Prilozi Auto moto

kvarovi na vozilu

Ne propuštajte servisni interval: ako se ne promijeni na vrijeme, prijeti puknućem i totalnom štetom na motoru

kvarovi na vozilu

Zupčasti remen jedan je od najvažnijih dijelova motora u automobilu s obzirom na to da mora savršeno sinkronizirati rad klipnog i razvodnog mehanizma. Propuštanjem servisnog intervala u kojem se mora promijeniti zupčasti remen riskira se kvar, naročito prilikom pretjecanja, jer trošni remen puca baš pri visokim okretajima. A tada se događa havarija koja će vlasnika vozila koštati barem desetak tisuća kuna.

Zupčasti remen se troši, baš kao i njegovi ležajevi i natezači. Ako se ne promijeni na vrijeme, prijeti puknućem i totalnom štetom na motoru. Ako dođe do pucanja remena klipovi udaraju u ventile, oni se savijaju i oštećuju vodilice i dosjede, a na klipovima i glavama motora često nastaju rupe dok komadići odlomljenih ventila uništavaju sve u motoru i na koncu prouzrokuju prestanak njegova rada.

Reparacija je moguća, ali je često, čak i kod novijih automobila, neisplativa. Najbolja opcija za one kojima se dogodi takva havarija jest kupovina čitavog motora iz kakva razbijena auta s autootpada.

Zupčasti remeni su ponovno u modi i proizvođači im se masovno vraćaju. Uz nove tehnologije izrade i materijale sad traju i do 300.000 kilometara. Ipak, treba ih redovito provjeravati i povremeno zamijeniti. Najbolje po propisanom intervalu proizvođača, koji se kreće između 60.000 i 120.000 kilometara. Remen je kao osjetljivi dio uvijek zaštićen poklopcem, pa se njegovo stanje ne može vidjeti bez demontaže, što uvijek treba prepustiti stručnoj osobi.

Kad se mijenja zupčasti remen, koji stoji tek stotinjak kuna, uz njega ovisno o motoru, mijenjaju se i ležajevi po kojima klizi. To su kotačići ili rolice kako ih vole zvati. Uz to ide zamjena natezača koji stalnom silom opruge remen drži propisno napetim da ne preskoči zub ili više njih. Preskakanjem zuba ili dva motor ispada iz faze i ne radi kako treba, odnosno slabije vuče i troši više goriva.

Zbog stotinjak kuna zaista se ne isplati štedjeti, ali kod zamjene zupčastog remena najčešće se preventivno mijenja i pumpa za vodu, koja košta od 150 do 1500 kuna. A mijenja se zato što je njezin ležaj također važna karika u sustavu razvoda i u slučaju kvara na ležaju također je ugrožen cijeli motor, s efektom istim kao kad otkaže napinjač ili neka rolica. Kad se zbroje svi ti troškovi onda je lako shvatiti zašto neki izbjegavaju i odgađaju veliki servis.

Dva su crna scenarija kod pucanja zupčastog remena od čega je jedan blaži i s njim ćemo početi. Dakle, puknućem remena klipovi udaraju u ventile. Oni su tanki i nisu u stanju zaustaviti motor kad ih klip udari, pa se saviju. Na klipovima također ostaju tragovi, ali i dalje mogu ispravno raditi svoj posao.

Uz to, ako vlasnik vozila ima sreće neće se oštetiti dosjedi i vodilice. A kad motor konačno stane slijedi zbrajanje štete. Skidanje glave motora, u najboljem slučaju brušenje, odnosno ravnanje i stavljanje novih ventila te vraćanje glave nazad. Na prosječnom motoru radi se o šteti oko desetak tisuća kuna, a tu su uračunati dijelovi i rad mehaničara.

Puno je gore kad se komadić ventila odlomi jer on tada “luta” te na klipu može napraviti rupu i doslovno pojesti glavu motora. Šteta neće biti velika ako se uspije naći rabljena, ali dobro očuvana glava motora i set klipova. Može se izvući s nekih desetak tisuća kuna. No, uglavnom se više isplati za upola manje novca kupiti cijeli rabljeni motor i voziti dalje.

Naravno, sve su to grube procjene troškova na najčešćim modelima u Hrvatskoj, poput VW Golfa i Opel Astre s 1,4 ili 1,6-litrenim benzincima, starim pet do deset godina. Starije generacije motora, pogotovo na Astri i starijim modelima Kadetta, imune su na ovaj problem jer su im ventili smješteni visoko, pa kad remen i pukne, klipovi ne mogu doseći motor.

Rolice po kojima remen klizi zapravo su iglični ležajevi koji imaju brtve i nemaju dodatno podmazivanje, ali imaju vijek trajanja. Ako brtva popusti ulazi prašina i ležaj može blokirati. Tad počinje škripanje, remen struže i stanjuje se, ali još uvijek postoji mogućnost zaustavljanja motora, te izbjegavanje prave havarije za automobil, ali i vlastiti novčanik.

S pumpom za vodu je slično jer joj zbog kamenca često popusti brtva ležaja i krenu problemi. Pojavi se zračnost, a remen postane labav. Ipak, mnogi su se, mahom stariji vozači, uspjeli s potpuno uništenom pumpom za vodu dovući do odredišta uz zvuk mljevenja.

 

Razvodni lanci su rjeđi

Većina motora za sinkronizaciju klipnog i razvodnog mehanizma koristi baš zupčasti remen. Motori s razvodnim lancima su rjeđi, ali u pravilu ne traže održavanje.

No, u današnje vrijeme, zbog brzine proizvodnje, koja jednostavno ne dopušta temeljito odležavanje i kaljenje materijala, lanci su često nekvalitetni, razvuku se pa čak i pucaju.

Još je češći problem s natezačima od plastike koji se koriste da se smanji buka razvodnog lanca, jer kad se oni istroše motor “ispada” iz idealne sinkronizacije, ima hrapav i zveketav zvuk i lošije performanse.       

Naslovnica Auto moto