od SF-a “Ederlezi Rising“, do dokumentarca “Druga strana svega“?
- Ove godine, ako se gleda cjelokupni program festivala, ima više hrvatskih nego srpskih filmova. Čak i ako se gleda samo konkurencija i u njoj ima više hrvatskih filmova – od dugometražnog “Za ona dobra stara vremena“ Eduarda Galića, preko kratkog “Bijeg“ pa do dokumentarnih “Živjeti, ploviti“ i “Uvik isto“ od kojih je potonji iznimno interesantan budući priča priču o obitelji Šarić čiji je sin danas priznati košarkaš u NBA ligi.

Nas zanimaju isključivo kvalitetni filmovi iz podunavskih zemalja, jer Vukovar FF nije politički, nego pravi, filmski festival. Mi se ne definiramo niti kao lijevi, niti kao desni, već samo kao ljudska bića koja vole Vukovar i filmove. Program novog festivala praktički počinjemo slagati nakon posljednjeg dana prethodnog i uvijek se trudimo da sve podunavske zemlje, koliko je to moguće s obzirom na njihovu filmsku produkciju u posljednjih godinu dana, budu podjednako zastupljene.

Godine 2011. izjavili ste nam da su srpski filmovi odlično posjećeni u Vukovaru, a i danas ih uredno ugošćujete. Ne bojite se reakcija, odnosno politika vas ne zanima, samo film?
- Ipak, želio bih naglasiti da su u slučaju našeg festivala srpski filmovi jednako gledani kao i hrvatski, ali i kao i ostali koji nam dolaze iz podunavskih zemalja. Na kraju krajeva, publika zna prepoznati kvalitetan film bez obzira iz koje države on došao, a filmovi koje ove godine prikazujemo u sklopu VFF-a svojom kvalitetom svakako zaslužuju zavidnu gledanost. Kao što sam već i spomenuo u prethodnom odgovoru, nas politika uopće ne zanima; mi se isključivo bavimo filmom kao vrstom sedme umjetnosti. Reakcija je oduvijek bilo i uvijek će ih biti, ali to smatramo sasvim normalnom pojavom.

Naslovnica Kultura