Prilozi Auto moto

POKRETANJE AUTA NA KABELE

Savjetujemo: ugasite motor kada 'posuđujete' struju

POKRETANJE AUTA NA KABELE

U ovim hladnim zimskim danima nije rijetkost da na automobilu „crkne“ akumulator zbog starosti, dotrajalosti ili nečeg trećeg pa vozač nije u mogućnosti pokrenuti vozilo. 

Čak i ako automobil dugo stoji, akumulator se može isprazniti bez obzira što je u vozilu sve drugo ispravno. Stoga često viđamo scene gdje susjedi ili poznanici pomažu vozaču u neprilici na način da kabelima spoje akumulatore dvaju automobila kako bi „posudili“ struju za pokretanje motora.

Međutim, odmah treba kazati kako treba dobro poznavati proceduru, ali isto tako vozač mora proučiti korisnički priručnik svog auta jer je u njemu navedeno sve što može zatrebati u takvoj situaciji, uključujući redoslijed i točna priključna mjesta. Naravno, situacija se pogoršava ako je akumulator potpuno prazan pa ne reagira ni otvaranje vrata na daljinsko upravljanje.

Ipak, svi noviji automobili s daljinskim upravljačem imaju poseban ključ ugrađen u „daljinac“ koji se bez problema izvuče i fizički otključa centralna brava. Međutim, ako to vozač ne zna, treba pozvati stručnjaka koji će to obaviti, a obično su to djelatnici HAK-a i ovlaštenog servisa.

Uz pretpostavku da je taj problem s otvaranjem središnje brave riješen, nakon ulaska u kabinu i pokušaja pokretanja motora uz izostanak ikakvih reakcija očito je da je akumulator ispražnjen. U takvim situacijama ponekad instrumenti daju znakove života, ali se motor ne pokreće.

U tom slučaju vjerojatnije je da će se motor moći pokrenuti uz pomoć klema i nakon rada dovoljno napuniti da se oporavi. Kod priključivanja na akumulator drugog automobila pomoću klema treba voditi računa na kojoj strani jednog i drugog vozila se nalazi akumulator. Naime, ako se stane s krive strane, kleme neće biti dovoljno duge za spajanje dvaju akumulatora.

Prije nego se počne sa spajanjem klema na akumulator s jednog na drugo vozilo treba još jednom provjeriti priključne točke i redoslijed spajanja. Jer krivo spajanje može prouzročiti štetu i veći kvar elektronike...

Općenito spajanje u pravilu uvijek počinje plusom, ali ne treba uvijek računati na njegovu crvenu boju jer su nekad oba pola crna, pa svakako treba naći oznaku plusa. Slijedi spajanje minus kleme na minus pol od onog od kojeg „uzimate“ struju i zatvaranje kruga spajanjem drugog kraja tog istog kabela na primatelja, u pravilu na masu, odnosno blok motora ili drugu priključnu točku, ovisno o konkretnom modelu.

Treba znati da akumulator od kojeg dobivate struju ne smije biti slabiji od akumulatora primatelja, nego mora biti barem jednake snage, jer su u protivnom moguće štete na vozilu. Osim ako je u priručniku navedeno drugačije, bitno je da oba vozila budu u stanju potpunog mirovanja, bez startanja motora davatelja struje i bez turiranja. Svi vole dizati okretaje jer alternator tako bolje puni, ali se tako izlažu riziku da unište elektroniku, jer ne znaju na kakav se problem priključuju.

Nakon što se motor pokrene, kabeli se skidaju obrnutom procedurom – najprije masa, a akumulatoru treba osigurati dovoljno rada sa što manje potrošača da se stigne na vrijeme dopuniti. Treba ga ostaviti da radi pola sata (prvih nekoliko minuta u mjestu, a tek potom u vožnji), pa pauzirati pola sata da se alternator ohladi. Zatim ga opet upaliti da radi još sat vremena. I na kraju bi bilo dobro otići provjeriti stanje akumulatora.

Kabeli se kategoriziraju po snazi pa treba obratiti pažnju na taj detalj, kao i na kvačice i debljinu vodiča. Najveći problem su tanki presjeci vodiča i loše kvačice. Kvalitetnije između jedne i druge strane imaju premosnicu koja omogućava pojačanje efekta provodljivosti. Ako morate kupiti kabele, radije uzmite kvalitetnije i skuplje jer vam jeftiniji mogu pomoći samo ako motoru treba minimalan poticaj.

Naslovnica Auto moto