Scena Kultura

velikani

Oproštaj od Ante Sorića: Dalmatinac koji je u Klovića doveo milijune posjetitelja

velikani

Ante Sorić: Iz Preka preko svijeta

Na zagrebačkom Krematoriju danas u 14.30 sati bit će ispraćaj Ante Sorića, dugogodišnjega voditelja tadašnjeg Muzejskoga prostora, a današnjih Klovićevih dvora, čovjeka koji potpisuje najposjećeniju hrvatsku izložbu “Drevna kineska kultura”.

Nju je posjetilo 450 tisuća ljudi, putujući iz Splita, Ljubljane i Beograda, organizirano i privatno. Osim nje, Sorić je u Muzejskom prostoru, u koji ga po starom lošem hrvatskom običaju, poslije mirovine nisu pozivali, organizirao još četrdesetak izložbi.

Sorić je bio i dugogodišnji tajnik Ante Topića Mimare, čovjek od povjerenja Stipe Šuvara, koji je trebao riješiti smještaj Mimarine kolekcije u Zagrebu, što znalci kolekcionarova karaktera drže iznimno teškim poslom.

Sjemeništarac i partizan

Ante Sorić bio je osoba neobične i bogate biografije. Rođen je u Preku na Ugljanu 1929. godine u obitelji koja je bila najbogatija djecom. Bilo ih je trinaest, a on je bio deveti. Osnovnu školu pohađao je u šibenskome sjemeništu, što mu je poslije pomoglo da organizira veliku i za tadašnje socijalističke prilike nevjerojatnu izložbu “Riznica zagrebačke katedrale”.

Kardinal Kuharić mu je vjerovao, a Sorić je znao reći da je olakšavajuća okolnost bila to što si on Kuharić i biskup Đuro Kokša odrasli na istim sjemenišnim temeljima. Poslije je slijedila gimnazija, također u Šibeniku, pa Pravo u Zagrebu.

Kao ni mnoge Dalmatince, ni Antu Sorića nije zaobišao Drugi svjetski rat, na antifašističkoj strani, u partizanima. Sorić ima nevjerojatno šarenu biografiju. Bio je turistički predstavnik Jugoslavije u Londonu od 1961. do 1967. pa je radio u Privrednoj komori.

Bilo ih je 'kao Kineza': red za razgledavanje izložbe kineske kulture 
Bio je i direktor Doma sportova u koji je doveo i Matu Parlova, a 1976. i Rolling Stonese. Smijenjen je dvije godine poslije jer, kako se navodi, nije htio zaposliti dokazano nesposobnog “guzonjina sina”. Očito, teško da bi pokojni Sorić i danas preživio na mjestu direktora sportskoga grada.

Od 1971. odradio je i dva saborska mandata i premda je bio čovjek od akcije i terena, nije zabilježeno da nije dolazio u Sabor. Od 1979. bio je dvije godine bez posla. Tada ga je, još jedan Dalmatinac, Stipe Šuvar, spojio s kolekcionarom Mimarom da s njim radi na smještaju njegove donatorske zbirke, najprije na Jezuitskom, pa na Rooseveltovu trgu 1987. godine.

Ante Sorić je, unatoč dvogodišnjoj nezaposlenosti, skupio ni više ni manje nego 51 godinu radnog staža, čime je zaslužio ne samo spomen-ploče na ministarstvima kulture i turizma, Klovićevih dvora ili Doma sportova, već i Mirovinskoga fonda.

Muzejski prostor, koji je Mimari bio neuvjetan, otvorio je trima izložbama Dürerovih grafika te Glihe i Džamonje.
Spomenuta “Riznica zagrebačke katedrale“, prva izložba u produkciji Muzejskog prostora, otvorena je 1983. godine, podigla je ljstvicu očekivanja. Visinu su održavale izložbe “Ivan Meštrović“, “Sto godina Strossmayerove galerije“, a izložbom “Drevna kineska kultura“, koja je 1984. u Zagreb privukla više od 450.000 posjetitelja započeo je novi pristup prezentiranja kulture.

Izložbe koje se pamte

Ostale su zapamćene i izložbe “Pisana riječ u Hrvatskoj“, “Kyoto – cvijet kulture Japana“, “Zlatno doba Dubrovnika“, “2000 godina nigerijske umjetnosti“, “Vučedol“, “Tisuću godina hrvatske skulpture“ te posebno ciklus “Oči istine“., podsjetili su iz Klovićevih dvora, u kojima će se komemoracija održati u 13 sati.

Ante Sorić bio je čovjek koji je ostavio traga u različitim područjima kojima se bavio, uspijevši se iz Preka dobaciti i do Sabora, ali i do londonskoga Cityja, Stonesa i svjetskih galerista...

Sorić je punoa dao i zajednici, koja takve prinose shvati često i s višedesetljetnim odmakom. Njegov doprinos postaje bjelodaniji, kao i obično, nekoliko dana prekasno. Odgoda poimanja njegova značenja dobro pokazuje koliko je Ante Sorić bio ispred svoga vremena i svoje sredine.

Publika

Ante Sorić umio je nas mlade povesti do naizgled neosvojivih ciljeva. Dati nam snagu i zahtijevati da ih osvojimo. I osvajali smo ih. Postavio je visoke standarde profesije i pitanje je možemo li ga uvijek dostojno slijediti. Ali nećemo odustati, zbog onih kojima ih je posvetio: publike, kaže ravnateljica Klovićevih Marina Viculin.


Marketing

Sorić je već u to doba shvaćao važnost marketinga, pa je u tu svrhu angažirao urednika Starta Seada Saračevića, pravio stope koje služe kao putokaz za galeriju, žalio što je spriječio da publika razbije ulazna vrata na prvoj izložbi jer bi to bio golemi marketinški učinak. Galerija je radila od 8 do 20 sati svakoga dana, osim za Novu godinu. Brže i dublje nego na samog Sorića domaći su galeristi zaboravili na tu navadu.


Preko

Ante Sorić nije zaboravio svoje rodno Preko na Ugljanu, a ni ono njega, pa je na svojoj web-stranici podsjetilo kako je Ante Sorić sudjelovao u mnogim kulturnim i društvenim projektima, među ostalim u osnivanju Pučkog otvorenog učilišta ‘Dom na žalu’ čiji je bio i v.d. ravnatelja.


PIŠE: SINIŠA KEKEZ, FOTO: CROPIX

Naslovnica Kultura