stdClass Object ( [id] => 1100360 [title] => Japanci žele što manje ovisiti o Sueskom kanalu: dostupne su im tri alternativne rute koje povezuju Istočnu Aziju s Europom, četvrta je u fazi izrade [alias] => japanci-zele-sto-manje-ovisiti-o-sueskom-kanalu-dostupne-su-im-tri-alternative [catid] => 428 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Japanske brodarske tvrtke nastoje smanjiti svoje oslanjanje na Sueski kanal. Pojačavaju potragu za alternativnim putem koji povezuje Istočnu Aziju s ključnim europskim tržištima.

Japanski brodari već su i ranije istraživali alternativne pravce između istočne Azije i najvažnijih europskih tržišta, piše DW.

No, stalni problemi nakon nasukavanja broda za prijevoz kontejnera Ever Given u ožujku, koji je u japanskom vlasništvu, pojačali su napore za traženjem alternativnog pravca.

Rast nestabilnosti na Bliskom istoku je dodatni faktor, ali vlasnici Ever Givena, Shoei Kisen Kaisha Ltd. sa sjedištem u japanskoj prefekturi Ehime, vrlo su nezadovoljni što see brod zbog nesreće našao u pravnoj bitci.

Egipatski sud odobrio je zahtjev Uprave Sueskog kanala za zadržavanje 400-metarskog broda dok vlasnik ne plati više od 900 milijuna dolara (737 milijuna eura) odštete. Kasnije je odšteta smajnjena za trećinu, no Japanci ne žele platiti ni taj iznos.

Brod je unajmio tajvanski Evergreen Line za putovanje od Kine do nizozemskog grada Rotterdama i bio je pod nadzorom lokalnog pilota za prolazak kroz kanal. Ali brod je blokirao rutu šest dana, koštajući vladu milijune dolara jer nijedan drugi brod nije za vrijeme nasukavanja mogao proći.

Vlasnici svo vrijeme ne smiju iskrcati brodski teret, a sljedeće ročište zakazano je za 22. svibnja.

Ako vlasnici na kraju budu prisiljeni platiti novac, najveću korist mogli bi imati Rusija i Kina, smatraju promatrači.

"Svakako je vrlo razuman potez japanskih tvrtki da barem istraže alternativne rute, iako moraju imati na umu da će svaka od njih imati i nedostatke", rekao je za DW Yoshitsugu Hayashi, profesor prometne politike i sustava sa Sveučilišta Chubu.

Prema Hayashiju, dostupne su tri alternativne rute koje povezuju Istočnu Aziju s Europom, dok je četvrta u fazi izrade.

Prvi je povratak na putovanje oko Rta dobre nade u Južnoj Africi, što je bila ruta prije nego što je u studenom 1869. godine dovršen Sueski kanal dug 193 kilometra (120 milja). Očiti je nedostatak tog pravca što je znatno duži i samim time skuplji od alternativnih.

---

image
Promet u Sueskom kanalu
Arhiv/AFP
---

Druga mogućnost koja privlači pažnju posljednjih godina je arktički put, sjeverno od Rusije. Ova je ruta postala sve plovnija zahvaljujući smanjenju površine ledene ploče u ljetnim mjesecima. To je posljedica rasta temperatura, kao i poboljšane brodske tehnologije koja brodovima omogućuje rad u vodama koje su barem djelomično prekrivene ledom.

Jasne su prednosti - putovanje se smanjuje s približno 38 na samo 19 dana, značajno smanjujući potrebnu količinu goriva i ispuštanje tvari koje onečišćuju okoliš.

U 2010. godini samo je 11 brodova završilo putovanje dužine 3.500 kilometara duž ruske sjeverne obale. U 2020. godini to se povećalo na rekordnih 133 plovila.

Jedno istraživanje predviđa da će se ta brojka povećati na 500 tranzita godišnje do 2030. i 900 do 2050. godine.

Rusija također promovira Transsibirsku željeznicu kao izravnu vezu s Europom iz svog lučkog grada Vladivostoka na istočnoj obali. Postrojenja su već postavljena, iako postoji zabrinutost zbog (ne)pouzdanosti ruske željezničke infrastrukture. Unatoč tome, čini se da ruski predsjednik Vladimir Putin predviđa "ofenzivu" s dvije potencijalne rute.

U svibnju 2018. Putin je potpisao naredbu o nacionalnim ciljevima za narednih šest godina, koja je uključivala "smanjenje vremena potrebno za prijevoz kontejnera željeznicom, posebno od ruskog Dalekog istoka do zapadne ruske granice, na sedam dana te četverostruko povećanje opsega tranzitnog kontejnerskog prometa željeznicom".

Dekret također poziva na "razvoj Sjeverne morske rute i povećanje tereta prijevoza do 88 milijuna tona".

Jedna japanska tvrtka, Hankyu Hanshin Express, pokrenula je svoju uslugu željezničkog prijevoza koristeći Transsibirsku željeznicu u siječnju. Istaknuto je da ruta traje dva tjedna manje nego morem i da košta polovinu cijene zračnog prijevoza.

Paketi iz Japana šalju se u Vladivostok, a zatim prevoze na vlak za poljski grad Kutno, odakle se mogu poslati u druge dijelove Europe. Danska brodarska tvrtka Maersk pruža sličnu uslugu putem željezničke veze.

Kina također ima ambicije postati točkom pretovara robe koja putuje u oba pravca između istočne Azije i Europe. Donijela je dokument pod nazivom Inicijativa za pojas i put (BRI) koja uključuje brojne dijelove prometne infrastrukture.

Yoshitsugu Hayashi, profesor prometne politike i sustava sa Sveučilišta Chubu, rekao je i da je promocija Sjevernog morskog puta i transsibirske željezničke veze "vrlo dobra ideja" za Rusiju koja će zaraditi značajan novac ako dovoljno tvrtki krene prevoziti teret tim rutama.

Ipak, upozorio je da su svi pravci koji se oslanjaju na Moskvu ili Peking "podložni političkim i geopolitičkim borbama".

---

image
Ever Given nakon nasukavanja
Arhiv/AFP
---

Stephen Nagy, izvanredni profesor međunarodnih odnosa na Tokijskom međunarodnom kršćanskom sveučilištu, rekao je da postoje rizici za tvrtke koje odstupaju od "isprobane i provjerene rute".

"Arktička brodska ruta ne može biti u funkciji tijekom cijele godine, a transsibirska željeznička veza jednostavno ne može podnijeti količinu tereta", rekao je Nagy za DW.

"Da, Rusi i Kinezi itekako bi voljeli ekonomsku korist koja bi došla s tim rutama, ali to bi jako zakompliciralo japanske diplomatske odnose sa SAD-om, na primjer."

Mitsui OSK Lines, jedna od najvećih brodarskih tvrtki u Japanu, nije se bavila pitanjem Sjevernog morskog puta, iako očito prati razvoj događaja.

"Za to putovanje potrebna su specijalna plovila i vrlo je teško u zimskim mjesecima, tako da ga trenutno ne vidimo kao opciju", rekao je dužnosnik te tvrtke za DW i zaključio:

"Ali ruta postaje lakša svakog ljeta, pa će to možda biti mogućnost u budućnosti."

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => stručna analiza [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => stručna analiza 1 1 1 1 1 2 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-05-21 11:56:47 [created_by] => 264 [created_by_alias] => OM [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-05-21 12:27:43 [modified_by] => 264 [publish_up] => 2021-05-21 12:26:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 31 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 428 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--vijesti [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Vijesti [menu-meta_description] => Novosti iz ribolova, podvodnog ribolova, nautike, jedrenja, brodogradnje, ronjenja i zaštite okoliša. Donosimo i vijesti za pomorce, izvještaje s akcija čišćenja mora te rezultate znanstvenih istraživanja vezanih uz more. [menu-meta_keywords] => more, nautika, jedrenje, ribolov, podvodni ribolov, ronjenje, pomorci [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/05\/21\/17344576.jpg","\/images\/slike\/2021\/05\/21\/17353272.jpg","\/images\/slike\/2021\/05\/21\/17276976.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Arhiv\/AFP","Arhiv\/AFP","Arhiv\/AFP"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Ever Given nakon osloba\u0111anja u Sueskom kanalu","Promet u Sueskom kanalu","Ever Given nakon nasukavanja"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1300x822","hd_17344576_1920.jpg":"1920x1080","k_17344576_1280.jpg":"1280x1280","k_17344576_1024.jpg":"1024x1024","k_17344576_640.jpg":"640x640","k_17344576_480.jpg":"480x480","k_17344576_340.jpg":"340x340","k_17344576_220.jpg":"220x220","o_17344576_1280.jpg":"1280x809","o_17344576_1024.jpg":"1024x647","o_17344576_640.jpg":"640x404","o_17344576_480.jpg":"480x303","o_17344576_340.jpg":"340x214","o_17344576_220.jpg":"220x139","h_17344576_1280.jpg":"1280x854","h_17344576_1024.jpg":"1024x683","h_17344576_640.jpg":"640x427","h_17344576_480.jpg":"480x320","h_17344576_340.jpg":"340x227","h_17344576_220.jpg":"220x147","pp_17344576_1280.jpg":"1006x1280","pp_17344576_1024.jpg":"805x1024","pp_17344576_640.jpg":"503x640","pp_17344576_480.jpg":"377x480","pp_17344576_340.jpg":"267x340","pp_17344576_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1539x1023","hd_17353272_1920.jpg":"1920x1080","k_17353272_1280.jpg":"1280x1280","k_17353272_1024.jpg":"1024x1024","k_17353272_640.jpg":"640x640","k_17353272_480.jpg":"480x480","k_17353272_340.jpg":"340x340","k_17353272_220.jpg":"220x220","o_17353272_1280.jpg":"1280x850","o_17353272_1024.jpg":"1024x680","o_17353272_640.jpg":"640x425","o_17353272_480.jpg":"480x319","o_17353272_340.jpg":"340x226","o_17353272_220.jpg":"220x146","h_17353272_1280.jpg":"1280x854","h_17353272_1024.jpg":"1024x683","h_17353272_640.jpg":"640x427","h_17353272_480.jpg":"480x320","h_17353272_340.jpg":"340x227","h_17353272_220.jpg":"220x147","pp_17353272_1280.jpg":"1006x1280","pp_17353272_1024.jpg":"805x1024","pp_17353272_640.jpg":"503x640","pp_17353272_480.jpg":"377x480","pp_17353272_340.jpg":"267x340","pp_17353272_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1280x958","hd_17276976_1920.jpg":"1920x1080","k_17276976_1280.jpg":"1280x1280","k_17276976_1024.jpg":"1024x1024","k_17276976_640.jpg":"640x640","k_17276976_480.jpg":"480x480","k_17276976_340.jpg":"340x340","k_17276976_220.jpg":"220x220","o_17276976_1280.jpg":"1280x958","o_17276976_1024.jpg":"1024x766","o_17276976_640.jpg":"640x479","o_17276976_480.jpg":"480x359","o_17276976_340.jpg":"340x254","o_17276976_220.jpg":"220x164","h_17276976_1280.jpg":"1280x854","h_17276976_1024.jpg":"1024x683","h_17276976_640.jpg":"640x427","h_17276976_480.jpg":"480x320","h_17276976_340.jpg":"340x227","h_17276976_220.jpg":"220x147","pp_17276976_1280.jpg":"1006x1280","pp_17276976_1024.jpg":"805x1024","pp_17276976_640.jpg":"503x640","pp_17276976_480.jpg":"377x480","pp_17276976_340.jpg":"267x340","pp_17276976_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 428 [name] => Vijesti [alias] => vijesti [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 7 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8220262 Threads: 2 Questions: 1695440267 Slow queries: 5058067 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112783824 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/vijesti ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /om/vijesti/japanci-zele-sto-manje-ovisiti-o-sueskom-kanalu-dostupne-su-im-tri-alternative-1100360 [printLink] => /om/vijesti/japanci-zele-sto-manje-ovisiti-o-sueskom-kanalu-dostupne-su-im-tri-alternative-1100360?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 420285 [name] => Sueski kanal [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => sueski-kanal [link] => /tag/sueski-kanal ) [1] => stdClass Object ( [id] => 223459 [name] => japan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => japan [link] => /tag/japan ) [2] => stdClass Object ( [id] => 603869 [name] => pomorski promet [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-03-17 09:45:14 [main_article_id] => 0 [alias] => pomorski-promet [link] => /tag/pomorski-promet ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => stručna analiza [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Japanci žele što manje ovisiti o Sueskom kanalu: dostupne su im tri alternativne rute koje povezuju Istočnu Aziju s Europom, četvrta je u fazi izrade [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-20-11-14-59-264 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1342 [gender] => m [description] => [image] => 1342.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"3","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/05/21/17344576.jpg [galleryCount] => 3 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Arhiv/AFP [mainImageDesc] => Ever Given nakon oslobađanja u Sueskom kanalu [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/05/21/17344576.jpg [title] => Ever Given nakon oslobađanja u Sueskom kanalu Arhiv/AFP ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/05/21/17353272.jpg [title] => Promet u Sueskom kanalu Arhiv/AFP ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/05/21/17276976.jpg [title] => Ever Given nakon nasukavanja Arhiv/AFP ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Japanske brodarske tvrtke nastoje smanjiti svoje oslanjanje na Sueski kanal. Pojačavaju potragu za alternativnim putem koji povezuje Istočnu Aziju s ključnim europskim tržištima.

Japanski brodari već su i ranije istraživali alternativne pravce između istočne Azije i najvažnijih europskih tržišta, piše DW.

No, stalni problemi nakon nasukavanja broda za prijevoz kontejnera Ever Given u ožujku, koji je u japanskom vlasništvu, pojačali su napore za traženjem alternativnog pravca.

Rast nestabilnosti na Bliskom istoku je dodatni faktor, ali vlasnici Ever Givena, Shoei Kisen Kaisha Ltd. sa sjedištem u japanskoj prefekturi Ehime, vrlo su nezadovoljni što see brod zbog nesreće našao u pravnoj bitci.

Egipatski sud odobrio je zahtjev Uprave Sueskog kanala za zadržavanje 400-metarskog broda dok vlasnik ne plati više od 900 milijuna dolara (737 milijuna eura) odštete. Kasnije je odšteta smajnjena za trećinu, no Japanci ne žele platiti ni taj iznos.

Brod je unajmio tajvanski Evergreen Line za putovanje od Kine do nizozemskog grada Rotterdama i bio je pod nadzorom lokalnog pilota za prolazak kroz kanal. Ali brod je blokirao rutu šest dana, koštajući vladu milijune dolara jer nijedan drugi brod nije za vrijeme nasukavanja mogao proći.

Vlasnici svo vrijeme ne smiju iskrcati brodski teret, a sljedeće ročište zakazano je za 22. svibnja.

Ako vlasnici na kraju budu prisiljeni platiti novac, najveću korist mogli bi imati Rusija i Kina, smatraju promatrači.

"Svakako je vrlo razuman potez japanskih tvrtki da barem istraže alternativne rute, iako moraju imati na umu da će svaka od njih imati i nedostatke", rekao je za DW Yoshitsugu Hayashi, profesor prometne politike i sustava sa Sveučilišta Chubu.

Prema Hayashiju, dostupne su tri alternativne rute koje povezuju Istočnu Aziju s Europom, dok je četvrta u fazi izrade.

Prvi je povratak na putovanje oko Rta dobre nade u Južnoj Africi, što je bila ruta prije nego što je u studenom 1869. godine dovršen Sueski kanal dug 193 kilometra (120 milja). Očiti je nedostatak tog pravca što je znatno duži i samim time skuplji od alternativnih.

---

image
Promet u Sueskom kanalu
Arhiv/AFP
---

Druga mogućnost koja privlači pažnju posljednjih godina je arktički put, sjeverno od Rusije. Ova je ruta postala sve plovnija zahvaljujući smanjenju površine ledene ploče u ljetnim mjesecima. To je posljedica rasta temperatura, kao i poboljšane brodske tehnologije koja brodovima omogućuje rad u vodama koje su barem djelomično prekrivene ledom.

Jasne su prednosti - putovanje se smanjuje s približno 38 na samo 19 dana, značajno smanjujući potrebnu količinu goriva i ispuštanje tvari koje onečišćuju okoliš.

U 2010. godini samo je 11 brodova završilo putovanje dužine 3.500 kilometara duž ruske sjeverne obale. U 2020. godini to se povećalo na rekordnih 133 plovila.

Jedno istraživanje predviđa da će se ta brojka povećati na 500 tranzita godišnje do 2030. i 900 do 2050. godine.

Rusija također promovira Transsibirsku željeznicu kao izravnu vezu s Europom iz svog lučkog grada Vladivostoka na istočnoj obali. Postrojenja su već postavljena, iako postoji zabrinutost zbog (ne)pouzdanosti ruske željezničke infrastrukture. Unatoč tome, čini se da ruski predsjednik Vladimir Putin predviđa "ofenzivu" s dvije potencijalne rute.

U svibnju 2018. Putin je potpisao naredbu o nacionalnim ciljevima za narednih šest godina, koja je uključivala "smanjenje vremena potrebno za prijevoz kontejnera željeznicom, posebno od ruskog Dalekog istoka do zapadne ruske granice, na sedam dana te četverostruko povećanje opsega tranzitnog kontejnerskog prometa željeznicom".

Dekret također poziva na "razvoj Sjeverne morske rute i povećanje tereta prijevoza do 88 milijuna tona".

Jedna japanska tvrtka, Hankyu Hanshin Express, pokrenula je svoju uslugu željezničkog prijevoza koristeći Transsibirsku željeznicu u siječnju. Istaknuto je da ruta traje dva tjedna manje nego morem i da košta polovinu cijene zračnog prijevoza.

Paketi iz Japana šalju se u Vladivostok, a zatim prevoze na vlak za poljski grad Kutno, odakle se mogu poslati u druge dijelove Europe. Danska brodarska tvrtka Maersk pruža sličnu uslugu putem željezničke veze.

Kina također ima ambicije postati točkom pretovara robe koja putuje u oba pravca između istočne Azije i Europe. Donijela je dokument pod nazivom Inicijativa za pojas i put (BRI) koja uključuje brojne dijelove prometne infrastrukture.

Yoshitsugu Hayashi, profesor prometne politike i sustava sa Sveučilišta Chubu, rekao je i da je promocija Sjevernog morskog puta i transsibirske željezničke veze "vrlo dobra ideja" za Rusiju koja će zaraditi značajan novac ako dovoljno tvrtki krene prevoziti teret tim rutama.

Ipak, upozorio je da su svi pravci koji se oslanjaju na Moskvu ili Peking "podložni političkim i geopolitičkim borbama".

---

image
Ever Given nakon nasukavanja
Arhiv/AFP
---

Stephen Nagy, izvanredni profesor međunarodnih odnosa na Tokijskom međunarodnom kršćanskom sveučilištu, rekao je da postoje rizici za tvrtke koje odstupaju od "isprobane i provjerene rute".

"Arktička brodska ruta ne može biti u funkciji tijekom cijele godine, a transsibirska željeznička veza jednostavno ne može podnijeti količinu tereta", rekao je Nagy za DW.

"Da, Rusi i Kinezi itekako bi voljeli ekonomsku korist koja bi došla s tim rutama, ali to bi jako zakompliciralo japanske diplomatske odnose sa SAD-om, na primjer."

Mitsui OSK Lines, jedna od najvećih brodarskih tvrtki u Japanu, nije se bavila pitanjem Sjevernog morskog puta, iako očito prati razvoj događaja.

"Za to putovanje potrebna su specijalna plovila i vrlo je teško u zimskim mjesecima, tako da ga trenutno ne vidimo kao opciju", rekao je dužnosnik te tvrtke za DW i zaključio:

"Ali ruta postaje lakša svakog ljeta, pa će to možda biti mogućnost u budućnosti."

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Arhiv/AFP Arhiv/AFP Arhiv/AFP
Arhiv/AFP
Ever Given nakon oslobađanja u Sueskom kanalu
Arhiv/AFP
Promet u Sueskom kanalu
Arhiv/AFP
Ever Given nakon nasukavanja
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/vijesti/japanci-zele-sto-manje-ovisiti-o-sueskom-kanalu-dostupne-su-im-tri-alternative-1100360 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=a994998d93f1ca0249d82b1bcc82d1f18b0ae1fe [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Japanci+%C5%BEele+%C5%A1to+manje+ovisiti+o+Sueskom+kanalu%3A+dostupne+su+im+tri+alternativne+rute+koje+povezuju+Isto%C4%8Dnu+Aziju+s+Europom%2C+%C4%8Detvrta+je+u+fazi+izrade&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fvijesti%2Fjapanci-zele-sto-manje-ovisiti-o-sueskom-kanalu-dostupne-su-im-tri-alternative-1100360 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fvijesti%2Fjapanci-zele-sto-manje-ovisiti-o-sueskom-kanalu-dostupne-su-im-tri-alternative-1100360 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => stručna analiza [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

stručna analizaJapanci žele što manje ovisiti o Sueskom kanalu: dostupne su im tri alternativne rute koje povezuju Istočnu Aziju s Europom, četvrta je u fazi izrade

Piše OM
21. svibnja 2021. - 14:26

Japanske brodarske tvrtke nastoje smanjiti svoje oslanjanje na Sueski kanal. Pojačavaju potragu za alternativnim putem koji povezuje Istočnu Aziju s ključnim europskim tržištima.

Japanski brodari već su i ranije istraživali alternativne pravce između istočne Azije i najvažnijih europskih tržišta, piše DW.

No, stalni problemi nakon nasukavanja broda za prijevoz kontejnera Ever Given u ožujku, koji je u japanskom vlasništvu, pojačali su napore za traženjem alternativnog pravca.

Rast nestabilnosti na Bliskom istoku je dodatni faktor, ali vlasnici Ever Givena, Shoei Kisen Kaisha Ltd. sa sjedištem u japanskoj prefekturi Ehime, vrlo su nezadovoljni što see brod zbog nesreće našao u pravnoj bitci.

Egipatski sud odobrio je zahtjev Uprave Sueskog kanala za zadržavanje 400-metarskog broda dok vlasnik ne plati više od 900 milijuna dolara (737 milijuna eura) odštete. Kasnije je odšteta smajnjena za trećinu, no Japanci ne žele platiti ni taj iznos.

Brod je unajmio tajvanski Evergreen Line za putovanje od Kine do nizozemskog grada Rotterdama i bio je pod nadzorom lokalnog pilota za prolazak kroz kanal. Ali brod je blokirao rutu šest dana, koštajući vladu milijune dolara jer nijedan drugi brod nije za vrijeme nasukavanja mogao proći.

Vlasnici svo vrijeme ne smiju iskrcati brodski teret, a sljedeće ročište zakazano je za 22. svibnja.

Ako vlasnici na kraju budu prisiljeni platiti novac, najveću korist mogli bi imati Rusija i Kina, smatraju promatrači.

"Svakako je vrlo razuman potez japanskih tvrtki da barem istraže alternativne rute, iako moraju imati na umu da će svaka od njih imati i nedostatke", rekao je za DW Yoshitsugu Hayashi, profesor prometne politike i sustava sa Sveučilišta Chubu.

Prema Hayashiju, dostupne su tri alternativne rute koje povezuju Istočnu Aziju s Europom, dok je četvrta u fazi izrade.

Prvi je povratak na putovanje oko Rta dobre nade u Južnoj Africi, što je bila ruta prije nego što je u studenom 1869. godine dovršen Sueski kanal dug 193 kilometra (120 milja). Očiti je nedostatak tog pravca što je znatno duži i samim time skuplji od alternativnih.

image
Promet u Sueskom kanalu
Arhiv/AFP

Druga mogućnost koja privlači pažnju posljednjih godina je arktički put, sjeverno od Rusije. Ova je ruta postala sve plovnija zahvaljujući smanjenju površine ledene ploče u ljetnim mjesecima. To je posljedica rasta temperatura, kao i poboljšane brodske tehnologije koja brodovima omogućuje rad u vodama koje su barem djelomično prekrivene ledom.

Jasne su prednosti - putovanje se smanjuje s približno 38 na samo 19 dana, značajno smanjujući potrebnu količinu goriva i ispuštanje tvari koje onečišćuju okoliš.

U 2010. godini samo je 11 brodova završilo putovanje dužine 3.500 kilometara duž ruske sjeverne obale. U 2020. godini to se povećalo na rekordnih 133 plovila.

Jedno istraživanje predviđa da će se ta brojka povećati na 500 tranzita godišnje do 2030. i 900 do 2050. godine.

Rusija također promovira Transsibirsku željeznicu kao izravnu vezu s Europom iz svog lučkog grada Vladivostoka na istočnoj obali. Postrojenja su već postavljena, iako postoji zabrinutost zbog (ne)pouzdanosti ruske željezničke infrastrukture. Unatoč tome, čini se da ruski predsjednik Vladimir Putin predviđa "ofenzivu" s dvije potencijalne rute.

U svibnju 2018. Putin je potpisao naredbu o nacionalnim ciljevima za narednih šest godina, koja je uključivala "smanjenje vremena potrebno za prijevoz kontejnera željeznicom, posebno od ruskog Dalekog istoka do zapadne ruske granice, na sedam dana te četverostruko povećanje opsega tranzitnog kontejnerskog prometa željeznicom".

Dekret također poziva na "razvoj Sjeverne morske rute i povećanje tereta prijevoza do 88 milijuna tona".

Jedna japanska tvrtka, Hankyu Hanshin Express, pokrenula je svoju uslugu željezničkog prijevoza koristeći Transsibirsku željeznicu u siječnju. Istaknuto je da ruta traje dva tjedna manje nego morem i da košta polovinu cijene zračnog prijevoza.

Paketi iz Japana šalju se u Vladivostok, a zatim prevoze na vlak za poljski grad Kutno, odakle se mogu poslati u druge dijelove Europe. Danska brodarska tvrtka Maersk pruža sličnu uslugu putem željezničke veze.

Kina također ima ambicije postati točkom pretovara robe koja putuje u oba pravca između istočne Azije i Europe. Donijela je dokument pod nazivom Inicijativa za pojas i put (BRI) koja uključuje brojne dijelove prometne infrastrukture.

Yoshitsugu Hayashi, profesor prometne politike i sustava sa Sveučilišta Chubu, rekao je i da je promocija Sjevernog morskog puta i transsibirske željezničke veze "vrlo dobra ideja" za Rusiju koja će zaraditi značajan novac ako dovoljno tvrtki krene prevoziti teret tim rutama.

Ipak, upozorio je da su svi pravci koji se oslanjaju na Moskvu ili Peking "podložni političkim i geopolitičkim borbama".

image
Ever Given nakon nasukavanja
Arhiv/AFP

Stephen Nagy, izvanredni profesor međunarodnih odnosa na Tokijskom međunarodnom kršćanskom sveučilištu, rekao je da postoje rizici za tvrtke koje odstupaju od "isprobane i provjerene rute".

"Arktička brodska ruta ne može biti u funkciji tijekom cijele godine, a transsibirska željeznička veza jednostavno ne može podnijeti količinu tereta", rekao je Nagy za DW.

"Da, Rusi i Kinezi itekako bi voljeli ekonomsku korist koja bi došla s tim rutama, ali to bi jako zakompliciralo japanske diplomatske odnose sa SAD-om, na primjer."

Mitsui OSK Lines, jedna od najvećih brodarskih tvrtki u Japanu, nije se bavila pitanjem Sjevernog morskog puta, iako očito prati razvoj događaja.

"Za to putovanje potrebna su specijalna plovila i vrlo je teško u zimskim mjesecima, tako da ga trenutno ne vidimo kao opciju", rekao je dužnosnik te tvrtke za DW i zaključio:

"Ali ruta postaje lakša svakog ljeta, pa će to možda biti mogućnost u budućnosti."

20. svibanj 2024 13:14