Scena Kultura

premijera ‘barcelone’

Ukleti autobus večeras na sceni splitskog Doma mladih

premijera ‘barcelone’

Elvis Bošnjak prenosi završne redateljske upute

Glumački studio kazališta PlayDrama izvest će premijeru predstave “Barcelona” 11. lipnja u 21 sat u amfiteatru Multimedijalnog kulturnog centra.

Predstava se pomalo priprema već godinu dana, prema ideji i u režiji voditelja studija Elvisa Bošnjaka, a asistirale su mu dvije mlade, nedavno diplomirane glumice (prez)imenjakinje, Petra Kovačić Pavlina Petra Kovačić.

Predstava će po mnogočemu biti specifična – riječ je o kazališnoj improvizaciji inspiriranoj filmskom poetikom Luisa Buñuela i tekst za nju nije zapisan, a Bošnjak i suradnice koristili su glumačku tehniku Stanforda Meisnera (1905. – 1997.) koja traži, najkraće rečeno, iskrenu i impulzivnu reakciju u zamišljenim okolnostima.

Bez zapisanog teksta

“Barcelona” ipak ima osnovni kostur priče, a Bošnjaka je za nju inspirirao Buñuelov film “Anđeo uništenja”, u kojem gosti jedne zabave zbog neobjašnjivih razloga nikako ne mogu napustiti salon u kojem su se zatekli.

Polaznici PlayDrame, njih 28, zatočeni su u autobusu koji putuje za Barcelonu. Autobus se iznenada zaustavlja usred šume, a vozači i vodič uvjeravaju ih da su stigli do posljednje postaje. Dolazi do predvidljive gungule, prosvjeda, žalbi, izletnici traže uslugu koju su platili, a uskoro i prva osoba u autobusu umire.

  

Neki bi sada i izišli i krenuli pješice do odredišta, ali vani je hladno, mračno i nepoznato, i svatko se vraća u autobus u šumi uz opravdanja – jedan je zaboravio mobitel, drugi lijekove, treći dokumente.

– Tekst nismo zapisivali, ali radnju smo ipak podijelili u devet velikih scena. I ja ću sudjelovati, odnosno, preko megafona iz gledališta davat ću naputke i naznake za početak iduće scene poput: autobus se zaustavio, vrata se otvaraju...

Tako ćemo ispričati priču, a ujedno i održavati koncentraciju, što nije jednostavno. Valja stalno paziti da se scena ne razvodni, da žamor ne potraje dulje od pet sekundi – objašnjava Bošnjak.

On dodaje da je komad vrlo precizno “izmjeren” – trajat će nešto kraće od sat vremena, a u tom vremenu izvođači ipak stižu skicirati određene karaktere. Ima tu plašljivih i buntovnih ljudi, ima onih koji svima prepričavaju svoj život ili dijele savjete – kao i u svakom autobusu. Zajedničko im je, pak, da se boje iskoraka u nepoznato i strano.

Škola improvizacije

Polaznici glumačkog studija – ljudi različitih generacija i zanimanja – od početka rada u PlayDrami puno su se bavili improvizacijama.

U posljednje vrijeme Bošnjak je posebnu pozornost posvetio Meisnerovoj glumačkoj tehnici, koja se na glumačkim akademijama kod nas rijetko prakticira, a za nju su ga posebno zainteresirali Saša Božić i Ksenija Zec, koji je prenose studentima.



Nizom vježbi, od kojih jednu čini stalno ponavljanje iste rečenice na različite načine, nastoji se postići da glumac reagira instinktivno, da reakcija postane važnija od teksta i da ta rečenica, kako kaže Bošnjak, za osnovu dobije “živi korijen”.

Meisnerovu su školu završila velika imena – od Grace Kelly, Roberta Duvalla i Gregoryja Pecka, do Sandre Bullock, Diane Keaton i Michelle Pfeiffer.

– Razvili smo kroz rad i neke vlastite metode, što je uobičajeno u ovakvoj vrsti posla, i nastavit ćemo ih primjenjivati – zaključuje Bošnjak. Hoće li se njegovi putnici usuditi iskoračiti iz ukletog autobusa, doznat će se na premijeri.

PIŠE: JASMINA PARIĆ, FOTO: JAKOV PRKIĆ/CROPIX

Mnoštvo polaznika

U međuvremenu, Glumački studio PlayDrame okuplja toliko novih polaznika da se voditeljima nije lako “obraniti” od zainteresiranih. Sada imaju 150 članova, a oni koji su tu od početka, dakle punih pet godina, kažu da su počeli iz radoznalosti i zabave, a sada ne mogu zamisliti život bez glume.

Mnogi su već dobili i uloge u domaćim serijama i filmovima ili glume u amaterskim kazalištima, a uz to su i najvjernija splitska kazališna publika koja prati sve predstave kolega profesionalaca.

Naslovnica Kultura