Scena Kultura

UOČI PREMIJERE

Petero mladih glazbenika pripremilo vlastitu verziju 'Bastien und Bastienne': Ne prodajemo maglu, stvarno izvodimo Mozartovu operu

UOČI PREMIJERE

Punom se parom ovih dana radi u solinskom Domu kulture "Zvonimir", gdje petero talentiranih glazbenika priprema vlastitu verziju komične opere W. A. Mozarta "Bastien und Bastienne", koja bi i kod najmlađe publike mogla probuditi interes za ovim oblikom umjetnosti, kaže nam ekipa koja trenutačno obavlja posljednje pripreme za sutrašnju premijeru koja će se održati na omiškoj tvrđavi Mirabela.

Tremu, otkrivaju nam, nemaju, a to nas i nije pretjerano začudilo budući da iza ovog projekta stoje glazbenici koji, unatoč mladoj dobi, imaju priličan broj utakmica u nogama. Na pozornici su nas tako dočekali Joško Tranfić, član klape Cambi iz Splita i stalni zaposlenik Zbora opere HNK Split, Tea Požgaj, koju je naša publika zasigurno zapamtila po glavnoj ulozi u opereti "Kraljica lopte" Ive Tijardovića, te Bože Jurić-Pešić, iza kojeg također stoje zapaženi nastupi, poput onoga u baletnoj operi "Atlantida" u kojoj je tumačio naslovnu ulogu.

Prije točno godinu dana, ovo troje magistara solo pjevanja odlučilo se na velik pothvat – prilagoditi i izvesti Mozartovu operu, a njihovu su se timu uskoro pridružili i pijanist Zoran Velić te studentica druge godine solo pjevanja na splitskoj Umjetničkoj akademiji Ana Malovan, za koju stariji kolege imaju samo riječi hvale budući da je, unatoč zavidnom talentu, pristala odigrati čak dvije sporedne uloge u kojima – ne pjeva.

Idealno za ljetnu večer

– Sve je počelo kada smo se Bože i ja prošle godine susreli na jednom koncertu u Kaštelima. Spomenuo je da je sudjelovao u operi "Bastien und Bastienne", koja je bila završni rad njegove kolegice na zagrebačkoj Akademiji. Meni je to bilo zanimljivo jer sam isto djelo radio za jedan kolegij na fakultetu u Splitu. Došli smo na ideju da bismo mogli zajedno nešto napraviti budući da je svatko od nas već radio predstavu na svoj način, i tako je sve krenulo. Zanimljivo je da je Mozart ovu operu napisao kada je imao dvanaest godina. Možda zvuči kao da bi moglo biti nešto dječački, ali nije to baš tako.

On je bio genij, melodije su pamtljive i simpatične, a ima tu i nekoliko dijelova koji su baš poznati – objašnjava nam Tranfić, koji je utjelovio čarobnjaka Colasa, za kojeg mladi Bastien (B. Jurić-Pešić) vjeruje da ga može osloboditi ljubavnih jada te navesti njegovu Bastienne (T. Požgaj) da mu oprosti što je pao na čari atraktivne barunice (A. Malovan). Ipak, čarobnjak u kojeg ulaže sve nade nije ništa drugo doli prodavač magle.


– Ideja je bila napraviti malu predstavu koja se može "prodati" na više mjesta i koja publici, posebno onoj široj koja ne odlazi često u kazalište, nije dosadna. Zapravo, tim manjim predstavama, manjim produkcijama, približavate ljudima jedan repertoar i glazbu koja u Hrvatskoj ipak nije toliko široka i velika kao vani. Ovo je opera prevedena na hrvatski jezik, traje sat vremena, dinamična je (ima govorene i pjevane dijelove) i komičnog je karaktera, što je idealno za ljetnu večer – kaže nam Jurić-Pešić i ističe kako su naišli na razumijevanje Grada Solina i ravnatelja Solinskog kulturnog ljeta Tonćija Ćićerića, koji im je ustupio prostor za probe. Budući da je i sam glazbenik, Ćićerić ne skriva zadovoljstvo time što se već u prvoj godini njegova mandata događaju ovakvi projekti.

– U Solinu smo već imali jedno nastojanje da se pokrene skromniji operni program, međutim iz niza tehničkih i financijskih razloga, to tada nije bilo moguće. Mi smo inače kolege glazbenici, znamo se dugi niz godina i drago mi je što smo uspjeli već u prvoj godini moga mandata ovo realizirati. Iz vlastita iskustva mogu reći da čim se nekome ponudi opera, odmah nastupe dva stereotipa: dosadno je i skupo. Opera ne mora biti ni jedno ni drugo. Raspravljati o tome što je dosadno, sklizak je teren, a preskupo definitivno ne mora biti.

Danas se mogu napraviti opere s klavirskom pratnjom koje smanjuju troškove produkcije i time otvaraju prostor da se opera dogodi i izvan velikih institucija. Upravo su zato ovakve akcije važne jer kroz njih opera dolazi u manju sredinu i publika se educira – poručuje Ćićerić, a upravo je to jedan od ciljeva ove talentirane petorke, koja nakon sutrašnjeg nastupa u Omišu neće imati vremena za odmor, dapače. Naime, već u subotu, 11. kolovoza, stat će pred solinsku publiku, dan nakon stižu u Selca na Braču, 17. kolovoza u Knin, 27. kolovoza "Bastien und Bastienne" izvest će u Kaštel Lukšiću, a početkom rujna u Bolu.

Lutke i čarobnjaci

Za radnju opere kažu da se velikim dijelom može primijeniti i na današnje društvo, unatoč tome što je nastala još 1768. godine. Njezina se aktualnost najbolje očituje u prije spomenutom prodavanju magle, a one dijelove koji su aktualni bili samo u 18. stoljeću prilagodili su kako bi postali bliski današnjem čovjeku.

– Bastien je uvjeren u moje čarobnjačke sposobnosti, ali od toga nema ništa. Ja samo nasumce nabrajam latinske riječi, a on je cijeli ponosan i misli da će mu to vratiti Bastienne. Imat ćemo i svitak na kojem će baš pisati "prodajem maglu", bit će čak i boca s dimom – kaže nam Tranfić i otkriva kako očekuje da će u publici ugledati i kolege iz klape koji će mu se "vjerojatno malo rugati kad ga vide u kostimu", dodaje kroz smijeh.

Nas je zanimalo i kako uspijevaju uskladiti sve obveze, odnosno kako nalaze dovoljno vremena za probe.
– Probe dogovaramo dan za dan, a pjevački dio je zapravo bio najlakši. Najzahtjevniji je bio onaj režiserski – kaže nam Tea Požgaj, inače Varaždinka koja zadnjih šest godina živi na splitskoj adresi. Kao što smo se i sami uspjeli uvjeriti, na njihovim probama ne nedostaje smijeha i zabave, a najskloniji spačkama je Jurić-Pešić, otkrivaju nam njegovi kolege.

– Jednog dana je, bez da je ikome bilo što rekao, donio ovu lutku i postavio je na ulaz u dvoranu. Kad su cure počele ulaziti, to je bio takav šok... – prepričava nam pijanist Zoran Velić pokazujući na lutku osebujnog izgleda koja i sama ima značajnu ulogu u predstavi.

– Lutka je moj drugi lik. Kad čarobnjak Colas ode sa scene jer mu je dosadilo slušati Bastiena i Bastienne, donesem tu lutku i onda oni misle da govore meni – objašnjava Tranfić, te dodaje kako su u predstavu uveli i jedan potpuno novi lik – staricu koja, za razliku od čarobnjaka, zaista ima nadnaravne moći, a koju će također utjeloviti Ana Malovan.
– U početku sam barunica koja je zakuhala cijeli skandal, a poslije sam bakica i samo pucketam prstima koji su me već počeli i boljeti od silnih proba – kroz šalu će Ana.

Iako zadnjih godinu dana gotovo svaki slobodan trenutak ulažu u ovaj projekt i na sebe su preuzeli većinu zadataka, od scenografije do režije, premijeru čekaju smireno.

– Nikad se ne zna kako će publika reagirati. Mi smo radili što smo bolje mogli i važno nam je da to s tehničke strane bude kako smo zamislili. Kako će publika to prihvatiti, preostaje nam vidjeti, ali mislim da bi se moglo svidjeti svima. Mislim da opera može naći svoje mjesto u našoj zemlji. U Austriji i Njemačkoj, primjerice, ima bezbroj mjesta na kojima se ona izvodi, pa zašto ih ne bi imala i Hrvatska – zaključuje Tranfić.

 

Naslovnica Kultura