Scena Kultura

SPLITSKI NEZAVISNI KAZALIŠTARCI U NEIZVJESNIM UVJETIMA SPREMILI PREDSTAVU I četvrti FESTIVAL

XONTAKT Ideje globalne, problemi lokalni: bogat program u Domu mladih

SPLITSKI NEZAVISNI KAZALIŠTARCI U NEIZVJESNIM UVJETIMA SPREMILI PREDSTAVU I četvrti FESTIVAL

Ekipa oko smotre  nezavisnog kazališta u Domu mladih za četvrto izdanje spremila je četiri kritičke predstave, uključujući i vlastitu, a sve u neizvjesnim financijskim uvjetima

 

Splitska smotra nezavisnog kazališta “Xontakt” počinje u utorak 22. studenoga i trajat će sve do srijede 30. studenoga. Organizatori koji imaju puno više entuzijazma nego novca spremaju bogat program u Domu mladih.

“Ovo je četvrti ‘Xontakt’ i u pripremi imamo četiri predstave – ‘Fraktal Falus Teatar’ sprema ‘Proces protokol’, ‘Mavena’ sprema ‘Scream’, Alen Čelić ponovno izvodi predstavu ‘Zlatne rukavice’, dok ‘Bacači sjenki’ dolaze s predstavom ‘Muški ženske’, koja govori o različitosti spolova.
Osim toga, nudimo izvedbu predstave/ performansa Borisa i Nataše Kadin te umjetničku akciju Selme Banich. Uz to imamo i dvije radionice, improvizacije i Laban tehnike”, kaže jedna od organizatora, koreografkinja i redateljica Nela Sisarić, ističući da se iskaznicu za sve predstave može kupiti u konobi “Vila Spiza”, u Kružićevoj ulici, koja je sponzor “Xontakta”.

Teroristi stižu u London

 Nela Sisarić objašnjava da je “Xontakt” i ove godine koproducent predstave “Proces protokol”, “Fractal Falus Teatra”, koja se bavi temom uzaludnosti birokracije, i koja je obavijena kafkijanskom atmosferom. “Sudjeluju Nino Bokan, Franko Bušić, Žila, Ivan Perić, Petra Kovačić, Sanela Marković, Velimir Foretić-Delonov te kroz osobna iskustva opisujemo proces jedne kazališne skupine u potrazi za scenom”, ističe Nela.

Nataša Kadin iz organizacije “Mavena” napominje da se oni predstavljaju s dva projekta. Prvi je “Scream”, nastao u koprodukciji s ljubljanskim teatrom “Glej” i Teatrom “Verrdi” iz Zadra. “On balansira između suvremenog teatra i performansa, a bavi se problematikom terorizma u suvremenom svijetu polazeći od događaja krađe kultne slike ‘Scream’ Eduarda Muncha 2004. u Oslu i koincidira s nedavnim terorističkim napadima u Oslu i Sarajevu, kao i s novim (ne)očekivanim terorističkim akcijama na Olimpijskim igrama u Londonu sljedeće godine, a sve kroz osobnu ispovijest terorista.

Autor koncepta je Boris Kadin, na tekstu smo radili s norveškim redateljem i dramaturgom Øysteinom Ulsbergom Bragerom. Ovaj scenski projekt početak je našeg bavljenja  terorizmom u današnjem globalnom društvu, a nastavljamo s radionicama performansa na tu temu koje će obuhvatiti pet gradova u regiji, među njima i Split, te rezultirati zaokruženim međunarodnim projektom ‘Performing terrorism’”, kaže Nataša, dodavši da je drugi projekt, “All ideas reserved”, svojevrsni eksperiment s uporabom interneta, a problematizira današnju stvarnost te p(r)oziva publiku na direktnu demokraciju.

Korisnici koji ne bi trebali biti u Domu mladih

Koliko program obilovao smjelim idejama, organizatori ne obiluju novcem. Nela Sisarić kaže da Grad ove godine nije podržao niti jednu kazališnu skupinu i grupu koja se bavi nezavisnim kazalištem u Splitu. “Naš projekt podržan je sa skromnim iznosom od 18.000 kuna.

Raditi kazalište košta: platiti ljude, scenografiju, kostime... Imamo i gostovanja četiriju predstava i jednu umjetničku akciju”, kaže ona izražavajući nadu da će u budućnosti biti bolje. Redatelj, performer i dugogodišni nezavisnjak Hrvoje Cokarić kaže da je situacija s korištenjem prostora relativno dobra.

“To bi značilo da se prostor za rad može dobiti, i da još uvijek nije došlo do međusobnih obračuna korisnika prostora. S druge strane, ni korisnici ni nadležna tijela nemaju zajedničku strategiju razvoja Doma.

A veliki problem je nepostojanje kriterija po kojima bi netko trebao koristiti prostor, tako se događa da su neki korisnici znatno favorizirani u odnosu na druge (privatno kazalište ‘Play Drama’, sportsko-penjački klub ‘Lapis’), a nekima definitivno nije ni mjesto tu (recimo privatnim modnim agencijama ili latino plesnim klubovima)”, zaključuje Cokarić priču o prostoru i, kao i ostali, užurbano se okrećući probama za predstavu i organizaciji festivala, koji vraća nadu i ponos nezavisnom kazališnom Splitu.

 

 

Siniša Kekez

 

Hrvoje Cokarić: Nezavisnima nezavidno

Ako si se odlučio baviti suvremenim kazalištem u Splitu, to je put na kojem umjesto lovorika bereš trnje, i moraš biti spreman na najgora poniženja i nikakve uvjete rada, potpuno si marginaliziran. Tako je, na primjer, ukupni iznos potpore koju je “Fractal” dobio od Grada u svih 18 godina rada manji od iznosa potpore koju je privatno kazalište “Play drama” dobilo u prvoj godini postojanja, a o privatnim kazalištima tipa “Licem u lice” ne treba ni govoriti. Ne postoje kriteriji koji odvajaju suvremeno inovativno kazalište od privatnih “tezgi”. Što god napravio, 95 posto novčanih sredstava ostaje u Zagrebu, a pet posto uvijek razgrabe dobro uhranjeni i trenirani politički igrači na lokalnoj razini.

Naslovnica Kultura