Scena Kultura

iks festival

Večeras će kazalište postati klizalište: Splićane čeka čaroban spoj hip hopa, plesa i cirkuskih vještina

iks festival

Francuzi Claire Bournet & Sébastien Lefrançois stižu u Split gdje će na IKS Festivalu, međunarodnom festivalu suvremenog kazališta, predstaviti "Glace!", plesno novocirkusku predstavu na ledu.

Večeras, spočetkom u 20 sati, pozornica splitskog Doma mladih pretvorit će se u klizalište na kojem će plesna skupina "Trafic de Styles" pokazati kako to izgleda kada se u jednoj predstavi spoje hip hop, suvremeni ples, klaunovske vještine te klizanje.

Ovu francusku plesnu skupinu osnovao je 1994. godine Lefrançois, koreograf i slikar. Bournet, svestrana umjetnička klizačica, upoznala je Lefrançoisa prije tri godine. Shvatili su kako su imali vrlo slično djetinjstvo jer su se oboje u to doba bavili klizanjem pa su ubrzo počeli i surađivati. Umjetnički dvojac otkrio je što možemo očekivati od predstave i od kojih se elemenata ona zapravo sastoji.

Led kao mamac

Razlikuje li se "Glace!" od vaših ranijih predstava?

C. Bournet: Najveća je razlika u interesu i znatiželji kod publike. Ljudima je zanimljivo pogledati predstavu na ledu, i to u zatvorenom prostoru. Takav ambijent doprinosi neobičnom i poetičnom karakteru izvedbe.

Za "Glace!" smo oformili tim od sedam izvođača s različitim umjetničkim pozadinama. Njihovo unutarnje stvaralaštvo uključeno je u kreativne procese predstave i na taj način oni pozivaju publiku da uđe u njihov svijet.

Na pozornicu će stati Tuomas Lahti, Isabelle Franques i Manuel Guillaud, čija su područja suvremeni ples i hip-hop, zatim klizači Claire Candice Didier, Damien Djordjevic i moja malenkost, a kao klaun performer nastupit će Joël Colas.
 

Kako su tekle pripreme? Je li led bio problem?

C. Bournet: Imali smo osam tjedana za osmišljavanje, pisanje i uvježbavanje. U to kratko vrijeme nije bilo jednostavno naći zajednički jezik između izvođača koji su klizači i onih koji to nisu. Za plesače led je izazov za tijelo.

Naime, mišići tijekom cijelog dana moraju zadržati svoju toplinu, a to nije jednostavan zadatak. S druge strane, klizači su već naviknuti na sve te uvjete, ali za njih je izazov bilo sudjelovanje u kreativnim procesima koje do tada još nisu bili iskusili.

Što se tiče same scene, na pozornicu će biti postavljen led identičan onome na zimskim klizalištima. Kako bi se led održao do predstave, ali i tijekom nje, koristimo rashladne uređaje koje koriste i vanjska klizališta.

Bijeg od svijeta

U predstavi kombinirate razne stilove, koji biste istaknuli?

Lefrançois: Smatram kako hip-hop žanr skriva brojne mogućnosti. Volim koristiti kvalitete hip-hopa i kombinirati ih s drugim disciplinama poput cirkusa, pantomime, teatra te, u ovom slučaju, klizanja. Postoji jaka veza između "free-style" praksi koje se nalaze negdje između sporta i umjetnosti, a taj smo oblik nazvali "Sliding ili Xtreme sports". Takvi nas oblici ohrabruju da svijet prikažemo u metaforičnom obliku.

Plesači, ali i publika tada više ne vide sadržaj na pozornici u pravom obliku već kao scenu neke igrice ili nešto potpuno drugo što bi oni željeli vidjeti. Plesači i svojim tijelima ulaze u taj svijet, i to na način da ih pretvaraju u "super" tijela koja su također plod njihove imaginacije. Na taj način, oni mogu pobjeći od svijeta u kojem žive.

Bournet i Lefrançois: Morali smo odabrati i glazbu koja je također važan dio naše predstave. Kompozitor Thierry Berthomeu napravio je snimku sa zvukovima oštrice koja grebe po ledu, a Thierno Thioune, naš asistent koreografije, odabrao je eklektičnu glazbu.

Thioune u sebi ima jedan poetičan svijet pa smo osjetili da je on prava osoba koja bi glazbom mogla povezati odnos između izvođača i leda pod njihovim nogama. U predstavi se može čuti klasična glazba, hip hop, alternativni stilovi, odnosno postojeća glazba, ali uvrstili smo i onu koja je napravljena upravo za potrebe predstave.
 

Kako je zapravo započela vaša suradnja?

Lefrançois: Prije tri godine Claire je otkrila našu izvedbu, odnosno verziju "Romea i Julije". U to je vrijeme imala potrebu povezati umjetničko klizanje s drugim formama ekspresije i tako napraviti višestruke i fleksibilne predstave koje su se mogle jednako kvalitetno izvoditi na vanjskim klizalištima, ali i u intimnijoj atmosferi kazališta.

Oboje smo se u djetinjstvu bavili klizanjem pa je Claire imala intuiciju koja joj je govorila kako bismo trebali surađivati i napraviti predstavu koja bi bila na raskrižju umjetnosti i svemira, a izvodila bi se u kazalištu na ledenoj podlozi.
 

Kakve reakcije publike očekujete?

Bournet i Lefrançois: Reakcija publike u Francuskoj bila je izuzetno dobra. Dobili smo pohvale od djece, odraslih, medija te profesionalaca. Upravo smo to željeli postići i na kraju smo u tome i uspjeli. Naime, i profesionalci i djeca uživali su u predstavi. Drago nam je što smo dobili priliku predstaviti "Glace!" u Hrvatskoj i nadamo se dobrim reakcijama.

Klizanje

Claire Bournet & Sébastien Lefrançois upoznali su se s plesom i pokretom kroz umjetničko klizanje. Iako je Bournet ostvarila karijeru u umjetničkom klizanju i 10 godina sudjelovala na natjecanjima diljem svijeta, suvremeni ples je ušao u njezin život. Prije četiri godine zainteresirala se za ovaj oblik umjetnosti te se krenula ostvarivati i na tom polju.

Lefrançois je postao opčinjen hip-hop žanrom još 1984. godine, u vrijeme kada se u Francuskoj emitirala emisija H.I.P.H.O.P.. Deset godina kasnije, osnovao je "Trafic de Styles" u Cergy – Pontoise, u blizini Pariza.

Naslovnica Kultura