stdClass Object ( [id] => 1229624 [title] => Zašto su brodovi Rand iz Kaštela sve više traženi? Tajna je u gelcoatu, čuvaru laminata, ali i vanjskoj ljepoti broda [alias] => zasto-su-rand-boats-iz-kastela-sve-vise-trazeni-tajna-je-u-gelcoat-u-cuvaru-laminata-ali-i-vanjske-ljepote-broda [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U dijelu golemih prostora nekadašnjeg kaštelanskog Jugovinila lociran je proizvodni pogon luksuznih stakloplastičnih motornih brodica danske tvrtke Rand Boats, za kojima potražnja ubrzano raste, a novi modeli se neprestano izbacuju. Samo u proteklih godinu dana prodaja im je porasla za 100 posto, a narudžbe za iduću godinu najavljuju isti scenarij na zadovoljstvo pokretača projekta Davora Paića i Fabjana Viđaka. S obzirom na to da je riječ o brodicama iz premium segmenta za svjetsko tržište, zamolili smo direktora proizvodnje dipl. oec. Igora Marasovića da nam kaže nešto više o tehnološkim iskoracima i novitetima u segmentu poliesterskih smola, gelcoata, laminata i laminiranja, kako bi se naši čitatelji mogli bolje snaći prilikom izbora i održavanja svojih novih plovila.

Je li u posljednjih desetak godina došlo do napretka tehnologije kada je riječ o svojstvima i kvaliteti poliesterskih smola za gradnju stakloplastičnih plovila?

– Naravno da i na tom planu tehnologija stalno napreduje i da poliesterske smole postaju sve bolje. Pritom je u posljednjih desetak godina fokus osobito bio na ekološkoj komponenti gdje je napravljen velik iskorak. Tako najnovija izotropična preakcelerirana poliesterska smola Aropol PTM 208 TB globalne tvrtke Ineos Composites, koju odnedavno koristimo u proizvodnji, ima čak 50 posto manju emisiju stirena od standardnih smola, pa nosi i oznaku Low Styrene Emission Resin. To je vrlo značajno za proizvođače plovila, jer je upravo stiren, budući da je štetan za zdravlje, glavni problem prilikom laminiranja. Također, ta nova smola sadrži i 22 posto PET-a (polietilen tereftalat), odnosno recikliranog materijala. No, u svemu je najvažnije da unatoč tim ekološkim prednostima ona potpuno ispunjava potrebna tehnološka svojstva za dobivanje visokokvalitetnog laminata, što je nama u Randu iznimno značajno, jer proizvodimo plovila u premium segmentu.

Ključni ljudski faktor

Gelcoat je zaštitna kora plastičnih brodica, čuvar laminata, ali i vanjske ljepote broda. Jesu li suvremeni gelcoati bolji od onih prije tridesetak godina koji su relativno brzo postajali krti i bili skloni pucanju?

Gelcoati su danas svakako bolji, kvalitetniji i dugotrajniji, zahvaljujući dodanim naprednim aditivima, osobito gelcoati vodeće multinacionalne tvrtke u tom segmentu Polynt-Reichhold, koje i mi koristimo. No, za dugotrajnost i otpornost gelcoata na plovilu vrlo su važni faktori metoda njegove proizvodnje, te maksimalno poštovanje svih tehnoloških standarda prilikom nanošenja gelcota u kalup. Nije svejedno nanosi li se on ručno kistom i valjkom, kada uz neujednačenost nanosa u njemu zaostanu i

mjehurići zraka, ili finim špricanjem, sve češće i korištenjem robota. Kalup također mora biti besprijekorno pripremljen i ispoliran, a vosak i odjeljivač precizno naneseni da se odljevak trupa glatko oslobodi, a ne da zapne i na silu se odvaja. Tada će i gelcoat neizbježno biti strukturno oštećen. U procesu proizvodnje nastaju gotovo svi problemi koji se kasnije ispolje, poput narančine kore, finih zvjezdastih pukotina, oštećenja, prenaprezanja... Jedina prevencija je besprijekorna priprema i poštovanje svih propisanih standarda, uključujući mikroklimu i temperaturni raspon u hali unutar kojeg se gelcoat nanosi, što je i nama stalna opsesija. Tada će rezultat biti optimalan, a gelcoat besprijekoran i dugotrajan. Ako se, pak, u ičemu brza, preskače ili improvizira, kvaliteta neće biti zadovoljavajuća. Dakle, ljudski faktor je ovdje ključna karika.

Koliko godina može gelcoat biti u dobrom stanju, ako je sve odrađeno kako treba?

– Jako dugo, ovi suvremeni i više od trideset godina. No, to uvelike ovisi i o tome kako se vlasnik odnosi prema svome brodu kada je u pitanju održavanje. Ako se brod redovito ispire slatkom vodom, te barem jednom do dva puta godišnje gelcoat dobro opere i ispolira nekim od zaštitnih sredstava na bazi voska, time mu izravno povećavate trajnost i otpornost, jer umanjujete negativno djelovanje sunca, vjetra i soli. Naravno, trajnost i očuvanost neće biti isti kada se brod koristi samo vlasnički i ako se iznajmljuje, jer je tada habanje i trošenje svih površina, pa tako i gelcoata, daleko intenzivnije.

Danas se popravke gelcoata rutinski obavljaju njegovim vanjskim nanošenjem i na veće oštećene površine, te poliranjem koje sve izjednači. Je li nakon takvog popravaka to mjesto jednako zaštićeno kao i ostatak trupa?

– Jest, ali pod uvjetom da se sve obavi po za to predviđenoj tehnološkoj proceduri u više faza, a ne da se to mjesto samo zamaže, pobrusi i ispolira. Ako se sve odradi kako treba, tada je zaštitna funkcija gelcoata na tome mjestu jednaka kao i na neoštećenim dijelovima trupa. Stoga je važno da takve intervencije obave stručne osobe. S obzirom na naš ugled i rang, mi uz svako plovilo kupcu isporučimo i 2 do 5 kilograma originalnog gelcoata, ovisno o veličini broda, s tvorničkim brojem njegove šarže za potrebe manjih popravaka. Istodobno, na temelju toga broja naknadno se može, čak i nakon više godina, naručiti i dobiti dodatni identičan gelcoat ako se za tim ukaže potreba.

Vakuum posisao osmozu

Na tržištu postoji cijeli niz setova za manje popravke gelcoata, obično dvije paste koje se pomiješaju. Jesu li takvi setovi zadovoljavajući?

– Uglavnom jesu ako su u pitanju sitniji popravci, ponajprije u svrhu postizanja željenog estetskog efekta. Dakle, manja puknuća i oštećenja, krivo izbušene rupe pri montaži i slično, ali samo na nadvodnom dijelu brodice. Ako je riječ o podvodnom dijelu, tada to nije dovoljno dobra opcija i ne bih je preporučio. U tom slučaju popravak gelcoata treba odraditi profesionalno i pedantno, o čemu sam prethodno govorio.

Može li se gelcoat na nadvodnom dijelu trupa dugotrajno zaštititi, recimo nakon petnaestak godina starosti plovila, matiranjem površine i nanošenjem poliuretanske boje kao što neki čine?

– Može, to više što mi to dijelom činimo i na novim plovilima, već tijekom proizvodnje. Tu je najčešće riječ o nešto većim brodicama i zaštiti njihovih hard topova koji su najviše izloženi djelovanju sunca i atmosferilija. Stoga se njihov gornji dio odmah nakon proizvodnje matira i boja kvalitetnom poliuretanskom bojom kao dodatnim štitom koji jamči dugotrajnost i lijep izgled. U tom smislu svi oni koji takvu dodatnu zaštitu izvedu na svome plovilu nakon određenog broja godina, osim povoljnog estetskog efekta izravno produljuju vijek trajanja i zdravlje gelcoata.

Uz staklopastična plovila dugo se vezivao problem osmoze koja s vremenom razara laminat. Je li korištenje vakuumske infuzije u proizvodnji staklopastičnih plovila uklonilo problem osmoze?

– Praktički gledano jest, osobito ako je sve napravljeno kako treba, budući da se tijekom laminiranja korištenjem vakuumske infuzije iz laminata isisa sav zrak, a smola ga prožme optimalno i ujednačeno. Laminat je zbog toga znatno kompaktniji i čvršći nego kod ručnog valjanja kod kojeg se takav rezultat nije mogao postići. A upravo su zaostali zračni mjehurići i nedovoljno natopljeni dijelovi laminata smolom bili slabe točke u kojima je započinjao i kroz koje se širio proces osmoze.

Zbog svoje kompaktnosti i čvrstoće, vakuumski proizveden laminat u konačnici može biti i tanji, a pritom jednako čvrst kao deblji proizveden ručnim valjanjem, što je dodatna prednost kod korištenja infuzije. Dakle, problem s osmozom bi se mogao pojaviti jedino u slučaju da se vakuumska infuzija loše napravi, pa u laminatu ostane zraka. Znači, opet ljudski faktor. Zbog toga je maksimalna pažnja kod svih ozbiljnih proizvođača, pa tako i kod nas, usmjerena na brigu o striktnom pridržavanju tehnoloških protokola i stalnu kontrolu kvalitete.

Debelo i tanko

Jesu li se u segmentu laminiranja i materijala za laminaciju u posljednjih desetak godina dogodile neke inovacije?

– Jesu. Došlo je do unaprjeđivanja praktički kod svih materijala koje koristimo u proizvodnji, u smislu kvalitete i čvrstoće: staklenih, vlaknastih, PVC materijala, spužvi koje upotrebljavamo... Zanimljivo je da su u tom segmentu najjači Indijci, odnosno njihova tvrtka Saertex. Oni su svjetski lider u stakloplastičnim tkanjima, pa gotovo svi ozbiljni brodograditelji koriste njihove materijale. Tkanja koja rade su čvršća, lakša za krojenje, a u konačnici daju i čvršću strukturu plovila.

Kako izgleda laminatni plan suvremenih plastičnih brodica i kolika debljina laminata je potrebna za čvrst i siguran trup?

O tome možemo pričati iz dva kuta gledanja. Ako, recimo, uzmete America‘s Cup, Volvo Ocean Race i slične top svjetske regate, treba znati da u brodogradnji postoji nekoliko iznimno specijaliziranih tvrtki koje izračunavaju naprezanja i strukture trupova težeći stvaranju što tanjih i lakših laminata. Danas su te strukture postale nezamislivo lagane, najviše zbog mogućnosti preciznog proračuna i kompjutorskog laminat-plana. U tome su najdalje otišli Amerikanci koji proizvode najtanji laminat u povijesti, a ipak grade vrlo čvrste jedrilice usmjeravajući pažnju na ključne strukturne elemente, poput rebara, takozvane kičme broda, ciljanih ojačanja... Time se dobiva superlagani brod koji izgleda kao da će se slomiti na prvom jakom vjetru, a zapravo je iznimno čvrst. Tako ste imali regatu po vrlo lošim uvjetima na kojoj su se drugi teži brodovi jako oštetili ili nasukali, a ti američki superlagani su prošli bez ikakvih oštećenja. To govori da kod laminat-plana nije sve u debljini materijala, već u optimalnom i dobro projektiranom rasporedu materijala koji koristimo. U tom smislu svi proizvođači, pa tako i mi, pokušavaju postići svoj optimum.
Koliki je on u slučaju vaših brodica, kolika im je debljina trupa s obzirom na to da je riječ o motornim gliserima?

– Uzet ću za primjer naš brod Source 22, znači dug je 22 stope, kod kojeg je prosječna debljina trupa 10 milimetara. Naravno, razni dijelovi brodice imaju različitu debljinu laminata, što se izračunava s obzirom na opterećenje koje trebaju izdržati. Pritom nema čvrstog pravila za sve brodice. Tako, primjerice, imate jedrilice ClubSwan namijenjene regatnom jedrenju s debljinom trupa od 5 mm, što je najtanje u serijskoj brodogradnji. Naravno da takvi brodovi s razlogom imaju i visoku cijenu, jer je u njih ugrađeno spomenuto veliko znanje u proračunavanju strukture trupa. Svaki projekt je drugačiji, pa se i laminatni planovi prilagođavaju sukladno njegovoj glavnoj namjeni.

Preskupi karbon

Jesu li i u kojoj mjeri karbonski laminati počeli zamjenjivati stakloplastične?

– Jesu, ali samo u spomenutom regatnom segmentu budući da bi kod pleasure brodova to drastično povećalo njihovu cijenu. Reći ću vam, primjerice, da obični aluminijski jarbol za jedrilicu stoji 5 tisuća eura, a karbonski 25 tisuća. Zamislite sad cijeli brod od karbonskog laminata i sve će vam biti jasno.

Požari na stakloplastičnim plovilima brzo se šire i mahom su razorni. Može li laminat biti negoriv?

– Nažalost ne može, s obzirom na poliestersku smolu i druge komponente koje su zapaljive i lako gorive. Doduše, postoje poliesterske smole koje se raznim dodacima čine manje gorivima, ali ti dodaci, ako do zapaljenja ipak dođe, stvaraju vrlo toksičan dim, pa se one ne koriste u rekreativnoj maloj brodogradnji, već samo za specijalna plovila.

Zbog toga mi maksimalno usmjeravamo pozornost ponajprije na motorni prostor, u kojem izbija golema većina svih požara na plovilima. Cilj je dobrim ventiliranjem i samoaktivirajućim protupožarnim sustavima požar ugušiti u začetku. Takve sustave uvijek ugrađujemo u naša plovila, a uz to prilikom projektiranja vodimo maksimalno računa o smanjivanju mogućnosti da do požara uopće dođe. Brigom o ugrađenim materijalima, korištenjem negorivih izolacija, otpornih i nekorozivnih električnih kablova...

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Stakloplastika [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => Stakloplastika 2 0 11638 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2022-08-17 20:27:48 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Miomir Štrbac [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-10-04 14:35:48 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-10-04 13:30:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 89 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2022\/08\/17\/13730344.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/15615894.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/15615898.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/15442146.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/23165864.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/23165862.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/23165858.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/23165854.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/23165856.jpg","\/images\/slike\/2022\/08\/17\/23165852.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Jo\u0161ko \u0160upi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Brodogradili\u0161te RAND u Ka\u0161tel Su\u0107urcu u kojem se proizvode gliseri vrhunske klase koji se izvoze diljem svijeta<\/p>","

Brod na elektri\u010dni pogon Rand 23 Mana<\/p>","

Brod na elektri\u010dni pogon Rand 23 Mana<\/p>","

Brod na elektri\u010dni pogon Rand 23 Mana<\/p>","

Ru\u010dno lamiranje u brodogradili\u0161tu<\/p>","

Ru\u010dno laminiranje<\/p>","

Ru\u010dno lamiranje<\/p>","

Ru\u010dno laminiranje<\/p>","

Ru\u010dno laminiranje<\/p>","

Ru\u010dno laminiranje<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1120","hd_13730344_1920.jpg":"1920x1080","k_13730344_1280.jpg":"1280x1280","k_13730344_1024.jpg":"1024x1024","k_13730344_640.jpg":"640x640","k_13730344_480.jpg":"480x480","k_13730344_340.jpg":"340x340","k_13730344_220.jpg":"220x220","o_13730344_1280.jpg":"1280x746","o_13730344_1024.jpg":"1024x597","o_13730344_640.jpg":"640x373","o_13730344_480.jpg":"480x280","o_13730344_340.jpg":"340x198","o_13730344_220.jpg":"220x128","h_13730344_1280.jpg":"1280x854","h_13730344_1024.jpg":"1024x683","h_13730344_640.jpg":"640x427","h_13730344_480.jpg":"480x320","h_13730344_340.jpg":"340x227","h_13730344_220.jpg":"220x147","pp_13730344_1280.jpg":"1280x1628","pp_13730344_1024.jpg":"1024x1303","pp_13730344_640.jpg":"640x814","pp_13730344_480.jpg":"480x611","pp_13730344_340.jpg":"340x432","pp_13730344_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1279","hd_15615894_1920.jpg":"1920x1080","k_15615894_1280.jpg":"1280x1280","k_15615894_1024.jpg":"1024x1024","k_15615894_640.jpg":"640x640","k_15615894_480.jpg":"480x480","k_15615894_340.jpg":"340x340","k_15615894_220.jpg":"220x220","o_15615894_1280.jpg":"1280x852","o_15615894_1024.jpg":"1024x682","o_15615894_640.jpg":"640x426","o_15615894_480.jpg":"480x319","o_15615894_340.jpg":"340x226","o_15615894_220.jpg":"220x146","h_15615894_1280.jpg":"1280x854","h_15615894_1024.jpg":"1024x683","h_15615894_640.jpg":"640x427","h_15615894_480.jpg":"480x320","h_15615894_340.jpg":"340x227","h_15615894_220.jpg":"220x147","pp_15615894_1280.jpg":"1280x1628","pp_15615894_1024.jpg":"1024x1303","pp_15615894_640.jpg":"640x814","pp_15615894_480.jpg":"480x611","pp_15615894_340.jpg":"340x432","pp_15615894_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1279","hd_15615898_1920.jpg":"1920x1080","k_15615898_1280.jpg":"1280x1280","k_15615898_1024.jpg":"1024x1024","k_15615898_640.jpg":"640x640","k_15615898_480.jpg":"480x480","k_15615898_340.jpg":"340x340","k_15615898_220.jpg":"220x220","o_15615898_1280.jpg":"1280x852","o_15615898_1024.jpg":"1024x682","o_15615898_640.jpg":"640x426","o_15615898_480.jpg":"480x319","o_15615898_340.jpg":"340x226","o_15615898_220.jpg":"220x146","h_15615898_1280.jpg":"1280x854","h_15615898_1024.jpg":"1024x683","h_15615898_640.jpg":"640x427","h_15615898_480.jpg":"480x320","h_15615898_340.jpg":"340x227","h_15615898_220.jpg":"220x147","pp_15615898_1280.jpg":"1280x1628","pp_15615898_1024.jpg":"1024x1303","pp_15615898_640.jpg":"640x814","pp_15615898_480.jpg":"480x611","pp_15615898_340.jpg":"340x432","pp_15615898_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1206","hd_15442146_1920.jpg":"1920x1080","k_15442146_1280.jpg":"1280x1280","k_15442146_1024.jpg":"1024x1024","k_15442146_640.jpg":"640x640","k_15442146_480.jpg":"480x480","k_15442146_340.jpg":"340x340","k_15442146_220.jpg":"220x220","o_15442146_1280.jpg":"1280x804","o_15442146_1024.jpg":"1024x643","o_15442146_640.jpg":"640x402","o_15442146_480.jpg":"480x301","o_15442146_340.jpg":"340x213","o_15442146_220.jpg":"220x138","h_15442146_1280.jpg":"1280x854","h_15442146_1024.jpg":"1024x683","h_15442146_640.jpg":"640x427","h_15442146_480.jpg":"480x320","h_15442146_340.jpg":"340x227","h_15442146_220.jpg":"220x147","pp_15442146_1280.jpg":"1280x1628","pp_15442146_1024.jpg":"1024x1303","pp_15442146_640.jpg":"640x814","pp_15442146_480.jpg":"480x611","pp_15442146_340.jpg":"340x432","pp_15442146_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1233","hd_23165864_1920.jpg":"1920x1080","k_23165864_1280.jpg":"1280x1280","k_23165864_1024.jpg":"1024x1024","k_23165864_640.jpg":"640x640","k_23165864_480.jpg":"480x480","k_23165864_340.jpg":"340x340","k_23165864_220.jpg":"220x220","o_23165864_1280.jpg":"1280x822","o_23165864_1024.jpg":"1024x657","o_23165864_640.jpg":"640x411","o_23165864_480.jpg":"480x308","o_23165864_340.jpg":"340x218","o_23165864_220.jpg":"220x141","h_23165864_1280.jpg":"1280x854","h_23165864_1024.jpg":"1024x683","h_23165864_640.jpg":"640x427","h_23165864_480.jpg":"480x320","h_23165864_340.jpg":"340x227","h_23165864_220.jpg":"220x147","pp_23165864_1280.jpg":"1280x1628","pp_23165864_1024.jpg":"1024x1303","pp_23165864_640.jpg":"640x814","pp_23165864_480.jpg":"480x611","pp_23165864_340.jpg":"340x432","pp_23165864_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1174","hd_23165862_1920.jpg":"1920x1080","k_23165862_1280.jpg":"1280x1280","k_23165862_1024.jpg":"1024x1024","k_23165862_640.jpg":"640x640","k_23165862_480.jpg":"480x480","k_23165862_340.jpg":"340x340","k_23165862_220.jpg":"220x220","o_23165862_1280.jpg":"1280x782","o_23165862_1024.jpg":"1024x626","o_23165862_640.jpg":"640x391","o_23165862_480.jpg":"480x293","o_23165862_340.jpg":"340x207","o_23165862_220.jpg":"220x134","h_23165862_1280.jpg":"1280x854","h_23165862_1024.jpg":"1024x683","h_23165862_640.jpg":"640x427","h_23165862_480.jpg":"480x320","h_23165862_340.jpg":"340x227","h_23165862_220.jpg":"220x147","pp_23165862_1280.jpg":"1280x1628","pp_23165862_1024.jpg":"1024x1303","pp_23165862_640.jpg":"640x814","pp_23165862_480.jpg":"480x611","pp_23165862_340.jpg":"340x432","pp_23165862_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1279","hd_23165858_1920.jpg":"1920x1080","k_23165858_1280.jpg":"1280x1280","k_23165858_1024.jpg":"1024x1024","k_23165858_640.jpg":"640x640","k_23165858_480.jpg":"480x480","k_23165858_340.jpg":"340x340","k_23165858_220.jpg":"220x220","o_23165858_1280.jpg":"1280x852","o_23165858_1024.jpg":"1024x682","o_23165858_640.jpg":"640x426","o_23165858_480.jpg":"480x319","o_23165858_340.jpg":"340x226","o_23165858_220.jpg":"220x146","h_23165858_1280.jpg":"1280x854","h_23165858_1024.jpg":"1024x683","h_23165858_640.jpg":"640x427","h_23165858_480.jpg":"480x320","h_23165858_340.jpg":"340x227","h_23165858_220.jpg":"220x147","pp_23165858_1280.jpg":"1280x1628","pp_23165858_1024.jpg":"1024x1303","pp_23165858_640.jpg":"640x814","pp_23165858_480.jpg":"480x611","pp_23165858_340.jpg":"340x432","pp_23165858_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1223","hd_23165854_1920.jpg":"1920x1080","k_23165854_1280.jpg":"1280x1280","k_23165854_1024.jpg":"1024x1024","k_23165854_640.jpg":"640x640","k_23165854_480.jpg":"480x480","k_23165854_340.jpg":"340x340","k_23165854_220.jpg":"220x220","o_23165854_1280.jpg":"1280x815","o_23165854_1024.jpg":"1024x652","o_23165854_640.jpg":"640x407","o_23165854_480.jpg":"480x305","o_23165854_340.jpg":"340x216","o_23165854_220.jpg":"220x140","h_23165854_1280.jpg":"1280x854","h_23165854_1024.jpg":"1024x683","h_23165854_640.jpg":"640x427","h_23165854_480.jpg":"480x320","h_23165854_340.jpg":"340x227","h_23165854_220.jpg":"220x147","pp_23165854_1280.jpg":"1280x1628","pp_23165854_1024.jpg":"1024x1303","pp_23165854_640.jpg":"640x814","pp_23165854_480.jpg":"480x611","pp_23165854_340.jpg":"340x432","pp_23165854_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1180","hd_23165856_1920.jpg":"1920x1080","k_23165856_1280.jpg":"1280x1280","k_23165856_1024.jpg":"1024x1024","k_23165856_640.jpg":"640x640","k_23165856_480.jpg":"480x480","k_23165856_340.jpg":"340x340","k_23165856_220.jpg":"220x220","o_23165856_1280.jpg":"1280x786","o_23165856_1024.jpg":"1024x629","o_23165856_640.jpg":"640x393","o_23165856_480.jpg":"480x295","o_23165856_340.jpg":"340x208","o_23165856_220.jpg":"220x135","h_23165856_1280.jpg":"1280x854","h_23165856_1024.jpg":"1024x683","h_23165856_640.jpg":"640x427","h_23165856_480.jpg":"480x320","h_23165856_340.jpg":"340x227","h_23165856_220.jpg":"220x147","pp_23165856_1280.jpg":"1280x1628","pp_23165856_1024.jpg":"1024x1303","pp_23165856_640.jpg":"640x814","pp_23165856_480.jpg":"480x611","pp_23165856_340.jpg":"340x432","pp_23165856_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1183","hd_23165852_1920.jpg":"1920x1080","k_23165852_1280.jpg":"1280x1280","k_23165852_1024.jpg":"1024x1024","k_23165852_640.jpg":"640x640","k_23165852_480.jpg":"480x480","k_23165852_340.jpg":"340x340","k_23165852_220.jpg":"220x220","o_23165852_1280.jpg":"1280x788","o_23165852_1024.jpg":"1024x630","o_23165852_640.jpg":"640x394","o_23165852_480.jpg":"480x295","o_23165852_340.jpg":"340x209","o_23165852_220.jpg":"220x135","h_23165852_1280.jpg":"1280x854","h_23165852_1024.jpg":"1024x683","h_23165852_640.jpg":"640x427","h_23165852_480.jpg":"480x320","h_23165852_340.jpg":"340x227","h_23165852_220.jpg":"220x147","pp_23165852_1280.jpg":"1280x1628","pp_23165852_1024.jpg":"1024x1303","pp_23165852_640.jpg":"640x814","pp_23165852_480.jpg":"480x611","pp_23165852_340.jpg":"340x432","pp_23165852_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8193344 Threads: 2 Questions: 1691341878 Slow queries: 5044888 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112695111 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/zasto-su-rand-boats-iz-kastela-sve-vise-trazeni-tajna-je-u-gelcoat-u-cuvaru-laminata-ali-i-vanjske-ljepote-broda-1229624 [printLink] => /om/nautika/zasto-su-rand-boats-iz-kastela-sve-vise-trazeni-tajna-je-u-gelcoat-u-cuvaru-laminata-ali-i-vanjske-ljepote-broda-1229624?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 692904 [name] => rand boats [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-10-04 15:32:32 [main_article_id] => 0 [alias] => rand-boats [link] => /tag/rand-boats ) [1] => stdClass Object ( [id] => 663814 [name] => gelcoat [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-01-20 11:37:23 [main_article_id] => 0 [alias] => gelcoat [link] => /tag/gelcoat ) [2] => stdClass Object ( [id] => 692905 [name] => ručno lamiranje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-10-04 15:32:33 [main_article_id] => 0 [alias] => rucno-lamiranje [link] => /tag/rucno-lamiranje ) [3] => stdClass Object ( [id] => 692906 [name] => održavanje brodova [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-10-04 15:32:33 [main_article_id] => 0 [alias] => odrzavanje-brodova [link] => /tag/odrzavanje-brodova ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Stakloplastika [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zašto su brodovi Rand iz Kaštela sve više traženi? Tajna je u gelcoatu, čuvaru laminata, ali i vanjskoj ljepoti broda [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/13730344.jpg [galleryCount] => 10 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Joško Šupić/Cropix [mainImageDesc] =>

Brodogradilište RAND u Kaštel Sućurcu u kojem se proizvode gliseri vrhunske klase koji se izvoze diljem svijeta

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/13730344.jpg [title] =>

Brodogradilište RAND u Kaštel Sućurcu u kojem se proizvode gliseri vrhunske klase koji se izvoze diljem svijeta

Joško Šupić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/15615894.jpg [title] =>

Brod na električni pogon Rand 23 Mana

Božidar Vukičević/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/15615898.jpg [title] =>

Brod na električni pogon Rand 23 Mana

Božidar Vukičević/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/15442146.jpg [title] =>

Brod na električni pogon Rand 23 Mana

Božidar Vukičević/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/23165864.jpg [title] =>

Ručno lamiranje u brodogradilištu

Božidar Vukičević/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/23165862.jpg [title] =>

Ručno laminiranje

Božidar Vukičević/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/23165858.jpg [title] =>

Ručno lamiranje

Božidar Vukičević/Cropix ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/23165854.jpg [title] =>

Ručno laminiranje

Božidar Vukičević/Cropix ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/23165856.jpg [title] =>

Ručno laminiranje

Božidar Vukičević/Cropix ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/08/17/23165852.jpg [title] =>

Ručno laminiranje

Božidar Vukičević/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

U dijelu golemih prostora nekadašnjeg kaštelanskog Jugovinila lociran je proizvodni pogon luksuznih stakloplastičnih motornih brodica danske tvrtke Rand Boats, za kojima potražnja ubrzano raste, a novi modeli se neprestano izbacuju. Samo u proteklih godinu dana prodaja im je porasla za 100 posto, a narudžbe za iduću godinu najavljuju isti scenarij na zadovoljstvo pokretača projekta Davora Paića i Fabjana Viđaka. S obzirom na to da je riječ o brodicama iz premium segmenta za svjetsko tržište, zamolili smo direktora proizvodnje dipl. oec. Igora Marasovića da nam kaže nešto više o tehnološkim iskoracima i novitetima u segmentu poliesterskih smola, gelcoata, laminata i laminiranja, kako bi se naši čitatelji mogli bolje snaći prilikom izbora i održavanja svojih novih plovila.

Je li u posljednjih desetak godina došlo do napretka tehnologije kada je riječ o svojstvima i kvaliteti poliesterskih smola za gradnju stakloplastičnih plovila?

– Naravno da i na tom planu tehnologija stalno napreduje i da poliesterske smole postaju sve bolje. Pritom je u posljednjih desetak godina fokus osobito bio na ekološkoj komponenti gdje je napravljen velik iskorak. Tako najnovija izotropična preakcelerirana poliesterska smola Aropol PTM 208 TB globalne tvrtke Ineos Composites, koju odnedavno koristimo u proizvodnji, ima čak 50 posto manju emisiju stirena od standardnih smola, pa nosi i oznaku Low Styrene Emission Resin. To je vrlo značajno za proizvođače plovila, jer je upravo stiren, budući da je štetan za zdravlje, glavni problem prilikom laminiranja. Također, ta nova smola sadrži i 22 posto PET-a (polietilen tereftalat), odnosno recikliranog materijala. No, u svemu je najvažnije da unatoč tim ekološkim prednostima ona potpuno ispunjava potrebna tehnološka svojstva za dobivanje visokokvalitetnog laminata, što je nama u Randu iznimno značajno, jer proizvodimo plovila u premium segmentu.

Ključni ljudski faktor

Gelcoat je zaštitna kora plastičnih brodica, čuvar laminata, ali i vanjske ljepote broda. Jesu li suvremeni gelcoati bolji od onih prije tridesetak godina koji su relativno brzo postajali krti i bili skloni pucanju?

Gelcoati su danas svakako bolji, kvalitetniji i dugotrajniji, zahvaljujući dodanim naprednim aditivima, osobito gelcoati vodeće multinacionalne tvrtke u tom segmentu Polynt-Reichhold, koje i mi koristimo. No, za dugotrajnost i otpornost gelcoata na plovilu vrlo su važni faktori metoda njegove proizvodnje, te maksimalno poštovanje svih tehnoloških standarda prilikom nanošenja gelcota u kalup. Nije svejedno nanosi li se on ručno kistom i valjkom, kada uz neujednačenost nanosa u njemu zaostanu i

mjehurići zraka, ili finim špricanjem, sve češće i korištenjem robota. Kalup također mora biti besprijekorno pripremljen i ispoliran, a vosak i odjeljivač precizno naneseni da se odljevak trupa glatko oslobodi, a ne da zapne i na silu se odvaja. Tada će i gelcoat neizbježno biti strukturno oštećen. U procesu proizvodnje nastaju gotovo svi problemi koji se kasnije ispolje, poput narančine kore, finih zvjezdastih pukotina, oštećenja, prenaprezanja... Jedina prevencija je besprijekorna priprema i poštovanje svih propisanih standarda, uključujući mikroklimu i temperaturni raspon u hali unutar kojeg se gelcoat nanosi, što je i nama stalna opsesija. Tada će rezultat biti optimalan, a gelcoat besprijekoran i dugotrajan. Ako se, pak, u ičemu brza, preskače ili improvizira, kvaliteta neće biti zadovoljavajuća. Dakle, ljudski faktor je ovdje ključna karika.

Koliko godina može gelcoat biti u dobrom stanju, ako je sve odrađeno kako treba?

– Jako dugo, ovi suvremeni i više od trideset godina. No, to uvelike ovisi i o tome kako se vlasnik odnosi prema svome brodu kada je u pitanju održavanje. Ako se brod redovito ispire slatkom vodom, te barem jednom do dva puta godišnje gelcoat dobro opere i ispolira nekim od zaštitnih sredstava na bazi voska, time mu izravno povećavate trajnost i otpornost, jer umanjujete negativno djelovanje sunca, vjetra i soli. Naravno, trajnost i očuvanost neće biti isti kada se brod koristi samo vlasnički i ako se iznajmljuje, jer je tada habanje i trošenje svih površina, pa tako i gelcoata, daleko intenzivnije.

Danas se popravke gelcoata rutinski obavljaju njegovim vanjskim nanošenjem i na veće oštećene površine, te poliranjem koje sve izjednači. Je li nakon takvog popravaka to mjesto jednako zaštićeno kao i ostatak trupa?

– Jest, ali pod uvjetom da se sve obavi po za to predviđenoj tehnološkoj proceduri u više faza, a ne da se to mjesto samo zamaže, pobrusi i ispolira. Ako se sve odradi kako treba, tada je zaštitna funkcija gelcoata na tome mjestu jednaka kao i na neoštećenim dijelovima trupa. Stoga je važno da takve intervencije obave stručne osobe. S obzirom na naš ugled i rang, mi uz svako plovilo kupcu isporučimo i 2 do 5 kilograma originalnog gelcoata, ovisno o veličini broda, s tvorničkim brojem njegove šarže za potrebe manjih popravaka. Istodobno, na temelju toga broja naknadno se može, čak i nakon više godina, naručiti i dobiti dodatni identičan gelcoat ako se za tim ukaže potreba.

Vakuum posisao osmozu

Na tržištu postoji cijeli niz setova za manje popravke gelcoata, obično dvije paste koje se pomiješaju. Jesu li takvi setovi zadovoljavajući?

– Uglavnom jesu ako su u pitanju sitniji popravci, ponajprije u svrhu postizanja željenog estetskog efekta. Dakle, manja puknuća i oštećenja, krivo izbušene rupe pri montaži i slično, ali samo na nadvodnom dijelu brodice. Ako je riječ o podvodnom dijelu, tada to nije dovoljno dobra opcija i ne bih je preporučio. U tom slučaju popravak gelcoata treba odraditi profesionalno i pedantno, o čemu sam prethodno govorio.

Može li se gelcoat na nadvodnom dijelu trupa dugotrajno zaštititi, recimo nakon petnaestak godina starosti plovila, matiranjem površine i nanošenjem poliuretanske boje kao što neki čine?

– Može, to više što mi to dijelom činimo i na novim plovilima, već tijekom proizvodnje. Tu je najčešće riječ o nešto većim brodicama i zaštiti njihovih hard topova koji su najviše izloženi djelovanju sunca i atmosferilija. Stoga se njihov gornji dio odmah nakon proizvodnje matira i boja kvalitetnom poliuretanskom bojom kao dodatnim štitom koji jamči dugotrajnost i lijep izgled. U tom smislu svi oni koji takvu dodatnu zaštitu izvedu na svome plovilu nakon određenog broja godina, osim povoljnog estetskog efekta izravno produljuju vijek trajanja i zdravlje gelcoata.

Uz staklopastična plovila dugo se vezivao problem osmoze koja s vremenom razara laminat. Je li korištenje vakuumske infuzije u proizvodnji staklopastičnih plovila uklonilo problem osmoze?

– Praktički gledano jest, osobito ako je sve napravljeno kako treba, budući da se tijekom laminiranja korištenjem vakuumske infuzije iz laminata isisa sav zrak, a smola ga prožme optimalno i ujednačeno. Laminat je zbog toga znatno kompaktniji i čvršći nego kod ručnog valjanja kod kojeg se takav rezultat nije mogao postići. A upravo su zaostali zračni mjehurići i nedovoljno natopljeni dijelovi laminata smolom bili slabe točke u kojima je započinjao i kroz koje se širio proces osmoze.

Zbog svoje kompaktnosti i čvrstoće, vakuumski proizveden laminat u konačnici može biti i tanji, a pritom jednako čvrst kao deblji proizveden ručnim valjanjem, što je dodatna prednost kod korištenja infuzije. Dakle, problem s osmozom bi se mogao pojaviti jedino u slučaju da se vakuumska infuzija loše napravi, pa u laminatu ostane zraka. Znači, opet ljudski faktor. Zbog toga je maksimalna pažnja kod svih ozbiljnih proizvođača, pa tako i kod nas, usmjerena na brigu o striktnom pridržavanju tehnoloških protokola i stalnu kontrolu kvalitete.

Debelo i tanko

Jesu li se u segmentu laminiranja i materijala za laminaciju u posljednjih desetak godina dogodile neke inovacije?

– Jesu. Došlo je do unaprjeđivanja praktički kod svih materijala koje koristimo u proizvodnji, u smislu kvalitete i čvrstoće: staklenih, vlaknastih, PVC materijala, spužvi koje upotrebljavamo... Zanimljivo je da su u tom segmentu najjači Indijci, odnosno njihova tvrtka Saertex. Oni su svjetski lider u stakloplastičnim tkanjima, pa gotovo svi ozbiljni brodograditelji koriste njihove materijale. Tkanja koja rade su čvršća, lakša za krojenje, a u konačnici daju i čvršću strukturu plovila.

Kako izgleda laminatni plan suvremenih plastičnih brodica i kolika debljina laminata je potrebna za čvrst i siguran trup?

O tome možemo pričati iz dva kuta gledanja. Ako, recimo, uzmete America‘s Cup, Volvo Ocean Race i slične top svjetske regate, treba znati da u brodogradnji postoji nekoliko iznimno specijaliziranih tvrtki koje izračunavaju naprezanja i strukture trupova težeći stvaranju što tanjih i lakših laminata. Danas su te strukture postale nezamislivo lagane, najviše zbog mogućnosti preciznog proračuna i kompjutorskog laminat-plana. U tome su najdalje otišli Amerikanci koji proizvode najtanji laminat u povijesti, a ipak grade vrlo čvrste jedrilice usmjeravajući pažnju na ključne strukturne elemente, poput rebara, takozvane kičme broda, ciljanih ojačanja... Time se dobiva superlagani brod koji izgleda kao da će se slomiti na prvom jakom vjetru, a zapravo je iznimno čvrst. Tako ste imali regatu po vrlo lošim uvjetima na kojoj su se drugi teži brodovi jako oštetili ili nasukali, a ti američki superlagani su prošli bez ikakvih oštećenja. To govori da kod laminat-plana nije sve u debljini materijala, već u optimalnom i dobro projektiranom rasporedu materijala koji koristimo. U tom smislu svi proizvođači, pa tako i mi, pokušavaju postići svoj optimum.
Koliki je on u slučaju vaših brodica, kolika im je debljina trupa s obzirom na to da je riječ o motornim gliserima?

– Uzet ću za primjer naš brod Source 22, znači dug je 22 stope, kod kojeg je prosječna debljina trupa 10 milimetara. Naravno, razni dijelovi brodice imaju različitu debljinu laminata, što se izračunava s obzirom na opterećenje koje trebaju izdržati. Pritom nema čvrstog pravila za sve brodice. Tako, primjerice, imate jedrilice ClubSwan namijenjene regatnom jedrenju s debljinom trupa od 5 mm, što je najtanje u serijskoj brodogradnji. Naravno da takvi brodovi s razlogom imaju i visoku cijenu, jer je u njih ugrađeno spomenuto veliko znanje u proračunavanju strukture trupa. Svaki projekt je drugačiji, pa se i laminatni planovi prilagođavaju sukladno njegovoj glavnoj namjeni.

Preskupi karbon

Jesu li i u kojoj mjeri karbonski laminati počeli zamjenjivati stakloplastične?

– Jesu, ali samo u spomenutom regatnom segmentu budući da bi kod pleasure brodova to drastično povećalo njihovu cijenu. Reći ću vam, primjerice, da obični aluminijski jarbol za jedrilicu stoji 5 tisuća eura, a karbonski 25 tisuća. Zamislite sad cijeli brod od karbonskog laminata i sve će vam biti jasno.

Požari na stakloplastičnim plovilima brzo se šire i mahom su razorni. Može li laminat biti negoriv?

– Nažalost ne može, s obzirom na poliestersku smolu i druge komponente koje su zapaljive i lako gorive. Doduše, postoje poliesterske smole koje se raznim dodacima čine manje gorivima, ali ti dodaci, ako do zapaljenja ipak dođe, stvaraju vrlo toksičan dim, pa se one ne koriste u rekreativnoj maloj brodogradnji, već samo za specijalna plovila.

Zbog toga mi maksimalno usmjeravamo pozornost ponajprije na motorni prostor, u kojem izbija golema većina svih požara na plovilima. Cilj je dobrim ventiliranjem i samoaktivirajućim protupožarnim sustavima požar ugušiti u začetku. Takve sustave uvijek ugrađujemo u naša plovila, a uz to prilikom projektiranja vodimo maksimalno računa o smanjivanju mogućnosti da do požara uopće dođe. Brigom o ugrađenim materijalima, korištenjem negorivih izolacija, otpornih i nekorozivnih električnih kablova...

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Joško Šupić/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix
Joško Šupić/Cropix

Brodogradilište RAND u Kaštel Sućurcu u kojem se proizvode gliseri vrhunske klase koji se izvoze diljem svijeta

Božidar Vukičević/Cropix

Brod na električni pogon Rand 23 Mana

Božidar Vukičević/Cropix

Brod na električni pogon Rand 23 Mana

Božidar Vukičević/Cropix

Brod na električni pogon Rand 23 Mana

Božidar Vukičević/Cropix

Ručno lamiranje u brodogradilištu

Božidar Vukičević/Cropix

Ručno laminiranje

Božidar Vukičević/Cropix

Ručno lamiranje

Božidar Vukičević/Cropix

Ručno laminiranje

Božidar Vukičević/Cropix

Ručno laminiranje

Božidar Vukičević/Cropix

Ručno laminiranje

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/zasto-su-rand-boats-iz-kastela-sve-vise-trazeni-tajna-je-u-gelcoat-u-cuvaru-laminata-ali-i-vanjske-ljepote-broda-1229624 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4c9f9e8bb4c501f63ecbd927be4a78e776d06a8b [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Za%C5%A1to+su+brodovi+Rand+iz+Ka%C5%A1tela+sve+vi%C5%A1e+tra%C5%BEeni%3F+Tajna+je+u+gelcoatu%2C+%C4%8Duvaru+laminata%2C+ali+i+vanjskoj+ljepoti+broda&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fzasto-su-rand-boats-iz-kastela-sve-vise-trazeni-tajna-je-u-gelcoat-u-cuvaru-laminata-ali-i-vanjske-ljepote-broda-1229624 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fzasto-su-rand-boats-iz-kastela-sve-vise-trazeni-tajna-je-u-gelcoat-u-cuvaru-laminata-ali-i-vanjske-ljepote-broda-1229624 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Stakloplastika [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

StakloplastikaZašto su brodovi Rand iz Kaštela sve više traženi? Tajna je u gelcoatu, čuvaru laminata, ali i vanjskoj ljepoti broda

Piše Miomir Štrbac
4. listopada 2022. - 15:30
Brodogradilište RAND u Kaštel Sućurcu u kojem se proizvode gliseri vrhunske klase koji se izvoze diljem svijetaJoško Šupić/Cropix

U dijelu golemih prostora nekadašnjeg kaštelanskog Jugovinila lociran je proizvodni pogon luksuznih stakloplastičnih motornih brodica danske tvrtke Rand Boats, za kojima potražnja ubrzano raste, a novi modeli se neprestano izbacuju. Samo u proteklih godinu dana prodaja im je porasla za 100 posto, a narudžbe za iduću godinu najavljuju isti scenarij na zadovoljstvo pokretača projekta Davora Paića i Fabjana Viđaka. S obzirom na to da je riječ o brodicama iz premium segmenta za svjetsko tržište, zamolili smo direktora proizvodnje dipl. oec. Igora Marasovića da nam kaže nešto više o tehnološkim iskoracima i novitetima u segmentu poliesterskih smola, gelcoata, laminata i laminiranja, kako bi se naši čitatelji mogli bolje snaći prilikom izbora i održavanja svojih novih plovila...

20. svibanj 2024 05:46