Scena Kultura

IKS FESTIVAL

Turbo folk večeras praši u splitskom teatru?!

IKS FESTIVAL
Neki posjetitelji očekuju folk koncert, dok se drugi nadaju konceptualnoj predstavi, a zapravo se radi o dijalogu različitih umjetnica, glumice i kavanske pjevačice, koje žele naći zajednički jezik - objašnjava koreografkinja Petra Hrašća

Turbo folk stiže u splitsko kazalište, ali u nešto drukčijem izdanju. Na ovogodišnjem IKS festivalu - međunarodnom festivalu suvremenog kazališta Split, publika će se upoznati s radom Saše Božića i Petre Hrašćanec, dvojca koji je zaslužan za "Folk Acts", predstavu u kojoj će se suprotstaviti dva potpuno različita svijeta.

S jedne strane, svoje će iskustvo predstaviti glumica Nataša Dangubić, dok će priču s druge strane donijeti kafanska pjevačica Višnja Vitas. Projekt "Folk Acts" druga je u nizu produkcija kazališne skupine "De Facto", a kako to izgleda kada se različiti svjetovi spoje na istoj sceni, saznat će se večeras od 20 sati u Gradskom kazalištu mladih Split.

Ideja jednog studenta

Predstava je nastala u koprodukciji Zagrebačkog kazališta mladih, "De Facta" i Akademije dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, a svoju je premijeru imala u svibnju ove godine. Ovo je prva izvedba izvan Zagreba, a o projektu smo razgovarali s Božićem i Hrašćanec, odnosno redateljem i koreografkinjom predstave.

Kako je folk našao svoj put do kazališnih dasaka?

Božić: "Folk Acts" nastao je na inicijativu Marija Gigovića, studenta završne godine produkcije na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu. Za svoj diplomski ispit studenti trebaju sami osmisliti ideju te pronaći umjetnički tim i kazalište koje će produkcijski pokriti njihov projekt.

Budući da Gigovića jako zanima turbo folk kultura u Zagrebu, ponudio nam je projekt koji povezuje taj ostracirani žanr i kazalište. Imali smo sreću da je Zagrebačko kazalište mladih podržalo naš projekt i to u sklopu otvaranja svoje noćne scene.

Koja se poruka nalazi u pozadini projekta?

Božić: Ovom predstavom ne želimo moralizirati oko učinaka turbo folk kulture, niti kolonizirati turbo folk izvedenice u posvećeni, intelektualni prostor teatarske crne kutije. "Folk Acts" suprotstavlja emocionalni učinak koji proizvode kazalište i glazbeni nastup te dovodi u pitanje siguran teritorij i jednog i drugog tipa umjetnosti.

Rezultat je ovo višegodišnjeg istraživanja odnosa između izvođača i publike. Sam naziv našeg projekta upućuje na skrivenu političku poruku. Politička oštrica sadržana je i u mogućem prijevodu naziva "Folk Acts" koji glasi "događanje naroda", a koje je u projektu svedeno na propitivanje položaja glumica u kazalištu i položaja pjevačica u folk glazbi.

Burno i afirmativno

S kakvim ste se reakcijama publike susretali na prijašnjim izvedbama?

Hrašćanec: Zanimljivo je igrati se s očekivanjima publike jer neki posjetitelji očekuju folk koncert, dok se neki nadaju konceptualnoj predstavi, a zapravo se radi o dijalogu različitih umjetnica koje žele naći zajednički jezik bivanja na sceni.

"Folk Acts" je svježa predstava, premijera je bila u svibnju i jako mi je drago što je imamo priliku izvesti i u Splitu. Mogu reći da su dosadašnje izvedbe bile jako posjećene. Publika je reagirala burno ali afirmativno.

Jeste li od početka znali koje će umjetnice nositi predstavu?

Hrašćanec: Višnja Vitas je, kao kavanska pjevačica, svaku noć, više od 30 godina, pjevala u kultnoj zagrebačkoj kavani na rubu grada. Marijo Gigović je inzistirao na tome da projekt napravimo upravo s njom, a mi smo se odlučili na suprotnu stranu postaviti glumicu Natašu Dangubić, koja je i prije surađivala s nama.

U predstavi se poigravamo utjecajima turbo folk kulture kroz zvuk, svjetlo, scenografiju i kostimografiju, no oni tijekom predstave postaju izlišni, kao i znakovi kazališta, pa na kraju gledatelji na sceni doživljavaju susret dviju žena, ogoljenih od njihovih socijalnih i nametnutih rola.

 

 

Naslovnica Kultura