Prilozi Auto moto

izvor hak

Veliki test zimskih guma u dvije dimenzije: premium proizvođačima najbolje ocjene

izvor hak

U očekivanju hladnijeg vremena, ali i zakonske obveze o uporabi zimskih guma, koja stupa na snagu 15. studenoga ove godine, Hrvatski autoklub (HAK) i njegovi partneri podvrgnuli su testu zimske pneumatike u dvije različite dimenzije namijenjene različitim tipovima vozila.

Ovom prigodom testirana je jedna iznimno popularna dimenzija (185/65 R15 T), koju koristi vrlo širok spektar vozila iz B i C segmenta, te jedna nešto rjeđe zastupljena dimenzija (205/65 R16C T), namijenjena kombijima i lakim gospodarskim vozilima.

U manjoj dimenziji (185/65 R15 T) testirano je 16 guma, od kojih niti jedna nije dobila najvišu ocjenu – izvrstan. Tri su gume vrlo preporučljive, njih čak deset je preporučljivo, jedna se djelomično preporučuje, a dvije se ne preporučuju. Od tri najbolje ocijenjene gume, dvije dolaze iz tvornica premium brandova - Dunlop (pobjednik) i Pirelli, kojima se priključio Kleber.

Preostala tri top-proizvođača nisu se našla u tom odabranom društvu zbog laganih podbačaja na ledu (Continental) i snijegu (Michelin i Goodyear). Od ostalih, Sava se samo djelomično preporučuje zbog priličnog podbačaja na suhom, dok se Toyo i novak na tržištu Davanti ne preporučuju zbog ozbiljnih propusta na snijegu (Toyo) i mokrom (Davanti).

Analizirajući gume po kategorijama, na suhom se najbolje ponaša Kleber, kojega na maloj udaljenosti slijede Michelin, Dunlop, Pirelli, Continental, Hankook, Goodyear i Viking. Falken, Gislaved i Kumho su nešto slabiji, a Vredestein, Nokian i Toyo su osjetno slabiji. Na dnu su britanski Davanti i Sava, pri čemu je potonja tvrtka upravo zbog lošeg testa na suhom zavrijedila najslabiju ocjenu koja glasi - djelomično se preporučuje.

Najveći problem Davantijevih i Savinih guma je definitivno slabo prianjanje uz podlogu, što u kritičnim situacijama rezultira podupravljanjem i preupravljanjem, pa je vozilo iznimno teško stabilizirati. Međutim, još više zabrinjavaju rezultati tijekom vožnje koja nije ni blizu limita, gdje ove dvije gume također ne briljiraju. Mala utjeha za Davanti stiže tek s testa kočenja na suhom (100 - 3 km/h), gdje je ova tvrtka s najkraćim zaustavnim putem od 39,1 metar za otprilike šest metara bolja od najslabijega Gislaveda.

Na mokrom, pak, čak polovica od ukupno 16 guma dimenzija (185/65 R15 T) nije pokazala nikakve slabosti. Pobjednik ovoga dijela testiranja je Continental, kojega s vrlo malim zaostacima slijede Dunlop i Goodyear, a tek za nijansu manje kvalitetni su Kleber, Pirelli, Hankook, Michelin i Falken.

Među zadovoljavajućom sedmorkom su Toyo, Vredestein, Kumho, Sava, Nokian, Gislaved i Viking, koje je plasmana u viši razred koštalo uglavnom slabije prianjanje uz podlogu prilikom kočenja i slabije bočno prianjanje. Na samom kraju ovog "mokrog" redoslijeda je ponovno Davanti, koji se po kiši definitivno ne preporučuje, prvenstveno zbog značajne mogućnosti akvaplaninga, a onda i zbog čak 10 metara slabijeg rezultata u kočenju od pobjednika Michelina.

Baš kao na mokrom, i na snijegu je točno polovica proizvoda, tj. osam guma, ispunila očekivanja. Letvicu su najviše postavili Dunlop i Sava (posebno dobri u bočnom prianjanju uz podlogu), koje s minimalnim zaostacima slijede Nokian, Continental, Pirelli, Kleber, Hankook i Viking.

Upravo je slabiji bočni grip u zavojima pokrivenim snijegom razlog zašto je šestorka u sastavu Vredestein, Gislaved, Michelin, Falken, Goodyear i Kumho (pogotovo posljednja dva) smještena u nižu kategoriju te se samo - preporučuju (nisu vrlo preporučljivi kao "snježna" osmorka s vrha). Na začelju je već tradicionalno Davanti, a ovoga puta još gori je Toyo.

Na ledu su se dogodila dva velika iznenađenja. Prvo, najbolje rezultate je ostvario dosad najgori - Davanti. I drugo, među čak 13 guma koje se vrlo preporučuju, nije se našao favorizirani Continental. Štoviše, slabiji na skliskoj i smrznutoj podlozi je samo Falken.

Ujedno, to je Continentalu jedini minus na cijelom testiranju, koji ga je koštao i sveukupne pobjede. Analizirajući samo potrošnju goriva, najštedljivije gume su sveukupno najbolja - Dunlop i sveukupno najlošija - Davanti. Najveći potrošač je, pak, Michelin. I konačno, na testu trajnosti guma najboljim se pokazao najveći potrošač goriva - Michelin, koji je postigao gotovo 50 posto bolji rezultat od najslabijeg Nokiana.

U većoj dimenziji (205/65 R16C T) namijenjenoj kombi i lakim gospodarskim vozilima, pobjedu je u konkurenciji 15 proizvođača guma odnio Continental, ispred Pirellija i Michelina, no ni oni nisu prošli bez problema, pa je njihova ukupna ocjena samo - preporučuje se (nitko nije izvrstan niti vrlo preporučljiv).

Osam guma se preporučuje (Vredestein, Goodyear, Falken, Bridgestone, Kumho, Matador, Uniroyal i Yokohama), a čak četiri ne preporučuju (Sava, BF Goodrich, Goodride i Maxxis). Međutim, da ove brojke ne bi bile oslikane isključivo sivim tonovima, komparativni rezultati s nedavnim testiranjem ljetnih guma u ovoj dimenziji govore da su na mokrom i generalno gledano zimske gume ipak značajno bolje. Lošije su jedino po pitanju trajnosti, i to - znatno!

Na mokrom je najbolji Continental, i to bez konkurencije. Većina ostalih bila je solidna na poljima prianjanja uz podlogu, kočenja i ponašanja u zavojima, ali su se gotovo svi mučili s akvaplaningom. Što ne treba čuditi, jer ove gume moraju biti konstruirane za različite količine tereta, puno veće nego kod običnih putničkih automobila.

Na snijegu su vrlo uvjerljivi samo Uniroyal i Michelin, što je premalo za zimske gume. Continental se pomalo mučio s kočenjem, a ostali uglavnom s bočnim silama u zavojima prekrivenim bijelim pokrivačem. Na ledenoj podlozi su najbolji bili Falken, BF Goodrich i kanadski Goodride (ujedno i najštedljivija guma), dok je najgori bio sveukupni pobjednik - Continental.

U vožnji po suhom većini guma nedostaje preciznosti. Na zakretanje upravljača djeluju s malom vremenskom odgodom, posljedica čega je i otežana stabilizacija vozila jednom kad ispadne iz ravnoteže. Zbog toga su značku vrlo preporučljivo zaslužili samo Continental, Pirelli i Maxxis (ujedno, ukupno gledano, najgora zimska guma na testu zbog teškog podbačaja na - snijegu).

Po pitanju trajnosti, najviše kilometara izdržao je Falken (40.000 km), ali bez razloga za slavlje jer je to otprilike dvostruko slabiji rezultat od najbolje ljetne gume ovih dimenzija i namjene (Sava Trenta). Osim na ledu, Continental nije blistao ni na području izdržljivosti pa u zaključku možemo reći da se radi o najboljoj zimskoj gumi za vozače kombija i lakih gospodarskih vozila koji godišnje ne rade previše kilometara.

 

Dvije dimenzije gume
Testirana je jedna iznimno popularna dimenzija (185/65 R15 T), koju koristi vrlo širok spektar vozila iz B i C segmenta, kao što su Hyundai i20/i30, Kia Rio/Ceed/Stonic, Renault Clio/Kangoo/Zoe, Opel Adam/Corsa/Astra, Citroen C3/Berlingo/Nemo, Alfa Romeo Mito, Seat Ibiza, VW Polo (test-vozilo) te jedna nešto rjeđe zastupljena dimenzija (205/65 R16C T) namijenjena kombi i lakim gospodarskim vozilima, poput Ford Transita, Renault Traffica, Opel Vivara, Mercedes Vita, VW T6 (test-vozilo) i slično.

 

 

Naslovnica Auto moto