StoryEditorOCM

ČUVAR otokaVatrogasac kaštelanskih gena: tvrtka Damor izgradila je brod specijaliziran za gašenje požara. Naručila ga je postrojba s Mljeta

Piše Miomir Štrbac
1. ožujka 2019. - 14:51

Kaštela su, uz mnoge druge asocijacije, svojevrstan sinonim i za uspješno vatrogastvo, budući da je njihov DVD Kaštela već desetljećima jedno od najaktivnijih i najorganiziranijih takvih društava u Hrvatskoj. Stoga je nekako i prirodno da je u pogonu tvrtke Damor u Kaštel Sućurcu nedavno dovršen prvi brod vatrogasac u njihovoj gami.

U osnovi je riječ o vatrogasnoj namjeni prilagođenom postojećem modelu Damor 980 Fjera, no taj je posao odrađen prema strogo propisanim standardima, pa je Vatrogasac, kako mu piše na crvenom boku, umnogome drukčiji od plesure varijante broda.

Višenamjenski gasitelj

Brod je naručila Javna vatrogasna postrojba Mljet, a bit će korišten za gašenje eventualnih požara na plovilima u moru te kopnenih u priobalju otoka.

No, zahvaljujući snažnoj pumpi od 8 bara koja može pumpati 1600 litara morske vode u minuti, te posebnom priključku na krmi za spajanje crijeva velikog profila, Damor 980 Vatrogasac bit će od velike pomoći i u slučaju požara koji su udaljeniji od mora.

image
Vatrogasni top izbacuje 1600 litara morske vode u minuti
Božidar Vukičević/Cropix

Naime, on može prići obali gotovo bilo gdje, nakon čega će posredstvom priključenog crijeva služiti kao crpna stanica za punjenje morskom vodom cisterni vatrogasnih vozila koja gase požar dalje od obale. Naravno, koristit će se i za patroliranje, intervencije na moru, prijevoz unesrećenih, prebacivanje ljudstva, postavljanje brana za sprječavanje onečišćenja mora naftom, spašavanje i druge akcije. Za sve što vatrogascima na Mljetu zatreba, a on to može odraditi.

Dužina broda preko svega je 9,80 m, a širina 3,20 m, težak je 6000 kg, a pogoni ga dizelski motor VM MR 706 LX od 350 konjskih snaga. Nosivost mu je 8 osoba, putna brzina 16,5 čvorova, a maksimalna 22 čvora. Interijer broda jednak je kao i u standardnoj verziji, osim što je bočna kabina za spavanje pretvorena u skladište.

image
Putna brzina je 16,5 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Moćna pumpa

Krmeni prostor od kokpita odvajaju klizna aluminijska vrata kroz koja se ulazi u brodski salon. S njegove desne strane je mala kuhinja, a ispred nje kormilarsko mjesto sa svim komandama nadohvat ruke, uključujući i dvije vatrogasne radiostanice, te upravljač posebnom vatrogasnom sirenom koja se može koristiti i kao vanjski razglas.

image
Upravljački pult
Božidar Vukičević/Cropix

S desne salona je tapecirana kutna klupa za sjedenje, a u pramčanom dijelu broda su prostrana kabina za spavanje, kabina WC-a s umivaonikom, te spomenuto veliko spremište. ​Za radnu namjenu broda važno je i sigurno kretanje po njemu, što omogućavaju široki i udubljeni bočni prolazi, dodatno osigurani visokom ogradom, te jakim rukohvatima od inoksa na krovu kabine i natkabine.

Ispod podnice u krmenom dijelu broda, uz pogonski motor, smješten je još jedan jaki dizelaš koji isključivo služi za pokretanje pumpe vode. Riječ je o motoru Lombardini snage 60 KS koji je dovoljan da pumpa kroz vodeni top ispali 1600 litara morske vode u minuti, no moguće je topom izbacivati i pjenu za gašenje iz posebnoga spremnika kapaciteta 225 litara.

image
Motor za pogon pumpe vode
Božidar Vukičević/Cropix

Domet vodenoga mlaza je 48 metara. Izgradnja brodice financirana je sredstvima Europskog regionalnog razvojnog fonda (Interreg Italy-Croatia, projekt AdriaMORE) i Dubrovačko-neretvanske županije.

Visoki standardi

Na upit kako je tekla gradnja budući da im je ovo prvi brod za vatrogasnu namjenu, Davor Matić, vlasnik tvrtke Damor, navodi da im je umnogome pomoglo dugogodišnje iskustvo u maloj brodogradnji, no trebalo je zadovoljiti i brojne posebne zahtjeve.

– Cijeli proces gradnje broda u svim je segmentima stalno nadzirao Hrvatski registar brodova. Počevši od projektiranja, izrade laminatnoga plana, vrste i rasporeda opreme, do izbora materijala koji su redom morali biti negorivi, uključujući i posebnu poliestersku smolu koja se puno teže može zapaliti od standardne – objašnjava Matić, navodeći da im je za dovršetak broda trebalo pet mjeseci. Radi usporedbe, klasični pleasure primjerak Fjere oni izgrade za najdulje dva mjeseca.

– Jesmo se malo pomučili, ali mislim da će nam se uloženi trud isplatiti. Sada kad smo u cjelini ovladali tehnologijom izrade i dobili sve potrebne certifikate, svoju vatrogasnu Fjeru možemo nuditi kao novi standardni proizvod. A potencijalnih kupaca je puno. Svakom otoku trebaju ovakvi brodovi, mnogim obalnim mjestima, marinama..., već smo u pregovorima s nekim mogućim naručiteljima – zaključuje Matić.

04. svibanj 2024 19:31